در هفتههای اخیر کمپین تبلیغاتی سازمان امور مالیاتی کشور به یکی از موضوعات بحثبرانگیز در میان فعالان حوزه تبلیغات و بازاریابی تبدیل شده است. اکران گسترده این طرح در رسانههای محیطی و دیجیتال، واکنشهای فراوانی را در میان متخصصان برانگیخته و برخی آن را یکی از خلاقانهترین نمونههای ارتباطات دولتی در سالهای اخیر میدانند.
از منظر تبلیغاتی، این کمپین خلاق چند ویژگی شاخص داشت: سادگی پیام، انسجام در روایت و بهرهگیری همزمان از کانالهای محیطی و دیجیتال. همین رویکرد باعث شد که پیام اصلی بدون پیچیدگیهای رایج در کمپینهای نهادی به مخاطب منتقل شود و در فضای مجازی و همچنین برخی رسانهها، درباره هدف این کمپین یعنی حق انتخاب محل پرداخت مالیات از سوی مودیان، بحث و گفتگو شکل بگیرد. به گفته تحلیلگران حوزه تبلیغات، استفاده از زبان بصری ساده اما اثرگذار، این کمپین را از بسیاری از نمونههای مشابه متمایز کرده است.
نکته قابل توجه اما حواشیای بود که با اکران شدن طرحها بوجود آمد و بعد از استقبال ازین کمپین، برخی شرکتهای تبلیغاتی مدعی شدند که ایدهپردازی و طراحی این کمپین توسط آنان انجام شده است. شنیدهها اما حاکی از آن است که این طرح در اصل به سفارش و هدایت مستقیم داود خدابنده مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی صورت گرفته و ایدهپردازی و طراحی و برنامهریزی این کمپین نیز بر عهده رضا صدیق تحلیلگر فرهنگ و مشاور حوزه پیآر و سلمان عبداللهی گرافیست و ویژوآل آرتیست بوده است. همین حواشی بوجود آمده و مدعای برخی آژانسهای تبلیغاتی حول این کمپین، نشان میدهد که این اقدام در فضای کنونی تبلیغات و به خصوص تبلیغات ارگانی، اثری بدیع و نو به حساب میآید
موارد مذکور باعث شده که کمپین تبلیغاتی اخیر سازمان مالیاتی نهتنها از منظر محتوایی و اجرا، بلکه از حیث فرایند شکلگیری هم به موضوعی خبرساز و قابل بررسی در صنعت تبلیغات بدل شود. فعالان حوزه مارکتینگ معتقدند چنین پروژههایی، حتی اگر محل اختلاف باشند هم به ارتقای استانداردهای خلاقیت در ارتباطات نهادی کمک میکنند و میتوانند آغازگر فصل جدیدی از رقابت حرفهای در عرصه تبلیغات دولتی باشند
نوشته کمپین سازمان امور مالیاتی؛ نمونهای خلاقانه از ارتباطات نهادی اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها