در گفتگویی که با مهدی نیکونام ایرانی، سرپرست سئو شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف داشتیم، به بررسی چالش هایی که معمولا بین کارفرما و مجری در حوزه سئو پیش می آید پرداختیم. اگر فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ یا سئو (SEO) هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
پیش رو اصلی ترین سوالاتی که ممکن است برای کارفرمایان پیش بیاید را از متخصص این حوزه پرسش کردیم:
شرکت سئو چیست و چه تعهداتی برای انجام دارد؟
احتمالا می دانیم که اطمینان کردن به متخصصان در هر کاری بهترین انتخاب است؛ از آژانس های مسافرتی بگیرید تا آژانس های دیجیتال مارکتینگ، برای دریافت بیشترین بازدهی و عملکرد، بهتر است به سراغ متخصص آن حوزه برویم. شرکت های سئو نیز به همین دلیل ایجاد شده اند:
اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این سوال پاسخ دهیم باید گفت که شرکت های سئو، مجموعه ای از وبمستران و تیم تولید محتوا در اختیار دارند که به صورت تخصصی برای رتبه گرفتن وبسایت ها در SERP گوگل فعالیت می کنند. بر خلاف تصوری که عموم جامعه در رابطه با نتایج سرچ گوگل دارند، دریافت رتبه در کلمات کلیدی با توجه به سختی کلمه، میزان جستجو، میزان رقابت، وضعیت کنونی سایت و …. هم هزینه بر و هم زمان بر است.
از همین ابتدا بگوییم عبارتی به نام سئو تضمینی را بهتر است از ذهن خود دور کنیم چراکه نه عرفا و نه قانونا شما نمی توانید رتبه خاصی از موتور جستجوی جهانی گوگل را به کسی تضمین دهید.
تعهدی که ما در ایران وب لایف به مشتریان خود می دهیم، تضمین فعالیت کاری تولید محتوا، لینک سازی، بهبود سئو داخلی و خارجی بر اساس پروپوزال و پلن انتخابی است. (لازم به ذکر است که اکثر قریب به اتفاق برند هایی که با ما کار می کنند نتایج بسیار بیشتری از شرکت هایی که تضمین ارائه می دهند، می گیرند اما به هیچ وجه تضمین و قولی در رابطه با یک رتبه خاص از ابتدا در کار نبوده است.)
چالش های اصلی که شما به عنوان متخصص سئو با آن مواجه هستید، کدامند؟
چالش و مشکل که بسیار است، از اینترنت افتضاح کشور و فیلترینگ گسترده تا زمزمه های مکرر در رابطه با اینترنت ملی و طبقاتی، این موارد همواره روی اکوسیستم کسب و کار های اینترنتی سایه می اندازند اما به طور مشخص فضای کاری سئو در کشور ایران چندین چالش دارد که اکثرا به دلیل نبود صنف مشخص است:
رشد قارچی شرکت های سئو
به جای اینکه در ابتدا کارفرما را مورد خطاب قرار دهیم، بهتر است اول یک سوزن به خودمان بزنیم و سپس یک جوالدوز به مردم. برخی شرکت های سئو صرفا قصد دارند چند ماه مشتریان را با قیمتی پایین جذب و سپس با نارضایتی آن ها را ترک کنند. به همین دلیل شرکت های سئو قوی که بر اساس اصول و فرایند های صحیح پیش می روند باید آگاهی بخشی بیشتری در رابطه با سئو سالم بکنند.
آگاهی کم کارفرما از فرایند سئو
می توان گفت هم ضرر کارفرما از سپردن پروژه سئو به شرکتی نامعتبر و هم چالش های اصلی بخصوص سر زمانی که طول می کشد تا سایت رتبه مدنظر را بگیرد، از اطلاعات ناکافی کارفرمایان (حتی برخی مدیران بازاریابی) نشات می گیرد. سئو امری زمانبر است و بخصوص برای سایت های تازه کار این زمان اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر بخواهیم جواب کلی به این سوال که “چقدر طول میکشه سایتم بیاد بالا” بدهیم، می توان گفت بین ۶ ماه تا ۱ سال حداقل زمان برای گرفتن رتبه و ورودی است.
قیمت بالای رپورتاژ و عدم همکاری رسانه ها
یکی از چالش های اساسی حوزه سئو بخصوص با توجه به این تورم، بالابردن قیمت رپورتاژ ها توسط رسانه هاست. رسانه هایی که تا چند سال پیش اطلاعی در مورد سئو و بک لینک نداشتند و باید مذاکره می کردیم تا یک محتوا برای دریافت بک لینک قرار دهند، قیمت های بسیار نجومی تا ۱۰ میلیون تومان و بالاتر هم قرار می دهند! در صورتی که کاملا می شود متوجه شد که میزان ورودی داخلی به رپورتاژ در وبسایت حضرات، کمتر از انگشتان دست است و صرفا شرکت های سئو به خاطر دریافت بک لینک این هزینه را می پردازند و هیچ نکته تبلیغاتی موثری درون رپورتاژ نهفته نیست!
حال هزینه به کنار، قوانین دست و پا گیر (مسخره) مانند عدم بک لینک به چند دامنه در صورتی که این کار باعث افزایش اعتبار رپورتاژ می شود، (همچنان دوستان در فضای ۳ لینک به یک وبسایت قرار دارند!) یا فلان تیتر مناسب نیست، فلان عکس شما مشکل دارد و چندین چالش دیگر.
به نظرم بهترین کار برای جلوگیری از رشد فزاینده قیمت رپورتاژ ها، عدم بهای بیش از حد به وبسایت های خبری بزرگ که اسم آن ها را احتمالا می شناسید است. مطمئن باشید نتیجه ای که از رپورتاژ در وبسایتی تخصصی حوزه کسب و کار خود خواهید گرفت بیشتر از رپورتاژی چند میلیونی در وبسایت خبرگزاری های مطرح (عمدتا حکومتی) است.
هنگام انتخاب شرکتی برای خدمات سئو، چه مواردی را در نظر بگیریم؟
برای انتخاب شرکت سئو یا آژانس دیجیتال مارکتینگی که در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما موثر باشد، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیریم:
با یک جستجوی ساده در مورد شرکت های سئو، گزینه های اصلی و پرتکرار را جلوی خود قرار دهیم.
یک به یک وارد وبسایت شرکت های سئو می شویم و ظاهر طراحی سایت، تعداد مقالات و محتوای مفید، نمونه کار ها به همراه نتایج دقیق و نظرات مشتریان را بررسی می کنیم. من به شخصه به وبسایتی که نمونه کاری از نظر سئو ندارد اعتماد نمی کنم.
برند ها خوب هستند، اما بررسی کنیم این شرکت، چه تعداد کسب و کار غیر برند را به نتایج خیره کننده در گوگل رسانده است. نتایج در سئو فارغ از برند مطرح می شوند.
سئو ارزان با توجه به قیمت هایی که در مورد رپورتاژ آگهی (هزینه ای الزامی برای بسیاری از سایت ها) بیشتر شبیه یک چیز خنده دار است تا واقعیت! سئو حرفه ای بسیار ارزشمند بوده و خدمتی گران قیمت باید باشد؛ چراکه از نظر من بهترین نوع تبلیغ است. سئو هم بازاریابی درونگراست که مشتری به دنبال شما می آید و هم بهترین نحوه بازاریابی محتوایی است.
ببینید هیچ وقت نمی توان گفت شرکت من بهترین است، عطر آن است که خود ببوید! اما می توانم به جرات بگویم ایران وب لایف یکی از بهترین تیم هایی فنی و محتوایی سئو حال حاضر کشور را در اختیار دارد.
از جمله نمونه کار های سئو ایران وب لایف میشه به سئو مجموعه هایی مانند kwc ایران، پاکسان، ماناتل، آهنیتو، مشاوره سئو عبیدی، خانه چمن، تین سیس، پیام عدالت، تنسر لاک، مدحت وود، سیناپکینگ و … اشاره کرد که هر کدام در کلمات کلیدی حوزه تخصصی خود جزو رتبه های بالا هستند.
نوشته گفتگو با مهدی نیکونام، سرپرست سئو ایران وب لایف اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها