بعید است بتوان مدیری فعال در کسب و کاری خصوصی را پیدا کرد که قصهی ۲+۲=۵ را به عنوان تعریف سینرژی نشنیده باشد. یکی از اهداف شکلدهی همکاری فناورانه میتواند سینرژی باشد و زمانی محقق می شود که استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای بازیگران مختلف و مکمل مد نظر قرار گیرد، به خصوص زمانی که دستیابی به تمام توانمندیها نظیر فناوری، بازاریابی، تولید، برند، فروش و … برای یک شرکت زمانبر و پر هزینه است.
در یک مثال واقعی استارتاپی را در صنعت تجهیزات پزشکی نظر بگیرید که بعد از گذراندن مراحل اولیه شتابدهی در شتابدهنده و کسب موفقیت در تستهای اولیه محصول خود، نیت ورود به بازار را دارد. راه ورود چیست؟ هزینههای کسب استانداردهای لازم، تولید، بازاریابی و … چگونه باید تامین شود؟
پاسخها شاید بسیار متفاوت باشد ولی استارتآپ مد نظر همکاری با شرکتی بزرگ و صاحب برند و سهم بازار و عرضه محصول خود به عنوان یکی از ماژولهای محصولات این شرکت را انتخاب نمود. این تصمیم استراتژیک با اهداف زیر اتخاذ گردید و نتایج آن مثال خوبی از شکل گیری سینرژی در یک همکاری فناورانه است:
🔸 شرکت بزرگ به دلیل دارا بودن سهم بازار قابل توجه شناخت عمیقی از بازار دارد و با همکاری فناورانه، استارت آپ میتواند از این قابلیت استفاده نماید.
🔸 شرکت بزرگ دارای برند معتبری در بازار تجهیزات پزشکی ایران است. این قابلیت در فروش محصول استارت آپ بسیار موثر است.
🔸 شرکت بزرگ یکی از بزرگترین صادرکنندگان تجهیزات پزشکی است و در تعدادی از کشورهای جهان نمایندگی دارد. این قابلیت صادراتی میتواند توسط استارت آپ مورد استفاده قرار گیرد.
🔸 در صورت عرضه محصول استارت آپ به عنوان یکی از ماژولهای محصولات شرکت بزرگ دیگر نیازی به انجام هزینه بازاریابی برای استارت آپ نیست. (کاهش هزینه)
🔸 کلیه تجهیزاتی که تا پیش از این توسط شرکت بزرگ به فروش رسیدهاند قابلیت اضافه نمودن محصول شرکت استارت آپ را به عنوان ماژولی جدید خواهند داشت. (کسب بازاری بزرگ در کمترین زمان)
🔸 استفاده از توانمندیهای مشاورهای و مدیریتی شرکت بزرگ در توسعه و تولید محصولات جدید و کسب استانداردهای بینالمللی ممکن خواهد بود.
🔸 شرکت بزرگ، در صورت استفاده از محصول نوآورانه استارت آپ به عنوان ماژول دستگاههای خود، نسبت به رقبای داخلی و بینالمللی، یک مزیت رقابتی کسب خواهد نمود.
منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری