برون‌سپاری فناورانه

هنگامی که یک شرکت در دو راهی خریدن یا ساختن، قرار می‌گیرد اگر خریدن از خارج مرزهای سازمانی را انتخاب نمایید، برون‌سپاری محقق می‌­شود. برون‌سپاری اگر در موضوعی فناورانه باشد برای شرکت مزایای ویژه‌­ای دارد و همچنین آن را با قلمرو گسترده‌ای از مسائل پیچیده مواجه می‌کند.
برون سپاری، می‌­تواند شروعی برای ایجاد یک همکاری فناورانه کارآمد باشد و به خصوص در تولید تجهیزات و سامانه‌­های بزرگ که تجمیعی از دانش­‌ها و فناوری‌­های متنوع است، فرآیندی ناگزیر می­‌باشد. در یک پروژه طراحی، تولید و راه­‌اندازی یک سامانه مخابراتی، قسمتی از که مربوط به بردهای الکتریکی بود به شرکتی فعال و دارای سابقه در این حوزه سپرده شد و این شرکت نیز قسمت­هایی از پروژه (طراحی و ساخت بردها و کارت‌­های پردازشی) را به شرکتی تخصصی­‌تر واگذار نمود. در واقع اجرای این پروژه با مجموعه­‌ای از برون‌سپاری‌­ها محقق گردید. شکل دهی و اجرای این همکاری فناورانه موجب دست‌یابی به اهداف زیر گردید:

🔸 استفاده از توانمند‌‌ی‌­های تخصصی شرکت‌های مختلف در طراحی و ساخت بردهای پیشرفته پردازشی، بجای صرف انرژی به منظور تولید داخلی آن در شرکت اولیه محقق گردید.
🔸 اعمال تخفیف‌ها و ساز و کار داخلی پرداخت هزینه بین شرکت‌های موجود در همکاری فناورانه، صورت گرفت.
🔸 کلیه محصولات شرکت­های فعال در این همکاری فناورانه، به دلیل اطمینان و برنامه‌­ی آن­‌ها برای ارتباطی بلند مدت، از نظر طراحی فنی یکپارچه گردید.
🔸 تمرکز شرکت‌­های بر روی محصولات خاص (مثلا بردهای پیشرفته پردازشی) باعث شده، این شرکت­‌ها در تولید این محصولات، تخصص بسیاری پیدا کند و با این توانمندی به راحتی در همکاری‌های فناورانه دیگر نیز حضور یابد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

, ,

Related Posts

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست