بازاریابی شخصی سازی شده به این معنی است که استراتژی بازاریابی خود را مطابق با نیاز و راحتی مشتری خود سفارشی کنید. این مفهوم به اسم بازاریابی یک به یک نیز شناخته می شود. اطلاعات مربوط به مشتریان از منابع مختلف جمع آوری می شود. این برای بهبود تجربه کاربری آنها استفاده می شود.
تصور کنید به دیدن یکی از اقوام رفته اید و آنها دقیقا خاطرات دوست داشتنی ها و بدشانسی های شما را به خاطر می آورند. آنها غذای مورد علاقه شما را سرو می کنند و فقط در مورد موضوعات مورد علاقه شما صحبت می کنند. آیا احساس نزدیکی به آنها نمی کنید؟ حتی ممکن است بخواهید بیشتر به آنها سر بزنید.
این فرمول، اصل بازاریابی شخصی سازی شده است. بنابراین، اگر فکر میکنید بازاریابی شخصی سازی شده این است که فقط نام مشتری را به عنوان ایمیل خود اضافه کنید، بهتر است دوباره این مفهوم را فرا بگیرید. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد بازاریابی شخصی سازی شده بدانید، مرور می کنیم.
مزایای بازاریابی شخصی شده
یک نظرسنجی آنلاین توسط اپسیلون در سال ۲۰۱۷ روی یک گروه ۱۰۰۰ نفری انجام شد. طبق این نظرسنجی، ۹۰٪ از مشتریان شخصی سازی را جذاب می دانند. علاوه بر این، ۸۰ درصد از مشتریان ادعا میکنند که احتمالا محصولاتی را از شرکتهایی خریداری میکنند که تجربه شخصی ارائه میدهند.
مطالب پیشنهادی: ۱۰ روش برای تحلیل رقبا
امروزه شرکت های بیشتری به سمت بازاریابی شخصی سازی شده روی آورده اند. دلیل این امر مزایای بسیار زیاد هم برای مشتریان و هم برای مشاغل است. برخی از مزایای این نوع بازاریابی عبارتند از:
تجربه مشتری بهتر
هیچ مشتری نمی خواهد جزئیات همه محصولات شما را بداند. اگر کسی به دنبال ساعت است، نمایش عینک آفتابی فایده ای ندارد. اگر مشتری احساس کند که شما فقط سعی می کنید محصولات خود را بفروشید، به احتمال زیاد برای همیشه شما را کنار خواهد گذاشت.
بازاریابی شخصی سازی شده با پیش بینی و ارائه گزینه های انتخابی مشتریان، به بهبود تجربه مشتری کمک می کند. این پیشنهادات بر اساس جستجوهای قبلی مشتری ارائه می شوند.
افزایش وفاداری مشتری
طبق آمار حفظ مشتری، احتمال اینکه یک شرکت محصولات خود را به مشتریان فعلی بفروشد ۶۰ تا ۷۰ درصد است. این امر وفاداری مشتری را بسیار مهم می کند.
هنگامی که یک مشتری اطلاعاتی را ارائه می دهد، در ازای آن از شرکت انتظار دارد با توجه به آنها رفتار کند. بنابراین، اگر لیستی شخصی از محصولات را بر اساس ترجیحات منحصر به فرد آنها برای آنها ارسال کنید، ممکن است یک مشتری مادام العمر داشته باشید.
افزایش بازده سرمایه گذاری
بازاریابی شخصی سازی شده می تواند یک استراتژی بسیار مقرون به صرفه باشد. کانال های متعددی برای دستیابی به مشتری وجود دارد. ایمیلها، تماسها، پیامهای متنی و غیره. با استفاده از روش صحیح اتوماسیون، یک شرکت میتواند کانال ارتباطی ترجیحی هر مشتری را شناسایی کند. به این ترتیب مشتریان تعامل بهتری با برند دارند. سپس مشتری را می توان در کانال های دیگر با استفاده از رویکرد بازاریابی همه جانبه دنبال کرد.
چالش های بازاریابی شخصی شده
بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۹، تقریبا دو سوم از تاثیرگذاران بازاریابی، بازاریابی شخصی سازی شده را به عنوان دشوارترین استراتژی برای اجرا شناسایی کردند.
برخی از چالش های مرتبط با این شکل از استراتژی بازاریابی در زیر شرح داده شده است:
ایجاد تعادل مناسب:
بازاریابی شخصی سازی شده یک رویکرد شگفت انگیز است تا زمانی که بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد. مشتری نباید احساس تعقیب کند. ارائه پیشنهادات درست و در زمان مناسب بسیار مهم است.
در یک نظرسنجی جهانی که توسط مارکتو انجام شد، نزدیک به ۶۳ درصد از مشتریان گفتند که از تبلیغات بیش از حد، نامربوط و تکرار شونده از سوی شرکتها آزار میدهند. بنابراین، باید تعادل بین ارائه محتوای شخصی با ارزش به مشتری و تبلیغات اجباری حفظ شود.
جمع آوری داده های مشتری:
ارائه یک تجربه متناسب با نیاز مشتریان خاص مستلزم شناخت علایق آنهاست. این به شما کمک می کند تا گزینه های انتخابی خود را پیش بینی کنید. دو کانال اصلی برای جمع آوری این اطلاعات وجود دارد.
اولین مورد تجزیه و تحلیل است. این کار به ردیابی فعالیت های مشتری در حالی که آنها در سایت هستند متکی است. با این حال، دیده می شود که این امر باعث ناراحتی برخی از مشتریان می شود. ممکن است برای برخی افراد، دیدن تبلیغات محصولاتی که اخیرا مشاهده کردهاند ترسناک به نظر برسد.
کانال دیگر، نظرسنجی است. در اینجا، مشتریان خودشان می توانند اطلاعاتی را در مورد آنچه که به دنبال آن هستند ارائه دهند. با این حال، اینکه آیا مشتریان واقعا در این نظرسنجی ها شرکت خواهند کرد، معمولا به طول و عینیت نظرسنجی بستگی دارد.
نظرسنجی های چند سوالی که نیاز به پاسخ های طولانی دارند معمولا توسط مشتریان نادیده گرفته می شوند. بنابراین، اطلاعات باید با احتیاط و بدون ترساندن مشتریان ترسیم شوند. تعادل بین شفافیت و راحتی باید حفظ شود.
یافتن منابع مناسب:
یک استراتژی بازاریابی شخصی سازی شده مؤثر، نیازمند فناوری پیشرفته و کار گروهی کارآمد است. اتوماسیون و جمع آوری داده ها اجزای کلیدی بازاریابی شخصی هستند. این امر نیاز به نرم افزار و فناوری پیشرفته را ایجاد می کند.
به طور مشابه، یک تیم اختصاصی آماده برای صرف زمان و تلاش برای اجرای یک برنامه بازاریابی شخصی سازی شده به همان اندازه مهم است. نرم افزار داده ها را جمع آوری می کند در حالی که تیم تصمیم می گیرد از آن داده ها استفاده کند. این را نمی توان با استفاده از الگوریتم های صرف به دست آورد. یک تیم استفاده از منابع را برنامه ریزی و پیگیری می کند.
سازگاری در بین کانال ها:
برندها با استفاده از چندین کانال با مشتریان خود تعامل دارند. برای تطبیق تجربه برنامه با تجربه در فروشگاه، حفظ ثبات بین این کانال ها مهم است.
نیازها و خواسته های مشتری را می توان با ردیابی موضوعات مشترک در همه این کانال ها به خوبی شناسایی کرد. این اطلاعات را می توان برای تشکیل یک پروفایل منحصر به فرد مشتری گردآوری کرد.
اگرچه اکثر بازاریابان ایجاد پیوند بین داده ها و پروفایل های مشتری را دشوار می دانند، اما پس از انجام، این داده ها به یک منبع بسیار مهم تبدیل می شود. این به تولید محتوای مورد علاقه برای مشتری کمک کرده و امکان پاسخگویی را افزایش می دهد. علاوه بر این، به پیش بینی نیازهای آینده آن مشتری نیز کمک می کند.
زمینه هایی برای استفاده از شخصی سازی برای بهبود تجربه مشتری
چگونه یک استراتژی بازاریابی شخصی سازی شده موفق ایجاد کنیم؟
ایجاد یک استراتژی بازاریابی شخصی موفق می تواند مشکل باشد. با این حال، کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای اجرای برنامه خود انجام دهید.
موتور شخصی سازی محتوا:
اگر هنوز از آن نوع محتوا استفاده نمی کنید، بهتر است به سراغ آن بروید. می تواند بیشتر از آنچه تصورش را بکنید به شما کمک کند. همچنین، اگر قبلا از آن استفاده کرده اید، سعی کنید آن را با سایر گزینههای موجود مقایسه کنید تا کسب و کار خود را در حال رشد نگه دارید.
گرفتن داده ها:
اگر واقعا می خواهید شخصا به آنها دسترسی پیدا کنید، داشتن اطلاعاتی در مورد تاریخچه مرور مشتری بسیار مهم است. اضافه کردن چند خط کد به وب سایت شما هدف را حل می کند. شما می توانید تاریخچه خرید، زمان صرف شده در سایت، تعداد کلیک ها و غیره را ردیابی کنید. این به شما کمک می کند تا پاسخ مشتری نسبت به محصولات خاص را به درستی پیش بینی کنید.
با این حال، به همان اندازه مهم است که به حریم خصوصی مشتریان خود احترام بگذارید و ترسناک به نظر نرسید. برای ایجاد یک رابطه قوی با مشتریان خود، آنها باید شما را به عنوان یک برند مسئولیت پذیر ببینند که به نیازهای آنها اهمیت می دهد و به حریم خصوصی آنها احترام می گذارد.
درباره نحوه استفاده از دادههای مشتری، سلب مسئولیت ارائه کنید. علاوه بر این، ارائه گزینه ای برای انصراف مشتریان در هر مرحله باعث می شود آنها بیشتر به شما اعتماد کنند.
مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید:
داشتن داده ها اولین قدم است. آن را ارسال کنید، این داده ها باید برای تقسیم بندی مخاطبان شما تجزیه و تحلیل شوند. این را می توان بر اساس سطوح هزینه، الگوهای خرید، محصولات مورد علاقه و غیره انجام داد. پس از آن، می توانید مرتبط ترین بخش ها را برای برند خود انتخاب کنید. این به شما کمک می کند تا یک وب سایت سازگار و مفید برای برند خود و همچنین مشتریان بسازید.
پلتفرم خود را انتخاب کنید:
پس از تقسیم بندی مشتریان خود بر اساس معیارهای مختلف، باید بهترین پلتفرم را برای دسترسی به آنها انتخاب کنید. پلتفرم های مختلفی مانند ایمیل، تبلیغات بازاریابی مجدد و غیره وجود دارد.
اگر بتوانید از آنها برای ایجاد یک راه حل شخصی با ارائه محتوای مرتبط به مشتریان خود استفاده کنید، داده های شما ارزشمند می شوند. با این حال، محتوای شما تنها زمانی ارزشمند است که مشتری واقعا متوجه آن شود. بنابراین، مهم است که شما از طریق کانال مورد نظر مشتریان خود را با اطلاعات مورد علاقه آنها به دست آورید.
نمونه هایی از بازاریابی شخصی سازی شده
برخی از برندها بازاریابی شخصی سازی شده را به سطح جدیدی ارتقا دادهاند. در این قسمت به استراتژی های پنج برند از این دست می پردازیم.
Shutterfly
این یک برنامه و یک وب سایت است که به شما در ایجاد آلبوم های عکس سفارشی، تقویم و غیره کمک می کند. این شرکت قبلا ایمیلها و اعلانهای شخصیسازی شده را برای مشتریان خود ارسال میکرد. با این حال، اخیرا آنها ویژگی دیگری را به اپلیکیشن خود اضافه کردند.
هنگامی که به برنامه اجازه دسترسی به گالری عکس شما را می دهید، به طور خودکار چهره شما را در عکس ها شناسایی می کند. سپس این عکسها را روی آیتمهای انتخابی شما که در برنامه موجود است، قرار میدهد. بعدا توصیه هایی را برای خرید آن اقلام برای شما ارسال می کند.
آمازون
الگوریتم اصلاح و توصیه محصول مورد استفاده آمازون از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفته است. این الگوریتم فقط محصول انتخابی شما را به یاد نمی آورد، بلکه اندازه، ترجیحات رنگی و غیره شما را نیز به یاد می آورد. این کار، خرید با آمازون را به یک تجربه عالی برای کاربران تبدیل می کند.
پیشنهادهای شخصی سازی شده آمازون
آمازون بر یک فناوری فوق العاده نوآورانه تسلط یافته است که فعال است و توصیه های مبتنی بر داده را ارائه می دهد. جای تعجب نیست که مشتریان به این خوبی به این برند متصل می شوند.
اسپاتیفای
تقریباً همه برنامه های موسیقی به شما توصیه های موسیقی خودکار را ارائه می دهند. با این حال، سرویس Spotify’s Discover Weekly این ازاریابی را به سطح دیگری رسانده است. کیفیت انتخاب ها به طور مداوم خوب است. به نظر می رسد که این برنامه به خوبی کاربران خود را می شناسد.
پیشنهادهای شخصی سازی شده اسپاتیفای
فناوری پشت برنامه از Echo Nest است که در سال ۲۰۱۵ خریداری شد. با استفاده از این الگوریتم، برنامه سلیقه موسیقایی کاربر را بر اساس رفتار گوش دادن آنها تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر یک کاربر آهنگ را در کمتر از ۳۰ ثانیه سریع به جلو ببرد، آن را کنار می گذارد. سپس برنامه از اعلان های مربوط به آن آهنگ یا هنرمند خاص اجتناب می کند.
Iberia Airlines
این شرکت در سال ۲۰۱۶ کمپینی را راه اندازی کرد که در آن ایمیل هایی را برای مشتریان ارسال می کرد که سوالات خاصی را می پرسیدند. سوالات شامل پرسیدن در مورد مقصد تعطیلات رویایی شما و اینکه با چه کسی می خواهید بروید. برای پاسخ به این سوالات، مشتریان باید مشخصات فردی را که میخواستند با او سفر کنند، مانند نام و آدرس ایمیل خود، تکمیل میکردند.
سپس وب سایت یک کارت تبریک تعطیلات را برای آن شخص ارسال می کند که در مورد تعطیلات رویایی شما صحبت می کند. وب سایت با اجازه کاربران از کوکی ها استفاده می کند. بنابراین، شخص دیگر پیشنهادهای مشابهی را در سراسر وب مشاهده می کند.
Twiddy
همانطور که در بخش قبل ذکر شد، فقط داشتن داده کافی نیست. باید بتوانید از آن در حد توانش استفاده کنید. Twiddy یک شرکت اجاره تعطیلات است. این شرکت داده ها را به دنبال تغییر هفته به هفته در حجم و تقاضای اجاره جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.
بر اساس این اطلاعات، توصیه هایی را در مورد قیمت گذاری به صاحبان خانه ارسال کرد. اطلاعات هم مفید و هم قابل اجرا بود. این به مشتریان کمک کرد تا قیمت های واقعی تری را بر اساس تقاضا تعیین کنند. نتیجه نهایی شامل افزایش رزرو و رضایت مشتریان بود.
سوالات متداول
چرا بازاریابی شخصی سازی شده مهم است؟
بازاریابی شخصی سازی شده به یک معیار مهم برای رضایت مشتری تبدیل شده است. مشتریان اطلاعات شخصی خود را در اختیار برند قرار می دهند و در ازای آن انتظار دارند که با آنها رفتاری منحصر به فرد شود.
چگونه استراتژی های بازاریابی شخصی سازی شده خود را اندازه گیری کنیم؟
چندین راه وجود دارد که می توانید از آنها برای سنجش اثربخشی استراتژی های بازاریابی شخصی سازی شده خود استفاده کنید. ردیابی پاسخ مشتری و ایجاد داشبوردهای گزارش دهی بصری می تواند کمک بزرگی باشد. این اطلاعات به شما کمک می کند تا هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف استراتژی خود را شناسایی کنید.
چگونه از شخصی سازی بازاریابی استفاده می کنید؟
مشتریان خود را تقسیم بندی کنید، از پیام های هدفمند استفاده کنید، رفتار مشتریان را در وب سایت خود ردیابی کنید، مشتریان را مجددا هدف قرار دهید و ایمیل های شخصی سازی شده ارسال کنید، برخی از راه هایی است که می توانید از بازاریابی شخصی سازی شده استفاده کنید.
نوشته بازاریابی شخصی سازی شده چیست اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها