همچنین، مرجوع کردن کالایی که به مذاق خریدار خوش نمیآید یا ایرادی در آن وجود دارد هم خود قصه پر آب چشمی است.
در ایران دیجیکالا، بزرگترین فروشگاه اینترنتی با به رسمیت شناختن حقوق مشتری و درک کردن شرایط خرید اینترنتی، مسیر تازهای در اقتصاد دیجیتال باز کرده است.
طی سالهای گذشته فروشگاه اینترنتی دیجیکالا مرجعی امن برای خرید اینترنتی هوشمندانه از طریق بررسی قیمت محصولات، مشخصات ظاهری و نظرات سایر کاربران درباره هر محصول شده است.
بررسی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ دیجیکالا، بیانگر این است که کاربران بیش از ۴۲ میلیون نظر را در مورد خریدهای اینترنتی خود ثبت کردهاند.
این کاربران، حدود ۱.۳ میلیون تصویر و بیش از ۳۶ هزار فیلم درباره خرید اینترنتی خود از دیجیکالا منتشر کردهاند. همچنین در سالی که گذشت، پلتفرم دیجیکالا، میزبان ۵ میلیون پرسش و پاسخ از سوی کاربران و فروشندگان بوده است.
این اعداد، به زبان روشنی، پیام آور این همان حقیقتی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم: دیجیکلا مرجعیت کم نظیری در بازار خردهفروشی آنلاین ایران پیدا کرده است.
پرجستجوترین کالاها در دیجیکالا چه بودند؟
بررسی آمارهای منتشر شده توسط دیجیکالا نشان میدهد که گوشی موبایل، محبوبترین کالا برای جستجو برای کاربران در این پلتفرم بوده است. در تمامی ماههای سال ۱۴۰۱، گوشی موبایل صدرنشین جستجوها در بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران بوده است. بعد از گوشی موبایل اما، بیشترین جستجوی کاربران در پلتفرم دیجیکالا درباره هندزفری بلوتوث، ساعت مچی هوشمند و روغن خوراکی، بوده است.
همچنین این گزارش به دو هفته نخست اسفندماه به عنوان پربازدیدترین ماههای سال برای دیجیکالا اشاره کرده است.هفتههای اول دی ماه و بهمن ماه هم این پلتفرم از رونق خوبی برخوردار بوده است اما در دو هفته نخست فروردین ماه و البته هفته نخست مهرماه، کمترین بازدید از وبسایت دیجیکالا انجام شده است. گفتنی است مشاهده نمودارهای پربازدیدترین روزهای سال و نمودار پر سفارشترین روزهای سال، نشان میدهد ارتباط مستقیمی بین نرخ بازدید و ثبت سفارش وجود دارد.
نظرات کاربران از خرید اینترنتی
مگنت، محصول تازهای از دیجیکالا بود که فعالیت خود را در سال ۱۴۰۱ در دل اپلیکیشن دیجیکالا آغاز کرد تا کاربران بتوانند یکدیگر را در مسیر انتخاب مناسبترین کالاهای موردنیازشان همراهی کنند.
به نظر میرسد دیجیکالا به خوبی از اهمیت نقشی که در مرجعیت (راهنمای خرید) برای بازار خردهفروشی ایفا میکند، آگاه است و برای بهبود و توسعه آن مسیر تازهای را آغاز کرده.
کاربران و فروشندگان در دیجیکالا میتوانند از طریق سرویس اجرای زنده مگنت، بهصورت زنده تجربه خرید و فروش اینترنتی خود را در دیجیکالا با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.
در حال حاضر، در مگنت دیجیکالا ۱.۵ میلیون کاربر وجود دارد که ۲۵۰ هزار محتوا در آن تولید کردهاند.
با توجه به گزارش منتشر شده دیجیکالا، ویدیویی که از تیم مگنت منتشر شده ۱۵ میلیون بازدید داشته است.
همه برای موبایل، موبایل برای همه
موبایلها جز جدانشدنی از زندگی این روزهای آدمها، میتوانند سرنوشت کسبوکارها را تغییر دهند. اگرچه ابزارهای مختلفی برای ارتباط بین فروشگاههای آنلاین با مشتریان وجود دارند اما به نظر میرسد در نهایت این اپلیکیشن است که کاربر استفاده از آن را، ترجیح میدهد.
دیجیکالا اعلام کرده است که گوشی موبایل بیشترین نقش را در بازدید، ثبت سفارش و خرید از این فروشگاه را ایفا کرده است.
۵۱ درصد بازدید این فروشگاه اینترنتی از طریق اپلیکیشن، ۴۱ درصد از مرورگر موبایلها انجام شده که فقط ۸ درصد آن از طریق وبسایت دیجیکالا انجام شده است.
قسمت سفارشات نیز به همین میزان بوده و ۶۵ درصد سفارشها از طریق اپلیکیشن و ۲۳ درصد از مسیر مرورگر موبایل انجام شده است.
فروش ریالی دیجیکالا هم این اعداد در اپلیکیشن به ۶۰ درصد و در مرورگر گوشی به ۲۲ درصد میرسد.
در واقع سهم فروش ریالی دیجیکالا از مرورگرهای غیر موبایلی تنها ۱۸ درصد برآورد میشود.
پرچم نسل زد بالاست!
با بررسی گزارش دیجیکالا، برای تاثیرگذاری در تغییر ساختارهای اقتصاد دیجیتال ایران مواجه شدن با کاربرانی است که اهل خرید اینترنتی هستند.
بررسی سن و جنسیت کاربران دیجیکالا نشان میدهد که در سال گذشته، ۳۶ درصد از کاربران این پلتفرم خانم و ۶۴ درصد آقا بودهاند.
۶۵ درصد کاربران دیجیکالا، از اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۸۰ هستند. که سهم ۱۸ تا ۲۴ سالهها ازین حضور، بیش از ۳۲ درصد است.
برآورد میشود که بیشترین حجم حضور را به خود اختصاص دادهاند.
پشت پرده دیجیکالا چه میگذرد؟
دیجیکالا در شفافیت هم مسیر تازهای باز کرده است.
این فروشگاه اینترنتی، در سال ۱۴۰۱ از کاربران و مشتریان خود دعوت کرد که به ساختمانها و بخشهای مختلف این مجموعه سر بزنند و از نزدیک با مدیران دیجیکالا به گپ و گفت بنشینند.
دیجیکالا با محصول تازهای به نام دیجیکالا اکسپلور، این فرآیند را برای علاقهمندان تسهیل کرده است.
در سال گذشته، بیش از ۴هزار و۲۰۰ نفر در قالب ۲۲۶ رویداد دیجیکالا اکسپلور، از دیجیکالا بازدید کردند.
یکی دیگر از فعالیتهای دیجیکالا اکسپلور، ایجاد موقعیت«تجربه کار در دیجیکالا» است. دانشجویان و علاقهمندان، پس از گذراندن دورههای تخصصی میتوانند رویدادهای دیجیکالا اکسپلور را هدایت کنند.
سال گذشته بیش از ۸۰ بازدید حضوری از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا توسط افراد علاقهمند صورت گرفت.
نوشته نحوه خرید اینترنتی و هوشمندانه از دیجیکالا اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها