حدود صد سال پیش هنری فورد گفته بود: «من میدانم نیمی از هزینهای که برای تبلیغات میکنم هدر میرود، اما نمیدانم کدام نیمه!» هرکجای دنیا اگر روبهروی یک متخصص تبلیغات بنشینید و از او بپرسید آیا اثربخشی تبلیغات را تضمین میکند یا خیر، احتمالا از او خواهید شنید که تبلیغات تضمین ندارد.
اما ذات بشر بهخصوص ذات کسبوکار ریسکگریزی و تلاش برای کاهش عدم قطعیتها و تردیدها است. از اینرو در طول صد سال گذشته تلاشهای بسیاری در صنعت تبلیغات صورت گرفته است تا اثربخشی تبلیغات را افزایش دهند.
یکی از دلایل اصلی عدم قطعیت در تبلیغات، عدم بازخورد مناسب از مخاطب تبلیغ است. برای مثال فرض کنید یک برند تولیدکننده محصولات تندمصرف قصد دارد در تلویزیون و در شبکه نمایش خانگی تبلیغ کند. سوالات مهمی برای این برند ممکن است پیش بیاید. کدام شبکهها باید تبلیغ کند؟ کدام برنامهها برای این برند مناسبتر است؟ کدام محصولات شبکههای نمایش خانگی برای تبلیغ این برند مناسبتر هستند؟
این برند ممکن است برنامههای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را بر حسب هزینه برای هر ثانیه تبلیغات رتبهبندی کند و تصمیم بگیرد گرانترینها یا ارزانترینها را انتخاب کند. اما آیا الزاما گرانترین برنامه متناسبترین برنامه برای تبلیغات این برند است؟ یا ارزانترین برنامه؟ آیا واکنش کافی ایجاد میکند؟ مخاطبهای این برند کدام برنامهها را تماشا میکنند؟ آیا رفتار تماشای برنامه این مخاطبان همیشه یکسان است؟ آیا برنامهای که به تازگی محبوب شده، برای تبلیغات مناسب است یا خیر؟
برند زمانی میتواند تردیدها را کنار بگذارد که به خوبی از رفتار مخاطب خود در قبال رسانه نظیر تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی آگاه باشد. به عبارتی برند باید بتواند بهطور مستمر به تحقیقات بازار درباره مصرفکننده بپردازد.
اولین تحقیقات بازار مستمر درباره شنوندههای رادیو حدود ۹۰ سال پیش در آمریکا انجام میشد. بدینترتیب شرکتهای تحقیقات بازار نظیر نیلسن از طریق پرسشنامه بهطور مستمر از شنوندگان میپرسیدند که چه برنامههای رادیویی را دنبال میکنند و فهرست ماهانه برنامههای پرطرفدار را منتشر میکردند.
از دهه پنجاه میلادی (دهه سی شمسی) رتبهبندی برنامههای پرطرفدار تلویزیونی هم به این گزارشها افزوده شد. بعدها با ورود دستگاههای دیجیتال و پلتفرمهای استریم، بررسی این رسانهها هم در حیطه پلتفرمهای رصد عادات رسانهای مخاطب قرار گرفت.
در ایران هیچگاه فعالیت مستمری در صنعت تبلیغات برای سنجش و پایش رفتار و عادات رسانهای مخاطب ایرانی صورت نگرفته یا حداقل خیلی کم صورت گرفته است. متخصصان تبلیغات در ایران در غیاب دیتا، بیشتر از خبرگی و تجربه انباشته خود بهره میبرند. این قضاوت خبرگی اگرچه بسیار مفید است اما از تجارب پیشین خبره برمیآید و گذشتهنگر است. بیشتر کلیات را در نظر میگیرد و در شرایط خاص و وضعیتی که پیشتر سابقه نداشته، چندان قابل اتکا نیست.
نکته دیگر که در صنعت تبلیغات ایران مشابه با روندهای جهانی در حال رخ دادن است، افزایش مستمر هزینه تبلیغات و قیمت رسانه است. با افزایش قیمت رسانههای پرپوشش، ریسک تصمیم اشتباه بسیار افزایش یافته است و هر تصمیم غلط با زیانهای گزاف به صاحب تصمیم گوشزد میشود.
چاره البته همان مسیری است که در صنعت تبلیغات جهانی ۹۰ سال است که پیگیری میشود. پایش مستمر مخاطب و رفتار و عادات رسانهای او، بازخورد سریع و به موقع نسبت به رسانه و برنامههایی که او مشاهده میکند، از راهکارهای دیگر محسوب میشود.
پلتفرم پایش عادت رسانهای مخاطبان رسانههای تصویری با نام دیتامات در آژانس تبلیغاتی مات از حدود دو سال گذشته برای پاسخگویی به نیاز برندهای ایرانی راهاندازی شده است.
دیتامات که یکی از سرویسهای شرکت مات بوده، با بررسی روزانه رفتار رسانهای افراد و در نظر قرار دادن ویژگیهای دموگرافیک آنان شامل: شهر، جنسیت، سن، طبقات اجتماعی اقتصادی (SEC) و… به تحلیل جزئیات تماشای رسانهها از جمله رسانههای تلویزیونی و پلتفرمهای استریم میپردازد.
دیتا و اطلاعات این پایش از دو روش اپلیکیشن دیتامات و کالسنتر تخصصی گردآوری میشود و اطلاعات بهدستآمده در داشبورد پایش عادت رسانهای به نمایش در میآیند.
این داشبورد در اختیار برندها قرار میگیرد و بر اساس الگوریتم تعریفشده در پلتفرم، کنداکتور اختصاصی و بهینهسازیشده پخش تبلیغات طراحی میشود.
با کمک دیتامات …
بینش مخاطب خود را به دست آورید
دیتامات به شما کمک می کند تا میزان استفاده از رسانههای مختلف توسط افراد مختلف را ردیابی و اندازهگیری کنید و به شما بینش قاطعی در مورد عادات رسانهای بازار هدف خود میدهد.
هزینه خود را بهینه کنید و دسترسی خود را به حداکثر برسانید
دیتامات با کمک به درک عادات رسانهای مخاطبان هدف، شما را قادر میسازد تا هزینههای بازاریابی خود را بهینه کنید و در عین حال اثربخشی کمپینهای خود را به حداکثر برسانید.
عملکرد کمپینهای رسانهای را تجزیه، تحلیل و پیشبینی کنید
قابلیتهای قدرتمند هوش مصنوعی دیتامات به شما کمک میکند تا عملکرد کمپینهای رسانههای پرپوشش خود را در هر زمان تجزیه و تحلیل و پیشبینی کنید تا بتوانید تنظیمات به موقع را انجام دهید تا بیشترین بهره را از بودجه خود ببرید.
نتایج را با سهولت و دقت دریافت کنید
دیتامات دارای یک داشبورد رابط کاربری بصری است که استفاده و پیمایش آن را آسان می کند. همچنین دقت را به سطح جدیدی میبرد تا بتوانید در کمترین زمان به نتایج دلخواه برسید.
مطلب پیشنهادی: چگونه کمپین تبلیغاتی برای کسب و کارمان طراحی کنیم؟
نوشته پیش به سوی تبلیغات موفق با آگاهی کامل و دادههای مشخص اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها