جذابیتهای زیادی در مورد متاورس ایجاد شده است، اما یکی از محرکهای اصلی استقبال از متاورس مربوط به گیمینگ و بازی است. همچنانکه در شمارههای قبلی هم نوشتیم، جهان شبیهسازیشده بازیها، به نوعی زیرساخت جهان متاورس بهشمار میرود. در این گزارش با تمرکز بر فرصتهای متاورس برای تولید محتوا و ساخت بازی، به تشریح این حوزه در آینده اینترنت میپردازیم. اقتصاد توسعهدهندگان، تولیدکنندگان محتوا و بازی های متاورسی متاورس شکل خواهد گرفت. چون متاورس فرصتهای بالقوه فراوانی را برای تولیدکنندگان محتوا در بر خواهد داشت و به آنها کمک خواهد کرد محتواهای خاص و ویژهای را تولید کنند. توسعهدهندگان شخص ثالث نیز میتوانند با فروش خدمات و داراییهای مجازی از جمله بازیها، شبکههای اجتماعی، معاملات تجاری و مارکتپلیسها اقتصاد گستردهای را تشکیل دهند.
گیمینگ در متاورس؛ فعلا در آغاز راه
صنعت بازیسازی در شکلگیری متاورس نقش بنیادین ایفا کرده است و احتمالا همین روند را با عناصر سهبعدی متاورس مانند آواتارهای سهبعدی، ساخت جهانهای مجازی و تعاملات کاربران به مثابه یک گیمپلی ادامه دهد.
امروزه اغلب بازی های کنسولی شروع به ایجاد تجربههای شبهمتاورسی در ساختار بازی های خود کرده و رویدادهای درونبرنامهای را برگزار میکنند. بازیسازها با مشارکت موسیقیدانان، سینماگران، شرکتهای ضبط و سایر برندها از هیچ فرصتی برای ایجاد تجربههای مجازی فراگیر فروگذار نمیکنند. مثلا Fortnite کنسرت مجازی Travis Scott را برگزار کرد و Roblox میزبان Electric Daisy Carnival شد که یک فستیوال سالانه موسیقی دنس است.
صنعت بازیسازی به سرعت در حال پیشرفت است و به وجود آمدن مدلهای تجاری جدید مانند play-to-earn به همراه بلاکچین و متاورس نیز تأثیر شگرفی را روی آن خواهد گذاشت.
مدل بازی های play-to-earn به گیمرها امکان مالکیت داراییهای درونبرنامهای را میدهد و آنها میتوانند با بازی فعالانه ارزش کسب کنند. این داراییهای دیجیتالی از رمزارزها تا منابع داخل بازی گسترده هستند و بر پایه بلاکچین بهوجود میآیند. مدل بازی های play-to-earn میتواند فاصله بین بازیکنندگانی که به دنبال کسب درآمد هستند و آنهایی را که صرفا برای سرگرمی بازی میکنند، کمتر کند.
«متاورس قابلیت این را دارد که در دهههای آینده به یک صنعت چندین تریلیون دلاری در اقتصاد جهانی تبدیل شود. ۳ سال آینده برای متاورس و شرکتهای علاقهمند به آن مانند اپیک، روبلاکس، مایکروسافت و فیسبوک حیاتی خواهد بود.» تیم سوینی (Tim Sweeney) مدیرعامل اپیک گیمز
مدلهای اقتصادی مختلف در صنعت بازی
Play-tp-Earn (بازی برای درآمد)
Free-to-Play (بازی رایگان)
Pay-to-Play (پرداخت برای بازی)
کاربران یک بازی تنها با بازی کردن پاداش دریافت میکنند.
امکان هویت دیجیتال و مالکیت داراییهای دیجیتال (اغلب انافتی) را به کاربران میدهد.
کاربران بدون نیاز به پرداخت پول میتوانند از بخش عمدهای از یک بازی استفاده کنند.
علاوه بر تبلیغات پولی، در برخی از بازیها کاربران میتوانند با پرداخت مبلغی به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشند.
بازیها برای اجرا باید خریداری شوند.
این بازیها میتوانند قیمت کامل و یا اشتراک ماهانه داشته باشند.
مانند Axie Infinity، Decentraland و The Sandbox
مانند CrossFire، Dota 2، League of Legends
مانند Gran Turismo، GTA و Rainbow Six
به طور مثال، کاربران بازی Axie Infinity توکنهای Smooth Love Potion (SLP) کسب میکنند که میتوانند آنها را در یک مارکتپلیس مشخص به سایر کاربران بفروشند. آنها همچنین میتوانند داراییهای دیجیتالی مانند زمین و سلاحهای بازی را در قالب انافتی مبادله کنند. Decentraland نیز امکان مشابهی را به کاربران خود میدهد.
متاورس میتواند به کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده حس فراگیری بازیها را ارتقا دهد. علاوه بر این به مشارکت، محبوبیت و درآمدزایی آنها کمک میکند. یکپارچه شدن با تجارت الکترونیک، انافتیها و کلکسیونهای دیگر نیز به کاربران اجازه میدهد تعامل بیشتری با تیمهای موردعلاقه خود داشته باشند و از آنها حمایت کنند.
متاورس هنوز در مرحله اولیه خود است و شرکتهایی مانند اپیک گیمز، روبلاکس و سندباکس در حال طراحی و کدنویسی برای آن هستند. شرکتهای دیگری مانند مایکروسافت که صاحب Xbox است نیز دستی بر دنیای گیمینگ خواهند داشت.
با این حال، متاورس سرمایههای قابلتوجهی را به خود جذب کرده است. اپیک گیمز از طریق یک صندوق تأمین سرمایه خصوصی توانسته یک میلیارد دلار سرمایه کسب کند تا از افق دید بلندمدت خود برای کار بر متاورس و تجربههای اجتماعی حمایت کند.
شرکتهای فعال در بازی های متاورسی
اپیک گیمز
تولیدکننده Fortnite، بازی ویدئویی که در سال۲۰۱۷ عرضه شد. این شرکت در ساخت متاورس سرمایهگذاری کرده است. همچنین کنسرتهایی از هنرمندانی همچون آریانا گراندی و تراویس اسکات را در متاورس برگزار کرده است.
روبلاکس
این پلتفرم میزبان چندین بازی مختلف از جمله بازی های نقشآفرینی مانند Bloxburg& Brookhaven است و به کاربران این امکان را میدهد که در جهانهای مجازی خانه بسازند، کار و بازی کنند.
اخیرا در یک همکاری با یک شرکت تولید کفش (Vans) یک پارک اسکیتبوردسواری به نام Vans World را میسازد.
یوبیسافت
یوبیسافت با مشارکت سندباکس در حال تحقیق و بررسی انافتیهای گیم است.
یوبیسافت در متاورس زمینی را در اختیار خواهد داشت که در آن بازی های مختلفی را به همراه انافتیها عرضه میکند.
سایر (Minecraft، Second Life و…)
ماینکرفت که تحت مالکیت مایکروسافت قرار دارد، یک بازی جهان مجازی است که کاربران میتوانند در آن کاراکترهای دیجیتالی خود را ایجاد کنند و هر چه دوست دارند، بسازند.
سکند لایف نیز یک بازی جهان مجازی است که به کاربران خود یک فضای اجتماعی فراگیر و درلحظه ارائه میکند.
نوشته بازیکردن در جهان متاورس اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.