۵نکته خلاقانه برای داشتن مشتری وفادار
مشتری به خودی خود به مشتری وفادار و دائمی تبدیل نمیشود. باید مسیری طی شود. باید وفاداری و ارزشگذاری ببیند تا وفاداری کند. قواعد و قوانینی باید رعایت شود تا مشتری احساس کند عضوی از خانواده برند یک کسبوکار است. راهکارهای خلاقانه و البته سادهای برای گسترش دایره مشتریان وفادار وجود دارد که در اینجا برخی را با هم مرور میکنیم.
۱) حفظ حریم خصوصی مشتری
اگر قصد تولید برنامه یا ابزار آنلاین برای برنامه وفاداری مشتری دارید، به حریم خصوصی مشتری توجه ویژه داشته باشید.
اپلیکیشن تیم هورتونز حریم خصوصی مشتری را زیر پا گذاشت زیرا دادههای مکانی مشتریان را بدون اجازه آنها برای تبلیغ محصول و خدمات خود جمعآوری میکرد. پس در گام اول با مشتریان خود درباره نحوه جمعآوری و دلیل آن صحبت کنید.
۲) تبلیغ در شبکههای اجتماعی
مشتری وفادار مکمل خوبی برای استراتژی بازاریابی شماست. ارتباط با تأثیرگذارترین مشتریانتان در شبکه اجتماعی اهمیت بسزایی دارد زیرا آنها سفیران برندتان هستند.
اینفلوئنسرها فالوئرهای زیادی دارند پس بهنوعی بهترین سفیران برندتان به شمار میآیند. از آنها بخواهید در شبکههای اجتماعیشان محصولات و خدماتتان را معرفی کنند. علاوه بر اینکه آنها مشتریان دائمی شما میشوند، میتوانند فالوئرهایشان را ترغیب کنند تا از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. اینگونه تعداد مشتریان افزایش مییابد و از میانشان چهبسا مشتریان وفادار هم پیدا کنید و زنجیره مشتریان وفادار به این ترتیب ادامه مییابد، چون اغلب فالوئرهای اینفلوئنسرها، خودشان مشتریان وفاداری برای آن شخص هستند.
۳) ارائه تخفیفهای مناسب
برای قدردانی از مشتریان با ارزش و وفادار خود تخفیفهای ویژه قرار دهید. فکر نکنید با این کار هزینه از دست میدهید، بلکه این کار بهمنزله سرمایهگذاری در آینده و درآمد افزوده است. مارک کوبان، سرمایهگذار داروخانه آنلاین کاست پلاس است. این داروخانه برای تبلیغات مستقیم، هزینهای نمیکند اما کل محصولاتش تخفیف دارد.
۴) ایجاد احساس خاص بودن برای مشتری
حتما میدانید که همه دوست دارند از آنها قدردانی شود. با انجام کارهای کوچک به مشتریانتان احساس خاص بودن بدهید. مثلا تیشرت، ساک خرید یا ماگ با لوگوی کسبوکارتان برایشان سفارش دهید و ارسال کنید. از مشتری تقاضا کنید هدیه شما را در صفحه اجتماعیاش برای تبلیغ برندتان به اشتراک بگذارد.
۵) تقاضای بازخورد از مشتری
از مشتریانتان درخواست کنید بعد از استفاده از محصول و خدمات برند شما نظرشان را بگویند. این کار حس خوشایند و ارزشمند بودن به آنها میدهد، زیرا به این فکر میکنند که چقدر برای شما مهم هستند که نظرشان را جویا شدهاید و نظرشان روی کسبوکارتان تاثیر چشمگیری دارد.
مشتریان وفادار، معدن طلای شما هستند. مشتریان وفادار ممکن است از روند ارائه خدمات یا محصول شما بازخوردهای خوبی ارائه دهند و شما را درباره تغییر یا تولید محصول جدید راهنمایی کنند. پس زمانی را برای جذب مشتریان فعال و خلاق صرف کنید. تعامل دوسویه مصداق جواهری است که جایگزین ندارد.
مطلب پیشنهادی: چطور پای مدیرعامل مشتری را به میز مذاکره بکشانید؟
آیا پاداشدادن به مشتری باعث وفاداری آنها میشود؟
سالهاست که طرحها و برنامههایی در زمینه ایجاد وفاداری در مشتری که وجود دارند. آنها گاهی اوقات به عنوان یک مد زودگذر توصیف شدهاند و چیزی است که در ازای وفاداری به شما چیزی نمیدهد. با این حال، بسیاری از شرکتها هنوز از آنها بهعنوان روشی ضروری برای حفظ مشتریان وفادار و جذب مشتریان جدید استفاده میکنند. بنابراین، آیا پاداش به مشتری الزاما وفاداری مشتری را در پی دارد؟
نحوه عملکرد برنامههای ایجاد وفاداری چیست؟
برنامههای وفاداری روشی موثر جهت حفظ مشتریان برای خرید محصولات یا خدمات شما هستند. هدف طراحی آنها این است تا به افرادی که از محصولات استفاده میکنند یا میخرند جوایز انحصاری و امتیاز مشتری ویژه نسبت به سایر مشتریان را بدهند.
نحوه اجرای این روش بین شرکتها متفاوت است، اما یکی از رایجترین جوایز وفاداری مشتری، خرید x و دریافت x رایگان است. اینها بهویژه در مورد خدمات و خرید محصولاتی که بهصورت زنجیرهای ارائه میشوند و بین مشتریان از محبوبیت خاصی برخوردارند، بسیار چشمگیر است، زیرا احتمال زیادی وجود دارد که مشتری بیش از یک خرید پشت سر هم انجام دهد.
برنامههای دیگر شامل کوپنها یا دسترسی به محصولات قبل از عرضه رسمی آنهاست. امتیاز خاصی برای مشتریان ویژه است تا قبل از عرضه محصول با تخفیفهای خوب آنها را بخرند.
مشتریان شما چه فکر میکنند؟
نظرسنجیها نشان دادهاند که مشتریان به دنبال این هستند که شرکتها راههای متفاوتی برای پاداشدادن به وفاداری مشتری خود ارائه دهند. این بدان معناست که هر شرکتی که بتواند خارج از چارچوبهای رایج فکر کند نسبت به رقبای خود برتری خواهد داشت.
همچنین میتواند ایده خوبی باشد که ببینید مشتریان وفادار شما چه پاداشهایی را منصفانه میدانند زیرا به شما کمک میکند تا این مشتریان را حفظ و همچنین مشتریان جدیدی را جذب کنید.
در حالی که مزایای وفاداری مدام متغیر است، اما باید بدانیم که خود برنامهها همچنان محبوب هستند. اکنون بیش از ۹۰درصد شرکتها نوعی برنامه وفاداری دارند.
با چنین رقابتی، این مشتریان هستند که در جایگاه ایدهآل و درستی برای انتخاب و دنبالکردن اینگونه برنامهها قرار دارند. وظیفه شرکت، ارائه پیشنهادی منحصربهفرد و جذاب به مشتری است.
آیا پاداشدادن به مشتری واقعا وفاداری ایجاد میکند؟
شکی نیست که پاداش به مشتری، وفاداری مصرفکننده را افزایش میدهد. با این حال، به این نکته باید توجه کنیم که در دنیای امروز، بهدلیل انتخابهای زیاد این برنامهها در اینترنت و افزایش خرید آنلاین وجود دارد، ممکن است وفاداری کمتر مشتری نسبت به قبل وجود داشته باشد.
مشتریان اکنون انتظار دارند که کسبوکارها نوعی برنامه وفاداری ارائه دهند، پس، نداشتن آن احتمالا بیشتر از داشتن یک برنامه به برند شما آسیب برساند. مدیریت برقراری تعادل بین برنامههای وفاداری و نتیجه نهایی، مهم است. چنین پاداشهایی به سود شرکت آسیب میزند و بنابراین باید با دقت مدیریت شود.
استفاده از رسانههای اجتماعی، سهمبردن از پاداشها و تعامل با مشتریان را برای شرکتها آسان میکند. این ارتباطات بهبودیافته تأثیر مثبتی بر وفاداری مشتری دارد.
بسیار مهم است به یاد داشته باشید که همه پستهای رسانههای اجتماعی شما نباید در مورد محصولاتتان باشد. گپ زدن با مشتریان و پرسیدن سوال، حس بهتری از ارتباط را ایجاد میکند. اگر بتوانید درباره اهداف مشترک خود نیز صحبت کنید، مشتریان نسبت به شما بیشتر وفادارترند.
اثربخشی وفاداری مشتری
برای افزایش دسترسی خود به بازار، شرکتها نیاز به جذب مشتریان جدید دارند. با این حال، شرکت ها همچنین باید بدانند که چگونه وفاداری را در پایگاه مشتری خود ایجاد کنند تا کسب و کار خود را در ذهن مشتریان تثبیت کنند. توسعه وفاداری مشتری می تواند به بردن کسب و کار به مرحله بعدی و افزایش فروش کمک کند.
ایجاد آگاهی
کسب و کاری که مایل به تثبیت خود در یک بازار است باید آگاهی از برند را در بین مشتریان ایجاد کند. این می تواند با حضور آنلاین، بازاریابی هدفمند یا داستان سرایی باشد. کسب و کار باید از بهترین استراتژی های بازاریابی استفاده کند که به مشتریان کمک می کند تا از برند و پیشنهادات آن آگاه شوند.
تحقیق مشتری
شما می توانید با کمک به مشتری در تحقیقات خود در مورد محصولات و خدمات، در میان رقبا متمایز شوید. طراحی یک وب سایت آموزنده و به روز رسانی آن با محتوای غنی می تواند به تأثیرگذاری بر بازدیدکنندگان وب سایت کمک کند. از کانال های دیگر استفاده کنید تا اطلاعات را برای مشتریان در دسترس قرار دهید.
ویترین مزایا
مشتریان بیشتر زمانی که به محصول نیاز دارند یا برای رضایت عاطفی از یک برند خرید می کنند. بنابراین، مشتریان اغلب به دنبال محصولاتی هستند که رضایت آنها را جلب کند و ارزش ارائه دهد.
نشان دادن مزایا و منحصر به فرد بودن پیشنهادات شما می تواند به ایجاد اعتماد در مشتریان کمک کند. علاوه بر این، اعتماد باعث ایجاد وفاداری می شود. بنابراین، برجسته کردن اینکه چگونه محصول شما می تواند به مشتریان کمک کند تا برند شما قابل اعتماد به نظر برسد و وفاداری مشتری را توسعه دهد.
ایجاد آشنایی
این مرحله شامل سه مرحله از مرحله تجربه مشتری – خرید، استفاده و تکرار است.
مشتریان به اولین تجربه خود با محصول اهمیت می دهند. آنها نظر خود را در مورد محصول پس از استفاده اولیه شکل می دهند. تجربه آنها آشنایی با محصول را ایجاد می کند، که تصمیم می گیرد آیا آنها به سطح بعدی حرکت کنند یا خیر.
این مرحله بیشترین کمک را به تقویت وفاداری مشتری می کند زیرا به مشتریان اطمینان می دهد که برند به طور مداوم انتظارات آنها را برآورده می کند.
مرجع مشتری
مشتریانی که محصولات یا برند شما را به دیگران ارجاع می دهند، تعهد خود را نسبت به برند شما نشان می دهند. این نشان می دهد که مشتریان از پیشنهادات و برند شما به طور کلی خوشحال هستند و می خواهند دیگران نیز آن را تجربه کنند. در این مرحله شما به مشتریان وفادار خود دست یافته اید.
نظرات پایانی
بنابراین، آیا پاداشهای مشتری واقعاً وفاداری را ایجاد میکند؟ بهطور خلاصه باید گفت، بله! در حالیکه برخی شرکتها ممکن است احساس کنند که برنامههای وفاداری مفید نیستند، اسناد درستی در دست است که نشان میدهد این کار قطعا مفید و تاثیرگذار است و ارزش دارد که با نظرسنجیها و رسانههای اجتماعی از مشتریان وفادار خود جویا شوید که درباره عملکردتان چه نظری دارند. این کار به شما ایده بهتری میدهد از آنچه آنها میخواهند و اینکه آیا میتوانید آن را بدون ایجاد مشکل در حاشیه سودتان ارائه دهید.
نوشته رمز باریک وفاداری و شرطی کردن مشتری اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.