چگونه میتوانید انتظار داشته باشید نتایجی خوبی را در آینده بدست آورید اگر ندانید در حال حاضر چگونه عمل کرده اید؟ چگونه میتوانید فروش خود را افزایش دهید در حالی که هربار که یک تکنیک بازاریابی جدید در تجارت الکترونیک خود امتحان میکنید، نمی توانید آن را اندازه گیری کنید؟
همه اینها به یک چیز بستگی دارد: تحلیل داده در تجارت الکترونیک. دیتا آنالیتیک به شما امکان میدهند تا به عمق واقعیتها و دادههای سابق و پیشبینیهای آینده بپردازید تا بتوانید تصمیمات هوشمندانهتری برای کسبوکار خود بگیرید. استراتژیهای خوب نیازمند برنامهریزی دقیق هستند. کسبوکارهای خوب از تلاشهای گذشته یاد میگیرند و آینده را با آزمون ایدههای آینده برای تضمین یک آینده روشن بررسی میکنند.
تحلیل داده در تجارت الکترونیک به چه معناست؟
دیتا آنالیتیک در تجارت الکترونیک فرآیندی است که در آن دادهها از تمامی حوزههایی که بر فروشگاه شما تأثیر دارند، جمعآوری میشوند. سپس شما باید از این دادهها استفاده کنید تا تغییرات در رفتار مشتریان و روند خرید آنلاین را درک کنید. به طور کلی، با توجه به دادهها، شما میتوانید تصمیمات هوشمندانهتری بگیرید که نتیجه آن افزایش فروش آنلاین خواهد بود. دیتا آنالیتک در تجارت الکترونیک میتواند شامل مجموعهای از معیارها درباره مسیر کامل مشتری، از کشف، جذب، تبدیل، نگهداری و حمایت مشتری باشد.
روش های تحلیل داده در تجارت الکترونیک
همانطور که اشاره شد، روش های مختلفی برای دیتا آنالیتیک در تجارت الکترونیک وجود دارند که میتوانید از آنها برای استراتژی بازاریابی خود و اطمینان حاصل کردن از اینکه یک قدم جلوتر از رقبا هستید، استفاده کنید. در این مقاله به برخی از محبوبترین انواع آن می پردازیم.
مشتریان فعلی کسب و کار شما
دیتا آنالیتیک مشتریان به شما اطلاعات جامعی درباره جزئیات جمعیت شناسی مخاطبان شما، مانند جنسیت، سن، درآمد، شغل، محل زندگی و زبانی که صحبت میکنند میدهد.
علاوه بر این، دادههای مخاطبان به شما اطلاعاتی درباره دستگاههای مختلفی که مخاطبان شما از آن استفاده میکنند تا به سایت شما دسترسی داشته باشند، می دهد. اینکه آیا آنها اصلًا از تلفن همراه یا رایانه رومیزی به فروشگاه شما دسترسی دارند؟ این اطلاعات میتوانند به شما دانش خوبی در مورد نحوه دسترسی به فروشگاه آنلاین شما را بدهد تا بتوانید تلاشهای خود را با نیاز مشتریان مطابقت دهید. همچنین دادههای مخاطب به صاحبان شرکتهای تجارت الکترونیک امکان میدهد تا نحوه ارائه گزینههای حمل و نقل و نحوه تبلیغات خود را بر اساس موقعیت مکانی مخاطبانشان تغییر دهند. به علاوه شما قادر خواهید بود با استفاده از تحلیل داده های مشتریان در مورد موضوعات مختلفی که در وبلاگ خود برای محتوای بازاریابی استفاده می کنید، بازنگری کنید و موضوعات را بهبود با توجه به نیاز مشتریان بهبود دهید.
جذب مشتریان جدید
نوع دیگری از دیتا آنالیتیک در تجارت الکترونیک که میتوانید از آن استفاده کنید تا کسبوکار خود را تقویت کنید، دادههای مربوط به جذب مشتریان است. این نوع اطلاعات بسیار ارزشمند است زیرا شما درباره اینکه بازدیدکنندگان شما چگونه شما را آنلاین پیدا کردهاند و چگونه به وبسایت شما وارد شدهاند، میآموزید. هنگام استفاده از دادههای جذب، شما بیشتر درباره نوع کانالهای بازاریابی آنلاین که بیشترین بازدیدکنندگان را به وبسایت شما میآورند، آگاهی پیدا می کنید. همچنین میآموزید کدام کانالها بیشترین فروش یا تبدیل را به همراه دارند. به علاوه میتوانید به طور مستقیم ببینید کدام کانالهای بازاریابی آنلاین موفقیت بیشتری دارند و کدام کانالها کارایی ندارند.
آیا بیشتر بازدیدکنندگان شما از شبکههای اجتماعی به سایت شما میآیند؟
چند بازدیدکننده از کمپینهای ایمیل به سایت شما میآیند؟
نرخ تبدیل برای نوشتههای وبلاگ شما چگونه است؟
آیا تبلیغات کلیکی بیشترین مخاطبان را به سایت شما میآورد؟
این دادهها در کمک به شما برای درک کانالهای بازاریابی که برای کسبوکارتان سودآورتر هستند و مشخص کردن اینکه بر روی کدام منابع باید متمرکز کنید، بسیار حیاتی خواهند بود.
تحلیل داده رفتار مشتریان
نوع دیگری از دادهها که باید به آن توجه کنید، اطلاعات مربوط به رفتار مشتریان شما است. اینکه بعد از ورود مشتریان به وبسایت شما، چگونه رفتار میکنند؟
مشتریان در نهایت چه محصولاتی را خریداری میکنند؟
چند نفر از بازدیدکنندگان به جای جستجو در وبسایت، به طور مستقیم از آن خارج میشوند؟
به چه صفحه ای اولویت میدهند؟
کدام محتوای بازاریابی توسط بازدیدکنندگان کلیک میشود؟
کدام محصولات تعداد زیادی از علاقهمندیها را به دست میآورند اما فروش کمی دارند؟
مدت زمانی که بازدیدکنندگان به طور میانگین بر روی وبسایت شما صرف میکنند چقدر است؟
این نوع سوالات به شما کمک میکنند تا درک کنید که وبسایت شما در حال حاضر چگونه استفاده میشود، بنابراین شما میتوانید درکی از رفتار افراد هنگام تعامل با فروشگاه آنلاین خود به دست بیاورید.
به عنوان مثال اگر متوجه شوید که بیشتر بازدیدکنندگان به صفحات محصولات شما نمیرسند یا به سرعت از صفحه خارج میشوند، باید به زمان بارگذاری صفحات وبسایت خود توجه کنید. آیا ممکن است سایت شما به اندازه کافی سریع بارگذاری نمیشود؟ و یا اگر کاربران به سرعت یک صفحه را ترک میکنند، این نشان میدهد که آنها آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا نکردهاند. این میتواند بدان معنا باشد که نوع کسبوکار شما آنچه که آنها انتظار داشتند نیست و به همین دلیل ممکن است مشکلی با کلمات کلیدی که در کمپینهای بازاریابی خود هدف قرار دادهاید وجود داشته باشد. به علاوه، ممکن است به این معنا باشد که محتوایی که شما تولید میکنید گیجکننده است. در واقع دیتا آنالیتیک رفتار مشتریان به شما امکان میدهد قسمتهایی از فروشگاهتان را که میتوانید بهبود بخشید تا نرخ درگیری و سطح تبدیل خود را افزایش دهید.
نرخ تبدیل مشتریان
بررسی نرخ تبدیل مشتریان نوع دیگری از دیتا آنالیتیک است که میتوانید از آن برای قدرتبخشیدن به کسبوکارتان استفاده کنید.
مدت زمانی که کاربران آنلاین به مشتریان واقعی تبدیل میشوند؟
چگونه کاربران آنلاین به مشتریان واقعی تبدیل میشوند؟
این دو سوالی است که باید در هنگام بررسی نرخ تبدیل به آن توجه کنید و در واقع در تهیه استراتژی بازاریابی خود، شما نمیتوانید این بخش آن را نادیده بگیرید.
زمانی که شما به بررسی عمیقتر میپردازید، میتوانید به موارد مختلفی دست یابید. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مدت زمانی که یک کاربر معمولی برای تبدیل شدن به مشتری پرداخت میکند چقدر است؟
آیا مشتریان به طور معمول یک بار در سال یا چند بار به سایت باز می گردند؟
آیا مشتریان به طور معمول پس از یک بازدید از فروشگاه آنلاین شما کالاها را خریداری میکنند یا نیاز به چندین بازدید قبل از خرید دارند؟
آیا مشتریان به تکرار خریدها میپردازند؟
چند مشتری سبد خرید خود را رها میکنند؟
داشتن اطلاعاتی مانند این موارد، میتواند بر پیامهای بازاریابی شما تأثیر گذار باشد تا بتوانید تعیین کنید چگونه با کاربران و مشتریان بالقوه به طور موثری در ارتباط باشید. همچنین مهم است که از عواملی مانند میانگین درآمدی که فروشگاه شما در هر معامله دریافت میکند، آگاه باشید. همچنین، میانگین تعداد محصولاتی است که مشتریان شما در یک بار خرید، خریداری میکنند. این دادهها مهم است زیرا به شما کمک میکند تا بتوانید برنامههای تخفیفی را که بیشترین جذابیت را برای گروه کنونی مشتریان شما دارند، طراحی کنید.
تمام موارد ذکر شده در این مقاله از مهمترین بخش های دیتا آنالیتیک در تجارت الکترونیک به حساب می آیند و کسب و کارهای آنلاین لازم است که برای بهبود عملکرد خود از این تحلیل ها استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود مقاله را مطالعه کنید.
نوشته تحلیل داده و تجارت الکترونیک: با قدرت دیتا آنالیتیک فروش را افزایش دهید اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها