بازاریابی پر از کلمات و اصطلاحات مختلف است، اما همانطور که این رشته رفته رفته بیشتر با تکنولوژی در هم تنیدهتر میشود، داشتن یک زبان ویژه بازاریابی هم سختتر میشود. در ادامه این چند اصطلاح ویژه بازاریابی مطرح میشود که هر بازاریابی باید این اصطلاحات را درک کند.
در زیر مجموعه کوچکی از اصطلاحات مطرح شده است:
مفاهیم اساسی بازاریابی
این کلمات عمومی هستند و صرفنظر از نوع استراتژی بازاریابی میتوانند به هر بازاریابی مربوط شوند:
آمیزه بازاریابی(Marketing Mix): آمیزهی بازاریابی یکی از مشهورترین اصطلاحات بازاریابی است که به بخش تاکتیکی و عملیاتی یک طرح بازاریابی مربوط میشود. این واژه گاهی با نام 4p نیز خوانده میشود. این مدل از 4 بخش مهم تشکیل شده که عبارتند از محصول(product)، قیمت(price)، توزیع(place) و ترویج (promotion)
بازار(Market): یک گروه از خریداران بالقوه (تعریف خاص: بازاریابی بسیار محدود). به عبارت دیگر بازار مکانی است که در آن نیروهای عرضه و تقاضا عمل میکنند، خریداران و فروشندگان(به طور مستقیم و یا از طریق واسطهها) به تجارت کالا میپردازند.
مصرفکننده(Consumer): مصرفکننده کسی است که محصول و یا خدمات را مصرف میکند.
بازار هدف(Target Market): بخش خاصی از یک بازار که کمپین بازاریابی روی آن متمرکز شده است.
کالا(Goods): محصولات ملموسی هستند که نیازها و خواستههای مشتری را برآورده میکنند.
خدمات(Services): محصولات غیرملموسی هستند که نیازها و خواستههای مشتریان را برآورده میکنند.
مزیت رقابتی(Competitive Advantage): مزیتی است که یک شرکت نسبت به رقبایش دارد و باعث میشود شرکت فروش بیشتری داشته باشد و ماز طریق رقابت مشتریان بیشتری را حفظ کند.
مفاهیم بازاریابی آنلاین
در دهه گذشته بازاریابی تا حد زیادی از فناوریهای جدید اینترنتی بهرهمند شده است و راه برای آنچه که ما هماکنون به عنوان بازاریابی آنلاین میدانیم هموار شده است. امروزه درک مفاهیم بازاریابی آنلاین به شدت اهمیت پیدا کرده است. در زیر چند اصطلاح عمومی بازاریابی آنلاین که هر بازاریابی باید با آن آشنا شود را مطرح میکنیم:
مدیریت ارتباط با مشتری(CRM): واژه CRM مخفف کلمات Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است. CRM به فرآیندها و فناوریهایی اشاره میکند که کسبوکار برای مدیریت تماس و روابط خود با مشتریان از آنها استفاده میکند.
کلمات کلیدی(Keywords): کلمات کلیدی کلماتی هستند که یک جسجوگر به هنگام جستجوی آنلاین از آنها استفاده میکند. کلمات کلیدی یک روش عمومی هستند که ارتباط بین وبسایت و موتورهای جستجو را برقرار میکنند.
صفحه فرود (لندینگ پیج): صفحهای در یک وبسایت که کاربران پس از کلیک بر روی یک لینک به آن میرسند. صفحات فرود اغلب برای رویدادها، وبینارها، خبرنامهها و غیره استفاده میشوند.
متریکها(Metrics): متریکها برای بررسی عملکرد برخی از جنبههای کسبوکار استفاده میشوند. به عنوان مثال نرخ بازگشت سرمایهگذاری(ROI) یک متریک است.
پرداخت به ازای هر کلیک(PPC): پرداخت به ازای هر کلیک به مدلی از تبلیغات اینترنتی گفته میشود که هزینهی تبلیغات براساس کلیکهای بازدیدکنندگان محاسبه میشود. به عنوان مثال گوگل ادوردز یک تبلیغ PPC است.
نرخ بازگشت سرمایه(ROI): نرخ بازگشت سرمایهگذاری در کسبوکار متریکی برای اندازهگیری است و به یک سرمایهگذار اجازه میدهد تا عملکرد سرمایهگذاری را ارزیابی و مقایسه کند. امروزه توسط بازاریابان برای اندازهگیری و تجزیه و تحلیل میزان موثر بودن تاکتیکهای تبلیغاتی استفاده میشود.
بهینهسازی موتورهای جستجو(SEO): یک تکنیک بازاریابی برای بهینهسازی وبسایت که شانس شما را برای بودن در نتایج بالای یک موتور جستجو افزایش میدهد. عوامل بسیاری روی سئو تاثیرگذار هستند از جمله محتوا، متاتگها، کلمات کلیدی، ساختار و غیره.
رسانههای اجتماعی(Social media): یک ابزار و بستر آنلاینی است که به کاربران بر روی اینترنت ارتباط برقرار کنند و محتوای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. تعدادی از رسانههای اجتماعی محبوب عبارتند از فیسبوک، توئیتر و غیره.
ارزش اصلی کسبوکار(Value Proposition Statement): یک بیانیه نوشته شده از ویژگیهای اساسی یک برند، به عبارت دیگر آن طرحی برای بازاریابی و توسعه یک برند است.
بازاریابی ویروسی(Viral Marketing): روشی برای ارتقا محصول است که متکی بر واژه دهان به دهان است. بازاریابی ویروسی باعث میشود کاربر یک پیام را به کاربر دیگر عبور کند.