گزارش هفتمین یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران – یلداسامیت ۲۰۲۴

یلدا سامیت ۲۰۲۴ در روز اول

هر وقت هیچ های خود را پیدا کردید، کسب و کارتان را بسازید

یلدا سامیت ۲۰۲۴ در روز اول به صورت حضوری آغاز به کار کرد و اکبر هاشمی، بنیانگذار یلدا سامیت، با سخنرانی کوتاهی این رویداد سه روزه را آغاز کرد. یلدا سامیت ۲۰۲۴ به مدت سه روز از ۲۷ ام تا ۲۹ام برگزار می شود.

اکبر هاشمی، بنیانگذار یلدا سامیت در ابتدای این رویداد در روز اول با اشاره به دلایل شکل گرفتن یلدا سامیت، به تاریخچه برگزاری این رویداد پرداخت. هاشمی اظهار داشت، در ابتدای سال های دهه ۹۰، محتوای بسیار کمی درباره استارتاپ و راه اندازی یک کسب و کار کوچک وجود داشت. به همین دلیل هم شنبه به عنوان اولین هفته نامه اکوسیستم استارتاپی شکل گرفت و هشت سال به صورت مستمر منتشر شد.

در ادامه مسیر شنبه، رویدادها و برنامه های متفاوتی مانند نون بربری و… توانستیم برگزار کنیم اما با اتفاقاتی که سال گذشته افتاد و قطع شدن اینترنت، کسب و کارهای استارتاپی را زمین زد. شنبه هم که زیست خود را از همین استارتاپ ها داشت، زمین خورد و هر چقدر هم تلاش کردم، دیدم نمی توانم دوباره سر پا شوم. برای همین هم، می خواستم مهاجرت کنم چرا که دیگر نمی توانستم در این محیط کار کنم و حالم خوب نبود…

هاشمی افزود «همین شد که تصمیم گرفتم به افریقا مهاجرت کنم و تلاش کنم در کنیا جایی برای خودم کسب کنم. رفتم و در یک محیط کار اشتراکی کارم را آغاز کردم؛ اما دقیقا این را دیدم که من هیچ کسی نیستم! چرا که هیچ کس من را نمی شناخت! در کارخانه نوآوری، از لحظه وارد شدن تا زمانی که به دفتر شنبه برسم، شاید ده بیست نفر می گفتند سلام آقای هاشمی. اما هیچ کس در محیط کار اشتراکی هیچ کس نبود که بگوید سلام آقای هاشمی! جلوتر که رفتم و تلاش می کردم کسب و کارم را راه بیاندازم، می دیدم علم کمی دارم و هرچه بیشتر پیش می رفتم، می دیدم کمتر و کمتر بلدم… تا جاییکه متوجه شدم من هیچ بلد نیستم! در ادامه زندگی در کنیا، با فردی آشنا شدم که می دیدم در کمترین فضای ممکن، با کمترین امکانات ممکن زندگی می کند و روزها می رود چیزهایی که به درد بقیه نمی خورد، از اتوی شکسته تا هر چیز دیگری را جمع می کند و بعد با اینها مجسمه می سازد. او با هیچ چیز کار می کرد. از هیچ، مجسمه می ساخت. او را که دیدم به خودم گفتم من باید با هیچ، کسب و کارم را بسازم و تلاشم هم اکنون این است و تصمیم گرفتم تا به ایران برگشته و به تمامی هیچ های خودم بپردازم و آنها را دوباره رشد دهم. شما هم هروقت هیچ های خود را پیدا کردید، شروع کنید کسب و کار خود را با آن بسازید.

بله ارزش سکته کردن را داشت

یلدا با گفتگو با محسن نژند لایوگرافی ادامه یافت. اکبر هاشمی گفت دلیل انتخاب محسن برای اولین گفتگو این بود که می خواهم بیشتر از گذشته به جوانان فضا بدهم. اما محسن به دلیل اتفاقات سال گذشته سکته کرد! اما ببینیم چرا؟

نژند گفت که در سال ۱۳۹۷ کسب و کار خودمان در حوزه لایو استریم و ارائه خدمات مرتبط با پخش زنده اینترنتی را آغاز کردیم و کم کم رشد پیدا کردیم و روند آرام ولی خوبی داشتیم. سال قبل و قطع شدن اینترنت، باعث شد کاملا کار ما تعطیل شود چون مشتریان ما هیچ کدام نمی توانستند رویداد برگزار کنند و فضا بسیار راکد بود. به همین دلیل هم کسب و کار ما رو به افول داشت چرا که کسب درآمد نمی کردیم.

در مجموع، همیشه در شرایط سخت، شرکت ها اولین بودجه ای را که کم می کنند، بازاریابی و تبلیغات است. در تبلیغات هم، اولین جایی که بودجه آن حذف می شود، بخش تصویری است. دانه دانه نیروهایم را از دست می دادم و حتی تیم اصلی هم دچار بحران شد. تا جاییکه ابتدای آبان به من گفت که می خواهم کنار بکشم و این آخرین ضربه به کسب و کارمان بود.

نژند درباره دلیل بازگشت به کار گفت: دکتر بعد از عمل از من یک سوال پرسید که آیا ارزشش را داشت؟ چند ماهی گذشت تا به جواب این سوال برسم و به نظرم ارزشش را داشت.

می خواهم روزی مدیرعامل آمازون خاورمیانه باشم

در ادامه، یلدا میزبان مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا بود. او درباره شکست اولین استارتاپ او، بایتس و اینکه آیا آن شکست همچنان در زندگی او هست یا نه گفت: بله هنوز هم هست. با آنکه زمان زیادی گذشته اما در مراحل مختلف زندگی با شرایط مختلف حضور دارد. اما خیلی وقت ها بیشتر به عنوان تجربه و درس و خیلی وقت ها سوخت حرکت به سمت بالا می شود. البته که در سال های بعد هم شکست های کمی نداشتم. در بقیه مجموعه ها، از علی بابا تا اسنپ و… همیشه شکست بوده. در همین دیجیکالا هم مسلما قرار است اشتباهاتی داشته باشم. من سال ۹۵ ورشکست شدم و الان این ذهنیت را دارم که اگر باز ورشکست بشوم هم، مشکلی ندارم. حتما سخت است، حتما درد دارد، اما ناراضی نیستم.

طباطبایی افزود: خیلی مهم است که انسان دست از آرزوهای خود نکشد و من این نکته را همیشه در ذهنم دارم. بچه ها را دیده اید که وقتی یک چیزی را می خواهند، فقط می خواهند و دیگر برایشان مهم نیست چطور و چگونه و… من از آرزوهای خود دست نمی کشم و هنوز هم به سقف آرزوهایم نرسیده ام.

او درباره فضای رانتی در فضای استارتاپی ایران گفت: شاید اشاره به نبود شرکت های خارجی یا داشتن امتیازهای خاص برای شرکت هایی مثل دیجیکالا و اسنپ و علی بابا و… باشد؛ اما ما به دنبال رانتی نبوده ایم و مثلا حتی این شرکت ها از معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان استفاده نکرده ایم و این معافیت را به ما نداده اند. اتفاقا گذر زمان نشان داده که آنهایی که رانت داشتند، پیشرفتی نداشتند. من همیشه معتقد بودم زمانی که دولت دخالت نکند، شرکت ها بهتر پیش می روند.

طباطبایی درباره برخورد دوگانه دولت نسبت به شرکت های بزرگ و شرکت های استارتاپی گفت: به نظر من، هم دولت و هم اکوسیستم یک ترسی از هم دارند و این ترس به نظرم از عدم شناخت است. این مهمترین دلیل این موضوع است و حتما در دو سر طیف هستند کسانی که غرض ورزی هم دارند. اما اگر شناخت درستی به وجود بیاید، وضعیت بهتر می شود. اهالی اکوسیستم مگر چه کسانی هستند؟ آدم هایی که در همین مملکت در مدارس و دانشگاه های همینجا درس خوانده اند و بالا آمده اند. منظور من این نیست که این دو قشر با هم ترکیب شوند. نه اصلا. می خواهم بگویم این دو باید با هم حرف بزنند و تعامل ایجاد شود.

او در ادامه با اشاره به اتهاماتی که به این شرکت ها زده می شود، درباره مالکیت این شرکت ها گفت: ترکیب سهامداری دیجیکالا کاملا شفاف است و همه به آن دسترسی دارند.

طهماسبی همچینین درباره توسعه منطقه ای و توانایی رقابت با دیگر شرکت های بین المللی گفت: در برخی موارد مانند برگشت کالا که مسائل فنی هستند، می توانیم توسعه پیدا کنیم. این پتانسیل را داریم و توانایی داریم که بزرگتر از اینها باشیم.

او درباره ویژن خود گفت: علاقه من این است که مدیران استارتاپی به درجه ای از کیفیت کاری برسند که مثلا در حد مدیرعاملی آمازون در خاورمیانه باشند.

 

 

 

 

نوشته گزارش هفتمین یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران – یلداسامیت ۲۰۲۴ اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy