توسعه بازار چیست ؟ مثال های استراتژی توسعه بازار

اگر کسب و کارتان را توسعه نمیدهید در حال عقب گرد و پسرفت هستید. چون رقبایتان این کار را انجام خواهند داد.

سام والتون، تاجر آمریکایی میگوید: اگر از زندگی‌تان توقعات بالایی داشته باشید، اتفاقات بزرگ‌تری هم برایتان خواهد افتاد.

توسعه بازار را دقیقا می‌توان در همین جمله از سام والتون خلاصه کرد. باید بدانیم بهترین کاری که برای توسعه بازار لازم است انجام دهیم این است که توقعات خود را از کسب و کارمان بالا ببریم و بخواهیم که در جهت های مختلف آن را توسعه دهیم. آنگاه خواهید می‌بینیم که چگونه اتفاقات بزرگتر به سراغ شما می آیند.

این بالابردن سطح توقعات می‌تواند به معنای توسعه بازار یا توسعه محصول باشد. در ادامه این مطلب به توسعه بازار و انواع آن، اقدامات لازم برای توسعه و … خواهیم پرداخت.

توسعه بازار چیست و چه انواعی دارد؟

توسعه بازار را به زبان ساده همان فروش محصولات فعلی به بازارهای جدید تعریف می‌کنیم.

اگر شما سعی کنید محصول فعلی خود را به بازارهای جدید بفروشید که قبلا در آن فعالیت نمیکردید توسعه بازار آن به صورت‌های زیر اتفاق می‌افتد:

توسعه بازار از نظر جغرافیایی: اگر تا به امروز محصولاتتان را فقط در شهر اصفهان به فروش می‌رساندید شاید بخواهید در ۲۰ سال آینده فروش این محصول را به بازار تهران و مشهد توسعه دهید.
توسعه بازار از نظر جنسیت مشتریان: اگر شما تا به امروز محصول خود را تنها برای خانم ها به فروش رسانده اید پس از این می‌توانید این محصول را به آقایان هم بفروشید.
از نظر سن و سال: اگر تا به امروز مشتریان هدف شما بیشتر میان سالان را شامل می‌شده شاید در بیست سال آینده بخواهید محصولتان را به جوانان نیز بفروشید.
از نظر نوع مصرف: بستنی در گذشته در دسته هله هوله قرار می‌گرفت اما به مرور توانست خود را به عنوان یک دسر معرفی کند و این روزها شاهد خرید بستنی های کیلویی توسط خانواده ها هستیم.
استفاده از کانال های توزیع جدید: اگر تا به امروز محصولات خود را فقط در فروشگاه حضوری به فروش می‌رسانده اید، راه اندازی یک فروشگاه آنلاین می‌تواند برای شما توسعه بازار به حساب بیاید.
توسعه بازار از دیدگاه درآمد مشتریان: اگر تا به امروز محصول شما یک محصول گرانبها بوده یک نسخه اقتصادی آن را نیز برای مشتریان با درآمد کمتر تهیه کنید.

خدمات توسعه بازار

توسعه بازار یک کار علمی است و اجرای نادرست آن می‌تواند به منابع کسب و کار و برند ان لطمه بزند. پس پیش شرط شروع فرآیند توسعه بازار این است که زیرساخت لازم برای توسعه بازار را داشته باشیم.

زیرساخت های لازم برای توسعه بازار برای هر کسب و کاری می‌تواند متفاوت باشد به عنوان مثال اگر مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید داشتن زیرساخت لجستیک پویا و منعطف برای شما بسیار حایز اهمیت است و یا اگر یک کارخانه تولید زعفران بسته بندی باشید شاید قبل از اقدام به توسعه بازار نیاز داشته باشید تا ظرفیت تامین خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

توسعه بازار جنبه ها و ابعاد مختلفی دارد که شاید در ابتدای مسیر خود را آشکار نکند. به همین دلیل این ضرورت به وجود می آید که پیش از آغاز به کار توسعه بازار با یک شرکت مشاوره مدیریت با تجربه و کارآزموده مسیر پیش رو را مطرح کرده و نسبت به چالش‌ها و ریسک های احتمالی آن اگاهی پیدا کنید.

در ادامه برخی از زیرساخت های لازم برای آغاز توسعه بازار را به صورت تیتروار آورده ایم.

نیاز به تامین مواد اولیه و تولید، بسته به نیاز جدید: پیش از ورود به بازار جدید باید اطمینان داشته باشیم که تولیدات مان پاسخگوی تقاضای جدید باشد.
شبکه توزیع و لجستیک: با توجه به افزایش تقاضا باید سیستم های پخش، انبار، ارسال، بسته بندی، حمل و نقل و … فراهم باشد.
زیرساخت های فناوری اطلاعات: شاید برای توسعه بازار نیاز داشته باشید که زیرساخت های فناوری خود را نظیر سایت یا اپلیکیشن گسترش داده و حتی نرم افزار CRM خود را بسته به نیازهای جدید تغییر دهید.
زیرساخت های بازاریابی و برندینگ: توسعه بازار گاهی شامل گروه های متفاوت مشریان در سنین مختلف یا پرسونای مختلف می‌شود بنابراین با توجه به تقاضای جدید باید پیام ها و شعارهای تبلیغاتی تغییراتی داشته باشند. بنابراین مشاوره بازاریابی و فروش می‌تواند به شما کمک کرده تا خودتان را با نیازهای جدید تطبیق دهید.
زیرساخت های قانونی و حقوقی: گاهی ممکن است برای توسعه بازار نیاز به دریافت مجوزهای خاصی باشد همینطور شاید ندانستن مسایل قانونی باعث زیان هایی به کسب و کارتان شود. به عنوان مثال گاهی یک ثبت برند ساده می‌تواند شما را از خسارات احتمالی مصون دارد.
زیرساخت های منابع انسانی
زیرساخت های مالی و برنامه ریزی بودجه

مثال توسعه بازار و پیاده سازی استراتژی آن

کاله یکی از شرکت‌های ایرانی تولید کننده مواد غذایی و لبنیات است. این شرکت در چند مرحله بازار خود را از نظر جغرافیایی توسعه داده است.

این شرکت که در ابتدا محصولات خود را در کلان شهر ها به فروش می‌رساند پس از ارتقای لجستیک توانست تمامی شهرهای ایران را تحت پوشش محصولات خود قرار دهد.

در قدم بعدی کاله اقدام به صادرات به کشورهای همسایه کرد و محصولات تولیدی ایرانی را در کشورهای همسایه توزیع و به فروش رساند.

پس از تحقیقات بازار کاله متوجه شد که راه اندازی کارخانه در کشور عراق می‌تواند هزینه های او را کاهش داده و در نتیجه باعث افزایش سود آوری شود. و بدین صورت در گام آخر توسعه بازار، کاله اقدام به تاسیس کارخانه در کشور عراق کرد.

تفاوت توسعه محصول و توسعه بازار چیست؟

تفاوت توسعه محصول و توسعه بازار را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. همینطور با برخی مفاهیم مشابه با این موضوع آشنا می‌شوید.

اگر قصد دارید اطلاعات عمیق تری در رابطه با مفاهیم توسعه محصول و توسعه بازار کسب کنید. میتوانید به وبسایت دوره های آموزشی نمو مراجعه کنید.

مفهوم
تعریف ساده

نفوذ در بازار
افزایش سهم بازار در همان بازار فعلی با محصولات فعلی

توسعه محصول
فروش محصولات جدید به مشتریان فعلی

توسعه بازار
فروش محصولات فعلی به بخش ها و بازارهای جدید

تنوع سازی
تولید محصولات جدید برای بازارهای جدید

 

امتیاز بدهید

نوشته توسعه بازار چیست ؟ مثال های استراتژی توسعه بازار اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy