شناخت رقبا و توسعه استراتژی بازاریابی

🔹 شما تنها شرکتی نیستید که در جستجوی بازاریابی است. رقبای شما نیز به دقت این فرصت ها را زیر نظر دارند و مخاطبان شما همواره گزینه های مختلفی را برای انتخاب در اختیار دارند.

🔹 تحلیل رقبا فرآیند مهمی در بازاریابی است شما باید رقبایتان را مشخص کنید؛ کسانی که محصولات مشابه یا جایگزین محصول شمارا تولید میکنند رقبای شما هستند.

🔹 رقبای بالفعل از ابتدا درحال فعالیت هستند اما ممکن است شما رقبای بالقوه هم داشته باشید. کسانی که در آینده قرار است وارد رقابت با شما شوند.

🔹 شما باید استراتژی ها، اهداف و نقاط قوت و ضعف رقبایتان را مشخص کنید. شیوه انجام کسب و کار و اینکه آنها نسبت به تغییرات بازار و کالا ها چگونه واکنشی نشان می دهند بسیار مهم است.

🔹 رقبای شما ممکن است واکنشی کند، انتخابی، ببرآسا یا حتی غیر قابل پیش بینی داشته باشند. شما باید بتوانید نسبت به واکنش آنها، استراتژی مناسبی را پیش بگیرید تا در بزنگاهای حساس بر آنها غلبه کنید.

🔷 توسعه استراتژی بازاریابی

🔹با دانستن تمامی ویژگی های رقیب شما می توانید بهترین استراتژی بازاریابی را اتخاذ کنید و در صدر انتخاب‌های مخاطبانتان قرار بگیرید.

🔹 استراتژی بازاریابی به این سوال پاسخ می دهد که چرا مخاطب باید محصول شمارا بخرد و از، خرید از رقیبتان صرف نظر کند؟ شما در خلق یک استراتژی باید به این سوال پاسخ بدهید که مزیت رقابتی محصول شما چیست؟ چرا محصول شما از نمونه های مشابه بهتر است؟ و بدین ترتیب مخاطب را نسبت به خریدش مطمئن کنید.

🔹 شما باید بتوانید در محصولتان تمایزی را ایجاد کنید و آن تمایز را به مخاطبتان بنمایانید. محصول شما می تواند از نظر ویژگی، کیفیت، دوام، ظاهر و… با سایر محصولات مشابه تفاوت داشته باشد.

🔹 جایگاه یابی و مدیریت برند یکی دیگر از مواردی است که در خلق استراتژی موثر است. اینکه هدف و اعتبار مجموعه تولیدی شما به چه شکلی در ذهن مخاطب تثبیت شود در معرفی سایر محصولاتتان نیز تاثیر گذار خواهد بود؛ بنابراین می توانید در این زمینه سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشید.

🔹 در نهایت شما همیشه باید برای اصلاح استراتژی خود آماده باشید. کالا یا خدماتی که شما عرضه میکنید در دوره های مختلف نیاز به تغییرات متفاوتی دارند. اصلاح شیوه عرضه، اصلاح شیوه تبلیغات، تغییر سهم بازار هدف و ایجاد خلاقیت در شیوه معرفی و تولید محصول و خدمات می تواند موثر باشد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

, , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست