رویداد فیس‌کاپ؛ یک راهبرد برای تربیت نیروی متخصص و توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی ایران

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های پرتوان و پرکاربرد در دنیای امروز است که در حوزه‌های مختلف از جمله بازشناسی چهره کاربردهای متعدد و مفیدی دارد. برای توسعه و پیشرفت این فناوری، نیاز به نیروهای متخصص و خلاق است که با آگاهی از روندها و چالش‌های هوش مصنوعی، بتوانند به حل مسائل و ارائه راهکارهای نوین بپردازند. در این راستا، مرکز نوآوری نکسترا با برگزاری رویداد سالیانه فیس‌کاپ، تلاش می‌کند تا با ارائه فرصت‌های متنوع به شرکت‌کنندگان، نیروهای متخصص و خلاق در حوزه هوش مصنوعی را تربیت و جذب کند. در این گزارش به جزئیات بیشتر این رویداد پرداخته شده است.

اختتامیه سومین دوره رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ که با معرفی تیم‌های برتر و اهدای جوایز به آنان انجام گرفت، چهره‌های سرشناسی از مسئولین بلند پایه کشور نیز از جمله مهندس رضا باقری اصل (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) و مهندس مجتبی توانگر (نماینده مردم تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی) در این مراسم حضور داشتند و سخنان موثر و کلیدی را در زمینه هوش مصنوعی، چالش‌ها و فرصت‌های آن بیان کردند. آن‌ها تأکید کردند که هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک‌تر شده است و نباید از پاسخگوئی به نیاز‌های آینده عقب بمانیم.

رویداد سالیانه فیس‎ کاپ (facecup) در سومین دوره خود در حالی به ایستگاه پایان رسید که ۷۸۵ نفر در قالب ۲۲۰ تیم با یکدیگر به رقابت پرداختند.
مرجع جهانی این رویداد موسسه بین‌المللی NIST  است که رویداد مشابهی را در سال ۲۰۰۳ با نام frvt برگزار کرد. مرکز نوآوری نکسترا نیز با الهام از این رویداد بزرگ، در سال ۱۳۹۹ اقدام به برگزاری رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ نمود.
فیس‌کاپ در سال ۱۴۰۰ نیز دوره دوم خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و اختتامیه دوره سوم آن با تمرکز بر فناوری بازشناسی چهره و با رویکرد تشخیص زنده بودن (liveness detection)، در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.
اختتامیه سومین دوره رویداد فیس‌کاپ که با معرفی تیم‌های برتر و اهدای جوایز به آنان انجام گرفت، چهره‌های سرشناسی از مسئولین بلند پایه کشور نیز از جمله مهندس رضا باقری اصل (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) و مهندس مجتبی توانگر (نماینده مردم تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی) در این مراسم حضور داشتند و سخنان موثر و کلیدی را در زمینه هوش مصنوعی، چالش‌ها و فرصت‌های آن بیان کردند.

رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ مزایای بسیاری را در اختیار شرکت‌کنندگان و تیم‌های برتر خود قرار می‌دهد که از مهم‌ترین‌های آنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعریف پروژه‌های چند صد میلیونی
دوره‌های رایگان مقدماتی تا پیشرفته هوش مصنوعی
فرصت جذب و استخدام
ارائه گواهی‌های معتبر حضور در رویداد
ارائه فضای کار اشتراکی رایگان
حمایت از مقالات و پایان‌نامه‌ها
جوایز نقدی متنوع

یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ فیس‌کاپ برای شرکت‌کنندگان این رویداد این است که سازمان‌های بزرگ و موثر فعال در زمینه هوش مصنوعی، همواره فیس‌کاپ را رصد می‌کنند و به دنبال شناسایی نیروی انسانی متخصص برای پیشبرد اهداف و پروژه‌های خود هستند. بنابراین شرکت‌کنندگان بدانند که با حضور در رویداد سالیانه فیس‌کاپ فرصت راهیابی به هلدینگ‌ها و سازمان‌های فعال در این زمینه را دارند.

سخنان مهندس مجتبی توانگر در اختتامیه رویداد فیس‌کاپ

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی: “ هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک‌تر شده است. “

در بخش دیگر اختتامیه سومین دوره رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ، مهندس مجتبی توانگر (نماینده مردم تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی) با بیان اینکه: پیشرفت‌های اخیر حوزه هوش مصنوعی حکایت از آن دارد که اگر امروز به فکر تعیین نقشه راه، سرمایه‌گذاری و ریل‌گذاری در این بخش نباشیم، نه تنها از کشور پیشرفته، بلکه به طور جدی از همسایگان نیز عقب خواهیم ماند؛ چرا که هوش مصنوعی به عصر طلایی خود نزدیک‌تر شده است.

مهندس توانگر در ادامه با اشاره به نقش مهم اکوسیستم نوآوری و مرکز نوآوری نکسترا در اکوسیستم هوش مصنوعی افزود: “در دوره‌ای که مهاجرت افراد موثر موجب نگرانی تصمیم‌گیران کشور شده است، تربیت نیروی متخصص حوزه‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم بیش از پیش مهم به نظر می‌رسد و چه بهتر که این موضوع در حوزه ترند دنیا، یعنی هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های موثر دهه آینده باشد.”

سخنان دکتر میلاد سجادی (مدیر عامل مرکز نوآور نکسترا) در اختتامیه فیس‌کاپ

مدیرعامل مرکز نوآوری نکسترا: “رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ با چالش‌های جدید ادامه خواهد داشت!”

دکتر میلاد سجادی با اشاره به مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای مرکز نوآوری نکسترا گفت: “ادامه مسیر پیشرفت مراکز نوآوری به خصوص در حوزه‌های لبه دانش مانند هوش مصنوعی، حمایت نهادهای قانون‌گذار و بالادستی را می‌طلبد.”
ایشان افزودند: ” مرکز نوآوری نکسترا فعالیت‌ها و پروژه‌های خود همچون فیس‌کاپ را با رویکرد و چالش‌های جدید و با همت و جدیتی بیش از پیش ادامه خواهد داد. “

دکتر سجادی در گزارشی کامل؛ روند اجرایی برگزاری سومین دوره رویداد هوش مصنوعی فیس‌کاپ که از ۲۱ دی ۱۴۰۱ آغاز و به ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ختم شد را به شکلی دقیق توضیح داده و بخش‌های مختلف پروسه برگزاری را با شفافیت لازم بیان کردند.

مدیر عامل نکسترا در ادامه صحبت‌های خود به AIBOX که محصولی از دل مرکز نوآوری نکسترا است اشاره کرد. ایشان بیان کردند که AIBOX به عنوان بستر پردازش ابری گرافیکی، تمام بار پردازشی فیس‌کاپ را به دوش کشید و بدون هیچ مشکلی این فرآیند را با موفقیت به پایان رساند.

سخنان مهندس رضا باقری اصل در اختتامیه سومین دوره فیس‌کاپ

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ” فیس‌کاپ (facecup)  ادامه مسیر موفق احراز هویت هوشمند است.”

مهندس رضا باقری اصل با اشاره به توانایی بالای مرکز نوآوری نکسترا فرمودند: “فعالان حوزه هوش مصنوعی، پرداختن به مسائل و چالش‌های جدید در حکم‌رانی را در نظر بگیرند. ما در کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت آمادگی پرداختن به موضوعات تشخیص چهره با فناوری هوش مصنوعی را داریم و آماده‌ایم لوایحی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم که بتوانند زیرساخت‌های حقوقی این مسائل و همکاری انسان و ماشین را بیشتر کنند”

ایشان با اشاره به رویدادهای موفقی همچون فیس‌کاپ افزود: “در سامانه سجام و ثنای قوه قضاییه، حضور نوآورانه و پرشور فعالان هوش مصنوعی، مبنای تصمیم دولت برای اعطای امکان و اختیار یک دگرگونی بزرگ بود. به کارگیری بیشتر این فناوری به تصمیمات رگولاتورهایی مربوط است که از ابتدا بر نظام سنتی شکل گرفته‌اند.”

پنل تخصصی احراز هویت؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در اختتامیه فیس‌کاپ

در اختتامیه این رویداد، پنل تخصصی با موضوع چالش‌های احراز هویت غیر حضوری، با میزبانی دکتر محمد صبری دبیر علمی رویداد فیس‌کاپ و صحبت‌های میهمانان پنل آقای دکتر اخائی معاون هوشمند‌سازی مرکز تحقیق توسعه همراه اول، آقای مهندس خاکباز معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال و دکتر ماهیار معاون فناوری اطلاعات بانک ملی برگزار گردید.

هر یک از میهمانان با توجه به جایگاه‌های شغلی و تجربیات بزرگی که در این حوزه کسب کرده بودند چالش‌ها و فرصت‌های متعددی را با ذکر مثال‌های متعددی بیان کردند.

آقای دکتر اخائی معاون هوشمند‌سازی مرکز تحقیق توسعه همراه اول با توجه به تجربیات و پروژه‌های موفقی که در این زمینه در همراه اول اجرا شده بود مطالبی را مطرح کردند که مهم‌ترین آنان مبحث ((موبایل‌کانکت همراه اول؛ جایگزین احراز هویت گوگل)) بود.

معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: ((موبایل‌کانکت همراه اول سطح امنیتی بالاتری دارد و فرآیند‌های کسب‌وکارها را بسیار تسهیل می‌کند. امیدواریم با توجه به اینکه این پروژه پایان یافته و فقط تست‌های ملی آن باقی‌ مانده است، بتوانیم با بانک‌ها این سیستم را اجرایی کنیم.))

دکتر علیرضا ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی در این نشست درباره تأثیرات مثبت احراز هویت غیرحضوری در سجام گفت: ((امروز خیلی راحت می‌توانید پورتفوی خود را در گوشی مشاهده کنید. دریافت سود سهام و سود سنواتی نیز از طریق سجام پرداخت و عملیاتی شد. حضور در مجامع شرکت‌های بورسی و گواهی حق تقدم برای افزایش سرمایه از جمله مزایای احراز هویت در سجام است.))

او در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ میلیون نفر در سجام پایش اطلاعاتی می‌شوند، درباره خدمات غیرحضوری در بانک ملی نیز توضیح داد: ((برای ارائه خدمات غیرحضوری و نیمه‌حضوری، پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ملی را راه‌اندازی کردیم. از بهمن سال گذشته تاکنون بیش از سه میلیون افتتاح حساب غیرحضوری در بانک ملی انجام شده است.))

مهندس افشار خاکباز، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال بیان کرد: «سازمان ثبت احوال به‌عنوان متولی احراز هویت در کشور وظایفی مهمی برای احراز هویت غیرحضوری برعهده دارد. در این زمینه، علاوه بر اطلاعات مربوط به مشخصات هویتی و شناسنامه افراد، مشخصات بیومتریک آنها همچون عکس و اثر انگشت در اختیار سازمان‌ها برای ارائه خدمات غیرحضوری قرار بگیرد.))

او در ادامه با بیان اینکه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های جدی سازمان ثبت‌ احوال است، گفت: «به دلیل ماژول‌های متفاوتی که در سامانه هدا تعریف شده باید با کمک شرکت‌های مختلف به سامانه احراز هویت دیجیتال ملی و مرکزی برسیم. در این زمینه، آمادگی این را داریم که از توانایی شرکت‌ها و افراد خوش‌فکر و باتجربه در این حوزه استفاده کنیم.

در انتها دکتر محمد صبری دبیر علمی رویداد اظهار داشت که رسالت مرکز نوآوری نکسترا برای ترتیبت نیروی متخصص و پویایی اکوسیستم هوش مصنوعی با فیس کاپ انجام شده و از اینجا به بعد وظیفه صنعت برای جذب این متخصصین و تعریف شغل های با کیفیت می­باشد. ما در ادامه سعی داریم رویداد چهارم را برنامه ریزی و از طریق رسانه­های مرتبط اطلاع رسانی نماییم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.FACECUP.IR  مراجعه کنند.

 

نوشته رویداد فیس‌کاپ؛ یک راهبرد برای تربیت نیروی متخصص و توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی ایران اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy