رشد کسب و کار چیست و چگونه انجام می شود

رشد کسب و کار به معنای گسترش شرکت از نظر رشد درآمد، پایگاه مشتری، سهم بازار یا تولید کالاهای بیشتر است. هیچ فرمول جهانی ثابتی برای محاسبه رشد کسب و کار وجود ندارد زیرا هر شرکت، یک اکوسیستم منحصر به فرد است. با این حال، افزایش درآمد، پایگاه مشتری یا سهم بازار نشان دهنده گسترش تجارت است.

در این مقاله، فرا می گیریم که چرا رشد کسب‌وکار برای هر شرکت حیاتی است و انواع و مراحل آن را کشف می‌کنیم.

چرا رشد کسب و کار برای هر شرکتی مهم است؟

رشد کسب و کار یکی از اهداف اصلی هر شرکت به حساب می آید؛ چرا که بدون گسترش، کسب و کار دچار رکود می شود. تنها مالک کسب و کار است که عوامل رشد آن را تعیین می کند، بنابراین از پیروی از معیارهای موفقیت پذیرفته شده عمومی خودداری کنید. کسب و کارتان، محصول تفکر بوده و یک سیستم منحصر به فرد است که نیاز به یک رویکرد فردی دارد. اگر چه، اگر قصد رشد نداشته باشید، تمام حوزه های کسب و کار شما آسیب خواهند دید. بیایید این فرآیند را با جزئیات آن بررسی کنیم.

ما با بدیهی ترین چیزها شروع می کنیم. اگر کسب و کار خود را گسترش ندهید، نمی توانید درآمد خود را افزایش دهید. ممکن است قیمت محصولتان را بالا ببرید، اما اگر یک استارتاپ هستید، باید ارزش برند خود را نیز به مشتریانتان نشان دهید. برای پشت سر گذاشتن رقبا، باید بین خود و آنها تمایز قائل شده و مزیت رقابتی قوی ایجاد کنید. بنابراین، اگر این یک چالش برای شما است، تعیین قیمت های بالاتر ممکن است به یک شکست کامل منتهی شود. در این صورت، جذب بازارهای هدف جدید یا بستن معاملات بیشتر را در نظر بگیرید.

مردم به رشد مستقیم و غیرمستقیم کسب و کار کمک می کنند. آنها می توانند بیشتر از شما خرید کرده یا نظرات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند که به شما امکان پیشرفت می دهد. شرکتی که روی جذب مشتری منظم سرمایه گذاری نمی کند، فرصت های رشد خود را از دست می دهد. در اینجا می توانید در یک دور باطل گرفتار شوید زیرا مشتریان ترجیح می دهند با شرکت هایی که دائما در حال توسعه هستند کار کنند. بنابراین، برای فروش بیشتر و جذب مشتریان جدید، باید به دنبال فرصت های رشد باشید.

شرکت هایی که منابع خود را به توسعه سرمایه گذاری اختصاص می دهند، سهم بازار خود را به آرامی، اما مطمئنا افزایش می دهند. این شرکت ها در زمینه های مختلف از رقبای خود بهتر عمل می کنند که مزایای بیشتری مانند شرایط همکاری بهتر با تامین کنندگان را برای آنها فراهم می کند.

رشد کسب و کار شما بر کیفیت خدمات پشتیبانی از مشتری نیز تأثیر می گذارد. شرکت هایی که در تیم پشتیبانی خود سرمایه گذاری می کنند، خدمات پس از فروش را بهبود می بخشند که منجر به سطح بالایی از وفاداری، رضایت و حفظ مشتری می شود. اگرچه، کسب و کارها باید توجه ویژه ای به ایجاد روابط با مشتریان داشته باشند، زیرا رشد سریع و جذب مشتریان جدید، گاهی اوقات مشتریان وفادار آنها را ساعت ها منتظر پاسخ نگاه می دارد. این کار ممکن است منجر به تغییر نگاه مشتری نسبت به خوشنامی برند شود که نشانه بدی برای هر نام تجاری است، زیرا حفظ یک مشتری فعلی ارزان تر از به دست آوردن مشتری جدید است.

علاوه بر این، رشد مداوم، جویندگان کار را به سوی شرکت شما جذب می کند. هر کس می خواهد بخشی از یک جامعه بزرگ باشد که هدف آن توسعه و ایجاد یک محصول عالی است. بنابراین، چنین شرکت هایی تعداد زیادی رزومه دریافت کرده و می توانند با استعدادترین گزینه ها را برای پیوستن به تیم خود انتخاب کنند.

رشد کسب‌وکار به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا درآمد خود را افزایش داده، خط تولید خود را گسترش دهند، با تامین‌کنندگان با مطلوب‌ترین شرایط شریک شوند، به مخاطبان جدید دست یابند و تیمی از متخصصان ایجاد کنند. حال بیایید با انواع رشد کسب و کار آشنا شویم.

۴ نوع رشد کسب و کار

رشد کسب و کار را می توان به ۴ نوع اصلی طبقه بندی کرد. هر نوع، رشد را از منظر متفاوتی بررسی کرده و در مراحل مختلف برای کسب‌وکارها مناسب است. بیایید هر رویکرد رشد کسب و کار را با جزئیات آن بررسی کنیم.

رشد ارگانیک

این نوع، ساده ترین اما موثرترین راه رشد کسب و کار شناخته می شود. رشد ارگانیک بهترین راه برای استارت آپ ها و شرکت هایی است که به تازگی وارد بازار شده اند؛ در حالی که در دراز مدت برای برندهای معتبر کمتر موثر است. رشد ارگانیک مستلزم گسترش فیزیکی کسب و کار است؛ یعنی ارتقای خطوط تولید، تولید کالاهای بیشتر، کار در چندین شیفت، اجاره فضای بزرگ، باز کردن یک فروشگاه جدید، و غیره و به مشتریان بیشتری خدمات رسانی می کند.

رشد استراتژیک

این رویکرد برای اهداف بلند مدت و شرکت هایی مناسب است که رشد ارگانیک را پشت سر گذاشته اند و به اصطلاح، روند مناسبی دارند. این شرکت ها پول به دست آمده در طول رشد ارگانیک را در استراتژی های رشد استراتژیک سرمایه گذاری می کنند. چنین کاری می تواند شامل گسترش خط تولید و دستیابی به بازارهای جدید از طریق کمپین های تبلیغاتی باشد.

رشد داخلی

این رویکرد می تواند بین دو نوع رشد ارگانیک و استراتژیک اجرا شود. این نوع رشد کسب و کار، بر تولید متمرکز نیست، بلکه هدف آن استفاده موثرتر از منابع فعلی برای بهینه سازی گردش کار شرکت است. این روش می تواند شامل استفاده از یک سیستم اتوماسیون بازاریابی یا صرفه جویی در هزینه ها با پیاده سازی سیستم های ناب (لین) باشد.

مشارکت یا ادغام رشد

همانطور که از نام آن پیداست، این رویکرد به معنای همکاری با شرکت دیگری برای منافع متقابل است. چنین مشارکتی به شرکت‌ها کمک می‌کند محصول جدیدی را با هم راه‌اندازی کنند، کالاهای بیشتری تولید کنند، بازارهای هر دو را رشد دهند و از وفاداری مشتری به برند دیگری استفاده کنند.

اکنون که انواع رشد کسب و کار را می شناسید، بیایید مراحلی را که هر شرکت در طول عمر خود طی می کند را بررسی کنیم.

۴ مرحله رشد کسب و کار

شرکت ها در هر مرحله از توسعه خود با چالش های مختلفی روبرو هستند. بیایید نگاهی دقیق به هر یک از آنها بیندازیم تا بدانیم چگونه با این مشکلات کنار بیاییم.

راه اندازی

در مرحله اولیه، هدف هر استارتاپ بقا است. شرکت از صاحب کسب و کار شروع می شود که چندین کارمند را پیدا می کند که چندین نقش را ایفا می کنند. وظیفه اصلی آنها ایجاد آگاهی برند و ارائه ارزش محصول خود با بودجه محدود است. چالش های اصلی هر استارتاپ شامل اطمینان از رقابتی بودن محصول و برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان است.

رشد

در این مرحله، استارتاپ مدل کسب و کار دارد و تمام تلاش خود را برای رشد کسب و کار خود می کند. از آنجایی که گسترش یک کسب و کار، بسیاری از کارآفرینان را می ترساند، آنها اغلب ریسک رشد را نپذیرفته و همه فرصت ها را از دست می دهند. اگرچه، بسیار مهم است که به دنبال راه هایی برای افزایش پایگاه مشتری باشید. با این حال، در اینجا با وضعیت چالش برانگیزی روبرو می شوند زیرا استارتاپ از نظر بودجه محدود است.

بلوغ

در این مرحله، کسب و کار به ثبات خاصی رسیده که دیگر نیازی به چنین نتیجه ای از مالک خود ندارد. همه فرآیندها تنظیم شده اند و گاهی اوقات برای سال ها خوب کار می کنند. این مرحله باعث می شود که مالکان بر گسترش جغرافیایی، ایجاد شناخت جهانی و تنوع محصول تمرکز کنند. علیرغم دوره رشد کم و بیش پایدار، بلوغ به جریان های نقدی بیشتری برای اجرای استراتژی ها و تبلیغات جدید نیاز دارد.

تمدید/ زوال

این مرحله، ریسک است. با این حال، ممکن است هنوز برای مالکان، مرحله ای پایدار به نظر برسد. آنها درآمد منظم و آگاهی از برند داشته و ممکن است به دنبال راه های جدید برای گسترش خود نباشند. از این رو، اگر بر روی ایده‌ها و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری نکنند، کسب‌وکارشان می‌تواند رو به زوال باشد.

اکنون نحوه عملکرد هر کسب و کار را از لحظه ورود به بازار می دانید، بنابراین وقت آن رسیده که چندین روش را کشف کنید که به رشد آن کمک می کند.

چگونه به سرعت کسب و کار خود را توسعه دهیم؟

رشد یک کسب و کار سخت است. پس از رسیدن به نقطه ای در گسترش شرکت خود، یافتن راه های جدید برای ایجاد مخاطب، افزایش درآمد و تولید کالاهای بیشتر می تواند یک چالش واقعی باشد. بنابراین، در این بخش، چندین ایده را به اشتراک می‌گذاریم که به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای مستقر کمک می‌کند تا به افق‌های جدیدی دست یابند.

علاقه مندان مستعد در بازاریابی را استخدام کنید: تیم شما، ضامن موفقیت یا شکست شرکت شماست. در ابتدای تاسیس هر کسب و کاری، بنیانگذار چندین نقش را ایفا می کند. بنابراین، برای کاهش حجم کاری و پرداختن به کارهای مهمتر، باید افرادی را پیدا کنید که واقعا به محصول شما علاقه مند هستند. تیم شما می تواند شامل متخصصان باتجربه و مبتدیان بازاریابی باشد؛ زیرا دومی ممکن است ایده های تازه زیادی داشته باشد که اجرای آنها از طریق توانایی کارمندان با تجربه امکانپذیر خواهد بود.

روی حفظ مشتری کار کنید

از آنجایی که به دست آوردن مشتریان جدید هزینه بسیار بالایی دارد، به خصوص برای استارتاپ ها که بودجه کمی دارند، حفظ مشتریان فعلی را در اولویت قرار بدهید. مشتریان شما نه تنها برای محصول شما برمی گردند، بلکه آن را به دوستان و همکاران خود نیز معرفی می کنند. یک برنامه وفاداری یا وابسته ایجاد کنید تا مشتریانتان به کار با برند شما علاقه مند شوند. اجرای استراتژی های حفظ مشتری تاثیر مثبتی بر درآمد، تبلیغات شفاهی و وفاداری شما خواهد داشت.

فانل فروش خود را بسازید

فانل فروش به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از تبدیل شدن فرد به مشتری، متوجه شوید که مسیر چگونه پیش می‌رود. درک مسیر مشتری به شما این امکان را می‌دهد که موفق‌ترین استراتژی‌ها، تکنیک‌هایی که بهترین نتایج را به ارمغان می‌آورند، کانال‌های جذب بازاریابی با عملکرد بالا و دلایلی که چرا مشتریان خود را از دست می‌دهید را پیدا کنید. در نتیجه، می‌توانید فروش را پیش‌بینی کرده، هزینه‌ها را کاهش داده و در بازگشت مشتریان قدیمی، بهتر عمل کنید. فانل فروش وضعیت فروش را نشان می دهد: تولید سرنخ، جستجو، صلاحیت، تماس، پیشنهاد، مذاکرات و حفظ. این کار به شما امکان می دهد تا کار نمایندگان فروش خود را کنترل کرده و تصمیمات آگاهانه بگیرید.

رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید

به سراغ انجام تحقیقات هوش رقابتی بروید. این کار به شما کمک می کند تا روندهای صنعتی که در آن مشغول هستید را کشف کرده، در مورد انتظارات مشتریان بینش کسب کرده، اقدامات رقبا را پیش بینی کرده، نقاط ضعف و قوت آنها را تجزیه و تحلیل کنید و درآمد خود را افزایش دهید. به این ترتیب، در پول خود صرفه جویی کرده و در استراتژی های موفق سرمایه گذاری خواهید کرد.

از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده کنید

با یک CRM خوب می توانید تمام تعاملات مشتری با برند خود را در هر مرحله از سفر خریدار نظارت کنید. همچنین تصویر واضحی از معاملات بسته و معاملات در حال انجام خواهید داشت. علاوه بر این، تمام داده های مربوط به مشتریانتان در یک مکان ذخیره می شود تا بتوانید در هر زمان به اطلاعات مشتری خود دسترسی داشته باشید. تماس با مشتریان، ارائه پیشنهادات شخصی و کار مشترک برای نمایندگان فروش شما آسان تر خواهد بود.

آنلاین باشید

امروزه حضور آنلاین برای هر برندی حیاتی است زیرا کاربران هر روز و ساعت های زیادی را در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر می گذرانند. شما نمی توانید این فرصت را برای ایجاد آگاهی و شناخت نام تجاری رایگان از دست بدهید. محصول خود را به اشتراک بگذارید، موارد و توصیفات خود را به اشتراک بگذارید، برخی از پشت صحنه های شرکت خود را نشان دهید، بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید، نظر آنها را بپرسید، محتوا را به طور منظم پست کنید، تبلیغات را اجرا کرده و ثبات برند را حفظ کنید. این کار به ترافیک بالا، افزایش تعامل و یک استراتژی بازاریابی بهینه منجر می شود.

رویدادهای آنلاین و آفلاین برگزار کنید

وبینارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها به برندها کمک می‌کنند تا مشتریان جدیدی جذب کرده، با طرفداران برند خود ارتباط برقرار کنند، تخصص و دانش خود را به اشتراک بگذارند، برای فرصت‌های تجاری بیشتر با شرکا همکاری کنند و آگاهی از برند را افزایش دهند. میزبانی رویدادهای منظم را برای رشد مؤثر کسب و کار خود در نظر بگیرید.

رشد کسب و کار یک فرایند همیشگی و ثابت است

در حقیقت، شرکت ها نمی توانند برای بازه ای، به سراغ رشد کسب و کار خود بروند و برای مدتی آن را رها کنند. هر مرحله از رشد کسب و کار را می توان بر اساس داده های بیزینس خود تشخیص داده و پیش از ورود به مرحله بعدی از رشد، کسب و کار خود را برای مرحله بعدی آماده کنید.

نوشته رشد کسب و کار چیست و چگونه انجام می شود اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy