صنف IT باید سرآمد باشد.

با معرفی خودتان شروع کنید.

من مظاهر مرجانی هستم دانش آموخته رشته نرم افزار، سال ۷۶ وارد رشته نرم افزار شدم. دلیل انتخاب این رشته، علاقه‌ای بود که نسبت به تولید نرم افزار داشتم. از اوایل دوره دبیرستان یک نرم افزار تحت داس حسابداری دیدم و متوجه شدم که چقدر کار کردن با آن سخت است و دوست داشتم یک نرم افزار بهتر برای حسابداری بنویسم. از آنجاییکه نرم افزار یک رشته پروژه محور است، در تمام چهار سال تحصیل تا جایی که می‌شد پروژه من همان نرم افزار حسابداری بود و مجبور بودم در کنار نرم افزار، حسابداری را هم یاد بگیرم. ثمره این شد که قبل از پایان تحصیل، نرم افزار را نوشته بودم و در فروشگاه برادرم نصب کرده بودم و زمانی که از پروژه پایانی دفاع کردم، نرم افزار من هفت یا هشت فروشگاه کار می‌کرد.

در مورد تاسیس و توسعه پارمیس کمی بگویید.

از حدود سال ۱۳۸۰ بود که کار را آغاز کردم و با وجود کمبود امکانات، همزمان که به صورت عملی این نرم افزار را در فروشگاه برادرم پیاده می کردم، کارهای توسعه آن را هم انجام دادم. از سال ۸۳ تیم ما به یک تیم چند نفره تبدیل شده بود و شرکت را به طور رسمی تاسیس و کار را شروع کردیم و تا امروز تیم ما حدودا یک تیم ۵۰ نفره است و شرکت دانش بنیان هستیم و تا کنون طیف وسیعی از محصولات مختلفی تولید کرده ایم.

در ادامه در توسعه چه اتفاقی افتاد؟

همینطور که جلو آمدیم شرکت از جنبه‌های مختلف به توسعه و بزرگ شدن نیاز داشت. در نرم افزار و به خصوص نرم افزار حسابداری و مالی، پشتیبانی حرف اول را می‌زند و خیلی برای مشتری‌ها مهم است که بتوانند پشتیبانی خوب بگیرند. برای همین هم زمانی را صرف توسعه تیم پشتیبانی کردیم که نیاز به آموزش و ایجاد ساختار داشت. در مرحله بعدی به سراغ توسعه تیم فروش رفتیم و زمانیکه فروش به جای خوبی رسید، در تولید عقب افتادیم زیرا به واسط کوچک بودن تیم تولید نمی‌توانستیم نیازهای واحد فروش را تامین کنیم و به همین دلیل توسعه تیم تولید آغاز شد.

از یک جایی دیدیم که دیگر ساختار و تکنولوژی فعلی پروژه جوابگو نیست و مجبور شدیم که یک زیر ساخت جدید را طراحی و توسعه دهیم. بر پایه آن زیرساخت محصولی به نام «پارمیس استار» را تولید کردیم که نرم افزاری جامع تر بود تا بتواند به توسعه کسب و کارها کمک کند. شاید نگاه بازار و نگاه نرم افزارهای قبلی ما این بود که فقط به مدیریت یک کسب و کار مانند مدیریت واحدهای فروش، انبار و مالی بسنده می کرد. اما در استار پا را فراتر گذاشتیم تا به کسب و کار کمک کنیم که بتواند بزرگ شود و اسکیل آپ کند. بتواند فروش اینترنتی و سی آر ام داشته باشد. مشتریانش بتوانند از طریق پرتال ۴ ساعته با آن کسب و کار در ارتباط باشند و سفارشات و گزارش های خود را از آن اخذ کنند.برای همین هم سعی کردیم زیرسیستم‌هایی را طراحی و تولید نماییم که کمک کند یک سازمان توسعه پیدا کند و بزرگ شود.

در گام بعدی سعی کردیم پارمیس استار را در فضای ابری ارائه کنیم که در قالب پارمیس ۳۶۰ آن را عرضه کردیم که هم می‌توانیم با قیمت مناسب‌تر در اختیار مشتریانمان قرار دهیم و هم اینکه بتوانیم به اسکیل آپ خودمان هم کمک کنیم. با توجه به اینکه هزینه‌های پشتیبانی ما به شدت کاهش پیدا می‌کرد، بتوانیم محصول را با یک قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم، استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار دهیم.

چه تصوری از آینده پارمیس دارید؟

من اعتقاد دارم که آینده ساختنی است و آینده چیز مبهمی نیست. امروز با تصمیماتی که می‌گیریم با پلن‌هایی که داریم، برنامه ریزی‌هایی که می‌کنیم آینده خود را می‌سازیم. به همین دلیل بود که ما پارمیس استار را شروع کردیم. به همین دلیل بود استار ابری را عرضه کردیم. به خاطر اینکه می‌خواستیم آینده خود را بسازیم. زیرساخت‌های نرم افزاری که داریم، اعتماد و اعتباری که در بازار ساختیم و محصولاتی که تولید و توسعه دادیم، قطعا جایگاه رفیعی را برای پارمیس به ارمغان خواهد آورد و پارمیس می تواند در آینده ای نزدیک سهم خوبی از بازار را بدست بیاورد.

الان چند درصد بازار را دارید؟

پارمیس در حوزه‌های مختلف سهم‌های متفاوتی دارد. ما در پارمیس چهار محصول داریم. یکی از محصولات ما اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس همراه است. این نرم افزار تا کنون نزدیک به یک میلیون نصب داشته و در کافه بازار و دیگر استورها با فاصله از رقبا جلو است. فکر می‌کنم بالای ۷۰-۸۰ درصد در آنجا سهم بازار داریم. در پارمیس پرو حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از سهم بازار را داریم که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است. در پارمیس استار به دلیل اینکه نرم افزار برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ اس حدودا شاید ۵ درصد از سهم بازار را داریم که سهم کمی است و باید تلاش کنیم که این سهم را بالا ببریم.

به کسب و کارهای کوچک و متوسط اشاره کردید، هدف شما از تارگت کردن این بخش از بازار چه بوده است؟ آیا صرفا بازخورد مالی است یا دلیل دیگری دارد؟

اعتقاد من این است که آینده ما وقتی متفاوت و روشن‌تر می‌شود که همین استارت آپ‌ها و شرکت‌های کوچک با ایده‌های متفاوتی که دارند وارد میدان شوند و تغییری در جامعه به وجود بیاورند. به دو دلیل احساس کردیم که باید به آنها کمک کنیم. یکی از دلایل عرضه محصولات به خود استارت آپ هاست. هر استارت آپی که امروز رشد می‌کند و می‌خواهد کاری را انجام دهد نیاز به یک بستر مالی دارد که بتواند مدیریت مالی خود را انجام دهد. خیلی از استارت آپ‌ها به دلیل اینکه توان مالی و همچنین آگاهی مالی بالایی ندارند ممکن است به دلیل عدم مدیریت خوب مالی دچار شکست شوند. لذا پارمیس محصولات خود را برای استارت آپ ها با شرایط ویژه تری عرضه می نماید.

از طرف دیگر، بخشی از موفقیت بسیاری از محصولاتی که امروز استارت آپ‌ها تولید می‌کنند، به این برمی‌گردد که بتوانند با یک نرم افزار مالی ارتباط داشته باشند. خیلی از استارت آپهایی که امروز در حوزه فروش آنلاین کار می‌کنند، بسترهایی را برای لجستیک دارند و ابزارهایی را تولید می‌کنند که باید به سیستم مالی و سی آر ام وصل وصل شوند. ما از این جنبه هم می توانیم با آنها همکاری کنیم و می توانیم API محصولات و نرم افزارهای خود را در اختیار آنها قرار بدهیم تا بتوانند محصولات خود را به نرم افزارهای ما متصل کنند و ارزش افزوده ویژه‌ای را برای کسب و کارشان ایجاد کنند. این ارتباط بین دو نرم افزار، یک سینرژی و ارزش افزوده را برای ما، استارتاپ و مشتری ایجاد می‌کند که خیلی دوست داریم حتما وارد این حوزه شویم و بتوانیم ارتباط خوبی با استارت آپ‌ها داشته باشیم تا حداقل نیاز این استارت آپ‌ها در حوزه‌های مالی، سی آر ام؛ فروش آنلاین و… را برطرف کنیم.

می دانم که شما فعالیت صنفی هم دارید؛ کمی در این مورد توضیح دهید.

بله من در حدود ۶ سال است که در نظام صنفی رایانه ای استان تهران، رئیس کمسیون نرم افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف هستم. همانطور که می‌دانید نرم افزارهای این حوزه، بیش از یک و نیم میلیون کاربر را در کشور دارند. شرکت‌های بزرگی در این حوزه فعالیت می‌کنند که هم تعداد کاربر و هم سهم ارزشی بالایی در اقتصاد جامعه به وجود می‌آورند. حدود ۶ سالی هست که در نظام صنفی در این کمیسیون هستم و به عنوان رئیس کمیسیون انجام وظیفه کردم و در خدمت عزیزان صنف بودم.

کمیسیون شما در این ۶ سال چه فعالیتی داشته؟

قبل از اینکه من در نظام صنفی حضور داشته باشم چنین کمیسیونی وجود نداشت. با تلاشی که در آن زمان کردیم و ارتباطی که گرفتیم توانستیم این کمیسیون را ایجاد کنیم. به وجود آمدن این کمیسیون باعث که نرم افزارهای این حوزه حداقل دیده و شناخته شوند و اهمیت آنها مشخص شود. هم افزایی که این شرکت‌ها در کمیسیون داشتند باعث شد اتفاقات خوبی رقم بخورد و کمک کرد که نرم افزارها شناخت بهتری نسبت به بازار داشته باشند. یک سری استانداردها را بین همدیگر گذاشتیم و یک سری استانداردها هم در قراردادهای حوزه فروش و پشتیبانی توانستیم ایجاد کنیم. برای اینکه بتوانیم قوانین و قراردادها را به گونه‌ای در نظر بگیریم که هم حق مشتری محفوظ شود و هم حق شرکت‌های نرم افزاری لحاظ گردد.

و اکنون کاندید حضور در هیئت مدیره شده اید.

بله، با توجه به نیاز حمایتی که از سمت هیئت مدیره برای پیشبرد اهداف کمیسیون احساس می‌شد در این دوره کاندید هیات مدیره شدم. چون احساس می‌کنیم که بودن نمایندگانی در هیات مدیره از طرف شرکت‌های نرم افزاری، به خصوص شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و شرکت‌های بزرگی هم هستند، می‌تواند خیلی راهگشا باشد. برای اینکه درخواست‌ها و نیازهای آنها بیشتر پیگیری شود تا بتواند خلق ارزش و خلق ثروت فراهم کند و بستری فراهم شود که شرکت‌ها بتوانند بهتر توسعه پیدا کرده و سرویس بهتری را در اختیار مشتریان قرار دهند.

تا الان این کمیسیون نماینده ای در هیات مدیره نداشته؟

خیر از این کمیسیون نبوده است. و ما امروز این احساس را داریم که باید نماینده ای  از این کمیسیون و همچنین  کمیسیون ها ی دیگر نرم افزاری و شرکت‌های نرم افزاری در هیات مدیره وجود داشته باشد تا بتوانند مسائل مشکلات این حوزه را برطرف کنند. چون شرکت‌های نرم افزاری امروزه با دغدغه‌های مختلفی مانند چالش منابع انسانی، کپی رایت، قیمت نرم افزار، طبقه بندی نرم افزار، افتا ، استانداردها، نماتن، مالیات و بیمه و … روبرو هستند.

برای حضور در این انتخابات چگونه اعلام حضور نموده اید؟

ما امسال در انتخابات نظام صنفی با گروهی به نام گروه «سرآمد» وارد عرصه انتخابات شدیم. گروه سرآمد متشکل از افراد صنفی، جوانان و پیشکسوتان است. جوانانی که در این چند سال در کمیسیون‌ها بسیار فعال بوده اند و آشنایی خوبی با شرایط صنف و بازار کار دارند و ساختارها را می‌شناسند. مهم‌تر از آن، انگیزه کمک کردن به صنف را دارند. از طرف دیگر بخشی دیگر از این گروه متشکل از افراد صنفی پیشکسوت است که تجربه و ارتباطات خود را در اختیار گروه قرار داده اند تا بتوانیم در گام اولیه یک تیم را تشکیل داده اقدام به تهیه برنامه جامع راهبردی نماییم.

این برنامه جامع بر اساس چه دغدغه هایی شکل گرفته است؟

ما سعی کردیم نیازها و دغدغه‌های هر کمیسیون و اعضای صنف را که تا کنون شناخته ایم، در این برنامه بگنجانیم و به صنف کمک کنیم که از این نقطه عبور کند. شرکت‌های حوزه فناوری امروز با دغدغه‌های بسیاری روبرو هستند. یکی از دغدغه‌ها چالش منابع انسانی و سرمایه‌های انسانی است که از منظرهای مختلف می‌شود به آن نگاه کرد. از جمله، از منظر کمبود نیروی آموزش دیده، عدم وجود سیلابس‌ها و ساختارهای مناسب آموزشی برای افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، ارتباط با دانشگاه‌ها، تدوین استاندارد به‌روز، کمک به ساختار شرکت‌ها، کمک به حوزه منابع انسانی شرکت‌ها و…

ما در این گروه سعی کردیم با تدوین این برنامه راهبردی، کمک کنیم که در صنف شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در نهایت صنف برآمده از دل همه اعضا و شرکت‌ها باشد و انشاالله در حوزه‌های سختی که وجود دارد هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی، صنف بتواند کمک کند که حداقل شرکت‌ها بتوانند راه و مسیر روشن‌تری داشته باشند.

این گروه سرآمد از اعضای چه کمیسیون‌هایی تشکیل شده است؟

سرآمد سعی کرده که ترکیبی از فعالان صنفی از همه حوزه‌های فناوری اطلاعات را در خود جای بدهد. از حوزه افتا، رئیس این کمیسیون، خانم بهناز آریا در این ائتلاف حضور دارند. آقای حمید فروزنده رئیس شورای انتظامی و همچنین نائب رئیس کمیسیون اینترنت در این گروه حضور دارند. من، مظاهر مرجانی رئیس کمیسیون نرم افزارهای فروشگاهی و اصناف ، آقای حسام اسدی رئیس کمیسیون‌ نرم افزارهای سی آر ام و آقای مهدی صادق رئیس کارگروه نرم افزارهای BPMS از اعضای دیگر نرم افزاری این تیم هستیم. از کمیسیون تامین و سخت افزار، رئیس این کمیسیون آقای شکرانی، آقای سهیل ترکان از مجموعه فراسو و آقای محمد رضا کاظمی از مجموعه مادیران حضور دارند. از اعضای فعال کمیسیون شبکه نیز، آقای آزاد معروفی رئیس کمیسیون شبکه و مراکز داده و آقای زرین بخش نیز در این گروه حضور دارند. آقای یزدیان فعال در حوزه آزمایشگاه های افتا نیز یکی دیگر از اعضای این تیم هستند. آقای پورپزشک از استارتاپ پادرو، آقای خدادادی از دکتر ساینا، دبیر کمیسیون سلامت الکترونیک و آقای مصطفی امیری از زرین پال بعنوان نماینده حوزه فینتک نیز در تیم ما حضور دارند.

در بخش مشاوران نیز آقای محمد حسن گلستانه  آقای علیرضا کشاورز، و مهر آزما از مشاورین با سبقه بالا نیز اعضای دیگر این تیم انتخاباتی هستند.

آقای دکتر علی حکیم جوادی نیز بعنوان پیشکسوت حوزه فناوری اطلاعات، نماینده شرکت بخش خصوصی و همچنین دارای سوابق ارزشمند همکاری با دولت و وزرا و ارتباطات خوب با بخش حاکمیتی نیز بعنوان سر لیست این گروه هستند.

همانطور که ملاحظه فرمودید سعی شده است از همه حوزه‌ها، افراد خوشنام و در عین حال با تجربه صنفی بالا در گروه انتخاباتی سرآمد حضور داشته باشند و انشاالله که بتوانیم یک اتفاق خوب را با حضور تیم سرآمد رقم بزنیم و شاهد صنفی سرآمد باشیم.

نوشته صنف IT باید سرآمد باشد. اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy