گردش مالی یک‌میلیون دلاری نیوکاش در اقتصاد زیارت

زندگی در شهر مشهد و مواجهه با گروه زیادی از زائران، در کنار تجربه‌هایی که در زمینه کسب‌وکار به دست آورده بود، علی آیتی را بر آن داشت که اپلیکیشنی برای عرب‌زبانان راه‌اندازی کند تا از طریق این اپ، نیازهای مربوط به نقدینگی، جابه‌جایی پول و… را حل کرده و حتی بتوانند یک کارت بانکی در کشور مقصد داشته باشند. این استارتاپ در حال حاضر، ۵هزار کاربر دارد و گردش مالی یک میلیون دلاری ایجاد کرده است. در ادامه، گفت‌وگو با بنیانگذار نیوکاش را می‌خوانید و با خدمات اپلیکیشن نیوکاش آشنا می‌شوید.

ایده اپلیکیشن نیوکاش براساس چه نیازی در بازار شکل گرفته است؟

با توجه به اینکه ساکن شهر مشهد و اطراف حرم هستیم، بازار بزرگی از زائران را می‌دیدیم که به قصد زیارت به ایران می‌آمدند و با مشکل نقدینگی مواجه می‌شدند. مشکل آنها کارمزدهای گوناگون و متغیر و همچنین عدم امنیت در جابه‌جایی پول بود. از این رو با توجه به نیازهایی که در این بازار وجود داشت، راهکارهای گوناگون را مورد بررسی قرار دادیم تا در نهایت به ایده نیوکاش رسیدیم.

اپلیکیشن نیوکاش چیست و دقیقا چه می‌کند و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

در ابتدا توضیحی درباره اسم این اپلیکیشن می‌دهم؛ در تلفظ زبان عربی به پول نقد «کاش» گفته می‌شود. عمده خدمتی که ما ارائه می‌دهیم در حوزه مالی و ارائه کارت بانکی است. در مبدأ سفر پس از نصب اپلیکیشن می‌توانند به مراکز ما در کشور خودشان مراجعه کنند و به صورت آنلاین کارهای افتتاح حساب و احراز هویت آنها انجام می‌شود و کیف پول الکترونیک خود را شارژ می‌کنند تا داخل ایران اعتبار ریالی داشته باشند. کارت بانکی آنها که در ایران دریافت می‌کنند عضو شبکه شتاب است و می‌توانند تمامی فعالیت‌های بانکی خود را انجام دهند. در حوزه جابه‌جایی پول و پیگیری تراکنش‌ها هم ما خدماتی ارائه می‌دهیم. در این حوزه، کاربران می‌توانند پیگیر تراکنش‌های خود در مراحل گوناگون به زبان عربی و معادل دلاری باشند. در ایران می‌توانند از طریق اپلیکیشن نیوکاش سرمایه‌گذاری خرد انجام دهند. خدمات سفر از خرید بلیت‌های هواپیما، قطار و اتوبوس و رزرو هتل را به طور کامل می‌توانند از طریق نیوکاش انجام دهند.

اگر کسی بخواهد از  اپلیکیشن نیوکاش استفاده کند باید چه مراحلی را طی کند؟

ابتدا بعد از نصب اپلیکیشن باید به یکی از نماینده‌های ما در شهرهای مختلف مراجعه کنید. مدارک شناسایی، پاسپورت و ویزای خود را ارائه می‌دهید و احراز هویت شما به صورت آنلاین انجام می‌شود. کیف پول الکترونیکی شما به صورت دلار یا تومان فعال می‌شود و شما این کیف پول را شارژ می‌کنید. کارت بانکی را هم در محل اقامت خود دریافت می‌کنید. برای کار کردن با کارت، دیگر نیازی به مراجعه به بانک نیست و از طریق اپلیکیشن می‌توانید از تمام خدمات بانکی استفاده کنید.

بازار هدف شما کجاست؟ فقط ارائه خدمات به زائران را پوشش می‌دهید یا اگر کسی برای سفر سیاحتی به ایران بیاید هم می‌تواند از خدمات شما بهره ببرد؟

بازار هدف اولیه ما کشورهای عرب‌زبان هستند. چه کشورهای عرب‌زبانی که همسایه ما هستند و در حوزه خلیج فارس قرار دارند و چه کشورهایی مثل سوریه و لبنان که همسایه ما نیستند. ما می‌توانیم حوزه‌هایی مانند گردشگری، سیاحت، درمان و سلامت، ثبت‌نام در دانشگاه‌های کشور و سایر موضوعات مربوط به نیازهای بانکی و مالی را برای آنها مدیریت کنیم.

در کدام کشورها دفتر فعال دارید؟ آیا تفاوت قوانین مالی کشورها برای شما چالش ایجاد می‌کند؟ چطور این چالش‌ها را مدیریت می‌کنید؟

ما ۲۴ دفتر داریم. عمده آنها در شهرهای مختلف عراق هستند مثل بغداد، نجف، کربلا، بصره و… که در آنها نماینده فعال داریم. همچنین در عمان، سوریه و لبنان دفاتری داریم. در کشور خودمان نیز در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز دفاتری مستقر هستند.

متفاوت بودن قوانین مالی در کشورهای گوناگون برای ما همیشه چالش ایجاد می‌کند. با توجه به تحریم بودن کشور ما تعداد این مشکلات بیشتر هم هستند، اما به طرق مختلف برای هر کشوری چاره‌ای برای حل مشکلات داریم. الان در حال توسعه هستیم و تلاش می‌کنیم که تعداد شهرها و کشورهای تحت پوشش خود را بیشتر کنیم.

شیوه توافق شما با بانک‌های ایرانی به چه ترتیب است؟

در حوزه بانک‌های ایرانی، طبق قوانین بانک مرکزی پیش می‌رویم. ضمن اینکه خوشبختانه تعاملات خیلی خوبی با مدیران بانک سرویس‌دهنده و شرکت‌های زیر‌مجموعه آنها داریم و نگاه هوشمندانه این مدیران برای ما بسیار تحسین‌برانگیز است.

نیوکاش علاوه بر سهولت سفر برای زائران کشورهای عرب‌زبان، برای سیستم مالی داخلی چه آورده‌ای دارد؟

در اینجا بحث ارزآوری مطرح است. برای مثال، در حوزه دانشجویی می‌توانیم ورود ارز در دانشگاه‌ها را از طریق پرداخت شهریه بیشتر کنیم. با مراکزی که در حال حاضر فعالیت می‌کنیم، کاربران می‌توانند چه از طریق پول ملی و چه از طریق دلار پرداخت‌ها را انجام دهند؛ در نتیجه پول به سیستم مالی کشور تزریق می‌شود. همچنین باعث رشد ارزش پول ملی از طریق درخواست خرید توسط زائران و گردشگران در کشورهای مبدأ نیز بوده‌ایم. علاوه بر آنچه گفتیم بحث تأمین امنیت اجتماعی، آسودگی خیال زائران و کم‌شدن سوءاستفاده‌های گوناگون از طریق اپلیکیشن نیوکاش از دیگر خدمات ما به کاربران است.

اضافه بر این، در پی آن هستیم که بتوانیم مشابه همین خدماتی را که به زائران خارجی ارائه می‌دهیم، برای زائران ایرانی که به قصد زیارت به عتبات عالیات سفر می‌کنند، فراهم کنیم. در این حالت مانع خروج ارز از کشور می‌شویم. هم‌چنین بحث امنیت سفر و جابه‌جایی پول برای زائران ایرانی تأمین می‌شود.

برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی تاکنون با سدهای تحریمی مواجه شده‌اید؟ برای عبور از آنها چه راهکارهایی داشتید؟

ما بسیار با تحریم‌ها درگیر هستیم و اصلی‌‌ترین چالش ما همین تحریم‌ها هستند. برای رفع این سدها نمی‌توان گفت که ما یک شیوه ثابت داریم، بلکه به روش‌های گوناگونی با این موضوع برخورد می‌کنیم. تعدد مسیرها به این علت است که اگر هر کدام از این روش‌ها به مشکل برخورد کند، ما روش جایگزینی در دست داشته باشیم. در حال حاضر موضوع تحریم‌ها به حدی حل شده است و اصلا مانعی برای کار ما وجود ندارد.

از چه طریق اعتماد زائران را جلب می‌کنید؟ سوپاپ اطمینان اپلیکیشن نیوکاش کجاست؟

کاربران عرب‌زبان به سختی اعتماد می‌کنند و به‌راحتی جذب نمی‌شوند. مهم‌ترین کاری که ما در جهت جلب اعتماد این افراد کرده‌ایم، داشتن دفاتری در شهر (های کشور) خودشان است. وقتی در مبدأ سفر خدمات را از طریق کارمندانی که بومی همان کشور هستند دریافت می‌کنند، اعتماد آنها بیشتر جلب می‌شود. در انتخاب شرکت‌ها و افرادی که در کشورهای عربی با آنها قرارداد داریم، همواره متعبربودن و معتمد بودن‌شان را مدنظر داریم. سوپاپ اطمینان ما علاوه بر آنچه گفتیم مجوزها و تاییدیه‌هایی است که ما از داخل کشور هم داریم و در کشورهای عربی نیز معتبر هستند.

کاربران چطور با شما آشنا می‌شوند؟ چگونه در کشورهای عربی تبلیغ می‌کنید؟

تبلیغات در حوزه عرب‌زبان‌ها با دیگر کشورها متفاوت است. شاید بتوان گفت که بیشتر سنتی هستند. به این معنا که شیوه‌های رایج تبلیغاتی مثل فضای مجازی یا تبلیغات محیطی چندان در سطح جامعه اثرگذار نیست. به دلایل فرهنگی باید هر آنچه تبلیغ می‌شود، همزمان توسط افراد مورد اطمینان در آن حوزه نیز مورد تأیید قرار بگیرد. بیشتر از طریق تجربه به اطمینان می‌رسند یعنی در ابتدا برای ارائه برخی از خدمات به ما اطمینان می‌کنند و اگر راضی بودند در مراحل بعدی نیز از نیوکاش استفاده خواهند کرد. ما به مرور افزایش کاربران را در این کشورها احساس می‌کنیم.

شروع کار تبلیغاتی ما در این کشورها به این ترتیب است که ما با مراکز مختلفی در این کشورها که کار برنامه‌ریزی سفر را انجام می‌دهند، ارتباط می‌گیریم. سپس به مسافران و زائران معرفی می‌شویم و اعتماد اولیه شکل می‌گیرد، زیرا نیوکاش تأییدیه‌های اولیه در برخی از کشورهای عربی را گرفته است.

کارکردن با اپلیکیشن نیوکاش چه مزیت‌هایی دارد و اینکه مزیت اصلی شما نسبت به صرافی‌ها چیست؟

ما فقط موضوعات صرافی‌ها و جابه‌جایی پول را نداریم. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما این است که افراد می‌توانند هر مبلغی را جابه‌جا کنند و حداقل تراکنشی وجود ندارد. برای جابه‌جایی پول ما کارمزدی دریافت نمی‌کنیم. در نیوکاش مجموعه خدمات مختلفی داریم که شامل تمام خدمات مالی و بانکی مورد نیاز در کشور است. شفاف‌بودن حساب‌ها، دریافت تمام تراکنش‌ها و جزئیات مالی از مزیت‌های استفاده از اپلیکیشن نیوکاش است. به عبارتی ما به کاربر نهایی بیشتر از محصول خودمان اهمیت می‌دهیم. خدماتی مثل خدمات سفر، سرمایه‌گذاری امن در ایران و جلوگیری از جابه‌جایی پول نقد از جمله کارهایی است که در لیست خدمات صرافی‌ها وجود ندارد، اما ما انجام می‌دهیم.

تاکنون سرمایه‌ جذب کرده‌اید؟ نگاه سرمایه‌گذاران به نیوکاش چگونه است؟ سرمایه‌گذاران چه حوزه‌ای می‌توانند به شما بیشتر کمک کنند؟

سرمایه اولیه راه‌اندازی استارتاپ نیوکاش را خودمان تامین کرده‌ایم. سال‌۹۹ تحقیق و نیازسنجی را شروع کردیم و در نهایت نیوکاش راه‌اندازی شد. در ادامه یعنی شهریور‌۱۴۰۰ که محصول به بازار ارائه شد، اقدام به جذب سرمایه‌گذار کردیم. در رویداد فین‌تک‌۱۴۰۰ این اتفاق افتاد و در حال حاضر شرکت‌های مدیریت ثروت ستارگان و صد استارتاپ سرمایه‌گذار نیوکاش هستند.

سرمایه‌گذاران بخش مالی و فین‌تکی‌ها بیشتر مایل به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ نیوکاش هستند. هم‌اکنون نیز در حال مذاکره با سازمان‌ها و ارگان‌هایی هستیم که در زمینه اقتصاد زیارت فعالیت می‌کنند.

چالش‌های اولیه راه‌اندازی کسب‌وکاری مثل نیوکاش چه بوده است؟

چالش اولیه و اصلی ما با توجه به اینکه در زمینه مالی شروع به فعالیت کردیم، موضوع قوانین بود. محدودیت‌ها و سختگیری‌های قوانین در داخل کشور و بحث تحریم‌ها برای فعالیت در خارج از ایران از چالش‌های اصلی ما بودند.

چه تعداد مشتری فعال دارید؟ به آن سهمی که از بازار انتظار داشته‌اید، رسیده‌اید؟

ما به سهمی از بازار که در سال اول پیش‌بینی کرده‌ بودیم رسیده‌ایم. تصور ما بر این بود که در سال اول، ۲هزار کاربر فعال داشته باشیم؛ این در حالی است که هم اکنون ۵هزار کاربر داریم که از ما خدمات دریافت می‌کنند. گردش مالی مورد پیش‌بینی ما در سال اول، ۲میلیون دلار بود که تا الان به یک میلیون دلار رسیده‌ایم؛ در نتیجه به هدفی که برای خودمان تعیین کرده‌ایم، نزدیک هستیم.

چه آمارهای جذاب دیگری از کسب‌وکارتان دارید؟

گردش مالی برای سیستم خودمان و در حوزه فین‌تک جالب است. این موضوع که طی۶ماه یک استارتاپ به یک میلیون دلار گردش مالی رسیده است، از جمله آمارهای جالب نیوکاش است. در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی از وقتی که اقدام کردیم در مدت زمان کوتاهی به عدد بسیار جالبی رسیدیم. در طول یک ماه به عدد ۲.۵ میلیارد تومان جذب سرمایه خارجی رسیدیم. تقاضای بسیاری برای جذب نمایندگی در کشورهای گوناگون داشتیم که برای خود ما هم جالب توجه بود.

نوشته گردش مالی یک‌میلیون دلاری نیوکاش در اقتصاد زیارت اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Generated by Feedzy