در بازار شدیدا رقابتی امروز، شما نمی توانید انتظار سود خوبی داشته باشید مگر اینکه مشتریان در مورد شما فکر کنند. اگرچه هیچ چیز مانند بازاریابی منفی وجود ندارد، اما هنوز باید کاری کنید که مردم در مورد شما فکر کنند. این تفکر می تواند از هر چیزی نشات بگیرد. آنها فقط باید به برند شما فکر کنند. وهمه اینها تحت عنوان «موقعیت یابی برند» به وجود می آید.
موقعیت یابی برند به این اشاره دارد که مردم به چه دلیل از شما خرید می کنند. یا اینکه چگونه برند شما با رقبای شما متفاوت است. ۸۹ درصد از بازاریابان B2B می گویند آگاهی از برند و موقعیت یابی مهم ترین هدف است و پس از آن فروش و تولید قرار دارند. برای توصیف موقعیت یابی برند، به چند نمونه نگاه می کنیم. پاتانجلی با وجود اینکه به معنای واقعی کلمه در هر خط تولیدی وجود دارد، به محصولات ارگانیک معروف است. مرسدس به دلیل کلاس و لوکس بودن خود شناخته شده است در حالی که BMW قدرت و عملکرد خود را دارد. اگر فکر می کنید موقعیت یابی برند برای برند شما مهم است، پس اینها چند ایده برای قرار دادن برند شما در بازار هستند.
دلیل موقعیت یابی برند
موقعیت های برند را تقویت می کند.
به روش هدف خاص کمک می کند.
به تصمیم گیری موثرتر کمک می کند.
بازار خاصی را هدف قرار می دهد.
تمایز بازار خوبی ایجاد می کند.
نکاتی که برای جایگاه برند باید به خاطر بسپارید
منحصر به فرد بودن
برای تثبیت برند خود در بازار، مطمئن شوید که چیزی منحصر به فرد برای ارائه دارید. اگر شما همان کاری را انجام می دهید که همه انجام می دهند، در این صورت فقط یک برند «دیگر» در بازار خواهید بود. شما نمی خواهید آن برند «دیگر» در بازار باشید، باید آن برند «وای» در بازار باشید. حتی اگر چیز جدیدی نمی فروشید، چیزی اضافه کنید که آن را منحصر به فرد کند. اگر هیچ چیز منحصر به فردی در محصول شما وجود ندارد، می توانید کاری کنید که مردم فکر کنند منحصر به فرد است، مانند اینکه ظاهری منحصر به فرد به آن بدهید. به یاد داشته باشید که مردم باید به ویژگی «بی نظیر» شما نیاز داشته باشند. زیرا هیچ کس به آبمیوه گیری نیاز نداشت که در حین اتصال به وای فای کار کند. میلیون ها دلار برای بازاریابی و راه اندازی این آبمیوه گیری هزینه شد. اما سرمایه گذاران با ضرر بسیار بزرگی مواجه شدند. بنابراین، مشکلاتی را که وجود ندارد حل نکنید.
استراتژی برند
استراتژی برند یا شعاری که برای محصول خود استفاده می کنید باید با محصول شما مرتبط باشد. اگر مشتری شعار شما را در سر دارد اما برند شما را به خاطر نمی آورد، پس چگونه می تواند محصول شما را بخرد.
مطالب پیشنهادی: استراتژی بازاریابی تویوتا
شفاف باشید
شعار شما باید همیشه واضح و قابل درک باشد. اگر مشتریان مجبور بودند بیش از حد فکر کنند تا برند شما را درک کنند، پس این احتمال قوی وجود دارد که به سراغ برند دیگری بروند، حتی آن برندی که اصلا شعاری ندارد. فقط با فکر اینکه همه مشتریان شما احمق هستند، درک آن را آسان کنید.
قابل تمایز
به تفاوت بین برند خود و برند رقیب اشاره کنید. مشتری شما باید بتواند به سرعت تصمیم خود را بگیرد. آنها برای تصمیم گیری در مورد برند مورد نظر خود نیازی به تحقیق عمیق ندارند. روی دسته انتخابی خود و البته قدرت خود تمرکز کنید.
قابل تشخیص
برای آنکه موقعیت یابی برند شما رخ بدهد، باید برند خود را قابل شناسایی کنید. یک لوگوی شگفت انگیز ایجاد کنید. ویژگی های فوق العاده ای را به محصول خود اضافه کنید که جلب توجه می کنند. مردم باید به محض اینکه لوگوی شما را در هر جایی ببینند، شعار و تبلیغات شما را به سرعت یادآوری کنند. کاری کنید که مردم بارها و بارها به برند شما فکر کنند.
سر و صدا کنید
برای موقعیت یابی برند خود، یک تبلیغ ایجاد کنید که می تواند بحث برانگیز باشد. نه به صورت منفی، بلکه چیزی شبیه خنده دار بودن یا می تواند احساسات مردم را تحت تاثیر قرار دهد. فقط مطمئن شوید که مردم در مورد آن صحبت می کنند. شرکتهای غولپیکر برای نشان دادن محصول خود تبلیغ نمیکنند، بلکه تنها چیزی که میخواهند، ایجاد سر و صدا در بین مردم است.
ترسناک نباشید
خنده دار بودن به این معنی نیست که مشتریان خود را مسخره می کنید. اگر چیزی نام تجاری شما را ترسناک کند، مشتریان ممکن است در مورد شما زیاد صحبت کنند، اما هرگز به سراغ شما نخواهند آمد.
ساختار جدید به بازار بدهید
از برند استفاده کنید تا با خلاقیت و حل مشکلی که محصول برآورده نمیکند، بازار را به شکلی که در واقع به نظر میرسد، دوباره چارچوببندی کنید. این باعث می شود که محصول شما نسبت به سایر محصولات بیشتر دیده شود.
راه هایی برای ترغیب مشتریان به تبلیغ فعالانه برند شما
کارآفرینان نسبت به محصول خود متعصب هستند. آنها بارها و بارها اهداف جدیدی را برای خود تعیین می کنند و سپس مطمئن می شوند که به آن ها دست یافته اند. در عرصه استارت آپ، اصول دکترینی وجود دارد که عامل موفقیت کلی است. امروزه کارآفرینان ارزش برند خود را درک می کنند. کارآفرینان در حال مطالعه چیزی به نام استراتژی برندسازی هستند که تا به حال کاملا نادیده گرفته شده بود. امروزه شرکت ها راحت تر برای بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و غیره هزینه می کنند. بهترین راه برای تبلیغ نام تجاری خود این است که به مشتریان خود اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهند – و تنها راه برای انجام این کار این است که با توجه به نقاط درد مشتری از طریق ارائه راه حلی عملی برای نقاط درد به آنها بپردازید. هنگامی که این کار توسط هر کسی انجام شود، مشتری خود سفیر معرفی برند شما می شود.
برند خود را متمایز کنید
هر کسب و کاری می خواهد برندش نسبت به دیگر محصولات مشابه، متفاوت و متمایز باشد. برندها میگویند که میخواهند از نظر مشتریانشان متفاوت و متمایز باشند، اما در واقعیت، برندها فقط میخواهند خود را با رقبایشان هماهنگ کنند. برای متمایز شدن از سایرین، شرکت می تواند خود را به عنوان یک شرکت دور از رقیب یا رقیب خود به تصویر بکشد. در طی یک دوره زمانی، اگر همین روند همراه با تلاشهای منظم ادامه یابد، موقعیت یابی برند اتفاق خواهد افتاد. جدا شدن از رقبا باعث دشمنی آنها نمی شود. اما با پشتکار، مصرف کننده می تواند تفاوت را قابل توجه تشخیص دهد.
روی وفاداری تمرکز کنید
مشتری یا مصرف کننده ای که در مورد شما به کسی می گوید در آخرین مرحله تجربه قرار گرفته است. این تجربه با آشنایی با برند همراه با وفاداری آغاز می شود. هزینه سرسامآور ایجاد یک کسبوکار تازه در مقایسه با حفظ مشتریان فعلی غیرقابل تردید است. افزایش حفظ مشتری می تواند به طور گسترده ای نوار سود را افزایش دهد. طرح های وفاداری مشتری روشی موثر برای بهبود سطوح حفظ مشتری شماست. اگر می خواهید مشتری وفادار بسازید – ترفند ساده است، مشتری را راضی نگه دارید. جدای از آن، مشتری باید پاداش بگیرد. از یک طرح وفاداری می توان برای تشویق و خوشحالی مشتریان استفاده کرد.
مطالب پیشنهادی: ۱۰ روش برای تحلیل رقبا
یک جامعه ایجاد کنید
ایجاد یک جامعه مشتری، فضایی به مشتریان می دهد تا در آن تعامل کرده و از هم حمایت کنند. جوامع مشتری بسترهایی برای مشتریان برای تبادل نظر بدون قید و شرط، واکنش ها و طرح سوال در مورد محصولات و خدمات هستند. یک جامعه مشتری بسیار شلوغ به بهبود حفظ مشتری و تشویق اقدامات حمایتی کمک می کند. این جامعه مشتریان به عنوان یک منبع خبری در مورد محصولات و شرکت و مکانی برای جمع آوری نکات از کاربران عمل می کند. جوامع مشتری همچنین ایده هایی را برای بهبود محصولات یا خدمات پرورش می دهند. اظهار نظر مشتریان در مورد یک محصول یا خدمات به آنها ارتباط عمیق تری با شرکت می دهد. این روزها جامعه می تواند آنلاین باشد. این باعث افزایش نرخ نگهداری و سود کلی می شود.
بازخوردها را در نظر بگیرید
بازخورد گرفتن از مشتریان مهمترین چیز برای یک سازنده کسب و کار است. این کار در تمام سطوح ساخت و مدیریت برند به شرکت کمک کرده، به شناخت موقعیت موجود کسب و کار در بازار و همچنین به چشم انداز آینده کسب و کار کمک می کند. بازخورد به مشتریان و کارآفرینان کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بیشتر بازخوردها برای ترسیم داده های مربوط به فروش، عملکرد، معایب محصولات و خدمات است. با توجه به فناوری و اینترنت پر رونق، اهمیت بازخورد به شدت افزایش یافته است. اینترنت به ابزار اصلی برای ترویج تجارت و برندسازی تبدیل شده است. این نقش محوری در رسیدن به انبوه و تایید محصولات فراتر از مرزهای بین المللی ایفا می کند.
چگونه مشتریان را به برند خود وفادار کنید
روح هر کسب و کاری مشتریان آنهاست. مشتریان شما می توانند شما را بسازند یا شما را بشکنند. اگرچه ورود و خروج مشتریان اساس تجارت است، اما داشتن مشتریان وفادار نیز ضروری است. مشتریان وفادار دلیل تبدیل شدن یک تجارت یا برند به آنچه هست هستند. بنابراین، در اینجا چند روش کوچک اما بسیار تاثیرگذار وجود دارد که از طریق آنها می توانید مشتریان را به برند خود وفادار کنید.
ایجاد روابط شخصی
اینکه با مشتریان خود مانند خانواده خود رفتار کنید، راهی است که آنها را به دوست داشتن شما و خدمات شما وادار می کند. آشنایی با مشتری به شما ایده ای در مورد علاقه و ناپسندی آنها می دهد که در نهایت به شما در ارائه خدمات بهتر به آنها کمک می کند. اخیرا در یک مطالعه مشخص شده است که مشتری قسمت اول و آخر مکالمه شما را به خاطر می آورد. بنابراین برای شما بسیار مهم است که یک مکالمه را با یک یادداشت شاد انجام دهید و همچنین آن را با یک خداحافظی شاد به پایان برسانید. در روزهای خاص آنها برایشان تبریک بفرستید. یا اگر چیزی را که آنها دوست دارند فهمیدید، آن را برای آنها پست کنید. این فقط کمی تلاش شما را میطلبد، اما تاثیر زیادی روی مشتری شما خواهد داشت.
مشتری خود را بشناسید
اگر وبلاگ یا سایت یا هر حساب دیگری در رسانه های اجتماعی کسب و کار خود دارید، یادداشت کنید که کسب و کار یا برند شما چه نوع مشتریانی را جذب می کند. از لایک و دوست نداشتن آنها مطلع شوید و بر اساس آن مطالب را در سایت خود ارسال کنید. اگر شما یک برند زیبایی هستید، ارسال آموزش ها و ظاهر آسان با محصولاتتان می تواند خوب باشد. به طور مشابه، اگر شما یک برند لباس هستید، نکات استایل و غیره قابل انجام است. همچنین در مورد پیشنهادات مختلف پست بگذارید تا مشتریان شما بی اطلاع نمانند. همچنین با مشتری به روشی که او ترجیح می دهد ارتباط برقرار کنید. اگر مشتری می خواهد از طریق ایمیل ارتباط برقرار کند، این کار را انجام دهید. اگر آنها رسانه های اجتماعی را ترجیح می دهند به سوالات خود در آنجا مراجعه کنند. تمام گزینه های خود را باز نگه دارید.
روی مشتری خود سرمایه گذاری کنید
اگر مشتری دائمی دارید که از شما بازدید کرده یا از خدمات شما استفاده میکند، سعی کنید بدانید چه چیزهایی را دوست دارد و چه چیزهایی را دوست ندارد. در مورد آنها تحقیق کنید و سپس کارهایی را انجام دهید که اصلا انتظار ندارند، مانند ارسال هدایای کوچک به عنوان تشکر از وفاداری آنها. یا اگر برنامه ارتقاء مشتری دارید، به آنها یک ارتقاء رایگان بدهید. حتی می توانید با هر خرید به آنها چیزهای کوچکی مانند یادداشت های دستنوشته بدهید. این نه تنها باعث می شود که مشتری شما را دوست داشته باشد، بلکه به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتری به دست آورید. اگر نمیخواهید برای دادن چیزی به آنها سرمایهگذاری کنید، همیشه میتوانید خدمات ویژهای مانند اولین پیشنمایش جدیدترین مجموعهتان را به مشتریان خود ارائه دهید، یا اگر مشکلی واقعی دارند، برخی از سیاستهای خود را برای آنها تغییر دهید.
مشاوره و بازخورد مشتری را جدی بگیرید
دریافت نظرات مشتریان در مورد خدمات شما بسیار مهم است. اما اجرای این بازخوردها در بهبود خدماتتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین، داشتن یک بخش سؤالات متداول در وب سایت ها یا وبلاگ های خود که در آن مشتریان می توانند سؤالات خود را حل کنند و به شما بازخورد بدهند بسیار مفید است. اگر کارمندانی دارید که از مشتریان مراقبت می کنند، از آنها بخواهید رفتار مناسبی داشته باشند و بدون ایجاد مشکل، مسائل مشتری را حل کنند.
کیفیت را حفظ کنید
مهمترین بخش وفادار نگه داشتن مشتریان، حفظ کیفیت محصول است. بسیاری از شرکت ها محصولات با کیفیت خوب را در شروع کار خود به فروش می رسانند و سپس کیفیت را برای کسب سود پایین می آورند. این فقط به کسب سود کوتاه مدت کمک می کند. زیرا مشتری شما مدام شما را ترک می کند و در نهایت مشتری برای کسب سود ندارید. بنابراین بسیار مهم است که کیفیت محصول خود را در تمام مدت حفظ کنید تا مردم بخواهند بارها و بارها آن را بخرند.
نتیجه گیری
اینها برخی از راهها برای موقعیتیابی برند بودند. می توانید از برخی از آنها یا همه آنها استفاده کنید، این بستگی به تجارت شما دارد. دیجیتال مارکتینگ ابزار نهایی برای موقعیت یابی برند است. اگرچه، اینها برخی از ایده های ما بود، شما همچنین می توانید در مورد ایده خود در زیر نظر دهید. همچنین، به کاوش راه های جدید برای موقعیت یابی برند خود ادامه دهید. موقعیت یابی برند به شما کمک می کند تا به مشتری بالقوه دست یابید. البته به یاد داشته باشید، بودن در جایگاه دوم خیلی بد نیست. اما، به تلاش خود ادامه دهید تا در جایگاه اول قرار بگیرید. اگر رقابت زیادی در دسته بندی محصول شما وجود دارد، پس زیرمجموعه خود را ایجاد کنید و برند خود را در جایگاه خود قرار دهید.
با این تغییرات کوچک در روش های معاملات عمومی خود، در کمترین زمان یک پایگاه مشتری وفادار قوی خواهید داشت.
سوالات متداول
وفاداری مشتری چیست؟
وفاداری مشتری عبارت است از انتخاب مداوم محصولات و خدمات یک شرکت نسبت به رقبا. وقتی مشتری به یک شرکت وفادار باشد، به راحتی تحت تاثیر قیمت یا در دسترس بودن قرار نمیگیرد.
چرا وفاداری مشتری مهم است؟
وفاداری می تواند از خیلی چیزها نشات بگیرد، اما به طور کلی، یک مشتری وفادار تجربیات مطلوبی را با یک برند مرتبط می کند، بنابراین، احتمال خریدهای تکراری با آن تجارت را افزایش می دهد. مشتریان وفادار ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید برای محصولات و خدمات خرج می کنند.
چگونه وفاداری مشتری را به دست آوریم؟
راه های افزایش وفاداری مشتریان
خدمات مشتری را در اولویت قرار دهید
به مشتریان خود پاداش دهید
راهنمایی بخواهید و به آن گوش دهید
امکانات رفاهی را ارائه دهید
فقط درخواست پول نکنید
چگونه وفاداری مشتری را حفظ کنیم؟
ارائه خدمات عالی به مشتریان
با پیشنهادات و تخفیف های ویژه به مشتریان پاداش دهید
استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
یک برنامه وفاداری مشتری منحصر به فرد ایجاد کنید
مشتریان خود را بشناسید
ایجاد حس اجتماعی
نوشته موقعیت یابی برند و مشتری وفادار اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها