اهداف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی چیست؟
همانطور که بیان شد همکاری فناورانه با اهداف مختلفی امکان تشکیل دارد و مواردی نظیر «تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک»، «ایجاد هم افزایی و سینرژی» و «برون سپاری» برای آن ذکر شد. در انتخاب هدف مناسب برای شکل دهی همکاری فناورانه باید توجه ویژهای بر حوزه و الگوهای صنعتی که همکاری در آن صورت میگیرد، داشت.
در بسیاری از موارد، بسیاری از محصولات و تجهیزات تولیدی با تغییری اندک دارای کاربرد در صنایع مختلف است. شرکتهای تولید کننده این محصولات در صورتی شناسایی کاربرد آنها در سایر صنایع (که در حوزه تمرکز کسب و کار آنها قرار ندارد) و همچنین اعمال آن تغییرات، قادر به دستیابی به بازاری جدید و گسترده خواهند بود. این کار میتواند توسط شرکت و با صرف هزینه گسترده به منظور شناسایی صنعت جدید و ایجاد ارتباطات در آن و یا از طریق همکاری فناورانه با شرکتی مکمل در صنعت هدف (بازار جدید) صورت گیرد. لذا «گسترش حوزه کاربرد محصولات» میتواند یکی از مهمترین اهداف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی باشد.
همچنین چالشها و نواقص موجود در فرآیندهای داخلی و تولیدات صنایع، به خصوص اگر در حوزه فناورانهی متفاوتی نسبت به تخصصهای اعضای شرکت باشد، زمینهساز مشکلات گستردهای در کسب و کار میگردند. آنچه در این مورد می تواند گرهگشا باشد، شناسایی دقیق چالش و یافتن بهترین فرد یا شرکت به منظور حل آن است. فرآیندی که به عنوان یکی از روشهای اجرایی «نوآوری باز» شناخته میشود و دیگر هدف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی است.
انتخاب مناسبترین هدف برای همکاری فناورانه
همکاری فناورانه با اهداف مختلفی امکان تشکیل دارد. انتخاب هدف مناسب با توجه به وضعیت حوزه صنعتی، حوزه فناوری و بازاری که همکاری در آن صورت میگیرد و همچنین شرایط طرفین همکاری فناورانه میتواند بسیار متفاوت باشد.
🔸 برای مثال هدف «تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک» زمانی محقق میشود که یک تیم فناور ایدهی جدید خود را بعد از مدتها تلاش راهاندازی کردهاست و پیغامی دریافت میکند که کسبوکار دیگری فعالیت مشابه دارد. احتمالا آن تیم فناور باید خودش را برای رقابت آماده کند و به تحلیل رقیب بپردازد اما شاید شکلدهی یک همکاری فناورانه پر منفعت و تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک یکی از راه حلها باشد.
و یا یکی از اهداف شکلدهی همکاری فناورانه میتواند «سینرژی» باشد. بعید است بتوان مدیری فعال در کسب و کاری خصوصی را پیدا کرد که قصهی ۲+۲=۵ را به عنوان تعریف سینرژی نشنیده باشد. سینرژی زمانی محقق میشود که استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای بازیگران مختلف و مکمل مد نظر قرار گیرد، به خصوص زمانی که دستیابی به تمام توانمندیها نظیر فناوری، بازاریابی، تولید، برند، فروش و … برای یک شرکت زمانبر و پر هزینه است.
🔸 همچنین «برون سپاری» میتواند شروعی برای ایجاد یک همکاری فناورانه کارآمد باشد و به خصوص در تولید تجهیزات و سامانههای بزرگ که تجمیعی از دانشها و فناوریهای متنوع است، فرآیندی ناگزیر میباشد. هنگامی که یک شرکت در دو راهی خریدن یا ساختن، قرار میگیرد اگر خریدن از خارج مرزهای سازمانی را انتخاب نمایید، برونسپاری محقق میشود. برونسپاری اگر در موضوعی فناورانه باشد برای شرکت مزایای ویژهای دارد و همچنین آن را با قلمرو گستردهای از مسائل پیچیده مواجه میکند.
🔸 مهمترین نکتهای که در این زمینه وجود دارد انتخاب هوشمندانه این هدف میباشد. برای این منظور طرفین بایستی به صورت دقیق به تحلیل فضای کسب و کار خود پرداخته و توانمندیهای ویژهی خود و مجموعه همکار را مشخص نمایند و با توجه به چشمانداز و اهداف تولیدی، اقتصادی و فناورانه هدف مناسب برای شکلدهی همکاری فناورانه را تعیین نمایند.
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری