همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

پیش از آنکه جلوتر برویم باید این نکته را در نظر بگیرید که دانستن همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال تقریبا کار غیرممکنی است. چرا؟ زیرا وقتی به خوبی بدانیم که دیجیتال مارکتینگ چیست، متوجه می‌شویم که با یکی از پویاترین حوزه‌های کسب و کار مواجه هستیم که هرگز از پیشرفت باز نمی‌ایستد و همواره در حال توسعه و بهبود خود است. پس به اندازه بدانید اما متوجه باشید که همه چیز را نمی‌دانید.

تعریف دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، شاخه‌ای از بازاریابی است که در بستر اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی پیاده‌سازی می‌شود. با بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت‌های گوناگون می‌توان با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه در ارتباط بود. با گسترش روزافزون استفاده‌ی مردم از ابزارهای آنلاین، کسب‌وکارهای مختلف دیر یا زود چاره‌ای به‌جز روی آوردن به بازاریابی دیجیتال نخواهند داشت. بازاریابی دیجیتال در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی می‌تواند با صرف زمان و هزینه‌ی کمتر، بخش بسیار بزرگتری از جامعه‌ی هدف محصول و خدمات شما را هدف بگیرد.

اساسا به هرگونه تلاش یا دارایی بازاریابی آنلاین اشاره دارد. بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک ، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی همه از نمونه‌های برجسته ی بازاریابی دیجیتال هستند. این نوع بازاریابی باعث معرفی شما به افراد شده و آنها را متقاعد می‌کند که از شما خرید کنند. اما منظور از دارایی‌های بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ از کجا به وجود آمده (تاریخچه بازاریابی دیجیتال در ایران و خارج)

می‌دانیم که این روزها استفاده از اینترنت به جزئی از زندگی روزمره‌ی مردم تبدیل شده و به‌همین دلیل، قدم گذاشتن بازاریابی به این دنیای پر رفت‌وآمد مهم‌ترین عامل پیشرفت آن بوده است. اما باید دید چگونه به اینجا رسیدیم؟

اولین کامپیوترهای مجهز به نرم‌افزارهای چاپ و نشر متن در دهه‌ی ۱۹۸۰ روانه‌ی بازار شدند. گرچه این نرم‌افزارها دنیای تبلیغات کاغذی را دگرگون کردند، اما می‌توان گفت کامپیوترهای آفلاین صرفا کمی از یک ماشین تایپ مجهزتر بودند. پروژه‌ی وب جهان‌گستر (World Wide Web) یا به‌طور ساده وب، توسط تیم برنرز-لی در سال ۱۹۹۱ به بهره‌برداری رسید؛ اما هنگامی شروع به همه‌گیر شدن کرد که در سال ۱۹۹۴ اولین مرورگر موفق جهان یعنی Netscape ارائه شد. تنها طی دو سال، تعداد کاربران وب از ۱۶ به ۷۰ میلیون نفر رسید.

همراه با افزایش تعداد کاربران، روند تکامل وب سرعت گرفت. خدماتی مانند ایمیل و موتورهای جستجو مانند یاهو! (۱۹۹۴)، گوگل (۱۹۹۷)، فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون (۱۹۹۴)  و ای‌بی (۱۹۹۵) به‌سرعت جای خود را در وب باز کردند. ایمیل به یک ابزار تبلیغات برون‌مرزی موثر تبدیل شد. در همین حین موتورهای جستجوگر سایت‌هایی را در دسترس مردم قرار می‌دادند که اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز مردم را به سادگی چند کلیک در دسترس مردم قرار می‌داد. در ادامه ابداع تکنیک‌های SEO توسط بازاریاب‌ها، درک اهمیت کلان‌داده‌ها، تولد شبکه‌های اجتماعی و گسترش تلفن‌های هوشمند اتفاقات کلیدی در تاریخچه‌ی بازاریابی دیجیتال بوده‌اند.

با اتصال ایران به شبکه‌ جهانی اینترنت در سال ۱۳۷۲ (برابر با ۱۹۹۳ میلادی)، شرکت‌های خصوصی و دولتی شروع به انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات و خدمات خود در بستر اینترنت کردند. علاوه‌بر این، افزایش تعداد کاربران اینترنت در کشور باعث شد تا شرکت‌های بازاریابی متعددی تأسیس شوند که به‌طور تخصصی در حوزه‌ی بازاریابی اینترنتی و دیجیتال فعالیت می‌کنند.

دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ

استفاده از دیجیتال مارکتینگ مزایای مهمی برای کسب‌وکار شما خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه از این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱.می‌توانید «فقط» مشتریان بالقوه‌ی خود را هدف بگیرید: اگر آگهی‌های خود را در تلویزیون، نشریات و بیلبوردهای سطح شهر منتشر کنید، افراد زیادی در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرند اما کنترل چندانی بر جامعه‌ی هدف خود نخواهید داشت. به‌طور مثال اگر فروشنده‌ی تجهیزات پزشکی باشید، جامعه‌ی هدف محدود و مشخصی مشتریان بالقوه‌ی شما خواهند بود. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تبلیغات را برای کاربرانی نمایش دهند که از نظر سن، جنسیت، علایق، سلیقه‌ها و غیره مطابق با جامعه‌ی هدف کسب‌وکار شما باشند.

۲.نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است: با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بیست‌وچهارساعته و هفت روز هفته، کمپین‌های بازاریابی خود را رهگیری و هزینه‌های کانال‌های ناکارامد خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید تشخیص دهید که کدام بخش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارند.

۳.با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از رقبای بزرگ‌تر خود سبقت بگیرید: اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، به‌سختی می‌توانید با شرکت‌های مطرح و ثروتمند حوزه‌ی خودتان رقابت کنید. موتورهای جستجوگر کاری به اندازه‌ی شرکت شما ندارند. با انجام صحیح تولید محتوا و تکنیک‌های سئو، موتورهای جستجوگر ممکن است اولویت بیشتری برای نمایش وب‌سایت کسب‌وکار کوچک شما قائل شوند.

۴.بازاریابی دیجیتال قابل اندازه‌گیری است: با بازاریابی دیجیتال می‌توانید به ریز اطلاعات تمام مشخصه‌های موردنظرتان (ازجمله آمار تعداد بازدید، اشتراک، کلیک‌ها و زمان‌های صرف شده در صفحات) دسترسی داشته باشید.

تداوم و پیوستگی در اجرای دیجیتال مارکتینگ یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت آن به‌شمار می‌آید. درست مانند تبلیغات سنتی، نمایش مداوم و طولانی‌مدت آگهی‌ها نام کسب‌وکار شما را در خاطر مخاطب حفظ می‌کند. همچنین مردم محصولات و خدمات شرکت‌هایی را ترجیح می‌دهند که همیشه در دسترس باشند. علاوه‌بر این‌ها، عملکرد بسیاری از جنبه‌های استراتژی بازاریابی شما (ازجمله لوگو، برند، کاربران شبکه‌های اجتماعی و بازدیدکنندگان سایت) در بلندمدت مشخص خواهد شد. علاوه‌بر توسعه‌ی روزافزون ابزارها و امکانات جدید دیجیتال مارکتینگ، کافی است یک روز از روندهای روز عقب بمانید تا شرکت‌های رقیب بخش زیادی از سهم بازار شما را تصاحب کنند.

دارایی‌های بازاریابی دیجیتال

در راستای یافتن پاسخ دیجیتال مارکتینگ چیست، باید با مفهومی مانند دارایی آن هم آشنا شویم. تقریبا هر چیزی می تواند جزو دارایی‌های بازاریابی دیجیتال باشد. کافی است یک ابزار بازاریابی باشد که از آن به صورت آنلاین استفاده می‌کنید. با این تعریف، بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه تعداد دارایی بازاریابی دیجیتال در اختیار دارند. در اینجا چند نمونه از این دارایی‌ها را مرور می‌کنیم:

وبسایت شما

دارایی‌های مربوط به برند (لوگو، نماد ، کلمات اختصاری و غیره)
محتوای ویدیویی (تبلیغات ویدئویی، دموی محصول و غیره)
تصاویر (اینفوگرافیک، عکس محصول، عکس شرکت و غیره)
محتوای نوشته شده (پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، توضیحات محصول، توصیفات و غیره)
محصولات یا ابزارهای آنلاین (SaaS، محتوای تعاملی و غیره)
نقدها و بررسی‌ها
صفحات شبکه‌های اجتماعی

شما هم به خوبی می‌دانید که موارد اشاره شده، تنها بخش کوچکی از دریای دارایی‌های بازاریابی دیجیتال هستند. اما بیشتر دارایی‌ها در این چند دسته جای می‌گیرند. در عین حال، بازاریابان باهوش همواره به دنبال روش‌های جدیدی هستند تا به صورت آنلاین به مشتری‌های بالقوه دسترسی پیدا کنند. پس این فهرست، همواره در حال رشد است.

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ

استراتژی مارکتینگ، همان برنامه‌ی متمرکز و مشخصی است که برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود درنظر می‌گیرید تا بتوانید با تمرکز بر امکانات و محدودیت‌های کسب‌وکار خود به موفقیت برسید. اما باید میان «استراتژی» و «تاکتیک» تفاوت قائل شوید. در هر زمینه‌ای، یک استراتژی از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

شناسایی چالش‌ها
تعیین خط مشی‌هایی برای روبرو شدن با چالش‌ها
مجموعه‌ای از اقدامات مشخص که برای اجرای صحیح خط مشی‌ها ضروری است

تاکتیک‌های مارکتینگ، همان اقدامات مشخصی هستند که برای رسیدن به اهداف استراتژی انجام می‌گیرند. به‌عبارت دیگر، استراتژی هدف شماست و تاکتیک‌ها گام‌هایی هستند که در راه رسیدن به اهداف خود برمی‌دارید.

همان تفاوتی که بین «استراتژی بازاریابی» و «تاکتیک بازاریابی» ذکر شد، درمورد بازاریابی دیجیتال هم صدق می‌کند. «کمپین بازاریابی دیجیتال» همان مجموعه اقدامات و روش‌هایی است که در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود برای رسیدن به اهداف مشخص به‌کار می‌برید.

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟

۱.پرسونای مشتریان خود را طراحی کنید: برای انجام هر نوعی از بازاریابی (چه دیجیتال باشد یا نه)، اول باید مخاطب خود را بشناسید. هرچقدر جزئیات کمّی و کیفی بیشتری از مشتریان بالقوه‌ی خود بدانید (محل زندگی، سن، میزان درامد، شغل، چالش‌ها، سلیقه و علایق، اولویت‌ها و غیره) بهتر می‌توانید مسیر استراتژی بازاریابی خود را طراحی کنید.

۲.اهداف و ابزارهای موردنیاز خود را شناسایی کنید: باید اهداف بازاریابی خود را با توجه به اهداف کسب‌وکارتان تعیین کنید. سپس برای رسیدن به این اهداف و اندازه‌گیری میزان پیشرفت در این مسیر، به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ احتیاج خواهید داشت. ابزارهای مختلفی وجود دارند که به‌طور تخصصی در زمینه‌های گزارش‌دهی، بازاریابی ایمیلی، فرم‌های تحت وب، تحلیل آمار (Analytics) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

۳.دارایی‌ها و بسترهای دیجیتالی که در دسترس دارید را ارزیابی کنید: برای انجام بازاریابی دیجیتال ابزارها و بسترهای بسیاری وجود دارد که ممکن است شما را سردرگم کنند. بهتر است ابتدا چشم‌انداز کلی خود را درنظر بگیرید و تمام ابزارها و بسترهایی را که در حال‌ حاضر در اختیار دارید در یک جدول لیست کنید. باید آن‌ها را در دسته‌بندی‌هایی مانند منابع «موجود»، «کسب شده» و «پرداخت شده» ثبت کنید.

۴.بررسی کمپین‌های رسانه‌ای موجود: رسانه‌هایی همچون وب‌سایت، وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و… قلب بازاریابی دیجیتال شما هستند. باید همواره محتواهایی را که در این بسترها تولید می‌کنید بررسی و به‌روز کنید.

۵.بررسی کمپین‌های رسانه‌ای کسب شده: منظور از «کسب شده» منابعی است که به‌صورت بازاریابی دهان‌به‌دهان به‌دست آورده‌اید. باید آمار ترافیک رسانه‌های خود را بررسی کنید و تشخیص دهید بازدیدکنندگان جدید از کدام کانال به سمت شما هدایت شده‌اند. به‌طور مثال مقاله‌ای در جایی منتشر کرده‌اید که توجه مردم را جلب کرده است،‌ ترندها و فعالیت عادی کاربران شبکه‌های اجتماعی. ابزارهای تحلیل ترافیک سایت در این راه به شما کمک می‌کنند.

۶.بررسی کمپین‌های رسانه‌ای پرداخت شده: مانند گام قبلی، باید رسانه‌هایی را که برای تبلیغات در آن‌ها هزینه کرده‌اید (مانند Google AdWords و شبکه‌های اجتماعی) را بررسی کنید. باید مطمئن شوید هرکدام نسبت به هزینه‌ای که برای تبلیغات دریافت می‌کنند در بالا بردن آمار بازدید رسانه‌های شما موفق هستند.

۷.کمپین بازاریابی دیجیتال خود را راه‌اندازی کنید: اگر در مراحل قبل تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های لازم را به‌خوبی انجام داده باشید، دید خوبی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی استراتژی مارکتینگ خود خواهید داشت و می‌توانید به‌طور متمرکز و هدف‌مند آن را اجرا کنید.

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی با پیامرسان‌ها: استفاده از اپ‌های پیامرسان مانند واتس‌اپ، تلگرام و حتی قسمت چت خصوصی شبکه‌های اجتماعی روشی مناسب برای انجام تبلیغات،‌ بازاریابی و ارتباط با مشتریان محسوب می‌شود.

بازاریابی همکاری در فروش (پورسانتی): یکی از پردرآمدترین روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی پورسانتی (Affiliate Marketing) است. در این روش، تولیدکنندگان محتوا در ازای هر فروش (CPS)، جذب مشتری (CPL)، نمایش آگهی (CPM) و تعداد کلیک (CPC) مبلغی را به‌عنوان پورسانت دریافت می‌کنند.

بازاریابی توسط اینفلوئنسرها: اصطلاح اینفلوئنسر (Influencer) به افراد پرطرفداری اطلاق می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی، در زمینه‌های مشخصی فعالیت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی محصول و خدمات شما را به مخاطبین مرتبط زیادی معرفی کنند.

بازاریابی موبایلی: این‌روزها داشتن یک اپ تلفن همراه برای ارتباط با مشتریان ضروری است. اگر به‌دنبال مشتریان وفادار می‌گردید، باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانند به‌طور آنی به شما دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند به‌سادگی به‌عنوان درگاه خبررسانی و خرید و فروش میان شما و مشتریانتان عمل کنند.

تبلیغات ویدئویی: هر ماه میلیون‌ها نفر در سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات جستجو می‌کنند. فرقی نمی‌کند این جستجوها درمورد سرگرمی، اخبار، آموزش یا تحقیق باشند. در هر صورت فرصت بزرگی برای رسیدن به مشتریان جدید هستند.

بازاریابی صوتی: در عصر تلفن‌های همراه، تأثیر بازاریابی صوتی را نمی‌توان نادیده گرفت. سرویس‌های پخش موسیقی و پادکست‌ها جایگزین رادیو شده‌اند و کاربران بسیار زیادی دارند. با کمی تحقیق می‌توانید بهترین گزینه برای تبلیغات برای جامعه‌ی هدف خود را پیدا کنید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین برتری دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی، ابزارهای مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند چندین کار را همزمان انجام دهید و آن‌ها را مدیریت کنید. ابزارهای پولی و رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های بسیار متنوعی ازجمله مدیریت فروشگاه اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، سئو (SEO)، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تحلیل بازدیدکنندگان سایت، تبلیغات کلیکی و گزارش‌دهی به کسب‌وکار شما کمک کنند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ قدیمی‌ترین شکل بازاریابی آنلاین است که هنوز هم جواب می‌دهد. اکثر بازاریاب‌های دیجیتال از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغ تخفیفات ویژه، برجسته‌سازی مطالب (اغلب به عنوان بخشی از بازاریابی محتوا) یا تبلیغ رویدادی استفاده می‌کنند

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

اگر نمی‌خواهید برای نشان دادن در SERP هزینه بپردازید، می‌توانید با استفاده از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) صفحات یا پست‌های وبلاگ در سایت خود را به صورت عالی رتبه‌بندی کنید. در این روش لازم نیست برای هر کلیک هزینه‌ای بپردازید. اما دریافت یک صفحه برای رتبه بندی معمولا به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد.

تبلیغات به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اصطلاحی گسترده است و شامل هر نوع بازاریابی دیجیتال می‌شود که در آن شما برای هر کاربری که روی یک تبلیغ کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال، Google AdWords نوعی تبلیغات PPC به نام “تبلیغات جستجوی پولی” است. Facebook Ads نوعی دیگر از تبلیغات PPC به نام “تبلیغات پرداخت شده در شبکه‌های اجتماعی” است.

تبلیغات جستجوی پولی

گوگل، بینگ و یاهو همه این امکان را به شما می‌دهند تا تبلیغات متنی را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) انجام بدهید. تبلیغات جستجوی پولی یکی از بهترین روش‌ها برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه‌ای است که فعالانه در جستجوی محصول یا خدماتی مانند شما هستند.

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

اکثر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت به شما این امکان را می‌دهند تا در سایت آنها تبلیغ کنید. تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد آگاهی در میان مخاطبانی که ممکن است از وجود کسب و کار، محصول یا خدمات شما مطلع نباشند بسیار مناسب است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مانند سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز روشی رایگان و ارگانیک برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر برای بازاریابی تجارت شما است. باز هم مانند سئو، بازاریابی ارگانیک تجارت شما در شبکه‌های اجتماعی به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد اما در طولانی مدت می‌تواند نتایج بسیار ارزان‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد.

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization)

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) هنر و دانش بهبود تجربه کاربر آنلاین شماست. در اکثر مواقع، کسب و کارها از CRO استفاده می‌کنند تا از ترافیک وبسایت موجود خود، کانورژن بیشتری (هدایت، چت، تماس ، فروش و غیره) بگیرند.

بازاریابی محتوا(Content marketing)

بازاریابی محتوا یکی دیگر از اصطلاحات نسبتا گسترده‌ی بازاریابی دیجیتال است. هر نوع بازاریابی دیجیتال با استفاده از دارایی‌های محتوایی (پست‌های وبلاگ، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی، ویدئوها و…) را بازاریابی محتوا می‌گویند که برای ایجاد آگاهی از برند یا ایجاد کلیک، هدایت یا فروش استفاده می‌شود.

تبلیغات بومی (native)

تا به حال برایتان پیش آمده که پس از خواندن یک مقاله و در انتهای آن، فهرستی از مقاله‌های پیشنهادی را ببینید؟ این همان تبلیغات بومی است. در بیشتر موارد، این پیشنهادات از جنس بازاریابی هستند زیرا از محتوا برای جذب کلیک استفاده می‌کنند. البته گاهی اوقات این پیشنهادها با مقاله‌ای که مطالعه کرده‌اید در یک موضوع نمی‌گنجند که خب البته هدف از این نوع تبلیغ هم همین است!

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامه‌ریزی و مدیریت طراحی کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال یک شرکت است. ازجمله وظایفی که از مدیر دیجیتال مارکتینگ انتظار می‌رود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ (شامل وب، SEO/SEM، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و نمایش آگهی‌ها
حفظ و تداوم حضور در شبکه‌های اجتماعی
سنجش و گزارش عملکرد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال
ارائه‌ی راه‌حل‌ها و پیشنهادات برای بهبود استراتژی‌ها
همکاری و هماهنگی با گروه‌های مختلف سازمان برای بهینه‌سازی تجربه‌ِی کاربران

مهارت‌های موردنیاز دیجیتال مارکترها

امروزه بازاریابی دیجیتال به‌طور کلی دنیای بازاریابی را دگرگون کرده است و با پیشرفت تکنولوژی، دیجیتال مارکترها باید مهارت‌های مختلفی را در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ کسب کنند.

اتوماسیون بازاریابی: استفاده و بهینه‌سازی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف با هدف خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی (مانند ایمیل مارکتینگ و فروشگاه‌های اینترنتی)
تولید و بازاریابی ویدئویی: تولید محتوای ویدئویی و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف
تخصص در رسانه‌های پولی: شناختن رسانه‌های آنلاین مختلف و استفاده‌ی کارآمد از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی مختلف
بازاریابی محتوا: تولید محتوای به‌روز و جذاب برای مشتریان فعلی و بالقوه
تحلیل آماری: بررسی آماری عملکرد کمپین‌های مختلف بازاریابی دیجیتال
بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو: شناخت طرز عملکرد و الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر مانند گوگل برای بهبود اولویت محتوای سایت در نتایج جستجو شده
کپی رایتینگ: شناخت تکنیک‌ها و اصول نوشتن متن‌های تبلیغاتی و تولید محتوا برای جذب مخاطبین بیشتر
توسعه‌ی وب‌سایت: طراحی، ایجاد و مدیریت انواع وب‌سایت‌های فروشگاهی، بازاریابی و مدیریت مشتریان
اصول طراحی: آشنایی عمومی با اصول طراحی دیجیتال، طراحی گرافیکی، طراحی US/UI، طراحی سایت و نرم‌افزارهای مهمی مانند Adobe Photoshop و Illustrator

مشکلات رایجی که بازاریابی دیجیتال می‌تواند آنها را حل کند

این از معنی دیجیتال مارکتینگ و پاسخ به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست. اکنون باید بدانیم که برای بهینه سازی استراتژی‌های بازاریابی، دیجیتال اجباری است. بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بشناسید، اطلاعات مهمی در مورد آنها بیاموزید و معیارهایی را ارائه دهید که به تیم بازاریابی شما اعتبار می‌دهد. اما چه نوع مشکلاتی و چه راه حلی؟

مشکل: من برای شروع کار مخاطب خود را به اندازه کافی نمی‌شناسم

شناخت مخاطبان به زمان نیاز دارد. هرچند احتمالا تیم بازاریابی شما تیپ شخصیتی مخاطب را تعریف کرده است و این تعریف بسیار کاربردی است. اما ممکن است مصرف کنندگانی که فعالانه وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند، طبق پیش بینی شما رفتار نکنند. به همین دلیل لازم است زبان مختلفی را با اهداف مختلف امتحان کنید و به خاطر داشته باشید که توصیف‌گرهای خاصی باعث جذب افراد مختلف و قرار دادنشان در چرخه‌ی خرید می‌شود. خودتان را با مخاطبانتان هماهنگ کرده و اعتباری ایجاد کنید که شما را از رقبا متمایز می‌کند.

مشکل: کانال‌های خود را برای SEO بهینه نکرده‌ام

صرف نظر از موقعیتتان در فرآیند بازاریابی، مهم است که درک درستی از بهترین روش‌های SEO داشته باشید. SEO علاوه بر بهبود رتبه بندی در موتور جستجو، می‌تواند آزمایش و بهینه سازی کمپین شما را تقویت و پشتیبانی کند تا مطمئن شوید که محتوای با کیفیت و ارزشمندی را ارائه می‌دهید که مشتریان بالقوه شما به آن نیاز دارند و می‌خواهند.

مشکل: استراتژی برای شبکه های اجتماعی ندارم

صرف نظر از اینکه می‌خواهید استراتژی ارگانیک یا پولی یا ترکیبی از این دو برای توسعه در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، داشتن نوعی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مهم است. در عین حال که شبکه‌های اجتماعی برای برندینگ و تعامل بسیار عالی هستند، می‌توانند کانال مفیدی برای تبلیغات بازاریابی دیجیتال نیز باشند. یک سکو و صدای ثابت پیدا کنید، صبور باشید و با افزایش فالوئرهایتان، تاثیر تبلیغاتتان نیز افزایش می‌یابد.

مشکل: تیم بازاریابی من تک بعدی است

ایجاد ساختارهای چابک و سیال بسیار مهم است. مشتری‌های شما معطل شما نمی‌مانند تا تبلیغتان را دیده و از شما خرید کنند. بنابراین تیم بازاریابی باید بتواند عملکرد چند گانه داشته و خود را در کانال‌های مختلفی گسترش بدهد تا بتواند مشتری‌ها را در همه جا پوشش بدهد. در هر شبکه و کانال اجتماعی، مخاطبان مختلف با انتظارات مختلفی وجود دارد؛ به همین دلیل، برای هرکدام باید بازاریابی متفاوتی را در نظر گرفت. این تفاوت می‌تواند در لحن، تصویرسازی، پیشنهادها و حتی زمان ارائه تبلیغ باشد.

مشکل: برای ارائه گزارش مبتنی بر معیارهای تعیین شده تحت فشار هستم

بازاریابی دیجیتال، حوزه‌های گسترده‌ای از معیارها را پشتیبانی می‌کند. اما این معیارها باید با دقت انتخاب شوند. در هر مورد، بسته به نوع مخاطبان و کانال ارتباطی که انتخاب کرده‌اید، معیارهای متفاوتی وجود دارد. این نکته را در نظر داشته باشید، با تعیین اهداف برای هر کانال کار را آغاز کنید. و معیارهایی را انتخاب کنید که بالادستی‌های شما به آنها علاقه‌ی بیشتری دارند.

آیا بازاریابی دیجیتال در موبایل متفاوت است؟

پاسخ کوتاه: بله! و احتمالا تصور خود شما هم همین بوده که بازاریابی دیجیتال در موبایل با بازاریابی دیجیتال روی دسکتاپ بسیار متفاوت است. در حقیقت، اکنون که تقریبا همه چیز در مورد دیجیتال مارکتینگ را بررسی کردیم، باید به نکات ظریف آن هم بپردازیم.

امروزه این تفاوت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا تلفن‌های هوشمند اکنون وسیله اصلی مردم برای تعامل با اینترنت هستند. از آنجاییکه حدود ۶۰ درصد از فعالیت‌های اینترنتی از طریق تلفن های هوشمند انجام می‌شود، انتقال از دسکتاپ به موبایل، تاثیر بسیار زیادی در بازاریابی آنلاین خواهد داشت.

صادقانه بگویم، در دنیای بازاریابی دیجیتال امروز، ایده ی خوبی است که تصور کنیم مردم در تلفن همراه با تبلیغات شما روبرو می‌شوند و در صورت لزوم می توانید استراتژی هایتان را برای دسکتاپ نیز تطبیق بدهید. علاوه بر بهینه سازی تبلیغات برای تلفن همراه، مهم است که به تجربه‌ی کاربر از سایت و لندینگ پیج خودتان هم فکر کنید. مطمئنا وبسایت شما در دسکتاپ زیبا به نظر می‌رسد، اما چک کردن آن در تلفن همراه غیرممکن باشد، درصد قابل توجهی از ترافیک وب خود را از دست می‌دهید. حداقل باید کاری کنید که وبسایت روی موبایل کار کند؛ اما ایده آل آن است که، کاربر در تلفن خود تجربه‌ی خوبی از وبسایت شما داشته باشد.

منابع:

The Ultimate Guide to Marketing Strategies & How to Improve Your Digital Presence

The Who, What, Why, & How of Digital Marketing

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”وظایف و مهارت های مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟” answer-0=”مدیر دیجیتال مارکتینگ مسئولیت برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین کسب‌وکارها را برعهده دارد و مهارت‌های کافی در زمینه اتوماسیون بازاریابی، تولید و بازاریابی محتوا، کپی‌رایتینگ، تحلیل آماری و… را باید داشته باشد.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”ابزارهای رایگان و پولی دیجیتال مارکتینگ چیست؟” answer-1=”در زمینه دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلفی وجود دارد، از جمله ایمیل مارکتینگ، SEO ،PPC ،CRO، تبلیغات و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

نوشته همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy