تبدیل رقیب به شریک استراتژیک

تصور کنید ایده‌ی جدید خود را بعد از مدت‌ها تلاش راه‌اندازی کرده‌اید که دوستتان پیغام می‌دهد و کسب‌وکاری را معرفی می‌کند که فعالیت مشابه شما دارد. احتمالا در این لحظه فکر می‌کنید دنیا به آخر رسیده است و امیدی برای ادامه وجود ندارد. شاید خودتان را برای رقابت آماده کنید و به تحلیل رقیب بپردازید.
درست است که شرایط تغییر کرده و کسب‌وکارتان با تهدید جدی روبه‌رو شده است اما این پایان کار نیست. شکل دهی یک همکاری فناورانه پر منفعت و تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک شاید یکی از راه حل­ها باشد.
در سال ۱۳۸۸ وقتی یکی از شرکت‌­های دانش‌بنیان فعال در صنعت تجهیزات پزشکی ایده تولید دستگاه الکتروکاردیوگراف را در سر داشت، بعد از رصد بازار و تحلیل نیاز موجود، وارد فرآیند طراحی و ساخت آن گردید، ولی در حین انجام این کار، متوجه برنامه شرکتی بزرگ‌تر و صاحب برند، برای طراحی و تولید همین دستگاه شد و این به معنی وجود رقیبی بالقوه در بازار این محصول و تهدیدی خارجی بود. اما شرکت مذکور راه دیگری را انتخاب کرد. مشارکت استراتژیک، طراحی و تولید مشترک و تقسیم بازار.
لذا با مذاکراتی که بین مدیران این دو شرکت صورت گرفت، تصمیم به طراحی و تولید مشترک و ورود این دو شرکت به یک همکاری فناورانه شد. دستاوردهای حاصل شده از این تصمیم و همکاری فناورانه شکل داده شده شامل موارد زیر است:
🔸 تبدیل رقیب بالقوه به یک شریک تجاری
🔸 تقسیم هزینه‌­های اولیه طراحی و تجاری سازی محصول بین دو شرکت (کاهش هزینه‌ها)
🔸 تقسیم وظایف بر اساس توانمندی­های کلیدی و کاهش زمان ورود محصول به بازار (کاهش زمان طراحی)
🔸 کاهش ریسک پروژه طراحی (با توجه به تقسیم وظایف بر اساس توانمندی­‌ها)
🔸 استفاده از دانش مدیریتی و توانمندی‌­های ضمنی شرکت صاحب برند در طراحی و توسعه محصول جدید
🔸 تولید مشترک محصول و کاهش هزینه‌­های تولید به دلیل افزایش مقیاس تولید
🔸 استفاده از دانش ضمنی ایجاد شده برای ساخت مدل‌های دیگر دستگاه الکتروکاردیوگراف

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

, , , ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست