قرارداد محرمانگی و عدم رقابت ، پاشنه آشیل استارت آپ ها

در قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات چه مواردی را رعایت کنیم؟

برای تنظیم قرارداد محرمانگی توجه به چند نکته اهمیت ویژه دارد .

۱-مصادیق اطلاعات محرمانه را با جزئیات مشخص کنید :

در زمانی که یکی از کارکنان ، افشا اطلاعات می کند ، یکی از موضوعاتی که در دادگاه بررسی می شود این است که آیا اطلاعات افشا شده بر اساس قرارداد طرفین ، محرمانه بوده است یا خیر؟

بنابراین می بایست اطلاعاتی که برای شما اهمیت دارد را با ذکر جزئیات ، روشن کنید.

۲-حوزه هایی که اطلاعات منحصرا دست متعهد هست را تعیین کنید :

اگر مجموعه اطلاعاتی در یک بخش مشخص ،تحت تسلط شخص خاصی است ،می توانید ، از او تعهد محرمانگی نسبت به کل اطلاعات آن بخش اخذ کنید.

۳-میزان خسارت را سنگین تعیین کنید :

با توجه به اینکه افشا کنندگان اطلاعات محرمانه ، در خیلی موارد می توانند از خود ردی به جای نگذارند و از سوی دیگر هدف از تعیین خسارت ، دریافت خسارت نیست ، بلکه ایجاد اقدامی پیشگیرانه است ، بنابراین میزان خسارت سنگین ، می تواند تا حدی خیال شما را برای حفظ اطلاعات ، راحت کند.

۴-برای تعهد مدت تعیین کنید :

برخی از حقوقدانان و دادگاه ها بر این باور هستند که اگر تعهدات دامنه وسیعی داشته باشند و بدون مدت داشته باشند ، اسقاط کلی حقوق است و باطل است .

از سوی دیگر اطلاعات بعد از چند سال مثلا ۱۰ سال ، اعتبار و حساسیت خود را از دست می دهد ، بنابراین توصیه می شود ، برای تعهد حفظ محرمانگی اطلاعات مدتی بین ۵ تا ۱۰ ساله تعیین کنید. در این خصوص ، مشورت وکیل متخصص می تواند ، راهگشا باشد.

ذکر این نکته ضروری است که حفظ اطلاعات محرمانه در کسب و کارهای داده محور با شدت بیشتری ضرورت دارد.

قرارداد عدم رقابت چگونه تنظیم شود ؟

نکات مهم تنظیم قرارداد عدم رقابت عبارتند از:

۱-مصادیق عدم رقابت را دقیقا روشن کنید :

عدم رقابت یک عبارت کلی و مبهم است . در قرارداد منع رقابت باید روشن کنید چه فعالیت هایی ، مصداق رقابت محسوب می شوند . به عنوان مثال آیا فعالیت مشابه با موضوع شرکت رقابت محسوب می شود ؟

آیا همکاری با همکاران همان شرکت خارج از ساختار رسمی شرکت ، رقابت است ؟

و آیا ترغیب مشتریان به قطع یا کاهش همکاری در قرارداد به عنوان رقابت محسوب می شود یا خیر ؟

 همه این مصادیق را با همراهی یک مشاور حقوقی تعیین کنید.

۲- مدت تعهد عدم رقابت را مشخص کنید :

به همان دلیلی که در تعهد محرمانگی ، ذکر شد که پیشنهاد می کنیم ، برای تعهد ، مدت تعیین کنید ، در مورد تعهد عدم رقابت هم تعیین مدت ضروری است.به عنوان مثال شرط شود ، کارمند متعهد است ظرف ۱۰ سال تعهدات خود مبنی بر عدم رقابت را رعایت کند.

۳-راههای دور زدن را مسدود کنید :

افرادی که میخواهند ، از تعهد خود در مورد رقابت ، سرباز بزنند از راه های مختلفی استفاده می کنند . بهتر است این مسیر ها از طریق مشورت با متخصص و با عناوین کلی بسته شود .

به عنوان مثال شرط شود موضوع عدم رقابت به طور مطلق برای متعهد ممنوع است خواه این رقابت توسط شخص او انجام شود و یا توسط دیگری و یا هر نوع ارتباط و ارائه طریق به مشتریان از قبیل مشاوره رایگان و یا در ازای دریافت مبلغ ، ممنوع است.

تاثیر مشاوره حقوقی در تنظیم قراردادمحرمانگی و عدم رقابت

از آنجا که داده ها، جز ارزشمندترین سرمایه های یک کسب و کار محسوب می شود ، تنظیم قراردادی که جامع و مانع باشد ، اهمیت زیادی دارد .

مشورت حقوقی با وکیل قرارداد ، هم به لحاظ شکلی و هم به لحاظ ماهیتی ، موضوعات را روشن کنید .

به عنوان مثال در یکی از مشاوره های حقوقی موسسه حقوقی اترس ، تصمیم گیری می شود که تعهد محرمانگی و عدم رقابت در ضمن قرارداد گنجانده شود و در مشاوره حقوقی دیگری تشخیص است که می بایست موافقتنامه ای جداگانه برای پوشش ریسک ها تنظیم شود.

به هر حال نیاز به یک مشاور حقوقی متخصص در کنار استارت آپ ها همواره در کاهش ریسک های حقوقی و قانونی ایشان نقش موثری دارد.

نوشته قرارداد محرمانگی و عدم رقابت ، پاشنه آشیل استارت آپ ها اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy