بازاریابی هدف (Target Marketing)، طبق تعریف ساده، تقسیم مشتریان به گروههایی است که نیازها و ترجیحات مشابهی دارند و تلاشهای بازاریابی خود را بر روی آنها متمرکز میکنید. با انجام این کار، میتوانید کمپین بازاریابی خود را طوری تنظیم کنید که به زبان و روشی که میتوانند با آنها شناسایی کنند، به آنها دسترسی پیدا کنید.
این یکی از بهترین راه ها برای موفقیت در بازاریابی و ایجاد یک تجارت سودآور است. شما می توانید نیازهای درون گروه را کشف کرده و استراتژی بازاریابی متناسب با گروه هدف شناسایی شده را اتخاذ کنید.
با این حال، اگر ندانید از کجا شروع کنید یا آن را درست انجام دهید، می تواند چالش برانگیز باشد. اولین قدم این است که از طریق مطالعه و تحقیق بازار، مخاطب خود را درک کنید. اما به همین جا ختم نمی شود. برای کمک به ایجاد یک استراتژی و کمپین بازاریابی هدف قوی، به بایدها و نبایدهای بازاریابی هدف موفق نگاه کنید.
بایدهای بازاریابی هدف موفق
اگر می خواهید در دستیابی به مخاطبان هدف خود و علاقه مند نگه داشتن آنها به برند یا محصولات خود موفق شوید، اقدامات خاصی ضروری است. در اینجا برخی از کارهای بازاریابی هدف آورده شده است:
انجام مطالعه بازار گسترده
درک صنعت، جایگاه، رقابت و بخش های بازار شما ضروری است. داشتن اطلاعات مناسب در پشت عواملی که بازار را هدایت می کند، باید بر گروه هدفی که برای بازاریابی برند خود انتخاب می کنید، تاثیر بگذارد. این مطالعات، برنامه و استراتژی بازاریابی شما را هدایت می کند و شما را از انتخاب و تمرکز بر روی گروه هدف اشتباه نجات می دهد.
مطالعه بازار شما باید گسترده باشد، خواه از تکنیک های بازاریابی جمعیتی، رفتاری، مکان یابی یا هر نوع دیگری استفاده می کنید. به این ترتیب میدانید که آیا بخش بازاری که هدف آن قرار گرفتهاید پر شده یا مشتریان کافی برای کسبوکار شما وجود دارد. علاوه بر این، دانش جامع از محصول و خدمات شما را قادر می سازد تا به زبان مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
این تحقیق، کلید تضمین این است که شما مخاطبان هدفی دریافت می کنید که آنچه را که به آنها ارائه می دهید دوست دارند. مطالعه رقابت شما نیز بسیار مهم است زیرا با این کار میدانید چه چیزی در حال حاضر در بازار موجود است و چگونه به مخاطبان ارائه شده است. از خود بپرسید که کمپین بازاریابی هدفمند شما چه تفاوتی با رقبای شما خواهد داشت و چرا مشتریان باید به حرف شما گوش دهند.
شناخت رقبا به شما این امکان را می دهد که برند و محصولات خود را به صورت استراتژیک در بازار قرار دهید.
گروه هدف صحیح را پیدا کنید
مخاطبان هدف صحیح، گروهی از مشتریان هستند که برای محصولات یا خدمات شما مناسب تر بوده و ویژگی های آنها با برند و محصولات شما بهتر از سایر گروه ها مطابقت دارد. کارشناسان توصیه می کنند که گروه هدف صحیح شما باید دارای ویژگی های زیر باشد:
به خوبی تعریف شده و قابل اندازه گیری: اطمینان حاصل کنید که مخاطب هدف شما تعریف روشنی با جنبه های منحصر به فرد مانند جنسیت، اندازه پارچه، گروه سنی یا درآمد دارد.
قابل دسترس: مطمئن شوید که واقعا می توانید به نوعی به بازار هدف دسترسی داشته باشید.
مناسب و متمایل: بررسی کنید که محصولات شما برای مخاطبان هدف شما ایده آل هستند، آنها به آنچه شما به آنها ارائه می دهید نیاز داشته و به خرید آن تمایل دارند.
نماینده: بازار هدف باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کسب و کار بتواند از تعامل با آن سود ببرد.
بهترین روش، ایجاد معیارهایی برای جمع آوری داده ها در مورد هر عامل فوق است. سپس می توانید از آنجا به گروهی که باید روی آن تمرکز کرده و آنها را رتبه بندی کنید.
روی مخاطب خود تمرکز کنید
اولین قانون در هر استراتژی بازاریابی این است که بر روی مخاطبان و نیازهای آنها تمرکز کنید. حتی با مناسب ترین محصولات برای یک گروه هدف، اگر با نیازهای مشتری مطابقت نداشته باشد، تلاش های بازاریابی شما بیهوده خواهد بود. طرز فکر شما باید این باشد که چگونه می توانند از آنچه برایشان بازاریابی می کنید بهترین بهره را ببرند.
هدف کمپین بازاریابی شما باید برآوردن نیازهای آنها و ارائه راه حل برای مشکلات آنها باشد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، شانس شما برای کلیک کردن با مخاطبان هدفتان به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. در عوض، شما یک نام تجاری مرتبط ایجاد می کنید که به ایجاد روابط پایدار با مشتریان کمک می کند.
نبایدهای بازاریابی هدف موفق
در حالی که تعریف و بازاریابی برای یک مخاطب هدف کاملا امکان پذیر است، برخی اشتباهات می توانند به طور قابل توجهی مانع موفقیت آن شوند. در اینجا چند اشتباه وجود دارد که می تواند تاثیر تلاش های بازاریابی هدف شما را کاهش دهد:
فرضیه نسازید
فرض اینکه شما همه چیز را در مورد کسب و کار، محصولات یا خدمات خود بدون تحقیق کامل بازار می دانید، یک اشتباه بازاریابی هدف مرگبار است. دریافت نظرات و بازخورد مشتری برای درک اینکه کجا باید تلاش های بازاریابی خود را هدف قرار دهید ضروری است. مهم نیست که چقدر خوب فکر می کنید که کسب و کار یا بازار هدف خود را می شناسید، هیچ فرضی را انجام ندهید.
با بازار هدف مغرضانه برخورد نکنید
هنگام انتخاب مخاطب هدف برای تمرکز، به هر بخش توجه یکسانی داشته باشید. اگر سوگیری در این فرآیند وجود داشته باشد مشکلی وجود خواهد داشت. هنگامی که منابع محدود هستند، به راحتی می توان از دوام بازار و سایر فرآیندهای ضروری چشم پوشی کرد و به سراغ ساده ترین راه حل رفت.
به عنوان مثال، اگر سوالاتی که برای جمع آوری داده های بازار پرسیده می شود برای دریافت یک پاسخ خاص طراحی شود، نتیجه نادرست خواهد بود و ممکن است در آینده هزینه های قابل توجهی برای شما به همراه داشته باشد. ممکن است در نهایت مخاطب اشتباهی را هدف قرار دهید که می تواند بر فروش و درآمد شما تاثیر بگذارد.
هدف کلی خود را فراموش نکنید
بازاریابی هدف باید هدف مشخصی داشته باشد. این است که منحصر به فرد با ویژگی های جذاب برای ارائه به مخاطبان خود باشید. این ویژگی ها باید تعامل و تبدیل را افزایش دهند. در حالی که اصلی بودن در اینجا ایده بسیار خوبی است، منحصر به فرد بودن نیز مهم است. شما باید تفاوت را بدانید و بین این دو تعادل ایجاد کنید تا به هدف کلی بازاریابی خود برسید. این امر مستلزم جمع آوری داده های کافی است.
نوشته بازاریابی هدف، بایدها و نبایدها اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها