اهداف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی

اهداف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی چیست؟

همانطور که بیان شد همکاری فناورانه با اهداف مختلفی امکان تشکیل دارد و مواردی نظیر «تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک»، «ایجاد هم ­افزایی و سینرژی» و «برون سپاری» برای آن ذکر شد. در انتخاب هدف مناسب برای شکل ­دهی همکاری فناورانه باید توجه ویژه­ای بر حوزه و الگوهای صنعتی که همکاری در آن صورت می­‌گیرد، داشت.
در بسیاری از موارد، بسیاری از محصولات و تجهیزات تولیدی با تغییری اندک دارای کاربرد در صنایع مختلف است. شرکت­‌های تولید کننده این محصولات در صورتی شناسایی کاربرد آن‌ها در سایر صنایع (که در حوزه تمرکز کسب و کار آن‌ها قرار ندارد) و همچنین اعمال آن تغییرات، قادر به دستیابی به بازاری جدید و گسترده خواهند بود. این کار می­‌تواند توسط شرکت و با صرف هزینه گسترده به منظور شناسایی صنعت جدید و ایجاد ارتباطات در آن و یا از طریق همکاری فناورانه با شرکتی مکمل در صنعت هدف (بازار جدید) صورت گیرد. لذا «گسترش حوزه کاربرد محصولات» می­تواند یکی از مهمترین اهداف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی باشد.
همچنین چالش‌­ها و نواقص موجود در فرآیندهای داخلی و تولیدات صنایع، به خصوص اگر در حوزه فناورانه‌­ی متفاوتی نسبت به تخصص‌­های اعضای شرکت باشد، زمینه‌ساز مشکلات گسترده‌­ای در کسب و کار می‌گردند. آنچه در این مورد می تواند گره­‌گشا باشد، شناسایی دقیق چالش و یافتن بهترین فرد یا شرکت به منظور حل آن است. فرآیندی که به عنوان یکی از روش‌های اجرایی «نوآوری باز» شناخته می­شود و دیگر هدف تشکیل همکاری فناورانه بین صنعتی است.

انتخاب مناسب­ترین هدف برای همکاری فناورانه

همکاری فناورانه با اهداف مختلفی امکان تشکیل دارد. انتخاب هدف مناسب با توجه به وضعیت حوزه صنعتی، حوزه فناوری و بازاری که همکاری در آن صورت می­گیرد و همچنین شرایط طرفین همکاری فناورانه می­تواند بسیار متفاوت باشد.
🔸 برای مثال هدف «تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک» زمانی محقق می­شود که یک تیم فناور ایده‌ی جدید خود را بعد از مدت‌ها تلاش راه‌اندازی کرده‌است و پیغامی دریافت می­کند که کسب‌وکار دیگری فعالیت مشابه دارد. احتمالا آن تیم فناور باید خودش را برای رقابت آماده کند و به تحلیل رقیب بپردازد اما شاید شکل­دهی یک همکاری فناورانه پر منفعت و تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک یکی از راه حل­ها باشد.
و یا یکی از اهداف شکل­دهی همکاری فناورانه می­تواند «سینرژی» باشد. بعید است بتوان مدیری فعال در کسب و کاری خصوصی را پیدا کرد که قصه‌ی ۲+۲=۵ را به عنوان تعریف سینرژی نشنیده باشد. سینرژی زمانی محقق می­شود که استفاده از ظرفیت‌­ها و توانمندی‌های بازیگران مختلف و مکمل مد نظر قرار گیرد، به خصوص زمانی که دست‌یابی به تمام توانمندی‌ها نظیر فناوری، بازاریابی، تولید، برند، فروش و … برای یک شرکت زمان‌بر و پر هزینه است.
🔸 همچنین «برون سپاری» می‌تواند شروعی برای ایجاد یک همکاری فناورانه کارآمد باشد و به خصوص در تولید تجهیزات و سامانه‌های بزرگ که تجمیعی از دانش‌ها و فناوری‌های متنوع است، فرآیندی ناگزیر می­باشد. هنگامی که یک شرکت در دو راهی خریدن یا ساختن، قرار می‌گیرد اگر خریدن از خارج مرزهای سازمانی را انتخاب نمایید، برون‌سپاری محقق می‌شود. برون‌سپاری اگر در موضوعی فناورانه باشد برای شرکت مزایای ویژه‌ای دارد و همچنین آن را با قلمرو گسترده‌ای از مسائل پیچیده مواجه می‌کند.
🔸 مهمترین نکته­ای که در این زمینه وجود دارد انتخاب هوشمندانه این هدف می­باشد. برای این منظور طرفین بایستی به صورت دقیق به تحلیل فضای کسب و کار خود پرداخته و توانمندی­های ویژه­ی خود و مجموعه همکار را مشخص نمایند و با توجه به چشم­انداز و اهداف تولیدی، اقتصادی و فناورانه هدف مناسب برای شکل­دهی همکاری فناورانه را تعیین نمایند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

, , , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست