انتشار گزارش سالانه سرمایه انسانی بانک سامان

امروز 22 آبان 1403، طی مراسمی که در سالن همایش بانک سامان با حضور خبرنگاران از رسانه‌های مختلف برگزار شد، فرشته ضرابیه، معاون توسعه و زیر ساخت و پیمان نادری، مدیر منابع انسانی بانک سامان، گزارش سالانه سرمایه انسانی بانک سامان را ارائه کردند.

این گزارش اولین گزارشی است که در زمینه منابع انسانی در میان بانک‌ها منتشر می‌شود. پیمان نادری درباره انتشار این گزارش به موضع محافظه‌کارانه بسیاری از بانک‌ها اشاره کرده و تاکید کرد که بانک سامان همیشه به صورت شفاف عمل کرده و رویکرد محافظه‌ارانه‌ای در هیچ امری اتخاذ نکرده‌است.

فرشته ضرابیه درباره سرمایه‌های انسانی بانک سامان عنوان کرد که سرمایه‌های انسانی برای ما مثل الماس هستند. با توجه به این که نیروهای انسانی برای سازمان درآمدزایی می‌کنند و تلاش خود را برای پیشبرد اهداف سازمان بکار می‌گیرند، سازمان نیز وظیفه دارد که فضایی مناسب و مساعد برای تامین آرامش این سرمایه‌ها مهیا کند و از آن‌ها حمایت کند. خانم ضرابیه به این نکته تاکید کرد که: «رابطه سرمایه‌های انسانی و سازمان دو طرفه است.»

خانم ضرابیه در این ارائه گفت که تعداد سرمایه‌های انسانی بانک سامان 2771 نفر است که این رقم در مقایسه با سال گذشته 4.5 درصد افزایش داشته‌است. او به «نقشه مسیر ناب» اشاره کرد که طی آن سرمایه‌های انسانی به بانک سامان وارد می‌شوند و مسیر رشد و توسعه را در پیش می‌گیرند. در گزارش سرمایه‌های انسانی بانک سامان به «نقشه مسیر ناب» به تفصیل پرداخته شده‌است.

پیمان نادری نیز با اشاره به مسئله «فرهنگ ناب» عنوان کرد که بانک سامان همواره ترندها، رویکردها و روش‌های نوآورانه و جدید را دنبال کرده و سعی کرده که از آن‌ها در مسیر توسعه فرهنگ ناب سازمان، استفاده شود. او به «شبکه اجتماعی همسا» اشاره کرد که به عنوان یک شبکه اجتماعی درون‌سازمانی عمل کرده و سرمایه‌های انسانی بانک سامان می‌توانند از طریق آن با مدیران ارشد بانک ارتباط برقرار کرده و درباره مسائل و دغدغه‌های خود بدون پرده و فیلتر صحبت کنند. نادری تاکید کرد که: «جسارت می‌خواهد که سازمانی بتواند چنین کاری را پیاده‌سازی کند.»

نسخه اول گزارش سرمایه انسانی بانک سامان به زبان انگلیسی منتشر شد و آقای نادری در این باره توضیح داد: «هدف این است این گزارش در جهان مطرح شود.» بر این اساس در این گزارش بنچ‌مارک‌هایی مطرح شده‌اند که طی آن‌ها بانک سامان در شاخص‌های معینی با سازمان‌ها و بانک‌های دیگر خارجی مقایسه شده‌است. مقایسه نرخ خروج منابع انسانی بانک سامان با دویچه بانک حاکی از این است که از سال‌ها 2019 تا 2021 نرخ خروج در دویچه بانک تقریبا بیش از 4 برابر نرخ خروج در بانک سامان بوده‌است. نادری درباره نرخ خروج منابع انسانی بانک سامان تاکید کرد که میانگین نرخ خروج در بانک سامان طی سال‌های گذشته کمتر از دو و نیم درصد بوده است.

همچنین نادری به این مهم اشاره کرد که «رویکرد ما در این گزارش صرفا مربوط به بانک نیست بلکه امیدواریم که اثرات آن به کل مجموعه برگردد.» او در ادامه نیز درباره طراحی گزارش مبتنی بر جغرافیا و فرهنگ ایرانی صحبت کرده و تاکید کرد که «ما می‌خواهیم مرزها را بشکافیم و به کشورهای خارجی نیز ورود کنیم.»

خبرنگار شنبه‌مگ در انتهای این مراسم درباره اهمیت انتشار این دست از گزارش‌ها پرسید. سپس از این سوال کرد که اگر مابقی سازمان‌ها و بانک‌ها نیز چنین گزارش‌هایی را منتشر کنند، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟

فرشته ضرابیه در پاسخ به این سوال توضیح داد که این دست از گزارش‌ها منجر به ایجاد شفافیت در محیط‌های کاری شده و دست‌آخر نیز منجر به پیش رفتن سریع‌تر کارها و ماموریت‌های سازمان‌ها می‌شود. او عنوان کرد: «استارتاپ‌ها معمولا از نسل زد هستند و این افراد معمولا دوست دارند که همه‌چیز شفاف و روشن باشد.» او سپس درباره این صحبت کرد که در صورتی که انتشار این دست از گزارش‌ها رواج پیدا کند، از طریق شفافیت حاصل‌شده در سازمان‌ها، افراد می‌توانند محیط‌های کاری خود را بهتر انتخاب کنند. خانم ضرابیه در این باره گفت: «شما نمی‌توانید کسی را مجبور کنید که فقط در یک جا بماند و باید این انتخاب را قائل شد که فرد محیط کاری خود را مبتنی بر علایق و خواست خود پیدا کرده و انتخاب کند.»

پیمان نادری در جواب به سوال‌های فوق به این مهم اشاره کرد که «ما یکی از اهدافی که از انتشار این گزارش‌ها داریم این است که واحدهای HR در مجموعه صنایع و کشور ما، یک مقداری به رشد نیاز دارند و ما باید به حوزه HR در مجموعه کشور، کمک کنیم.» «امروزه وجه تمایز هر سازمانی، نیروی انسانی آن است.»

امتیاز بدهید

نوشته انتشار گزارش سالانه سرمایه انسانی بانک سامان اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy