هک رشد شاخه ای در مارکتینگ است که از تاکتیک های مقرون به صرفه برای دستیابی به رشد سریع کسب و کار استفاده می کند. هکرهای رشد باید راه حل های ارزان و خلاقانه ای پیدا کرده، آزمایش هایی را انجام داده و نتایج را اندازه گیری کنند. در این مقاله می خواهیم بدانیم هک رشد چیست و چه پتانسیل هایی برای یک استارتاپ دارد.
هدف از هک رشد در بازاریابی چیست؟
مفهوم هک رشد در اوایل دوران ظهور استارت آپ ها به وجود آمد. چرا که این کسبوکارها باید پایگاه خود در میان مشتریان، سهم بازار و درآمد خود را در سریعترین زمان ممکن افزایش می دادند. در همین حال، استارتآپها بودجه بسیار کمی داشتند، بنابراین نمیتوانستند به سراغ تاکتیکهای سنتی ترویج و جذب مشتری بروند.
هک رشد در چنین موقعیتی خود را بروز داد – به دست آوردن حداکثر تعداد مشتریان با حداقل هزینه در سریع ترین زمان ممکن. به دنبال این هدف، کسبوکارها روشهای خاصی برای هک رشد ابداع کردند که در ادامه در این مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد. اکنون می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که تاکتیکهای هک رشد دقیقا چقدر با تاکتیکهایی که در بازاریابی سنتی استفاده میشود متفاوت است.
تفاوت بین هک رشد و بازاریابی
اکنون که می دانیم هک رشد چیست، باید به سراغ تفاوت آن با بازاریابی سنتی برویم تا درک بهتری از آن پیدا کنیم. هک رشد در حقیقت نقطه تلاقی بازاریابی، فناوری و علم داده است. بنابراین، از بسیاری جهات با بازاریابی سنتی تفاوت دارد. بیایید تفاوت های اصلی بین این رویکردها را کشف کنیم.
اهداف
بازاریابی سنتی بیشتر بر آگاهی از برند و افزایش فروش متمرکز است. هدف اصلی و نهایی بازاریابی رشد، به طور کلی رشد کسب و کار است، برای همین هم، این رویکرد با تمام مراحل فانل فروش کار می کند.
محصول
بازاریابی صرفا با فروش محصول نهایی شما کار دارد. هک رشد فراتر می رود و به شرکت ها کمک می کند تا محصول را به منظور برآورده کردن انتظارات مشتری بهبود بخشند.
تجربه و تخصص
بازاریابان مدرن نه تنها باید کمپین های بازاریابی برپا کنند، بلکه باید نتایج خود را نیز به صورت آنلاین و آفلاین اندازه گیری کنند. با این حال، تخصص آنها هنوز هم بیشتر در زمینه بازاریابی نهفته است. هک رشد نیاز به توانایی خودکار کردن همه چیز و دانش تجزیه و تحلیل داده ها و برنامه نویسی دارد. هکرهای رشد می توانند تأثیر کلی بازاریابی را بر تجارت اندازه گیری کنند.
بودجه
هک رشد مستلزم منابع محدودی است و سعی میکند با استفاده از تاکتیکها، مکانیسمها و کانالهای غیرمنتظره از آنها نهایت استفاده را ببرد. بازاریابی سنتی اغلب با بودجه های بیشتر عمل کرده و می تواند با تبلیغاتی پولی – PPC، تبلیغات هدفمند، تبلیغات تلویزیونی، SMM و غیره به سراغ جذب مشتری برود.
به طور خلاصه می توان گفت که تمرکز بر رشد کسب و کار، تخصص در تجزیه و تحلیل داده ها و برنامه نویسی، بودجه های محدود و مدیریت تمام مراحل رشد، از ویژگی های اصلی هک رشد هستند. در ادامه پاسخ به سوال هک رشد چیست، می خواهیم بدانیم که این رویکرد دقیقا چگونه این ویژگی ها را با هم ترکیب کرده و به کار میگیرد.
هک رشد چگونه کار می کند
برای افزایش رشد کسب و کار بدون صرف هزینه های گزاف، هک رشد از انجام خودکار فرایندها، تجزیه و تحلیل داده ها و خلاقیت استفاده می کند. جذب مشتری در مراحل بالای فانل به هکرهای رشدی نیاز دارد که از تکنیکهای غیرمنتظره استفاده کنند. برای همین هم همواره از راههای جدیدی برای جذب ترافیک استفاده میکنند.
یک هکر رشد، ابتدا یک فرضیه را مطرح کرده، شروع به آزمایش آن می کند – این تنها راه برای یافتن این است که کدام تاکتیک ها نتایج مطلوب را ایجاد می کنند. اینجا همان لحظه ای است که تجزیه و تحلیل داده ها به کار می آید.
برای دستیابی به رشد پایدار و بهبود نتایج برای کمپینهای آتی، هکرهای رشد نه تنها باید بفهمند که کدام روش کارایی بهتری دارد، بلکه باید دلیل آن را هم کشف کرده و بدانند که چرا این کار را انجام میدهد. بنابراین، هکرهای رشد از دادهها برای ردیابی مشتریان در طول مسیرشان استفاده کرده و سعی میکنند بفهمند چه چیزی باعث به دست آمدن نتایج موجود میشود و چگونه میتوانند تبدیلها را در هر مرحله بهبود بخشند. آنها دائما انتظارات مخاطب هدف و رضایت مشتری را بررسی کرده و پیشنهاد می کنند محصول را برای بهبود نتایج تغییر دهند.
در نهایت، وقتی هکرهای رشد متوجه می شوند که کدام فرایند بهترین کارایی را دارد، آن فرآیندها را در حالت اجرای خودکار قرار می دهند. پس از این، آنها آماده تکرار همین چرخه با یک فرضیه جدید می شوند. این مراحل ایجاد فرضیه، اجرای آزمایشها، جمعآوری دادهها و خودکارسازی فرآیندها در هک رشد بسیار مهم هستند. بیایید جزئیات اهمیت این رویکرد را بررسی کنیم.
بیشتر بخوانید: فروش بیشتر با بازاریابی موتورهای جستجو
چرا هک رشد مهم است؟
هک رشد برای کسب و کارهای استارتاپی و سایر مشاغل با بودجه محدود حیاتی است. این مفهوم به برندها اجازه می دهد تا بدون تن دادن به تاکتیک های پر هزینه در بازاریابی، مخاطبان خود را گسترش داده و درآمد خود را افزایش دهند. هکرهای رشد دائما به دنبال راههای کمهزینه برای ارتقای یک کسبوکار و در نتیجه حذف بسیاری از هزینهها هستند.
هک رشد برای شرکتهای بزرگ نیز کارایی دارد. با استفاده از برخی روشهای اساسی هک رشد، برندها میتوانند مخاطبان جدیدی را به سوی خود جذب کرده، بازگشت سرمایه را بهبود بخشیده و وفاداری مشتری را افزایش دهند. اینها تنها بخشی از مزایای هک رشد هستند.
مزایای هک رشد
پس از یافتن پاسخ هک رشد چیست، سوال بعدی که مطرح می شود این است که هک رشد چه مزایایی دارد؟ نکته اینجاست که هک رشد از جنبه های متفاوتی می تواند بر یک کسب و کار تاثیر بگذارد. راه هایی فراتر از هزینه کمتر و نتایج چشمگیرتر. پس بهتر است به سراغ مزایای اصلی هک رشد برای استارتاپ ها و شرکت های بزرگ برویم.
نتایج قابل اثبات
هک رشد مبتنی بر داده است، بنابراین شرکتهایی که از آن استفاده میکنند، آزمایشهایی را اجرا کرده و عملکردشان را اندازهگیری میکنند. به همین دلیل هم تصویر کاملی از اثربخشی هر تکنیک به کار گرفته شده دارند. بعلاوه اینکه، آنها معیارهای مشخصی دارند که به آنها امکان قضاوت و اثبات نتایج استراتژی هایی که استفاده می کنند را می دهد.
بهبود محصول
هکرهای رشد دائما گزینههای مختلف را آزمایش کرده و در مورد مخاطبان – خواستهها، ترجیحات، علایق و غیره اطلاعات بیشتری کسب میکنند. این کار به درک عمیق تری از نحوه بهبود محصول یا خدماتی منجر می شود که یک شرکت ارائه می دهد.
استراتژی های قابل تنظیم
بازاریابی مدرن به نوعی مشکل است – استراتژی هایی که شش ماه پیش به خوبی کار می کردند ممکن است ناگهان نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشند. هک رشد عملکرد را زیر نظر دارد و به شما امکان می دهد روش های کمتر موثر را به روش های جدید رها کنید. برعکس هم عمل می کند – می توانید تاکتیک های ثابت شده را توسعه داده و را در کانال های بازاریابی دیگر اعمال کنید.
استراتژی ها و تکنیک های هک رشد
هک رشد شامل تکنیک های مختلفی می شود که با خلاقیت آمیخته هستند. در اینجا پنج استراتژی هک رشد را مورد بررسی قرار می دهیم.
شخصیت برند ایجاد کنید
فیسبوک، تسلا، اوبر – چه عاملی این شرکتها را بهجز رشد سریع و رهبری بازار، به هم ربط می دهد؟ خب شخصیت های شناخته شده و محبوبی پشت سرشان هستند. این تصادفی نیست – محبوبیت بنیانگذاران این استارتاپ ها تأثیر چشمگیری بر گسترش آنها دارد.
مردم تمایل دارند به کسب و کارهایی اعتماد کنند که چهره ای انسانی از خود نشان می دهند. چرا که راحت تر می توان با این کسب و کارها ارتباط برقرار کرد. از این ویژگی روانشناسی انسانی به نفع خود استفاده کنید – یک شخصیت قوی در پشت شرکت خود ایجاد کنید. میتوانید با شبکههای اجتماعی شروع کنید زیرا محیط بسیار مناسبی برای ایجاد برند شخصی شما و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه هستند. برای الهام بخشیدن به مردم، یک وبلاگ شخصی راه اندازی کنید و در مورد کسب و کارتان برای آنها بگویید.
شراکت با هدف رشد مخاطبان
مشارکت فرصتی طلایی برای دو یا سه برابر کردن مخاطبان برند شما در یک چشم به هم زدن است؛ چرا که به هیچ وجه نیازی به سرمایه گذاری ندارد، به خصوص در مقایسه با بازاریابی سنتی. اما برای آنکه بهترین بازخورد را بگیرید، باید شریک خود را با دقت انتخاب کنید. یک کسب و کار مکمل را انتخاب کنید و از هجوم مخاطبان جدید با علایق مشابه برند خودتان لذت ببرید. به عنوان مثال، اگر آبمیوه طبیعی می فروشید، ممکن است با یک تولید کننده پروتئین بار همکاری کنید. به احتمال زیاد بهترین مشتریان شما علاقه مندان به تناسب اندام هستند.
کانال های ارتباطی جدید پیدا کنید
کانالهای ارتباطی، بسیار رقابتی هستند. برای اینکه در این کانال ها به مخاطبان خود دسترسی پیدا مرده و از رقبا جلو بزنید، احتمالا به بودجه زیادی نیاز دارید. اگر در یک صنعت شلوغ با رهبران تثبیت شده کسب و کاری راه اندازی کنید، ممکن است موانع بسیار زیادی جلو شما وجود داشته باشد.
برای دسترسی به مشتریان بالقوه خود، شبکه های اجتماعی یا منابع کوچکتر را هدف قرار بدهید. پلتفرم هایی را انتخاب کنید که امیدوارترین مشتریان شما ترجیح می دهند. اگر با مخاطبان جوان کار میکنید، میتوانید TikTok را انتخاب کنید، یا اگر متخصصان صنایع خلاق را هدف قرار میدهید، به The Dots بروید.
از محتوای تعاملی استفاده کنید
هک رشد مستلزم ایجاد انواع مختلف محتوا، از مقاله گرفته تا ویدئو و تبلیغات و غیره است. در یک دنیای ایده آل، مخاطبان شما با هر بخش از محتوای شما درگیر خواهند شد. در واقع، دامنه توجه کاربران محدود است. برای جلب توجه آنها، از عناصر تعاملی استفاده کنید.
محتوای تعاملی می تواند نرخ پرش (bounce rate) شما را کاهش داده، نتایج موتورهای جستجو را بهبود بخشیده، تعامل را افزایش دهد و مزایایی از این دست. به عنوان مثال، شرکت سرگرمی، IMAX، تنها با افزودن یک نظرسنجی به تبلیغ خود در اینستاگرام، به افزایش ۱۲ امتیازی در فراخوانی دست یافت. نکته جالب آنکه، در بیشتر موارد ،افزودن عناصر تعاملی برای برندها تقریبا هیچ هزینه ای ندارد.
بهترین بخش این تاکتیک این است که المان های این کار، لازم نیست آنقدرها هم گران یا دشوار باشند. میتوانید از ابزارهای ویژه برای ایجاد نظرسنجی، آزمونها، دکمههای اقدام یا فرمهای اشتراک استفاده کنید.
یک ابزار رایگان بسازید
لید مگنت یک تکنیک اثبات شده برای باز کردن دهانه فانل و در اختیار گرفتن راه های ارتباطی بیشتر با مخاطب است. جادوی لید مگنت آنها بر اساس اصل عمل متقابل است – مردم ترجیح می دهند اول چیزی را دریافت کنند، سپس چیزی (پول، زمان یا داده هایشان) را بدهند. به هر حال، استفاده از ویژگی های روانی یک تکنیک فوق العاده موثر و رایگان است.
درباره لید مگنت، باید به خاطر داشته باشید که کاربران با کتاب های الکترونیکی رایگان، چک لیست ها و سایر محتواها اشباع شده اند. بنابراین، می توانید قدمی فراتر بردارید و به مخاطبان خود یک ابزار رایگان ارائه دهید. مردم به آن عادت کرده و عاشق آن می شوند و برای همین هم بیشتر مستعد به اشتراک گذاشتن دادههای خود با شما و آزمایش ابزارهای پولی شما میشوند.
بر اساس این تاکتیک ها و در ادامه پاسخ به سوال هک رشد چیست، راهنمای گام به گام پیش رو را انجام داده و هک رشد را در شرکت خود راه بیاندازید.
نحوه راه اندازی هک رشد
تناسب محصول با بازار خود را بررسی کنید
دریاچه داده ایجاد کنید
متریک ستاره شمالی خود را انتخاب کنید
معیارهای دزدان دریایی خود را بهبود ببخشید
مجموعه ای از ایده ها ایجاد کنید
تغییر رویکرد جدید به منابع و اکشن پلن نیاز دارد. در ادامه یک برنامه پنج مرحلهای را پیشنهاد میکنیم که میتوانید برای ایجاد هک رشد در شرکت خود پیاده کنید:
تناسب محصول با بازار خود را بررسی کنید
تناسب محصول با بازار همان مرحله ای است که یک محصول، تقاضای بازار را برآورده می کند. به زبان ساده، اگر تناسب محصول با بازار شما عالی باشد، به این معنی است که مخاطبان شما به محصول شما نیاز دارند. از این رو، در فروش آن با مشکلات قابل توجهی مواجه نخواهید شد.
راه های مختلفی برای بررسی میزان تناسب محصول با بازار وجود دارد و ممکن است از تاکتیک های مختلفی استفاده کنید. ایجاد یک لندینگ پیج و اندازه گیری تعداد ورودی ها به آن، می تواند شروع خوبی باشد. این کار به شما کمک می کند تا در مورد تقاضا برای محصول خود ایده بگیرید.
اگر هم اکنون پایگاه اطلاعاتی از مشتری خود در اختیار دارید، می توانید بر میزان حفظ (ریتنشن) و رضایت مشتری و همچنین تعداد حامیان برندی که دارید تکیه کنید. نظرسنجی ها و مکالمات مشتریان نیز ممکن است مفید باشند.
دریاچه داده ایجاد کنید
از آنجایی که هک رشد یک رویکرد مبتنی بر داده است، باید دریاچه داده – مجموعه وسیعی از داده های خام – خود را بسازید. در این مرحله، وظیفه شما این است که تا جایی که می توانید و بدون در نظر داشتن هدف، داده ها را جمع آوری کنید. اطلاعات اصلی که می توانید به دنبال آن باشید شامل:
منبع اولین بازدید مشتری از وب سایت شما؛
صفحاتی که مشتری در سایت شما نگاه می کند؛
منبعی که از آنجا برای نسخه آزمایشی ثبت نام کرده اند؛
تعامل با ویژگی های محصول شما؛
ارزش طول عمر مشتری؛
ارجاعات هر مشتری؛
نتایج آن مراجع؛
دلایل اجتناب از محصول شما
به این فکر کنید که چگونه این داده ها را جمع آوری کرده کجا و چگونه آنها را ذخیره کرده و از چه ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده خواهید کرد. ساده ترین راه استفاده از نرم افزار CRM است.
متریک ستاره شمالی خود را انتخاب کنید
در سال های اخیر، شرکت مستقر در سیلیکون ولی به سراغ به مفهوم «متریک ستاره شمالی» رفته اند. منظور از این اصطلاح، معیار واحدی است که یک شرکت به عنوان تمرکز برای رشد خود استفاده می کند.
هر شرکت با توجه به مدل رشد خود و ارزشی که به مشتریان ارائه می دهد، معیار ستاره شمالی خود را انتخاب می کند. به عنوان مثال، فیسبوک قصد دارد تعداد کاربران فعال روزانه را افزایش دهد. برای شرکتهایی که روی یک مدل اشتراک کار میکنند، معیار ممکن است تعداد مشترکان ممتاز یا ارزش طول عمر مشتری باشد.
برای یافتن معیار خود، به این فکر کنید که چه چیزی به شما در دستیابی به رشد بلندمدت کمک می کند. برای مثال، اگر یک تجارت الکترونیکی را توسعه دهید، می توانید با افزایش تعداد خرید در ماه رشد کنید. پس این متریک ستاره شمالی شما خواهد بود.
معیارهای دزدان دریایی خود را بهبود ببخشید
برای رشد موفقیت آمیز معیارهای ستاره شمالی خود، باید به معیارهای دزدان دریایی نیز توجه داشته باشید. معیارهای دزدان دریایی یا AARRR، چارچوبی است برای کمک به استارت آپ ها تا از سفر مشتری و بهینه سازی فانل فروش درک بهتری پیدا کنند. AARRR مخفف اکتساب، فعال سازی، حفظ، ارجاع و درآمد است.
بیایید وارد جزئیات شویم و دریابیم که چگونه در هر مرحله کار کنیم:
اکوییزیشن: در این مرحله باید کانال های جذب مشتری خود را بازبینی کرده و ببینید که کدام کانال، باارزش ترین ترافیک را هدایت کرده و کمترین هزینه را دارد. سعی کنید نرخ تبدیل خود را در این کانال ها بهبود بخشید.
فعال سازی: از خود بپرسید اولین تجربه کاربر با محصول شما چقدر خوب است و چه زمانی یک مشتری بالقوه ارزش واقعی محصول شما را درک می کند.
ریتنشن: سعی کنید بفهمید که چه تعداد از مشتریان خود را حفظ می کنید و چرا دیگران می روند.
ریفرال. به روش هایی فکر کنید که می توانید مشتریان خود را به حامیان برند خود تبدیل کنید.
درآمد. به این سوال فکر کنید که چگونه می توانید درآمد خود را افزایش دهید.
آخرین شاخص های کلیدی، امتیاز خالص تبلیغ کننده، ارزش طول عمر مشتری و هزینه جذب مشتری هستند.
مجموعه ای از ایده ها ایجاد کنید
با در اختیار داشتن هزاران خط داده و معیارهای تعریف شده، می توانید به فکر راه هایی برای رشد کسب و کار خود باشید. هرچه ایده های بیشتری داشته باشید، آزمایش های منظم بیشتری می توانید انجام دهید. ثبات کلید موفقیت در آزمایش است، بنابراین باید فرضیه ها و ایده های خلاقانه زیادی داشته باشید.
برای مؤثرتر بودن، بکلاگ شما باید با معیارهای زیر مطابقت داشته باشد:
جایی برای ایجاد فهرستی از ایده ها داشته باشد
به شما امکان بدهد برای هر یک از این ایده ها یک توصیف و فرضیه اضافه کنید
به شما امکان بدهد ایده ها را اولویت بندی کنید
کار گروهی را امکان پذیر کند
به شما امکان بدهد نتایج آزمایشات خود را ذخیره کنید
پس از اتمام این پنج مرحله، همه چیز را برای شروع اجرای تست ها در اختیار دارید. به یاد داشته باشید که نتایج آنها را با دقت دنبال کرده و با توجه به داده های جدیدی که به دست می آورید، ایده های بکلاگ خود را دوباره پر کنید. همچنین باید فرآیندهایی را که نتایج مطلوبی را به دنبال دارند، به صورت خودکار عملی کنید. برای انجام تمام این وظایف، به مجموعه وسیعی از ابزارها نیاز دارید.
ابزارهای هک رشد
کار در چارچوب هک رشد به ابزارهای زیادی برای مدیریت موثر تمام فرآیندها نیاز دارد. در ادامه با برخی از این ابزارها آشنا می شویم.
Zapier یکی از ابزارهای اصلی برای هر بازاریاب و هکر رشد است. این ابزار به شما امکان می دهد بیش از ۲۰۰۰ سرویس و ابزار آنلاین را به یکدیگر متصل کنید تا به کاربران کمک کند بهره وری بیشتری داشته باشند. جدای از آن، این سرویس به شما امکان می دهد بدون کدنویسی یا مهارت های فنی، گردش کار خودکار را با چند کلیک ایجاد کنید.
Colibri.io ابزاری برای نظارت بر اینترنت است. این ابزار به شما کمک می کند تا بدانید که مردم در مورد برند شما یا هر موضوع انتخابی چه فکری می کنند و به شما امکان می دهد به این افراد نزدیک شوید. این سرویس همچنین به شما کمک می کند تا نتایج موتورهای جستجو و دیده شدن نام تجاری خود را در رسانه های اجتماعی بهبود بخشید.
Optimizely یک ابزار A/B تست است. میتوانید آزمایشهایی را اجرا کرده و اثربخشی سرفصلها، پیشنهادها یا به طور کلی کمپینهای جدید را اندازهگیری کنید.
نکاتی برای هک رشد
اطمینان حاصل کنید که می توانید مقیاس پذیر باشید
رشد یک شرکت، اتفاق جذابی به نظر می رسد – چه کسی است که نمی خواهد درآمد خود را افزایش دهد؟ با این حال، قبل از شروع هک رشد، مطمئن شوید که واقعا می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید. آیا زیرساخت کنونی شما واقعا تقاضای افزایش یافته را برآورده می کند؟
نکات اصلی کسب و کار خود را بررسی کرده و سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:
آیا تیم شما آماده مدیریت افزایش تعداد مشتریان بالقوه است؟
آیا زیرساخت شما می تواند با حجم بزرگتری از داده ها کنار بیاید؟
آیا بیزینس مدل فعلی شما برای یک شرکت پیشرفته کارآمد خواهد بود؟
آیا می توانید با افزایش هزینه ها کنار بیایید؟
فرآیندها، تیم، منابع و حتی تمایل روانی خود را برای اداره یک تجارت بزرگ ارزیابی کنید. استارتآپها اغلب نمیتوانند با رشد سریع کنار بیایند و نتایج آن میتواند فاجعهبار باشد.
از نقاط قوت خود استفاده کنید
دو رویکرد برای بهبود وجود دارد. رویکرد اول مستلزم تمرکز بر روی رفع نقاط ضعف برای به دست آوردن تخصص کامل است. مشکل این است که این رویکرد اغلب در بهترین حالت به نتایج متوسط منجر می شود.
رویکرد دوم این است که روی استفاده از نقاط قوت خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، برای تبلیغ یک محصول جدید، ممکن است از بازاریابی ایمیلی یا اینفلوئنس مارکتینگ استفاده کنید. در همین حال، شما تجربه کار با اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی را ندارید اما یک لیست پستی بزرگ پر از مشتریان وفادار دارید. این احتمال وجود دارد که کمپین های ایمیلی خوب با سرمایه گذاری کم، فروش بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند.
از رد کردن کانالهای بازاریابی یا استراتژیهایی که مناسب شما نیستند و نتایج شگفتانگیزی ایجاد نمیکنند، نترسید. به یاد داشته باشید که هک رشد، درباره آزمایش و یافتن راه هایی برای دستیابی به نتایج بهتر با تلاش کمتر است.
زمان بیشتری برای آزمون بگذارید
می توانید ساعت ها در مورد اثربخشی ایده ها و فرضیه ها بحث کنید. با این حال، نتایج این گفتگوها فقط حدس و گمان است و عملی کردن ایده ها ممکن است به نتایج کاملا متفاوتی منجر شود.
باید به جای حرف زدن های طولانی، به سراغ آزمایش فرضیه ها بروید. جلسات خود را کوتاه نگه دارید، انتخاب های خوبی داشته باشید و برای به دست آوردن نتایج قابل اثبات آن ها را اجرا کنید. آماده امتناع از عملکردهای ضعیف یا بهبود آنها در کسری از ثانیه باشید.
به یاد داشته باشید که برای آزمایش فرضیه های خود زمان کافی در نظر بگیرید. بیشتر استراتژی ها تنها پس از چند هفته یا چند ماه نتایج قابل اعتمادی را به ارمغان می آورند. برای خلاص شدن از شر برخی از روش ها، پس از چند روز آزمایش عجله نکنید.
حتی موفق ترین نمونه های هک رشد نیز با گذر زمان خود را نشان می دهند. در ادامه پاسخ به سوال هک رشد چیست، اجازه بدهید تکنیکهای مؤثری را که شرکتهای کوچک را به رهبران بازار مدرن تبدیل کردند، بررسی کنیم.
نمونه های هک رشد
تمرین بهترین معلم است، به همین دلیل است که نمی توان بدون مثال، چیزی را یاد بگیرید. ما سه شرکت را انتخاب کردهایم که راهحلهای خلاقانهای برای رشد کسبوکار خود ارائه کردهاند. همه آنها اکنون سهم بازار و پایگاه مشتری پایداری دارند.
دراپ باکس
سرویس میزبانی فایل، Dropbox، نمونه ای عالی از رشد سریع با سرمایه گذاری اندک است. این شرکت از تبلیغات یا تکنیک های بازاریابی پرهزینه برای به دست آوردن مشتریان جدید استفاده نکرد. Dropbox برای جلب مخاطبان خود، یکی از موفق ترین برنامه های ریفرال را ایجاد کرد.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، این شرکت در ازای هر دوست دعوت شده به سرویس، بیش از ۵۰۰ مگابایت فضای ذخیره سازی اضافی را به کاربران خود ارائه می دهد. این حرکت بلافاصله به Dropbox کمک کرد تا به افزایش ۶۰ درصدی کاربران دست یابد.
باشگاه اصلاح یک دلاری
Dollar Shave Club کاری غیرممکن را انجام داد – این شرکت برنده بازاری بیش از حد اشباع شد که برای چندین دهه تحت سلطه برند دیگری قرار داشت. برای انجام این کار، Dollar Shave Club درد و رنج مشتریان را شناسایی و راه حلی ارائه کرد – تحویل تیغ و سایر محصولات نظافت شخصی از طریق پست تنها با یک دلار در ماه. این نمونه کامل تناسب محصول با بازار است.
این شرکت برای ارائه پیام و مزایای خود در بازاریابی ویدئویی سرمایه گذاری کرد. دلایل انتخاب این استراتژی ساده است – این نوع محتوا ۱۳۵٪ بیشتر در رسانه های اجتماعی قدرت نفوذ دارد. این شرکت، ویدئویی با مضمون طنز تهیه کرد که در فضای مجازی منتشر شد. بیش از ۲۶ میلیون بازدید داشته و بیش از ۱۲۰۰۰ سفارش را در عرض چند روز را ثبت کرد.
ایر بی اند بی
در ابتدا، استارت آپ کوچک Airbnb، یک رقیب قوی به نام Craigslist داشت. آنها برای غلبه بر رقیب خود مخاطب را تشویق کردند تا لیست های Airbnb را در وب سایت Craigslist با یک بک لینک ارسال کنند. مکانیزم آن فوق العاده آسان بود، بنابراین میزبان ها می توانستند تبلیغات خود را در دو وب سایت با یک کلیک منتشر کنند. در نتیجه بازدیدها و ترافیک بیشتری داشتند و Airbnb هم همینطور.
بیشتر بخوانید: از مسیر ایر بی اند بی قهرمان مخاطب شوید
البته دریافت ترافیک از وبسایت رقیب کافی نیست. Airbnb می دانست که به یک پیشنهاد ارزش منحصر به فرد نیاز دارد. تصاویر فهرستها در وبسایتهای رقیب وحشتناک بود. مردم نمیتوانستند ببینند برای چه چیزی پول میدادند و از رزرو امتناع میکردند. صاحبان Airbnb یک دوربین اجاره کرده و تا جایی که می توانستند از آپارتمان ها عکس های باکیفیت تهیه کردند. یک ماه پس از شروع آزمایش، درآمد دو برابر شد. از آن زمان، Airbnb خدمات عکاسی حرفه ای را به میزبان ارائه می دهد.
در نهایت، همه اینها پاسخ به سوال هک رشد چیست است، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که باید این روند را در کسب و کار خود پیاده کنید تا بتوانید با توجه به محیط کارتان، مسیر درست را بیابید.
نوشته هک رشد چیست اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها