چگونه بیانیه ماموریت و چشم انداز بنویسیم

هر کسب و کاری تلاشی است برای رونق و رشد در میان تمام شانس هایی که زندگی برای آن ایجاد می کند. برای یک کارآفرین پرشور، پول فقط یک محصول جانبی است که ارزش آن را همراهی می کند. در سفر راه اندازی یک کسب و کار تثبیت شده، این احتمال وجود دارد که ذهن شما با چیزهای دیگری مانند حاشیه سود و رقبا منحرف شود. اگر شما اینگونه نیستید، کارمندانتان ممکن است چنین احساسی داشته باشند. از این رو داشتن یک بیانیه ماموریت (mission statement) برای تلاش های خود همیشه مهم و سودمند است. این نشان دهنده هدف شرکت شما و اینکه چرا آن را در وهله اول شروع کردید، می باشد. این ماموریت است که مردم را متحد می کند و الهام می بخشد تا کار و مشارکت کنند.

در حالی که بیانیه ماموریت منعکس کننده پایه و سوختی است که شرکت شما را به جلو می برد، بیانیه چشم انداز هدفی را که برای خود، شرکت و مصرف کنندگان تعیین کرده اید توضیح می دهد. بیانیه چشم انداز در واقع نمایانگر آینده شرکت و همچنین معیاری برای دیگران برای سنجش ارزشی است که شرکت شما خواهد داد.

بیانیه ماموریت و چشم انداز یک شرکت همچنین یادآوری برای همه ذینفعانی است که برای توسعه شرکت تلاش می کنند. همه کارآفرینان موفق به اتفاق آرا گفته اند که یک هدف ساده برای کسب درآمد بیشتر در یک تجارت کارساز نخواهد بود. این جملات همیشه به شما کمک می‌کند به نیت خود نگاه کنید، حتی زمانی که نمی‌توانید آن را ببینید. در حقیقت بیانیه ماموریت و چشم انداز به شرکت کمک می کند تا روی چیزهای مهم متمرکز بماند و اطمینان حاصل کند که همیشه کار درست را انجام می دهد.

تعریف بیانیه ماموریت و چشم انداز

با توجه به این واقعیت که بیانیه های ماموریت و چشم انداز اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، تفاوت های ظریف خاص خود را دارند. یک سازمان باید هر دوی آنها را داشته باشد تا در اهداف خود ریشه داشته باشند و در راستای آن تصمیم بگیرند.

بیانیه‌های ماموریت معمولا به زمان حال نوشته می‌شوند تا به اختصار، اهداف سازمان و اهدافی را که بر آنها تمرکز می‌کند بیان کنند. این بیانیه کوتاه نشان می دهد که چرا شما به عنوان یک شرکت تجاری عمل می کنید.

این بیانیه قرار است بینشی از هدف سازمان هم به افراد درون سازمان و هم به افراد خارج از آن بدهد. هرچه بیانیه ماموریت کوتاه تر باشد، واضح تر و قدرتمندتر می شود.

از سوی دیگر بیانیه های چشم انداز بیشتر بر آینده سازمان متمرکز است. این سند نشان دهنده اهداف و آرزوهایی است که شرکت به دنبال دستیابی به آنها در آینده است. هدف اصلی بیانیه های چشم انداز ارتقاء و الهام بخشیدن به افراد در سازمان است. در بیشتر موارد، چشم انداز سازمان ثابت می ماند حتی اگر آنها استراتژی های خود را تغییر دهند.

نحوه نوشتن بیانیه ماموریت

اولین کاری که باید قبل از شروع نوشتن بیانیه ماموریت خود انجام دهید این است که یک ایده واضح در مورد «آن پیشنهاد فروش منحصر به فرد» داشته باشید که سازمان شما را قادر می سازد در بین بقیه رقبا متمایز شود. این باید هویت منحصر به فرد شرکت شما را بیان کند که باعث می شود مشتریان، شما را نسبت به رقبا انتخاب کنند.

پیدا کردن USP یا «پیشنهاد فروش منحصر به فرد» یکی از مهم ترین بخش های توسعه یک استراتژی تجاری است. بنابراین حتی اگر برای شکل دادن به آن زمان و تلاش زیادی نیاز است، مطمئن شوید که با یک USP با کیفیت بیرون آمده اید. عمدتا USP شرکت ها هدفی است که برای خود و هدف از وجود خود تعیین می کنند.

پس از تصمیم گیری در مورد ویژگی منحصر به فرد کسب و کار خود، در مورد نحوه اجرای آن بیشتر تحقیق کنید.

برای مثال، بیانیه ماموریت تسلا به این صورت است:

«برای ایجاد قانع‌کننده‌ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم با هدایت انتقال جهان به وسایل نقلیه الکتریکی».

نیمه اول جمله به وضوح نشان می دهد که آنها قصد انجام چه کاری را دارند یا هدف آنها چیست. نیمه دوم نشان می دهد که چگونه آنها برای اجرای هدف خود برنامه ریزی می کنند.

مثال دیگر، بیانیه ماموریت گوگل:

«برای سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید ساختن در سطح جهانی».

در اینجا هدف سازمان با روش هایی که سازمان برای اجرای اهداف خود هدف گذاری می کند در هم آمیخته می شود.

ساختار بیانیه‌های ماموریت ممکن است متفاوت باشد، اما اجزای ذکر شده در بالا باید از طریق استفاده مؤثر از بازی کلمات به وضوح به خواننده منتقل شود.

هرچه بیانیه ماموریت کوتاه تر باشد، واضح تر و قدرتمندتر می شود

چگونه یک بیانیه چشم انداز بنویسیم

بیانیه های چشم انداز باید منعکس کننده آرمان ها و اهداف آینده سازمان باشد. این با بیانیه ماموریت متفاوت است اگرچه در مورد ذکر اهداف سازمان همپوشانی وجود دارد.

تا آنجا که به بیانیه چشم انداز مربوط می شود، هدف سازمان بر خلاف بیانیه ماموریت (که در آن به هدف بیش از اهداف اهمیت داده می شود)، جایگاه اصلی را اشغال می کند. یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در هنگام طراحی بیانیه چشم انداز خود در نظر داشته باشید این است که باید بی زمان باشد.

اولین قدم، شناسایی بیانیه ماموریت و تعیین ارزش انسانی در آن یا تلاش برای درک تاثیر سازمان شما بر افراد است. بیانیه چشم انداز زمانی الهام بخش تر خواهد بود که تاثیر مثبتی را که بر افراد یا مکان ها می گذارد، برشمرد.

پس از آن، به سراغ مهم‌ترین ارزشی بروید که می‌بینید سازمان شما دارد. این ارزش‌ها می‌توانند خدمات، تعالی، صداقت و غیره باشند.

پس از آن، ماموریت سازمان خود را با ارزش هایی که آن را منتقل می کند ترکیب کنید تا برای مردم الهام بخش باشد. این بیانیه همچنین باید اهداف و جاه طلبی هایی را که شرکت برای دستیابی به آن تلاش می کند به وضوح مشخص کند.

در بیانیه چشم انداز تسلا آمده است:

«برای تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار»

آنها بسیار هوشمندانه از کلمه «تسریع» استفاده کرده اند که بر خوانندگان تأثیر می گذارد. همچنین اشتیاق و هدف آینده آنها برای ایجاد جهانی که کاملا از انرژی پایدار تغذیه می شود را نشان می دهد.

آنها در متحد کردن ماموریت سازمان و ارزشی که می دهد و همچنین آینده ای را که متصور است، کار بسیار عالی انجام داده اند.

بیانیه چشم انداز آمازون همچنین نمونه بسیار خوبی از ادغام دقیق کلمات مناسب است که دقیقا همان چیزی است که می گوید:

«مشتری محورترین شرکت زمین باشید، جایی که مشتریان می توانند هر چیزی را که ممکن است بخواهند آنلاین بخرند پیدا و کشف کنند»

هر فردی که بیانیه چشم انداز آنها را می خواند به وضوح اهداف و آرزوهای آنها را درک می کند.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در هنگام بیان ماموریت یا چشم انداز به خاطر بسپارید، دقیق و واضح بودن است. این استفاده از کلمات پیچیده یا اصطلاحات تخصصی نیست که ارزش عبارات را تعیین می کند. این شفافیتی است که این اظهارات، به افراد داخل و خارج از سازمان می دهد که در خدمت هدف هستند.

سوالات متداول

اهمیت بیانیه چشم انداز چیست؟

بیانیه چشم انداز مهم است زیرا هدف شرکت، آنچه شرکت برای آن تلاش می کند و آنچه می خواهد به آن دست یابد را توصیف می کند.

مثال بیانیه چشم انداز خوب چیست؟

مک دونالد یک نمونه عالی از یک بیانیه چشم انداز خوب است، بیانیه چشم انداز آن این است: «برای اینکه بهترین تجربه رستوران با خدمات سریع باشید».

کدام شرکت ها بهترین بیانیه ماموریت را دارند؟

تسلا: «برای تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار». TED: «گسترش ایده ها» و لینکدین: «برای ایجاد ارتباط با متخصصان جهان به منظور تولید بیشتر و موفق تر». شرکت های کمی هستند که بهترین بیانیه ماموریت را دارند.

 

نوشته چگونه بیانیه ماموریت و چشم انداز بنویسیم اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy