بیزینس پلن، آینده یک کسب و کار را تعیین می کند. کارایی ایده، سود، ویژگی ها، همه چیز در یک بیزینس پلن ارائه می شود. اما هیچ الگوی پذیرفتهشده جهانی برای نوشتن آن وجود ندارد – از شرکتی به شرکت دیگر، مالکی به مالک دیگر، محصولی به محصول دیگر و خدماتی به خدمات دیگر متفاوت است.
مراحل نوشتن بیزینس پلن بسیار مهم است، به همین دلیل است که باید یاد بگیرید که چگونه یک طرح تجاری را مرحله به مرحله بنویسید. مهم نیست که فرمت سند چیست، بخش ها و اجزای خاصی را نمی توان نادیده گرفت؛ به همین دلیل است که همه باید بدانند چگونه یک بیزینس پلن بنویسند.
بخش های ضروری یک بیزینس پلن
چگونه یک بیزینس پلن بنویسیم؟ اولین قدم برای نوشتن، به تصویر کشیدن شعار و چشم انداز آن است. اسلایدهای بسیار جذاب با نقل قول های جالب و واژگان جذاب، آن را به یک طرح تجاری عالی تبدیل نمی کند. به یاد داشته باشید که چشم انداز و ماموریت دو فاکتور مهم یک بیزینس پلن عالی هستند، همچنین می توانید چند نمونه از یک طرح تجاری را بررسی کنید تا از آن ایده بگیرید.
یکی از مهمترین نکات، نوشتن یک خط ساده است که چشم انداز سرمایه گذاری فرد را به نمایش می گذارد و به جای نوشتن توضیحات طولانی و بدون ذکر چشم انداز و شعار کسب و کار، تاثیر بسیار خوبی بر سرمایه گذاران بالقوه ایجاد می کند.
اعداد فروش و مارکتینگ
بیایید در مورد اعداد صحبت کنیم زیرا در تجارت، همه چیز در مورد اعداد است، اینطور نیست؟ بنابراین این بخش، بینشی از پتانسیل واقعی کسب و کار است. وجوه جمع آوری شده موجود، فروش پیش بینی شده در سال مالی، هزینه های بازاریابی و بازگشت سرمایه و غیره را برجسته می کند و بخش مهمی از هر طرح کسب و کار کوچک است.
نکته کلیدی در نوشتن یک بیزینس پلن این است که به هیچ وجه اغراق نکرده یا درباره داده ها اغراق نکنید. در نوشتن یک طرح تجاری خوب، ارائه داده هایی در مورد فروش واقعی کسب و کار و ارائه یک نمایش تصویری مانند نمودارها و گراف ها برای روشن کردن پیام مورد نظر است. این کار بهتر از ایجاد یک جدول بزرگ است که در چندین اسلاید یا صفحه قرار دارد. همچنین می توانید یک نمونه بیزینس پلن خوب را پیدا کرده و با الهام از آن متوجه شوید چگونه می توان این قسمت را نوشت.
همچنین، برآوردی از گردش مالی که کسب و کار در نظر دارد در سال آینده انجام دهد را ارائه دهید. این کار در نهایت باعث می شود که سرمایه گذار در مورد سبد سرمایه گذاری فکر کند. اگر نمی دانید چگونه یک پیشنهاد تجاری بنویسید، اینها موارد اصلی هستند که باید به خاطر بسپارید.
مظالب پیشنهادی: بدون بیزینس مدل کسب و کارت را شروع نکن
استراتژی عملیاتی
هدف و مشکل اصلی ایجاد یک بیزینس پلن، تصمیم گیری درباره استراتژی عملیاتی و نحوه عملکرد کل کسب و کار است؛ زیرا این بخشی یک بیزینس پلن عالی است. در یک بیزینس پلن خوب، جریان فرآیند را از نظر نحوه عملکرد و تلاش کل کسب و کار توصیف می کند. از این گذشته، هر روش اجرایی، زمانی بهتر درک میشود که فرد از الگوریتم آن آگاه باشد؛ به عبارت دیگر چگونه فرآیند اجرا انجام میشود، زیرا این همان چیزی است که نتیجه تمام کار سخت است.
خلاصه اجرایی
بسیاری از افراد نمی دانند چگونه یک خلاصه اجرایی بنویسند. بیزینس پلن نهایی معمولا به یک یا دو صفحه محدود می شود، خلاصه اجرایی باید کل تصویر را بدون پرداختن به جزئیات بیشتر ترسیم کند. ارزش پیشنهادی جزء ضروری این خلاصه است و نباید از آن گذشت.
توصیه می شود پس از تهیه پیش نویس کل طرح کسب و کار، خلاصه اجرایی را بنویسید، زیرا با انتخاب ایده های مهم از بخش های دیگر سند، می توان یک اصل مختصر را تدوین کرد. می توانید راهنماهای بسیاری را برای نوشتن یک طرح کسب و کار دنبال کنید یا الگوی طرح کسب و کار رایگان را بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی را از دست نداده اید.
تحلیل بازار هدف
غیرممکن است که محصول یا خدمات را بدون هیچ تحقیق و تجزیه و تحلیلی بتوان فروخت. به همین دلیل نوشتن یک بیزینس پلن مهم است. این بخش، قسمت اصلی در نوشتن این سند است. یک آیتم خاص فقط بخش خاصی از مشتریان را جذب می کند. هنگامی که یک طرح کسب و کار می نویسید، لازم است به هرکسی که آن طرح را بررسی می کند اجازه دهید تا مخاطبی را که سرمایه گذاری هدف قرار داده است، بیابد.
محصول یا خدمات مورد نظر
تصور کنید در یک پرواز هستید و مقصد آن را نمی دانید، آیا منطقی است؟ البته که نه! به همین ترتیب، بدون مشخص کردن محصول و مشخصات آن که کسب و کار قصد ارائه آن را دارد، کل سند بی معنا می شود. در میان تمام مراحل نوشتن یک طرح تجاری، افزودن مشخصات محصول یک مرحله مهم است.
آیا قصد دارید یک آزمایش شیمی را بدون مشخص کردن مواد و ترکیبات مربوط توضیح دهید؟ یک بیزینس پلن استارتاپ همیشه فهرستی از ابعاد محصول، عملکرد، ایرادات شناسایی شده و راه حل ها، استفاده، تقاضا در بازار و غیره را در خود دارد. توضیحات باید از نظر ذهنی تحریک کننده باشد تا مشتری بتواند قبل از در اختیار گرفتن آن، کل آن را تصور کند.
کمیته مدیریت و مشاوره
بیزینس پلن باید شامل بخشی باشد که مشخصات کوتاهی از هر یک از اعضای دخیل در راه اندازی شرکت در آن ارائه شود. این بهترین نکته یک بیزینس پلن است زیرا پارامتری را برای ارزیابی اعتبار کسب و کار از چشم سرمایه گذار VC یا سرمایه گذار فرشته ارائه می دهد. این بخش اصلی نحوه انجام یک بیزینس پلن است. استدلال روشن است – اخلاق، شخصیت و ویژگی های مختلف دیگر بنیانگذار و تیم او در محصول نهایی منعکس شده است.
همچنین، اگر کسب و کار توسط نوعی کمیته مشاوره راهنمایی می شود، گواهی بر این واقعیت است که کسب و کار می تواند سودآور شود، در غیر این صورت افراد با تجربه از هدایت چنین سرمایه گذاری دوری می کردند و به همین دلیل است که بخش مهمی از بیزینس پلن هر استارتاپی است.
مطالب پیشنهادی: ۸ نکته برای محاسبه تناسب محصول با بازار
خلاصه مالی
نباید با بخش رقم فروش اشتباه شود، خلاصه مالی شبیه ترازنامه احتمالی بوده و یکی از مهمترین نکات برنامه ریزی تجاری است. پیشبینیهای درآمد، تصوری از پاداشهایی که برای تلاشهایی که در راهاندازی کسبوکار انجام میدهید، به شما ارائه میدهد، زیرا اعداد موجود در بیزنیس پلن، مطمئنا داستان شرکت شما را برای ارائهکنندگان بیان میکنند. چرا که همانطور که قبلا ذکر شد، تمام تجارت به اعداد خلاصه می شود. خلاصه مالی بخشی از یک بیزینس پلن خوب است.
الزامات آینده
یکی از دلایلی که باعث می شود یک تاجر سخت کار کند، رشد کسب و کار او در آینده است و یک بیزینس پلن خوب باید این آینده را به خوبی نمایش بدهد. حتی اگر یک کسب و کار کوچک باشد، باید الزامات آینده را نشان بدهد زیرا نیازهای آینده در مقایسه با نیازهای فعلی متفاوت خواهد بود.
برای مثال، اگر سرمایهگذاری مورد نیاز در حال حاضر یک عدد شش رقمی باشد، ممکن است به هشت رقمی تبدیل شود تا کسبوکار را با پیشرفت زمان حفظ کند. با این حال، توجیه الزامات پیش بینی شده باید ذکر شود تا منطقی باشد. میتوانید الگوهای طرح کسبوکار رایگان را بررسی کنید تا ببینید چگونه میتوان آن را فهرست کرد.
تحلیل رقابتی
نکته اینجاست که با یک یا چند امتیاز فروش، منحصر به فرد باشید تا از رقبای خود در همان بخش متمایز شوید. این یکی از مراحل مهم برای نوشتن یک بیزینس پلن است. تجزیه و تحلیل با محصولات موجود با عملکرد تقریبا یکسان به نشان دادن USP کمک می کند و همچنین به شما مقیاسی می دهد تا محصول خود را بهتر از رقبا کنید. تحلیل رقابتی بخش جدایی ناپذیر یک بیزینس پلن است، این را در همه راهنماها می توانید مشاهده کنید.
چند نکته و پیشنهاد برای نوشتن بیزینس پلن
با کنار گذاشتن طرح های گرافیکی، بیزینس پلن خود را خسته کننده نکنید. از دست ندادن توجه شنونده یا خواننده، در نتیجه تاثیرگذار است، یکی از بهترین نکات برای نوشتن یک طرح تجاری است.
بهترین بیزینس پلن ها شامل یک ضمیمه است که بالا و پایین رفتن در مطالب سند را آسانی می کند.
اینکه خلاصه اجرایی را در ابتدا یا در انتها قرار دهید تفاوت چندانی ایجاد نمی کند؛ تا زمانی که کل برنامه منسجم بوده و بخشی از یک بیزینس پلن خوب باشد.
انواع مختلفی از بیزینس پلن ها وجود دارد که می توانید با جستجوی بهترین الگوی بیزینس پلن، خواسته های خود را مشخص کنید. قبل از انتخاب یک قالب طرح کسب و کار رایگان در مورد آنها تحقیق کنید.
هنگام ارائه طرح، آن را مانند کتاب درسی نخوانید. این یکی از مراحل اصلی نوشتن یک بیزینس پلن است و باید نکات و مضامین کلیدی را بدانید تا قانع کننده به نظر برسد.
هر بیزینس پلن استارت آپی، نقاط قوت و ضعف کسب و کار را شرح می دهد و در صورت ارائه چگونه می خواهید از فرصت استفاده کنید.
یکی از نکات دیگر درباره نوشتن بیزینس پلن، استفاده از فونت و فورمت یکسان در تمام طرح است. تغییر ناگهانی فونت و سایز می تواند وجهه بدی داشته باشد.
در حین نوشتن یک بیزینس پلن، آن را به یک جلسه تعاملی مبتنی بر داستان تبدیل کنید، زیرا هیچ کس دوست ندارد به سخنرانی هایی گوش دهد که در آن شما مجاز به تعامل نیستید. هرچه افراد بیشتری با هم تعامل داشته باشند، بیشتر به طرح کسب و کار شما علاقه مند می شوند.
مهمترین نکته هنگام نوشتن بیزینس پلن این است که استاد برنامه ای باشید که برای نظارت بر کسب و کار خود ایجاد کرده اید. هر نقطه را به طور کامل مرور کنید، مطمئن شوید که از همه اعداد، تمام انتظارات آینده، پیش بینی ها، رشد و غیره آگاه هستید. مطمئن شوید که از طرح کسب و کار کوچکی که ایجاد کرده اید راضی هستید.
مطالب پیشنهادی: ۵ استراتژی ضروری برای توسعه کسب و کار تجارت الکترونیک
از این اشتباهات اجتناب کنید
تهیه پیش نویس بیزینس پلن نیازمند تمرکز و یکپارچگی شدید است زیرا ستون فقرات کل کسب و کار را تشکیل می دهد. بسیاری از مردم در مورد نحوه نوشتن یک پیشنهاد تجاری سردرگم می شوند. به یاد داشته باشید که وقتی در حال نوشتن یک بیزینس پلن هستید، باید استراتژی حال و آینده کسب و کار را ترسیم کند، نکات، حقایق و آمار لازم را که حول آن می چرخد روشن کند.
به زبان ساده، بیزینس پلن می تواند هر چیزی را که در خطر است را بسازد یا خراب کند. برای جلوگیری از انجام این اشتباهات می توانید بهترین الگوی بیزینس پلن را پیدا کرده و بررسی کنید. در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که باید هنگام ایجاد طرح کسب و کار نهایی خود در نظر داشته باشید:
عبارات فرسوده
عباراتی مانند «اختلالکننده» و تغییر بازی بیش از حد استفاده شده اند و کهنه هستند. از استفاده از آنها در پیش نویس خودداری کنید. این کلمات ممکن است نشان دهند که تجارت چیست، اما از ایده آن به معنای واقعی طفره می رود. اجتناب از عبارات فرسوده بخشی از مراحل نوشتن یک بیزینس پلن خوب است.
هدف در اینجا این است که خوانندگان/مشتریان/سرمایه گذاران با بیزینس پلن همراه شده و پیام درست را هنگام انتشار به دیگران منتقل کنند. علاوه بر این، عبارات کلیشه ای باعث می شود که شما بیش از حد جاه طلب و دارای اعتماد به نفس بیش از حد به نظر برسید و برای یک طرح تجاری خوب، چنین چیزی خوب نیست. ممکن است این بزرگترین طرح روی این سیاره باشد، اما ادعاهایی که فراتر از توانایی های شما هستند، ناگوار هستند.
از کلمه “انجام شد” برای توصیف کسب و کار خود استفاده نکنید
تئوری پشت کار یک بیزینس پلن این است که برای همیشه ادامه دارد. کسب و کار یک چرخه پیاده سازی-بهبود-تکرار است. استفاده از «انجام شد» ممکن است به آرزوهای شما که در بیزینس پلن مشخص شده است، پایان دهد. اگر می خواهید یک فرآیند طرح کسب و کار نهایی داشته باشید، باید چرخه برنامه ریزی، اجرا، بررسی، تجدید نظر را انجام داده و در صورت تکرار، کسب و کار را به سطح بعدی ارتقا دهید.
به همین دلیل است که وقتی در حال نوشتن یک بیزینس پلن عالی هستید، استفاده از کلمات «تمام شد» و «انجام شد»، طرح را تک بعدی و کمتر مستعد موفقیت می کند. همیشه ماهیت آن را باز نگه دارید و در طول پیش نویس خوش بینانه به نظر برسید و تمام مراحل را در نوشتن بیزینس پلن دنبال کنید.
هرگز فروش را از یک بازار بزرگ محاسبه نکنید
در عین حال، بخش مورد نظر خود را به عنوان درصد کمی از یک بازار بزرگ در نظر نگیرید. جزئیاتی مانند فروشگاهها، توزیعکنندگان، کاربران، مشترکین، کلیکها و ایمیلها و غیره را پیشبینی کنید. در بیزینس پلن استارتآپها همه چیز را به سمت بالا نگه دارید، نه به سمت پایین.
از خوش بینی افراطی و بدون پشتوانه پرهیز کنید
در صورتی که کلمات ذکر شده در طرح شما، دو برابر بیشتر از میزان پیش بینی شده طول بکشد، می تواند عاملی مخرب برای آینده شرکت باشد.
بیزینس پلن را با مشخصات یا ویژگی های فنی محصول یا خدمات پر نکنید. آن را به حداقل برسانید. روی سوالاتی مانند این موارد تمرکز کنید:
چه مشکلی را برای مشتری حل می کنید؟
چگونه می خواهید مشکل را حل کنید؟
ارزش پیشنهادی محصول چیست؟
پاسخ این سوالات را در بیزینس پلن خود مشخص کنید. مراقب آنچه در طرح کسب و کار قرار می دهید باشید، زیرا در هنگام تنظیم یک بیزینس پلن، این بوم کسب و کار شماست. به طور کامل تعمق کنید، همه احتمالات و نکات را در نظر بگیرید، ادعاهای بلندپروازانه نداشته باشید، به حقایق پایبند باشید و در نهایت از اشتباهاتی که در بالا توضیح داده شد اجتناب کنید!
سوالات متداول
مهمترین بخش یک بیزینس پلن چیست؟
«خلاصه اجرایی» مهمترین بخش است و شاید تنها موردی است که خوانده می شود، پس آن را کامل کنید! خلاصه اجرایی تنها یک هدف دارد: سرمایه گذار را وادار کنید تا بقیه طرح کسب و کار شما را بخواند.
در یک بیزینس پلن خوب چه چیزی وجود دارد؟
یک شرکت اغلب قبل از اینکه بتواند از بانک وام بگیرد، به یک بیزینس پلن نیاز دارد. برنامه های خوب معمولا دارای جزئیات بسیار زیادی هستند و شامل اطلاعاتی در مورد تمام جنبه های کسب و کار، از جمله صنعت، بازاریابی، پرسنل، امور مالی و رویه های عملیاتی مختلف هستند.
۴ نوع طرح بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن ها را می توان تقریبا به چهار نوع مجزا تقسیم کرد:
طرح های کوتاه یا کوچک
طرح ها ارائه
برنامه های کاری
برنامه های چه می شود
مراحل نوشتن بیزینس پلن چیست؟
خلاصه اجرایی
مشتریان شما چه کسانی هستند؟
مخاطب هدف را ارزیابی کنید.
فرصت های شما چیست؟
رقابت را درک کنید.
یک برنامه مالی ساده بسازید.
یک طرح کلی بازاریابی را بگنجانید.
عملیات خود را برنامه ریزی کنید
نوشته بیزینس پلن چیست و چطور باید نوشته شود اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها