انتخابات اتحادیه، نقطه عطفی برای کسب‌وکارهای مجازی 

فردا 30 مهرماه انتخابات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی برگزار می‌شود

نشست خبری «لزوم شرکت در انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی» امروز 29 مهر ماه در حضور جمعی از خبرنگاران از جمله خبرنگار شنبه‌‌مگ برگزار شد. این نشست به میزبانی «دیوار» و با حضور اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار، پشوتن پورپزشک مدیرعامل پادرو، نیما قاضی رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، رضا الفت‌نسب بنیان‌گذار انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، کسری صادقی‌زاده مدیرعامل اسنپ‌باکس، ژوبین علاقبند مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه لیان و صادق محمدی مدیرعامل مدیانا برگزار شد.  

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پیش‌تر با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و برگزاری انتخابات آن در سال 1400 لغو شد. ائتلاف «تاد» با رویکرد پیشگیری از انحلال اتحادیه و با تاکید بر اهمیت آن برای کسب‌وکارهای مجازی تشکیل شد. 

اعضای ائتلاف تاد و حامیان آن در این نشست خبری، انحلال اتحادیه را در صورت به حد نصاب نرسیدن اعضای شرکت‌کننده، تهدید بزرگی معرفی کردند.  

ژوبین علاقبند در راستای تبیین اهمیت تشکیل اتحادیه گفت که این اتحادیه راهی است که از طریق آن بخش خصوصی صدای خود را به حاکمیت برساند. او تاکید کرد که برای کسب‌وکارهای جدید خلاهای قانونی بسیاری وجود دارند و اتحادیه به عنوان صدای این کسب‌وکارها می‌تواند در پر کردن این خلاها پرقدرت عمل کند. علاقبند همچنین بر این نکته تاکید کرد که اعضای اتحادیه باید افرادی آگاه و با تجربه باشند و به قول معروف سرد و گرم اکوسیستم استارتاپی را چشیده باشند. 

کسری صادقی‌زاده با رویکردی انتقادی درباره اقتصاد دولتی صحبت کرد و گفت که فضا برای کسب‌وکارهای بخش خصوصی به دلیل اقتصاد دولتی تنگ‌تر است. او به نقش اتحادیه در راستای بهبود فضای کسب‌وکارهای بخش خصوصی اشاره کرد و در انتها این پرسش را مطرح کرد: اگر ما به گذشته برگردیم و در شرایطی قرار بگیریم که اتحادیه نداشته باشیم؛ آیا صنف‌های سنتی می‌توانند جوابگوی مسائل ما باشند؟ صادقی‌زاده تاکید کرد که پاسخ به این سوال اهمیت بسیاری دارد و از این طریق ضرورت شکل‌گیری اتحادیه روشن‌تر می‌شود. 

رضا الفت‌نسب نیز با اشاره به مسیر شکل‌گیری اتحادیه و چالش‎های آن، انتخابات فردا را فرصتی معرفی کرد که از طریق آن اتحادیه بتواند سرپا بماند و در راستای رشد کسب‌وکارهای مجازی و تسهیل فرآیندهای قانونی و صنفی آن‌ها فعالیت کند. او به این مهم اشاره کرد که در صورت انحلال اتحادیه، بخش فروش با دو مسیر مواجه می‌شود. یا به اتحادیه فناوران برمی‌گردد و یا برای دریافت مجوز به اتحادیه‌های سنتی متوسل می‌شود. مثلا سرویس تاکسی اینترنتی در صورت انحلال اتحادیه باید به تاکسی‌رانی و شهرداری برگردد. 

نیما قاضی اشاره کرد که اتحادیه تنها یک تشکل صنفی نیست و به عنوان یک نهاد صنفی ماموریت‌هایی دارد. جلوگیری از برگزاری انتخابات و بسیاری دیگر از مشکلات اتحادیه به مثابه به سرانجام نرسیدن آن ماموریت‌ها و فرآیندهای مرتبط با آن است. قاضی نیز تاکید کرد که انحلال اتحادیه یک تهدید بزرگ است و افرادی باید در این اتحادیه به فعالیت بپردازند که آگاه و باتجربه باشند. او همچنین از حضور افرادی که برای سمت‌های اتحادیه مناسب نباشند اظهار نگرانی کرد. نیما قاضی در انتها از کسب‌‌وکارهای عضو اتحادیه درخواست کرد که در این انتخابات شرکت کنند و تعداد شرکت‌کننده‌ها به حد نصاب برسد. 

پشوتن پورپزشک درباره وظیفه رسانه‌های استارتاپی برای تاکید بر اهمیت شکل‌گیری اتحادیه با ترکیبی از افراد مناسب صحبت کرد. او به تعداد بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اشاره کرد که باید از طریق رسانه‌ها، اهمیت تشکیل اتحادیه را برای پیشبرد فرآیندهای قانونی آن‌ها درک کنند. پورپزشک تاکید کرد که در صورتی که اتحادیه به هر دلیلی منحل شود، قطعا بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. 

اشکان آرمندهی درباره تضعیف صنف خود در سال‌های اخیر، نبود اتحادیه را یکی از دلایل آن معرفی کرد. او وجود اتحادیه‌ای متحد و یکپارچه را برای مطالبه حقوق کسب‌وکارهای بزرگ‌ و کوچک، از  جمله عوامل رشد این اکوسیستم عنوان کرد. آرمندهی به تعلیق سال گذشته دیوار اشاره کرد که بدون هشدار و اطلاع قبلی اتفاق افتاد. او گفت پیش از آن، چنین مواردی اول در اتحادیه مطرح و پیگیری می‌شدند. نتیجه این تعلیق و موارد این چنینی شکست و ضربه به بسیاری از کسب‌وکارها است و اتحادیه می‌تواند این مشکل را تاحدودی پوشش دهد و آن را رفع کند.  

 

مطابق این نشست خبری به نظر می‌رسد که مدیران کسب‌وکارهای بزرگ از جمله اعضای ائتلاف تاد و حامیان آن، بیش از هرچیز، دغدغه تبیین اهمیت شکل‌گیری اتحادیه را دارند. طبق صحبت‌های اعضای این ائتلاف، تشکیل اتحادیه برای کسب‌وکارهای مجازی اولویت بالایی دارد و فقط از طریق این تشکل صنفی است که بسیاری از مشکلات این اکوسیستم را می‌توان هدف قرار داد و رفع کرد. 

 

اعضای اتحادیه برای اطلاع از مکان و زمان دقیق برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند. 

https://tadunion.ir/speakers-ii/

 

نوشته انتخابات اتحادیه، نقطه عطفی برای کسب‌وکارهای مجازی  اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy