گزارش هشتمین یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران

هشتمین یلدا سامیت به عنوان بزرگترین گردهمایی استارتاپی ایران سه‌شنبه 4 دی‌ماه 1403 در سالن همایش‌های وزارت کشور در حال برگزاری اسپت. 

این رویداد بیش از 3000 نفر از فعالان، علاقه‌مندان، مدیران ارشد، کارآفرینان جوان، مدیران عامل بزرگترین شرکت‌های استارتاپی ایران و مدیران ارشد صنایع کشور را میزبانی می‌کند. 

بخش اصلی این رویداد مربوط به سخنرانی‌ها و پنل‌های گفتگوی چهره‌های برجسته اکوسیستم و صنعت است که در سالن اصلی همایش با حضوران هزاران تماشاگر پیش می‌رود. 

بخش دوم این رویداد، نمایشگاه یلدا سامیت است که در طبقه دوم سالن همایش‌های وزارت کشور با حضور ده‌ها استارتاپ در کانترهای اختصاصی خود برگزار می‌شود. 

بخش سوم این رویداد نیز در حاشیه یلداسامیت تحت عنوان کافه منتورینگ و کافه سرمایه به پیش می‌رود. کافه سرمایه شامل ارائه پیچ‌دک‌های استارتاپ‌های برگزیده در مقابل سرمایه‌گذاران است. کافه منتورینگ نیز با حضور منتورهای مجرب اکوسیستم استارتاپی، به استارتاپ‌های متقاضی خدمات مشاوره و کوچینگ ارائه می‌دهد. 

 

رویداد یلدا سامیت پس تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی در حضور سه هزار نفر شرکت کننده آغاز شد. سپس حامد ساجدی به عنوان اولین سخنران این رویداد به صحنه رفته و رشته سخنرانی‌های بزرگترین یلدای کارآفرینان را شروع کرد. 

حامد ساجدی به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر ابتدا درباره شکل‌گیری مجموعه شناسا و سرمایه‌گذاری خطرپذیر صحبت کرد. سپس بحث خود را معطوف به امیدواری کرد که در سال‌های اولیه شکل‌گیری اکوسیستم تا سال 96 امیدها بالا بود و شور و شوق بالایی در جوار امیدواری موج می‌زد. با این حال شرایط به گونه دلخواه پیش نرفت و از اوایل سال 96 فضا از حالت امیدواری به سمت دشواری رفت و به تعبیری صحنه اقتصادی و به تبع آن اکوسیستم استارتاپی با بحران مواجه شد. 

ساجدی در این باره به یکی از باورهای چینی اشاره کرد مبنی بر این که هر بحران، فرصتی است توام با خطر. او اشاره کرد که از سال 96 به بعد اگر کسی درباره امیدواری صحبت می‌کرد به ساده‌لوحی متهم می‌شد. او در ادامه به مفهوم ایکی گای اشاره کرد که مفهومی است شامل آنچه که دوست داریم، آنچه که در آن توانمندیم، آنچه در دنیا به مثابه نیاز وجود دارد و آنچه که می‌توانیم از آن پول در بیاوریم. مطابق مفهوم ایکی گای، انسان بهترین عملکرد خود را زمانی دارد که هر چهار بخش این مفهوم جواب یکسانی داشته باشند. 

ساجدی همچنین به اهمیت تاثیر اجتماعی و احساس خوب داشتن در کسب‌وکار صحبت کرد. او در انتها به مفهوم رویا پرداخت و گفت: «در سخت‌ترین وضعیت‌های تاریخی، کسانی بوده‌اند که رویای خود را ترسیم کرده و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.» سپس سخنرانی خود را با گفتن این جمله پایان داد: «در این یکبار زندگیمان، سناریوی خلق کنیم که  قهرمان و نقش اول آن باشیم.»

بعد از ساجدی مسعود ملک محمدی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار صرافی تبدیل به روی سن رفت. او به اهمیت تصمیم‌گیری پرداخت و گفت: «ما لازم نیست قبل از تصمیماتمان بدانیم که نتیجه چه خواهد شد. ما یک نیت و رویا قدم برمی‌داریم و با امید به سمت جلو می‌رویم.» سپس او به کسب‌وکار خود اشاره کرد و گفت که ما در مسیر خود بارها پیووت کرده‌ایم و مسیرمان را تغییر داده‌ایم. به عقیده ملک محمدی، هر ایده در طول مسیر کامل می‌شود و با اقدام و به صورتی تدریجی می‌شود آن را بهبود بخشید. براین اساس او درباره صرافی تبدیل تاکید کرد که تمرکز آن‌ها همیشه بر نیازهای مشتری استوار بوده و حتی در زمان راه‌اندازی آن، خود هم‌بنیان‌گذاران، مشتریان را پشتیبانی می‌کرده‌اند تا نیازهای آن‌ها بهتر بشناسند و ارزیابی‌شان کنند. او در انتها از اعتماد کاربران و مشتریان خود، همکاران خود در شرکت و دوستان آشنایان برای همراهی کردن ان‌ها در این مسیر تشکر کرد. 

اکبر هاشمی بنیان‌گذار شنبه و یلدا سامیت پس از ملک محمدی به روی سن رفت و به مهمانان یلدای کارآفرینان خیر مقدم گفت. او در ابتدا به داستان شکل‌گیری شنبه و پس از آن یلدا سامیت به صورت مختصر پرداخت و تمرکز اصلی بحث خود را بر اهمیت تاثیرگذاری کارآفرینان گذاشت. هاشمی گفت: «موفقیت یک کالای یک بار مصرف است.» به عقیده او، کارآفرین باید بتواند تاثیرگذار باشد تا مزه حقیقی موفقیت را بچشد. او در این سخنرانی به داستان آقای افضلی‌پور پرداخت که در دهه چهل تمامی دارایی خود را برای راه‌اندازی دانشگاه کرمان وقف کرد. افضلی‌پور تمام دارایی خود را داد و در ازای انتقال سند فقط پنج گرم نبات دریافت می‌کند. هاشمی معتقد است که چنین تاثیراتی باقی می‌مانند و برای سرنوشت ایران تعیین‌کننده هستند. بنیان‌گذار شنبه و یلدا سامیت سپس به صحبت خود با سعید رحمانی بنیان‌گذار سرآوا اشاره کرد که طی آن رحمانی درباره توسعه اکوسیستم استارتاپی برای شکوفایی ایران اشاره کرده بود. هاشمی همچنین یک مسئله مهمی را مطرح می‌کند و می‌گوید: «اگر آپارتمان یک یک ویلای گران‌قیمت یک شبه فرو بریزند شاید اتفاق چندانی نیفتد. اما اگر اسنپ و تپسی دیگر نباشند و از میان بروند برای کل کشور گران تمام می‌شود. بنابراین به جای کارآفرین صرف، بیایید کارآفرین تاثیرگذار باشیم.»

بعد از اکبر  

امتیاز بدهید

نوشته گزارش هشتمین یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy