این عنوان شامل معرفی کانون آگهی لیموشیرین و اولین بیلبورد سهبعدی ایران است که فرصتهای جدیدی را در قالب تبلیغات محیطی برای برندهای مختلف ایجاد کردهاست. طی این مقاله میتوانید هم با چندوچون این فناوری جدید آشنا شوید و هم گفتگوی شنبهمگ با دکتر فاطمه صبری، بنیانگذار و مدیرعامل کانون آگهی لیموشیرین را مطالعه کنید.
اولین بیلبورد سهبعدی ایران، نقطه عطفی در تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی در ایران با نصب و راهاندازی اولین بیلبورد سهبعدی، وارد مرحلهای جدید و متفاوت شده است. این پروژه که توسط آژانس تبلیغاتی لیموشیرین و با همراهی گروه موناکو اجرا شده، در منطقه پارک وی، ساختمان موناکو و روبروی هتل استقلال واقع در اتوبان شهید چمران به بهرهبرداری رسیده است.
تحولی در نمایش تبلیغات محیطی
این بیلبورد سهبعدی با استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیا، تصاویری خلق میکند که بهطور طبیعی عمق و بعد را به نمایش میگذارند. چنین تجربهای هم باعث افزایش توجه مخاطبان میشود و هم ماندگاری بیشتری نیز در ذهن آنان ایجاد میکند. در واقع، این پروژه نشان میدهد که تبلیغات محیطی در ایران میتواند همتراز نمونههای جهانی عمل کند.
مسیر سخت و چالشبرانگیز توسعه
راهاندازی اولین بیلبورد سهبعدی ایران، مسیری ساده و بدون مانع نبود. بزرگترین چالش، تولید محتوای سهبعدی متناسب با این تکنولوژی بود. به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریمها، امکان همکاری مستقیم با تیمهای خارجی یا انتقال دانش فنی میسر نبود. به همین دلیل، آژانس تبلیغاتی لیموشیرین تیمی متخصص تشکیل داد و با صرف ماهها تحقیق و توسعه (R&D)، توانست محتوای بومی و استانداردی برای این نمایشگر تولید کند.
محتوای سهبعدی، برخلاف تبلیغات سنتی یا حتی انیمیشنهای CGI، نیازمند تنظیمات دقیق زاویه دید و پرسپکتیو است تا مخاطب در هر زاویهای از تصویر، عمق واقعی را حس کند. این پیچیدگیها، تولید محتوا برای این نوع نمایشگرها را به فرآیندی تخصصی و خلاقانه تبدیل میکند.
علاوه بر تولید محتوا، چالشهایی نظیر واردات قطعات، اخذ مجوزهای لازم و نصب و راهاندازی این بیلبورد عظیم، پروژه را به یکی از سختترین اما موفقترین تجربههای تیم لیموشیرین تبدیل کرد.
اولین برندهایی که در این مسیر پیشقدم شدند
در نخستین نمایش تبلیغات این بیلبورد، برندهای پیشرو از جمله کافه سبوس، فروشگاه آنلاین طلای داریم، آژانس تبیلغات لیموشیرین و فروشگاه اینترنتی پاساژ پیامهای خود را به نمایش گذاشتند. این برندها با بهرهگیری از ظرفیتهای منحصربهفرد نمایشگر سهبعدی، توانستند تجربهای متفاوت و جذاب برای مخاطبان خود ایجاد کنند.
تبلیغاتی که آینده را تغییر میدهد
این پروژه هم تجربهای جدید در تبلیغات ایران است و هم استانداردهای تازهای در این حوزه تعریف کرده است. نمایشگر سهبعدی، به دلیل تأثیرگذاری بالا و جلب توجه بیشتر، میتواند جایگزینی برای تبلیغات سنتی در ایران باشد.
گامی به سوی آینده
آژانس تبلیغاتی لیموشیرین امیدوار است با حمایت برندها و کسبوکارهای دیگر، بتواند تعداد این نمایشگرها را در تهران و شهرهای دیگر افزایش دهد. این نمایشگرها، علاوه بر جذابیت بصری، فرصتی عالی برای کسبوکارها فراهم میکنند تا پیامهای تبلیغاتی خود را با کیفیت و تأثیرگذاری بیشتری به نمایش بگذارند.
اولین بیلبورد سهبعدی ایران، نتیجه تلاش و تخصص یک تیم پرتلاش بود که در مسیر بومیسازی تکنولوژیهای جهانی، چالشها را به فرصت تبدیل کردند. این پروژه نشان داد که با خلاقیت و پشتکار، میتوان مرزهای تبلیغات را جابهجا کرد و تجربهای نوین برای مخاطبان خلق کرد.
درخواست تبلیغات سه بعدی
لیموشیرین، پیشگام در ارائه نمایشگرهای سهبعدی حرفهای در ایران، با تیمی متخصص آمادهاست تا تجربهای متفاوت از تبلیغات را برای برندهای معتبر فراهم کند.
021-91072261
گفتگو شنبهمگ با فاطمه صبری، بنیانگذار و مدیرعامل لیموشیرین
لطفا خود و فعالیتهای حرفهایتان را معرفی کنید.
من فاطمه صبری، بنیانگذار و مدیرعامل لیموشیرین هستم که فعالیت خودم را از دنیای استارتاپی شروع کردهام. اولین استارتاپی که در راهاندازی آن مشارکت داشتم، استارتاپ ابرسلامت بود و در ابتدای دهه نود شروع به کار و فعالیت کرد. بعد از آن در راهاندازی یک شتابدهنده مشارکت داشتم و پس از بازهای زمانی وارد فضای تبلیغات دیجیتال شدم و کانون آگهی لیموشیرین را در سال 98 تاسیس کردم. لیموشیرین با برندهای مختلفی از جمله پانیذسازان دانا، شهر فرش و شهر لوازم خانگی همکاری کردهاست.
هدف اصلی لیموشیرین از ورود به حوزه تبلیغات محیطی چیست؟
ما با ورد به فضای تبلیغات محیطی به دنبال استفاده از فناوریهای نوین و و نیز کاهش هزینه تبلیغات بودهایم و در این راستا تلاش کردهایم تا برندهای کوچک و متوسط نیز این امکان را داشته باشند که از تبلیغات محیطی بهرهمند شوند. ما از اواخر سال 1401 به دنبال مجوز نمایشگرهای دیجیتال و سهبعدی بودیم و در اواخر 1402 موفق به اخذ آن شدیم.
چالشهای موجود در این حوزه را برای ما شرح بدهید.
مطابق تجربه ما، چالشهای موجود در این حوزه شامل هزینه بالای برق برای نمایشگرهای دیجیتال و نیاز به تصمیمگیریهای کلان از سوی ارگانهای بالاتر برای تسریع تغییرات در این حوزه است. برای مثال ما وقتی که به پلیس راهور برای اخذ مجوزهای لازم مراجعه کردیم، آنها به ما گفتند که این بیلبوردها باعث تصادف خواهند شد. این درحالی است که در همه دنیا چنین بیلبوردهایی وجود دارند و برای تبلیغات محیطی به کار گرفته میشوند. از نظر من نگرش به تبلیغات دیجیتال و محیطی در ایران باید تغییر کند تا این دست از فناوریها به درستی مورد استفاده قرار گیرند.
اهمیت تبلیغات محیطی با استفاده از بیلبوردهای سهبعدی در چیست؟
تبلیغات میتواند به رشد استارتاپها و کسبوکارهای کوچک کمک کند و فضای دیجیتال این امکان را مهیا کردهاست تا هزینه تبلیغات کاهش پیدا کند و برندهای بیشتری بتوانند خود را معرفی کنند. اما در بخش تبلیغات محیطی، هزینه تنها یک بیلبورد رقم کلانی میشود که برای بسیاری از کسبوکارها اساسا مقدور نیست. با این حال، بیلبوردهای دیجیتال میتوانند محتواهای باکیفیت چندین برند را در یک روز نمایش داده و این منجر به کاهش هزینهها میشود. با استفاده از این فناوری میشود محتواهای جذابی را طراحی کرده و از زوایای مختلف به مخاطبان نشان داد و این هم کارآمدتر است و هم مقرون به صرفهتر.
برندهای بسیاری در شهرهای مختلف ایران هستند که با وجود کیفیت بالا امکان دیده شدن ندارند. با این حال ما در حال پیشبرد برنامهها و مذاکراتی هستیم تا تبلیغات محیطی را در سایر کلانشهرها نیز گسترش دهیم. از نظر ما فناوری بیلبورد سهبعدی میتواند به برندهای شهرستانی نیز کمک کند تا خود را ارتقا دهند.
درباره این فناوری سهبعدی و تاثیر آن بر جذب مخاطب برای ما بگویید.
با توجه به این که در کل دنیا این فناوری مورد استفاده قرار میگیرد، در ایران نیز باید بتوانیم سریعا اقدام کنیم و استفاده از این فناوری را گسترش دهیم. از نظر من افزایش تعداد این سازهها منجر به ارائه محتوا به مخاطب به صورتی جذابتر و متنوعتر میشود. من تاکید میکنم که هزینه تولید محتوای نمایشگرهای سهبعدی در مقایسه با تبلیغات تلویزیونی به مراتب کمتر است. در حالی که برندها برای تولید محتوای تبلیغات تلویزیونی، رقمهای بسیار بالایی را هزینه میکنند؛ هزینه تولید محتوا در مجموعه ما بین 80 تا 150 میلیون تومان بوده و زمان تولید آن کمتر از 20 روز است.
درباره مخاطبان خود و میزان رضایت برندهایی که با شما همکاری داشتهاند، برای ما بگویید.
مخاطبان ما از تولید محتوای ما و نمایش آن در سازه سهبعدی خود حتی در فازهای تستی نیز راضی بودهاند و در فازهای بعدی نیز باز هم از نمایش محتوای برند خود استقبال کردهاند. برای مثال میتوانم به نمایش محتوای مجموعه سبوس و پلتفرم پاساژ اشاره کنم که با یکدیگر همکاری کارآمدی داشتهایم.
آیا در بیلیوردهای سهبعدی امکان به کارگیری فناوری واقعیت افزوده (AR) وجود دارد و شما در این راستا برنامهای دارید؟
بله، طبیعتا فناوریهای نوین اهمیت بالایی دارند و نباید از آنها غافل شد. ما هنوز فناوری واقعیت افزوده را به کار نگرفتهایم اما برنامههایی را برای اضافه کردن این فناوری به بیلبوردهای سهبعدی در آینده تعیین کردهایم.
حوزه تبلیغات به طور کلی پرریسک است. شما چه راهکاری برای مدیریت این ریسکها دارید؟
از نظر من مهمترین عاملی که میتواند ریسکهای تبلیغات را کاهش دهد، فرهنگسازی و ایجاد رقابت در این حوزه است. هرچه میزان رقابت در حوزه تبلیغات بیشتر باشد، ریسکها احتمالی بهتر مدیریت میشوند. همچنین با افزایس تبلیغات هوشمند و رقابت در بازار، قیمتها متعادلتر شده و کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز قادر به استفاده از این زیرساختها خواهند بود. علاوهبر آن، معرفی محصولات و خدمات با هزینه کم به جامعه مخاطبان میتواند منجر به اشتغالزایی شود.
در آخر، پیامی را که دوست دارید از طریق این مصاحبه منتقل کنید، برای ما بگویید.
امید من این است که تبلیغات در ایران به سمت فناوریمحوری حرکت کند و در بخش دیجیتال این روند درحال شکلگیری است و ما به عنوان مجموعه لیموشیرین تلاش میکنیم تا تبلیغات محیطی نیز این مسیر را طی کند و فناوریمحور شود. در این مسیر، حمایت مدیران دولتی از تیمهای فعال در این حوزه در راستای تسهیل فرآیندها و اخذ مجوزها بسیار اهمیت دارد و به پیشرفت و انگیزه تیمها کمک خواهد کرد. من معتقدم که با همکاری و حمایت از یکدیگر میتوانیم فناوریهای نوین را در تبلیغات محیطی به کار بگیریم تا همه از این زیرساختها بهرهمند شوند.
نوشته اولین بیلبورد سهبعدی ایران، شروعی نو برای تبلیغات محیطی اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها