شروع بازاریابی

شرکت‌ها (با محصولات و خدمات متنوع) در بخش بازاریابی و فروش خود دارای چالش‌های زیادی هستند و در مراحل ابتدایی بازاریابی محصولاتشان سردرگم‌اند. این موضوع در شرکت‌های فناور و دانش بنیان به دلیل فناورانه بودن محصولات و خدمات جدی تر است.
🔸 یکی از اولین گام‌ها در بازاریابی، بخشبندی بازار است. بخشبندی یا همان Segmentation به شما نشان میدهد که بازار هدف شما کجاست و چه افرادی در آن قرار می‌گیرند. فارغ از اینکه افراد میتوانند همزمان شخصیت حقوقی و حقیقی داشته باشند، نوع بخشبندی بازار در بازاریابی B2B و B2C تفاوت‌های زیادی دارد.

🔸 در بازاریابی B2C با انجام پرسشنامه، طوفان فکری، Focus Group ، مصاحبه و تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده، می‌توان به این نتیجه رسید که محصول را در کجا، چه زمانی و چگونه تبلیغ کرد و برای مشتریان بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را با چه قدرتی پیش برد.
در بازاریابی B2B، این گونه موارد بستگی بسیار زیادی به محصول یا خدمات ارائه شده دارد. اشتباهی که بسیاری از شرکت‌ها انجام می‌دهند، انجام همان روش‌های B2C است که باعث عدم موفقیت و بروز سردرگمی در شرکت می‌گردد. یادمان باشد که بازاریابی یک فرآیند زمان بر است و برای رسیدن به نتیجه، نیازمند صرف زمان زیادی است. اگر در یک شرکت، بازاریابی با استراتژی اشتباهی اجرا گردد، 2 سناریو به صورت عمده برای آن قابل تصور است.
🔸 سناریو اول:
مدیران ارشد شرکت از این فرآیند زمان بر خسته شده‌اند و نتیجه سریع‌تری را می‌خواهند. به همین دلیل با توجه به صرف هزینه و زمان زیاد از ادامه این فرآیند جلوگیری کرده و خواستار تصمیم اجرایی جدیدی هستند.
🔸 سناریو دوم:
مدیران ارشد تا پایان این پروسه زمانبر صبر می‌کنند ولی مشخص می‌گردد که نتیجه دلخواه حاصل نشده است و با استفاده از دانش خارج از سازمان و انجام مشاوره، مشخص می‌گردد که روش اشتباهی برای بازاریابی اتخاذ شده است.
البته تصویر دیگری هم می‌توان در نظر گرفت و آن موفقیت تصادفی است که به دلیل درصد بسیار پایین و تصادفی بودن، ذکر نگردید.

فرآیند بازاریابی

🔹 فرآیند بازاریابی در یک سازمان یا یک شرکت تولیدی مراحل مختلفی را طی میکند. این فرآیند از برنامه ریزی استراتژیک آغاز می شود و به برنامه ریزی واجرا در هر قسمت از شرکت می‌انجامد.

🔹هریک از مراحل زیر را می توان یکی از مهم ترین بخش های فرآیند بازار یابی دانست :

🔹 شما ابتدا باید به تجزیه و تحلیل بازار هدف بپردازید، اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، نیازهایشان چیست و محصول شما تا چه اندازه می تواند پاسخگوی آن نیاز ها باشد؟
البته که نباید از رقبای خارجی یا داخلی و مزیت های محصولاتشان نیز غافل شد.

🔹 پس از تجزیه و تحلیل بازار هدف استراتژی بازاریابی تدوین می شود. شما باید چگونگی ایده پردازی و معرفی محصول و مزیت هایش را در این مرحله مشخص کنید.

🔹 تهیه برنامه بازاریابی تصمیم گیری درباره چگونگی قیمت‌گزاری و تعین کانال های تبلیغی و معرفی محصول قدم بعدی است.

🔹 شما در هنگام اجرای استراتژی بازاریابی باید احتمالات مختلف، شکست ها، بازخورد های مثبت یا منفی و چگونگی پاسخ دهی به آنهارا در نظر بگیرید.

🔹 در نهایت شما باید میزان اثر بخشی استراتژی و نحوه بازاریابی خود را بررسی کرده و به اصلاح آن بپردازید. طرح ایده های جدید در این زمینه، مشورت با افراد با تجربه و بررسی روش های به روز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست