پادکست پاپیروس، خلاصهای از کتابهای کسب و کاری است که به افراد کمک میکند تا با اطلاعات بیشتری به سراغ اجرای ایدههای نوآورانه بروند. در فصول مختلف این پادکست به موضوعاتی نظیر استراتژی، استارتاپ و کار آفرینی و رهبری پرداخته میشود.
آشنایی با پادکست پاپیروس
امین علیرضایی چندین سال است که بهعنوان مشاور کسب و کار در حوزه استراتژی، برنامهریزی و زنجیره تامین فعالیت میکند. وی که دکترای صنایع دارد با تهیه پادکست پاپیروس کمک زیادی به انتقال مفاهیم کسب و کاری به مدیران و افرادی علاقهمند به راهاندازی استارتاپ نموده است.
در هر قسمت از پادکست پاپیروس کتابی انتخاب میشود و خلاصه آن توضیح داده میشود. کتابهای انتخاب شده در هر فصل به یکدگیر مرتبط هستند و یک مسیر مشخصی (Road Map) را در اختیار خوانندگان قرار میدهند. تمامی اپیزودها با مثالهای کاربردی ارائه شدهاند. روایی و روان بودن پادکست پاپیروس برای تمامی افراد جذاب و گیرا است. به گونهای که کسانی که کتاب را هم خواندهاند، علاقهمند به گوش دادن پادکست دارند.
علیرضایی درباره پاپیروس میگوید:
“اگر چه پادکست گزینهای مناسب برای گوش دادن و یادگیری مهارتهای مختلف محسوب میشود، اما هرگز جایگزین کتاب و کتابخوانی نمیشود و هدف از پاپیروس آشنایی شنوندگان با کتابهای مختلف در حوزه استراتژی، کسب و کار، توسعه و رهبری است.”
پادکست پاپیروس بهصورت فصلی منتشر میشود و در هر فصل به موضوعات مختلفی پرداخته میشود.
_ فصل اول پادکست پاپیروس
در فصل اول پادکست پاپیروس به موضوع استراتژی پرداخته میشود که در راهاندازی و توسعه کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است. در فصل اول که دارای ۱۰ اپیزود است، کتابهایی بررسی میشوند که به افراد کمک میکنند تا با مفهوم استراتژی آشنا شده و از آن در کسب و کارشان استفاده کنند:
هفت پرسش استراتژی
در قسمت اول از فصل یک پادکست پاپیروس کتاب هفت پرسش استراتژی مورد بررسی قرار میگیرد. در این کتاب به این موضوع پرداخته میشود که ریشه بسیاری از اشتباهها و مشکلات کسب و کاری در این است که افراد چرایی موضوعات و پرسش اصلی را به درستی شناسایی نمیکنند. بهطور معمول عدم شناخت درست از مشکل باعث میشود تا استراتژی مناسبی را انتخاب نکنیم. اپیزود هفت پرسش استراتژی کمک زیادی به مدیران میکند تا در حوزه کاری خودشان پرسشهای درست بپرسند.
استراتژی رقابتی
رقابت اصولی با سایر فعالان بازار از موضوعات مهمی است که بر روی رشد کسب و کار اثر میگذارد. داشتن استراتژی رقابتی به مدیران کمک میکند تا شرکتشان را در مسیر درست قرار داده و از رقابتهای بیمورد اجتناب نمایند.
در این قسمت از پادکست پاپیروس در فصل ۱ با بررسی کتاب استراتژی رقابتی اثر مایکل پورتر به بررسی انواع بازارها، محصولات و تصمیمات استراتژیکی پرداخته میشود که کسب و کارهای نوپا و استارتاپها برای افزایش توان رقابتپذیری باید با آنها آشنایی کافی داشته باشند.
استراتژی اقیانوس آبی
انتخاب اقیانوس آبی برای مدیران اهمیت زیادی دارد که دنبال اجرای ایدههای نوآورانه برای دستیابی به رشد حداکثری و سریع هستند. در هر صنعتی بعد از مدتی، رقابتها سنگین میشود بهطوری که فعالیت در بازار سخت شده و در واقع اقیانوس قرمز میشود. در پادکست پاپیروس بهطور مفصل به استراتژی اقیانوس آبی با مثالهای کاربردی و عملی پرداخته شده است.
انتخاب درست محصولات یا خدمات مکمل و جایگزین، رقابت اصولی با سایر فعلان بازار، تلاش برای دستیابی به مشتریان جدید و استفاده از نوآوری از مهمترین اقداماتی است که کسب و کارها از آنها برای دستیابی به آقیانوس آبی استفاده میکنند.
ذهن استراتژیست
بهطور معمول زمانی که از استراتژی صحبت میکنیم، کاربردی اصلی آن را در کسب و کار میدانیم. اما در قسمت ۸ پاپیروس با بررسی خلاصه کتاب ذهن استراتژیست به این موضوع پرداخته میشود که استراتژی مفهوم گستردهتری دارد و برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور یا رشد فردی باید ذهن استراتژیست داشته باشیم.
در این قسمت مفاهیمی درباره تفکر استراتژیک و چرایی اتفاق افتادن مسائل مختلف مطرح میشود. همچنین به هفت ویژگی تفکر استراتژیک پرداخته میشود که زمینه را برای نعطافپذیری افراد در زندگی روزمره یا کسب و کارشان فراهم میآورند.
_ فصل دوم پادکست پاپیروس
رشد مفهوم کارآفرینی و افزایش تعداد استارتاپهای موفق در جهان و ایران موجب شده تا افراد بسیاری علاقهمند به فعالیت در این زمینهها باشند. اما اطلاعات کم در بسیاری از مواقع موجب شکست افراد میشود. به همین دلیل امین علیرضایی در فصل دوم پاپیروس به بررسی کتابهایی پرداخته که برای کارآفرینی و راهاندازی استارتاپ ضروری هستند.
ارتباط بین ۱۰ کتابی که در فصل دوم مطرح میشوند به علاقهمندان کارآفرینی و راهاندازی استارتاپ کمک میکند تا مسیری درست و شفاف را برای یادگیری مفاهیم کلیدی طی کنند:
تست مامان
ایدهیابی و ارزیابی ایده از موضوعات مهم در راهاندازی کسب و کارهاست. اما در بسیاری از مواقع برای اعتبارسنجی ایده به سراغ اعضای خانواده یا دوستانی میرویم که واقعیت را به ما نمیگویند. در قسمت یازدهم پادکست پاپیروس به تعاریفی از انواع استارتاپ و ویژگیهای کلیدی آنان پرداخته شده است. تست مامان یک کتاب ارزشمند در زمینه شناخت مشتری، برنامهریزی، مذاکره و ارتباط با مشتری است.
مزیت، درباره سلامت سازمانی
هر کسب و کاری برای موفقیت نیاز به ساختار سازمانی منسجم دارد. وجود همین ساختار باعث ایجاد تمایز بین دو شرکت میشود. سازمانهای هوشمند برای ایجاد سلامت سازمانی باید به دنبال راهکارهایی برای حل تعارض بین اعضا و افزایش تعهدپذیری باشند. در کتاب مزیت اثر پاتریک لچیونی بهطور کامل درباره سلامت سازمانی و راهکارهای دستیابی به آن صحبت شده است.
تداوم کسب و کار خانوادگی
تعداد زیادی از کسب و کارهای موفق در جهان بهصورت خانوادگی تاسیس و مدیریت میشوند. این موضوع در مباحث کارآفرینی نیز مصادیق زیادی دارد. از همینرو یادگیری نکاتی در زمینه انتقال مالکیت، رهبری سازمان، انتخاب مدیرعامل و… در کسب و کارهای خانوادگی بر روی رشد تجاری اثر خواهد گذاشت.
نوپای ناب
در قسمت پایانی فصل دوم پادکست پاپیروس خلاصهای از کتاب نوپای ناب اثر ارزشمندی از اریک ریس ارائه میشود. در اکثر کتابهای کارآفرینی موضوعاتی درباره بازاریابی، فروش، امور مالی، رهبری، منابع انسانی و… ارائه میشود. اما در کتااب لین استارتاپ یا نوپای ناب، آقای اریک ریس راهکارهای کلیدی برای استارتاپها و تبدیل یک ایده به کسب و کار را ارئه میدهد.
_ فصل سوم پادکست پاپیروس
در فصل سوم پادکست پاپیروس که به زودی منتشر خواهد شد به موضوع رهبری در سازمان پرداخته خواهد شد.
پادکست پاپیروس توسعه
در پاپیروس یک پادکست جانبی به نام توسعه نیز انتشار یافته است. توسعه مفهومی است که نهتنها در سطح جامعه، کسب و کار، اقتصاد و… باید دنبال آن باشیم، بلکه هر فردی نیز باید برای دستیابی به توسعه فردی حداکثر تلاش خود را انجام دهد. در پادکست توسعه که در پاپیروس انتشار یافته در اپیزودهای مختلفی به مفهوم توسعه و جایگاه آن در جامعه ایران در طول سالیان گذشته پرداخته میشود.
توسعه فردی به شیوه کینتسوگی
همچنین یک دوره توسعه فردی به نام کینتسوگی در پاپیروس ارائه شده است. کینتسوگی مفهومی است که در آن ظروف سفالی شکسته با طلا به یکدیگر متصل میشوند تا ارزش بیشتری را بهوجود آورند. گینتسوگی به خوبی نشان میدهد که هر شکستی (مثل شکسته شدن ظروف سفالی) میتواند مقدمهای برای تغییر و دستیابی به ارزشهای جدید (ظروف سفالی تعمیر شده با طلا) باشد.
نظر شنوندگان پادکست پاپیروس
خلاصهسازی کتابهای کسب و کار و استراتژی و ارائه آنها در قالب یک پادکست گزینهایی ایدهآل برای افرادی است که وقت کافی برای خواندن تمام کتاب ندارند یا محتوای بخشی از کتاب را فراموش کرده و قصد یادآوری دارند. کیفیت بالای صدا، انتخاب موسیقی میانی، روایی بودن پادکست، ارائه مثالهای کاربردی و… موجب شده تا اکثر خوانندگان رضایت کافی از پادکست پاپیروس را داشته باشند.
تمامی قسمتهایی که در پادکست پاپیروس برای شنوندگان ارائه میشوند یک مسیر مشخص را در مقابل شنوندگان قرار میدهند. شنوندگان با پاپیروس به بسیاری از سوالات خود در زمینه طراحی استراتژی و راهاندازی کسب و کار دست پیدا میکنند و در ادامه در صورت نیاز امکان مراجعه به متن کتاب و مطالعه کامل آن را خواهند داشت.
سخن پایانی
اگر قصد دارید تا در زمینههای کسب و کاری و توسعه فردی اطلاعات کاملی را بهدست آورید و با مطرحترین کتابهای این حوزه آشنا شوید، پادکست پاپیروس که توسط امین علیرضایی تهیه شده، گزینهای مناسب است. دو فصل ابتدایی پاپیروس که منتشر شدهاند به موضوع استراژی و کارآفرینی پرداخته شده است.
در هر کدام از فصلها ۱۰ کتاب مطرح در این دو زمینه بهصورت خلاصه ارائه شدهاند تا نگرش افراد نسبت به موضوعات کسب و کاری بهبود یابد. در فصل سوم پاپیروس که بهزودی منتشر خواهد شد، درباره رهبری صحبت خواهد شد. همچنین در پادکست جانبی توسعه به نکات مهمی در در زمینه توسعه و مسیر آن در کشور پرداخته شده است.
نوشته معرفی پادکست پاپیروس اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها