نویسندگان:
الکساندراستروالدر، ایوپیگنیور، گرِگ برناردا و آلن اسمیت
مترجمان:
بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی، مینا نجفیان و اصغر عطایی
این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
کتاب طراحی ارزش پیشنهادی یکی از مهمترین کتب حوزه کسب و کار در جهان میباشد که در معتبرترین مراکز علمی تدریس میشود.
پس از گفتن و شندیدن صحبتهای مقدماتی بهتره است به سراغ اصل مطلب که طرح مطالب کتاب است برویم:
در خلق ارزش واقعی درماندهاید؟
بعضی وقتها احساس میکنید…….
باید ابزارهای بهتری برای کمک به شما در زمینه خلق ارزش برای مشتریان و کسب و کارتان وجود داشته باشد.
وظایف نادرستی را دنبال میکنید و در مورد گامهای بعدی اطمینان خاطر ندارید؟
یادگیری در مورد آنچه مشتریان میخواهند مشکل است؟
دادهها و اطلاعاتی که از مشتریان (بالقوه) می گیرید خیلی زیاد است و نمی دانید چگونه میتوانید آنها را به بهترین شکل سازماندهی کنید؟
فهم عمیق چگونگی خلق ارزش برای مشتریان، مستقل از محصولات و ویژگیهای آنها، چالش برانگیز است؟
تصویری کلان از اینکه چگونه قطعات به طور مناسب کنار هم قرار میگیرند، ندارید؟
در روزهای اول مطالعه کتاب به طرح مشکلات خواهیم کرد و سپس به سراغ راه حلها و رفع آنها خواهیم رفت.
گفتیم که ابتدا طرح مشکل خواهیم کرد و سپس پاسخگویی و ارائه راه حل ها را در دستور کار قرار خواهیم داد.
از جلسات بی حاصل و تیم های ناهمسو ناامید شده اید!
تجربه تیم هایی را دارید که…
زبان و فهم مشترکی از خلق ارزش برای مشتری نداشتند.
در جلسات بی حاصل با انبوهی از گفتگوهای تکراری و خسته کننده غرق شده بودند.
بدون ابزارها و فرآیندهای هوشمند و شفاف کار می کردند.
بیشتر بر فناوریها، محصولات و ویژگیها متمرکز بودند نه بر مشتریان.
جلساتی را برگزار می کردند که انرژی را کاهش می داد و بدون نتیجه روشنی پایان می یافت همسو نبودند.
درگیر پروژه های جسورانه و درخشانی بوده اید که شکست خورده اند!
پروژه هایی را دیده اید که…
جسورانه و بزرگ بوده اند اما شکست خورده و پول زیادی را هدر دادهاند.
در آنها انرژی زیادی صرف بهبود و ویرایش طرح کسب و کار شده است تا تصوری در مورد کارکرد واقعی آن ایجاد شود.
در آنها زمان زیادی صرف تحلیلهای مالی کاملا ساختگی و با جزئیات زیاد در صفحات گسترده شده و بعدا معلوم شده است که این تحلیل ها غلط بودهاند.
در آنها زمان بیشتری برای توسعه ایدهها و بحث بر سر آنها صرف شده است تا آزمون ایدهها و مشتریان و ذینفعان.
در آنها ترجیح با عقاید افراد بوده است، نه حقایق برگرفته از دنیای واقعی.
فرآیندها و ابزارهای روشنی برای حداقل کردن ریسک نداشتهاند.
در آنها به جای استفاده از فرآیندهای مناسب برای توسعه ایدههای جدید، از فرآیندهای مرتبط با ادارهی روزمرهی کسب و کار استفاده شده است.
پیام اصلی این کتاب نخست استفاده از ابزارهای مناسب در جستجوهای آشفته برای یافتن ارزشهای پیشنهادی مورد نظر مشتریان است و سپس همسوسازی این ارزشها با آن چیزی است که مشتریان پس از جستجو میخواهند.
🔸 کتاب طراحی ارزش پیشنهادی به شما نشان میدهد که چطور به گونهای بازگشتی به جستجو برای آنچه مشتریان خواهان آن هستند بپردازید و از تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی برای طراحی و آزمون ارزشهای پیشنهادی عالی استفاده کنید. طراحی ارزش پیشنهادی فرآیندی پاپان ناپذیر است که در آن باید به طور مداوم ارزشهای پیشنهادی خود را تکامل دهید تا با خواسته مشتریان تناسب پیدا کنند.
🔸 فرآیند آشفته و غیر خطی طراحی ارزش پیشنهادی را مدیریت کنید و از طریق مقایسه نظام مند از ابزارها و فرآیندهای مناسب، ریسک آن را کاهش دهید.
🔸 ارزش پیشنهادی خود را در یک مدل کسب و کار قرار دهید تا برای سازمان خود ارزش کسب کنید. برای این کار میتوانید از تابلوی طراحی مدل کسب و کار استفاده کنید. تابلوی طراحی مدل کسب و کار ابزاری است برای توصیف چگونگی خلق؛ ارائه و کسب ارزش توسط سازمان شما. تابلوی طراحی مدل کسب و کار و تابلوی مدل ارزش پیشنهادی کاملا قابلیت یکپارچه سازی با یکدیگر را دارند. در واقع تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی یک جزء الحاقی به تابلوی طراحی مدل کسب و کار است که امکان بررسی جزئیات بیشتر در مورد چگونگی خلق ارزش برای مشتریان را فراهم می کند.