سومین گزارش سالانه همراهمکانیک، با هدف افزایش شفافیت، پاسخگویی و ارائه تصویری دقیق از عملکرد بزرگترین نمایشگاه آنلاین خرید و فروش خودروی کارشناسیشده کشور، منتشر شد. این گزارش که دوره فروردین تا اسفند ۱۴۰۳ را پوشش میدهد، با رویکردی دادهمحور، به بررسی شاخصهای کلیدی، نقاط قوت و روندهای بازار خودرو در سال گذشته میپردازد.
نمای کلی عملکرد در سال ۱۴۰۳
سال ۱۴۰۳ برای همراهمکانیک سالی ویژه بود؛ رشد سریع در شاخصهای درآمدی، حجم معاملات، تعداد کاربران و رکوردشکنی در خرید و فروش خودرو، نشان از جهشی چشمگیر دارد. مهمترین آمارها عبارتاند از:
افزایش ۱۹۰ درصدی درآمد نسبت به سال ۱۴۰۲
رشد ۱۰ برابری سود
دو برابر شدن ارزش کل معاملات
ثبت ۱۸۰ هزار درخواست فروش خودرو
۹۱ میلیون استعلام قیمت
۳۲ میلیون کاربر وبسایت و اپلیکیشن
خدمات خرید خودرو؛ نقدی و اقساطی
در سال گذشته، بیش از ۳۰ هزار مدل خودروی صفر و کارکرده داخلی، چینی و وارداتی به نمایشگاه همراهمکانیک افزوده شد؛ همگی پس از عبور از مرحله کارشناسی اولیه. در این بازه:
۳۵۰ هزار درخواست خرید خودرو ثبت شد
ارزش کل معاملات به ۴,۳۶۶ میلیارد تومان رسید
ترکیب فروش: ۴۴٪ خودرو صفر، 5۶٪ کارکرده، ۷۷٪ داخلی و ۲۳٪ وارداتی یا چینی
پرفروشترین خودروی ایرانی همراهمکانیک در سال 1403 کوییک بوده است. همچنین خودروهای جک J4 و هیوندای توسان پرفروشترین خودروهای چینی و وارداتی این سال بودهاند.
در تصویر زیر پرفروشترین خودروهای همراهمکانیک در سال 1403 را مشاهده میکنید:
رشد قابلتوجه بازار اقساطی
در حوزه فروش اقساطی خودرو، ارزش معاملات به ۱,۹۸۰ میلیارد تومان رسید. ۷۸ مدل خودرو در قالب طرحهای مختلف اقساطی فروخته شد که ۴۸٪ سهم خودرو صفر و ۵۲٪ خودرو کارکرده داشتند. میزان تسهیلات ارائهشده به خریداران بین ۵۲ میلیون تا ۱.۳ میلیارد تومان متغیر بود. گرانترین معامله لیزینگی مربوط به یک تویوتا لوین مدل ۲۰۲۴ بود.
خودروهای کوییک، پژو 207 و ساینا رتبههای اول تا سوم پرتقاضاترین خودروهای طرح اقساطی همراهمکانیک را به خود اختصاص دادهاند.
خدمات ویژه فروشندگان
همراهمکانیک با ارائه امکان فروش بدون کمیسیون و قیمتگذاری منصفانه، فرآیند فروش را برای مالکان خودرو سادهتر کرده است.
ثبت یک درخواست فروش هر ۳ دقیقه
بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید از آگهیها
فروش ۷۶٪ خودروها در کمتر از یک هفته
۹۳٪ معاملات با حداکثر دو بازدید
در سال 1403 همراهمکانیک روی توسعه و بهبود نمایشگاههای حضوری خود در سطح شهر نیز تمرکز کرد تا فروشندگان بتوانند خودروهای خود را به صورت امانی و بدون نیاز به درگیر شدن در فرآیند بازدید بفروشند. فروش 90 درصد خودروهای موجود در نمایشگاههای حضوری همراهمکانیک نشاندهنده تاثیر فوقالعاده این روش در فروش سریعتر و آسانتر خودروهاست.
کارشناسی فنی؛ اعتماد یک دههای
در سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۰ هزار کارشناسی خودرو انجام شد که ۹۶٪ آنها مربوط به خودروهای کارکرده و 4 درصد خودروهای صفر بود. در مجموع، کارشناسان ۲۰ هزار ساعت به بررسی فنی و بدنه خودروها اختصاص دادند. پژو 206 در بین خودروهای ایرانی بیشترین درخواست کارشناسی را داشت. ام وی ام ایکس 22 در بین خودروهای چینی و هیوندای توسان در بین خودروهای وارداتی بیشترین میزان کارشناسی همراهمکانیک را در سال 1403 ثبت کردند.
مرجع قیمتگذاری خودرو
با ثبت بیش از ۹۰ میلیون استعلام قیمت از سوی کاربران در یک سال (معادل ۱۷۳ استعلام در هر دقیقه)، همراهمکانیک جایگاه خود را به عنوان معتبرترین مرجع تخمین قیمت خودرو تثبیت کرده است. این استعلامها مربوط به ۳,۳۵۰ مدل مختلف خودرو بوده است.
رکوردهای تعامل با کاربران
۳۲ میلیون کاربر یکتا
۲۸۷ میلیون بازدید از سایت و اپلیکیشن
۲ میلیون نصب اپلیکیشن
۳۶ میلیون بازدید از مجله همراهمکانیک
۴۶ میلیون بازدید اینستاگرام
رشد ۳۰ درصدی دنبالکنندگان شبکههای اجتماعی
سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی در مسیر رشد همراهمکانیک بود؛ از گسترش فضای آنلاین و توسعه شعب حضوری گرفته تا ارائه طرحهای متنوع مالی و جذب ۲۰۰ هزار کاربر فعال روزانه، همگی گواه این رشد سریع هستند.
برای خواندن جزئیات گزارش سالانه همراهمکانیک و دریافت نسخه کامل آن میتوانید فایل آن را از اینجا دانلود کنید.
نوشته گزارش سالانه 1403 همراهمکانیک؛ مرور یک سال پررونق اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها