گزارش سال 1402 جاباما

جاباما در راستای توسعه اقتصاد گردشگری  

جاباما در گزارشی که برای سال 1402 منتشر کرده‌است به معرفی خود به مثابه شرکتی فراتر از رزرو اقامتگاه و راوی مردمان سراسر ایران با فرهنگ‌ها، زبان‌ها و آیین‌های متنوع معرفی کرده‌است. جاباما در راستای توسعه اقتصاد گردشگری ایران فعالیت می‌کند و در گزارشی که برای سال 1402 منتشر کرده‌است به آمار مربوط به رشد کسب‌وکار پرداخته و نیز در کنار این اعداد و ارقام، روایت‌هایی از مردمان چابهار را در راستای معرفی این شهر کمتر شناخته‌شده در ایران، معرفی کرده‌است. جاباما همچنین عنوان کرده‌است که از این پس با شناسایی شهرهای با ظرفیت گردشگری بالا و معرفی آن‌ها، در راستای رشد اقتصاد گردشگری این شهرها اقدام کند.

احمد ایزدپور و دسترس‌پذیری سفر 

احمد ایزدپور، مدیرعامل جاباما، در این گزارش می‌گوید: «از بین نزدیک به پنجاه هزار شهر و روستا در ایران، تنها 30 شهر بیش از 80 درصد از سهم سفر در مقصدهای گردشگری و سفرهای مهمانان را به خود اختصاص داده‌اند.» او اشاره می‌کند که با توجه به این‌که نزدیک به نیمی از مردم ایران توان مالی سفر را ندارند، اقامتگاه‌های ایران نیز نیمی از سال خالی از مهمان است. احمد ایزدپور این مهم را هدف جاباما می‌داند که با توانمدسازی جامعه میزبانان در شهرها و روستاهای ایران و نیز اتخاذ اقدامات و تصمیماتی مبتنی بر افزایش کیفیت سرویس دریافتی کاربران، بهبود زیرساخت‌های تکنولوژی و نیز قیمت‌گذاری منصفانه، سفر را برای همه مردم ایران دسترس‌پذیرتر کند و در راستای توسعه اقتصاد گردشگری قدم بردارد.

ارقام مربوط به نرخ تورم و نیز ابعاد بازار اقامتگاهه‌های غیرهتلی

این گزارش در ادامه با اشاره به اقتصاد ناکارآمد کشور این نکته را مطرح می‌کند که هرساله بازار گردشگری ایران با افزایش قیمت‌های بالا روبرو است. طبق این گزارش مبتنی بر مرکز آمار ایران، نرخ تورم میانکین سالانه در ایران 41 درصد و نرخ تورم میانگین سالانه هتل‌ها 50 درصد است بنابراین نرخ تورم هتل‌ها نسبت به میانگین تورم کشور 9 درصد بالاتر از میانگین تورم ملی است. مطابق این آمار نرخ تورم بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال 1402 حدود 30 درصد بوده درحالی که رشد سهم بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در این سال نزدیک به 2.5 برابر است. سهم کنونی بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی نیز 17 درصد است.

این گزارش همچنین به ابعاد بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران نیز پرداخته که به شرح زیر است:

اندازه بازارهای اقامتگاه‌های ایران 24 هزار میلیارد تومان است که رشدی 1.33 برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

اندازه سود ناخالص بازار 3105 میلیاد تومان است که رشدی 1.15 برابری نسبت به سال گذشته داشته‌است.

تعداد رزرو کل بازار بیش از 7 میلیون رزرو است که مشابه سال گذشته است.

متوسط مبلغ هر رزرو 3250000 تومان بوده که رشدی 1.33 برابری نسبت به سال گذشته داشته‌است.

وضعیت اقامتگاه‌ها، میزبانان و مهمانان نیز مطابق گزارش زیر به شرح زیر است:

تعداد 110 هزار اقامتگاه وجود دارند که آن رقم رشدی 1.1 برابری نسبت به سال گذشته داشته‌است.

تعداد 55 هزار میزبان وجود دارند که این رقم رشدی 1.1 برابری نسبت به سال گذشته داشته‌است.

متوسط تعداد مهمانان در هر سفر بین 3 تا 4 نفر بوده است که با اختلاف 0.2 مشابه سال گذشته است.

متوسط اتاق‌شب در هر رزرو اجاره 1 تا 7 اتاق شب است که مشابه با سال گذشته است.

جاباما، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد گردشگری

گزارش جاباما برای سال 1402 در ادامه به تفصیل جاباما را به عنوان شرکتی که در مسیر توسعه اقتصاد گردشگری ایران است معرفی می‌کند. جاباما که در سال ۱۳۹۴ با هدف تأمین هتل برای مسافران آغاز به کار کرد، در سال ۱۳۹۸ با تغییرات اساسی در هویت و چشم‌انداز خود، به ارائه خدمات رزرو اقامتگاه‌های بومگردی و ویلا در ایران روی آورد. این تحول باعث شد جاباما به سرعت سهم قابل‌توجهی از بازار رزرو آنلاین اقامتگاه‌ها را به دست آورد. با تمرکز بر آگاهی‌رسانی و معرفی اقامتگاه‌های بومگردی، جاباما هم بازار و برند خود را گسترش داد و هم با معرفی محصول «تجربه» و تأکید بر گردشگری مسئولانه، به توسعه اقتصاد گردشگری محلی و آموزش خدمات میزبانی نیز پرداخت تا به رونق گردشگری در مناطق کمتر شناخته‌شده ایران کمک کند.

جاباما با تغییر مدل کسب‌وکار خود از رزرو هتل به اقامتگاه‌های بومگردی، هم بازار اقامت را برای همه افراد جامعه گشود و هم به توسعه اقتصاد گردشگری در ایران کمک کرد. این تحول موجب شد تا کسب‌وکارهای جدیدی از جمله مشاغل غیرمستقیم در حاشیه اقامتگاه‌های بومگردی، راهنمایان گردشگری، و گروه‌های برگزارکننده تورهای گردشگری شکل بگیرند. جاباما با ایجاد بستری برای قیمت‌گذاری منصفانه، به میزبانان آموخت که چگونه با افزایش تعداد اقامتگاه‌ها، درآمد خود را ارتقا دهند و در نهایت، به توسعه عدالت اجتماعی و اقتصاد گردشگری ایران یاری رسانند.

مطابق این گزارش درباره اشتغال‌زایی بومی و توسعه اقتصاد بوم‌گردشگری، در حاشیه هر اقامتگاه بومگردی برای 15 خانواده شغل ایجاد شده‌است. همچنین بخش قابل توجهی از فروش جاباما از طریق راهنمایان گردشگری انجام می‌شود که با امکان رزرو آنلاین انواع اقامتگاه‌ها غیرهتلی با تنوع قیمت، دست بازتری برای برگزاری تورها را دارند.

آمار و ارقام مربوط به جاباما

جاباما بیش از 7 میلیون کاربر، 18 هزار میزبان، 30 هزار اقامتگاه در مجموع 769 شهر ایران دارد. مطابق این گزارش تعداد کارمندان جاباما نیز 180 نفر است. میزان رشد جاباما در سال 1402 شامل رشد سه برابری تعداد کل رزروها و نیز تعداد رزروها براساس اتاق‌شب است. همچنین مبلغ فروش این شرکت نیز رشدی سه و نیم برابری داشته‌است.

درحالی که میزان جستجوی «اجاره ویلا» در گول نسبت به سال گذشته نیم برابر کاهش بوده‌است، میزان جستجوی جاباما در گاگگول 2.5 برابر افزایش یافته است.

خلق «تجربه» از نگاه جاباما

«تجربه» محصولی از جاباما است که سفر را به مثابه تجربه‌ای اصیل تعریف می‌کند. این محصول برای خلق تجربه‌های متنوع سفر در کنار اقامت که فقط بخشی از این تجربه است تمرکز دارد. دسته‌بندی‌های «تجربه» شامل آشپزی و چشیدن، ماجراجویی، شهرگردی، طبیعت‌گردی، تور یک روزه، تفریح و ورزش‌های آبی، زندگی محلی و هنر و خلاقیت است. در حال حاضر تعداد 646 نجربه در جاباما موجود است که نسبت به سال گذشته رشدی 8 برابری داشته است. «تجربه» در 47 شهر کشور با 172 میزبانِ تجربه عرضه می‌شود.

مطابق این گزارش، هرمزگان سهمی 42 درصدی از تجربه‌های رزروشده به تفکیک استان در ایران دارد.

 

نوشته گزارش سال 1402 جاباما اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy