سه گام برای تشکیل همکاری فناورانه

بر اساس اطلاعات در دسترس بیش از نود درصد محصولات تولیدی و خدمات شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، در زمره محصولات B2B می‌باشند. لذا آموزش و توسعه توانمندی های مرتبط با تعاملات B2B در شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این مقدمه در سلسله مطالبی بیان اصول شکل‌دهی همکاری فناورانه، بازاریابی B2B، اصول مذاکره و … مد نظر قرار می‌گیرد.

📝 در فضای پیچیده و متغیر کسب و کارهای فناورانه، دست­یابی به تمام توانمندی‌­ها برای یک شرکت غیر ممکن است و تمام شرکت‌­ها به منابع خارجی متکی هستند. بسیاری از شرکت­‌های بزرگ، با وجود در اختیار داشتن منابع مالی و امکانات و توانمندی­‌های گسترده و همچنین دارا بودن بازار فروش قابل توجه، انعطاف­‌پذیری کمی دارند و ساختار گسترده آن‌ها امکان نوآوری را کاهش می‌­دهد، لذا کسب تمام تکنولوژی‌­ها و توانمندی‌­ها و نوآوری مستمر به منظور همگامی با تغییرات، برای یک شرکت بزرگ امکان‌­پذیر نیست. شرکت­‌های کوچک هم با وجود سازگاری بیشتر با تغییرات و دارا بودن انعطاف­‌پذیری بیشتر، درگیر محدودیت گسترده در منابع اولیه لازم، می­‌باشند و دستیابی به بسیاری از توانمندی­‌ها از جمله تولید انبوه، بازاریابی، تبلیغات، فروش و … برای آن‌ها بسیار پر هزینه و زمان‌­بر است.
یک راه حل که در این زمینه ارائه گردیده است، توسعه همکاری فناورانه بین شرکت­‌ها است. همکاری فناورانه توافقی است آگاهانه و آزادانه میان دو یا چند بنگاه؛ که برای تبادل، به اشتراک گذاشتن و توسعه محصول شکل می‌­گیرد.
بنگاه‌­ها در تشکیل همکاری فناورانه، با دو چالش اساسی مواجه هستند. اول؛ شناسایی شریک و همکار مناسب به منظور همکاری و دوم؛ آموختن نحوه کار با آن‌ها. لذا می­توان فرآیند تشکیل یه همکاری فناورانه از بنگاه‌­های جدا از هم را به سه قسمت اصلی، تقسیم نمود:
یافتن (finding)
شکل دهی (forming)
اجرا و عملیاتی سازی (performing)

یافتن به محدوده و عمق جست و جویی که برای پیدا کردن همکار و هدف ایده‌­آل برای همکاری انجام می‌شود، اشاره دارد. در این مرحله آنچه بسیار اهمیت دارد شناسایی شخص یا شرکت مناسب برای تشکیل همکاری فناورانه است. تعیین ویژگی‌­های شرکت مناسب برای تشکیل همکاری فناورانه بسیار حائز اهمیت است. یافتن؛ با توجه به تنوع کاری و عملیاتی شرکت در صنعت باید صورت گیرد. شکل دهی؛ بسیار وابسته به تجربیات قبلی شرکت در ایجاد روابط همکاری با دیگران، جایگاه شرکت در صنعت و تمایل شرکت در اشتراک دانش است و در نهایت اجرا و عملیاتی سازی؛ اجرای توافقات و مدیریت همکاری فناورانه به منظور دست­یابی به اهداف برنامه­‌ریزی شده است. این سه مرحله دارای نکات مدیریتی و ساز و کارهای اجرایی بسیاری هستند که بدون بررسی و تسلط بر آن‌ها، تحقق اهداف همکاری فناورانه غیر ممکن است.

منبع: معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری

, , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست