معرفی انواع روش های سرمایه گذاری و اهداف آنها

سرمایه گذاران در ایران با توجه به هدفی که دارند یکی از انواع سرمایه گذاری را انتخاب می‌کنند. روش های سرمایه گذاری مختلفی وجود دارند که انتخاب آنها نسبت مستقیمی با میزان سرمایه و ریسک پذیری سرمایه گذاران دارد. در این مقاله ۸ روش رایج سرمایه گذاری در ایران را معرفی می‌کنیم که بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. شما می‌توانید با خواندن این مقاله و تعیین هدف از سرمایه گذاری، بهترین روش های سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

میزان سرمایه و ریسک پذیری

در تعیین هدف سرمایه گذاری و انتخاب یکی از انواع سرمایه گذاری، دو عامل اصلی تاثیرگذارند. یکی میزان موجودی است که می‌خواهید با آن وارد جریان سرمایه گذاری شوید. دیگری درصد ریسکی است که می‌توانید نسبت به فراز و فرود ارزش دارایی‌تان تحمل کنید.

البته عوامل دیگری از جمله شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زیرساخت‌های فناورانه نیز بر روی این دو عامل اثر می‌گذارند. با این حال همه سرمایه گذاران قبل از ورود به بازار سرمایه میزان سرمایه و قدرت ریسک پذیری خود را در نظر می‌گیرند.

اگر بخواهیم میزان سرمایه را بیشتر توضیح دهیم، باید بگوییم که سرمایه گذاران از این نظر به سه گروه تقسیم می‌شوند.

سرمایه گذاران نهادی
سرمایه گذاران کلان
سرمایه گذاران خرد

در مورد ریسک پذیری هم باید بدانیم که سرمایه گذاران درجه‌های مختلفی از ریسک پذیری را نسبت به هدف سرمایه گذاری دارند. مثلا بعضی از آنها می‌توانند با کاهش ۵۰ درصدی دارایی‌شان در یک روز و افزایش ۸۰ درصدی آن در روز دیگر کنار بیایند. با وجود این برخی از سرمایه گذاران، هیچگونه ریسکی را نمی‌خواهند و ترجیح می‌دهند یک روند خطی ثابت را در دریافت سود از سرمایه‌شان دنبال کنند.

با توجه به این توضیحات انواع روش های سرمایه گذاری در ادامه این مقاله معرفی می‌شود.

انواع سرمایه گذاری

ما ۸ روش سرمایه گذاری را معرفی می‌کنیم. در انتخاب این روش‌ها تلاش کردیم تا رویکردهای سنتی و مدرن سرمایه گذاری را در نظر بگیریم. همچنین شما می‌توانید در لیست ما سرمایه گذاری های با ثبات بیشتر و روش‌های با ریسک بیشتر را پیدا کنید.

صندوق سرمایه گذاری

گروهی از سرمایه گذاران به دلیل کمبود وقت یا عدم تمایل به کسب دانش مالی، سرمایه خود را در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌دهند. وقتی هدف از سرمایه گذاری کسب سود با ریسک کمتر است و یک فرد نمی‌خواهد سرمایه گذاری را به عنوان شغل اولش انتخاب کند، صندوق سرمایه گذاری انتخاب می‌شود. این صندوق‌ها به نیابت از سرمایه گذاران، انواع روش های سرمایه گذاری را انتخاب می‌کنند تا بتوانند ضمن پوشش ریسک‌ها یک سود ثابت ماهیانه را در اختیار اعضای صندوق قرار دهند.

بازار ارز

در این بازار سرمایه گذاران برای کسب سود، دلار، یورو یا ارزهای دیگر را می‌خرند تا سود کنند. دلیل اصلی جذابیت این روشِ سرمایه گذاری که به هدف برخی از سرمایه گذاران تبدیل شده، چند نرخی بودن ارز و نوسان‌های شدید آن در بازار است. البته این بازار، ریسک خیلی بیشتری هم دارد. با وجود این برخی از سرمایه گذاران با تحلیل رویدادهای سیاسی و اقتصادی، تلاش می‌کنند روند قیمت را پیش‌بینی کنند تا بتوانند در این بازار سود به دست بیاورند.

سپرده بانکی

گروه دیگری از سرمایه گذاران، سپرده گذاری در بانک را در فهرست انواع روش های سرمایه گذاری انتخابی‌شان قرار می‌دهند. در این روش سرمایه گذاری، ما بخشی از دارایی‌مان را به شکل پول داخل یک حساب بانکی قرار می‌دهیم و بانک با استفاده از این سرمایه، سود ماهانه‌ای را به حساب ما واریز می‌کند. میزان این سود تابع سیاست‌های دولت و بانک مرکزی است و معمولا افرادی که قدرت ریسک پذیری پایینی دارند از این شیوه استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات این روش سرمایه گذاری ، عدم دسترسی به اصل سرمایه در طول دوران سرمایه گذاری است.

سهام

سهام یا بازار بورس از چند سال پیش با حمایت‌های دولتی و ورود سرمایه گذاران نهادی جان تازه‌ای گرفت. با صعودی شدن سهام شرکت‌ها در بازار، سرمایه گذاران از این بازار استقبال کردند. اما در مرداد ۱۳۹۹ این بازار با ریزش چند صد هزار واحدی روبه‌رو شد و خیلی از سهام‌داران ضرر کردند.

به هر حال هدف گذاری بازار بورس به عنوان روش سرمایه گذاری، اگرچه یک رویکرد جسورانه است اما می‌تواند ریسک‌های زیادی به همراه داشته باشد. اما نکته مثبت این روش سرمایه گذاری حضور کارگزاری‌ها و استفاده آنها از فناوری اطلاعات برای توسعه روش‌های جدید سرمایه گذاری بوده که توانسته سرعت و سهولت خرید و فروش سهام را افزایش دهد.

کالا (طلا و خودرو)

در این بین گروهی از سرمایه گذاران هم بازارهای طلا و خودرو را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده‌اند. طلا از گذشته ابزار حفظ ارزش پول بوده و به شکل سکه و شمش خریداری می‌شده است. در چند سال گذشته با افزایش قیمت طلا، سرمایه گذاران هم از این سود بهره‌مند شده‌اند. اما اینکه هدف از سرمایه گذاری بر روی خودرو چیست، چندان تعریف روشنی ندارد چون خودرو به طور سنتی کالایی نبوده که در لیست روش های سرمایه گذاری افراد قرار بگیرد، با این حال افزایش غیرعادی قیمت خودرو در دو سال گذشته، باعث شده گروهی از سرمایه گذاران وارد این بازار شوند. البته خرید و فروش خودرو هزینه‌های جانبی هم دارد که از جمله آنها می‌توانیم به تعیین سند، انتقال مالکیت،‌ هزینه‌های مربوط به پلاک و … اشاره کنیم.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال که گروهی از آنها از جمله بیت‌کوین را با عنوان رمزارز هم می‌شناسیم، یکی از فرصت‌های مدرن سرمایه گذاری هستند که با وجود سابقه کم این بازار، مورد توجه خیلی از سرمایه گذاران قرار گرفته است. روش های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال متنوع هستند اما به طور کلی دو رویکرد عمده در این بازار وجود دارد.

گروهی از سرمایه گذاران در این بازار تریدر (معامله کننده حرفه‌ای با تحمل ریسک پایین و سودآوری بالاتر) هستند و گروه دیگر هولدر (پس انداز کننده ارز دیجیتال برای مدت طولانی‌تر با تحمل ریسک بالاتر و سودآوری کمتر) هستند. چون این بازار هنوز به اندازه کافی شناخته نشده خیلی از سرمایه گذاران با موجودی اولیه کم وارد آن می‌شوند.

املاک و مستغلات

خرید ملک یکی دیگر از انواع روش های سرمایه گذاری است. این روش ریسک کمتری دارد و امکان تبدیل دارایی به دارایی‌های دیگر در آن آسان‌تر است. با این حال هدف از سرمایه گذاری در بازار مسکن بیشتر بلندمدت است و در طول این مدت هزینه‌های سرمایه‌ای مثل هزینه استهلاک ملک و هزینه‌های بازسازی بر سرمایه گذاران تحمیل می‌شوند. تعداد زیادی از سرمایه گذارانی که آورده‌ کمتری دارند نمی‌توانند وارد این بازار شوند، بنابراین سرمایه گذاران نهادی و کلان بیشتر از فرصت‌های خرید و سرمایه گذاری در املاک استقبال می‌کنند.

کرادفاندینگ (crowdfunding)

کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری جمعی یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در سال‌های اخیر بوده است. منظور از کرادفاندینگ سرمایه گذاری گروه زیادی از سرمایه گذاران بر روی یک ایده یا طرح توسعه یک کسب و کار است. به این ترتیب مدیران و کارآفرینان با جذب سرمایه مورد نظر، سود به دست آمده از توسعه کسب و کار که به ۵۰ درصد هم می‌رسد را با سرمایه گذاران تسهیم می‌کنند.

«دونگی» به عنوان یکی از پلتفرم‌های سرمایه گذاری در این حوزه امکان ورود به بازار سرمایه از طریق این روش را برای سرمایه گذاران با سرمایه کم و قدرت ریسک‌‌پذیری معمول فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟

در مدل کرادفاندینگ سرمایه گذار با مراجعه به پلتفرم و انتخاب یک طرح سرمایه گذاری که از قبل ارزیابی و کارشناسی شده، سرمایه خود مثلا ۵۰۰ هزار تومان را به این طرح اختصاص می‌دهد. بعد از پایان دوره جذب سرمایه، سود علی‌الحساب و ماهیانه دریافت می‌کند. این سود به کیف‌پول کاربر سرمایه گذار واریز می‌شود و در صورت تمایل وی به حساب بانکی خود منتقل می‌کند. البته سرمایه گذاران این امکان را دارند که با سود کسب شده در یک سرمایه گذاری کرادفاندینگ دیگر از طرح‌های جدید هم سرمایه گذاری کنند و به این شکل چرخه کسب سود را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲!

در این مقاله ۸ روش متفاوت برای سرمایه گذاری در ایران را معرفی کردیم. شما بر اساس اهداف سرمایه گذاری می‌توانید یکی از انواع روش های سرمایه گذاری را انتخاب کنید. در مسیر این انتخاب توجه به میزان ریسک پذیری و سودی که می‌خواهید در بازه زمانی کوتاه یا بلند مدت به دست بیاورید، روی سرمایه گذاری نهایی شما اثر می‌گذارند.

نوشته معرفی انواع روش های سرمایه گذاری و اهداف آنها اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy