اصول اولیه سئو ممکن است در نگاه اول اصول پیش پا افتاده ای به نظر برسد. اما در حقیقت همین نکات ساده، می توانند تاثیر شگرفی بر روی وضعیت کب و کارتان در دنیای اینترنت ایجاد کنند. در عین حال، سئو به آن ترسناکی که به نظر میرسد نیست؛ برای سئو، استراتژیهایی وجود دارد که با رعایت آنها و اصول اولیه سئو، میتوان به سادگی یک حضور آنلاین مناسب را برای کسبوکارها ایجاد کرد.
اگر کسبوکار خود را در فضای دیجیتال گسترش دادهاید، چطور میتوانید بفهمید که مشتریان در صورت نیاز به استارتاپ شما دسترسی پیدا کرده و از خدماتتان استفاده میکنند یا خیر؟ یا بهترین راهحل برای مقاومت استارتاپ شما در کنار سایر رقبای آنلاینی که وجود دارند، چیست؟
بیشک پاسخ سوالاتی از این دست، در گرو آشنایی با مفاهیم سئو و رعایت کردن آنهاست. بر این اساس اگر ۹ مورد زیر را در استراتژیهای سئو رعایت کنید، قطعا میتوانید در فضای رقابتی به شدت آنلاین عصر حاضر، به مشتریان خود دست پیدا کرده و جایگاه خود را به عنوان یک کسبوکار نوپا تثبیت کنید.
بررسی صفر تا صد
برای ایجاد یک استراتژی موفق در فرایند سئو، قبل از هر چیز باید بدانید در کجا ایستادهاید، یعنی کسبوکار شما در چه شرایطی قرار دارد و رسیدن به این مهم نیز از طریق بررسی سئو (SEO Audit) امکانپذیر است. این مرحله یکی از مراحل مهم در ایجاد استراتژیهای سئو به شمار میرود، زیرا باعث ایجاد درک دقیقی از کسبوکارتان شده و میتوانید بهترین جایگاه را برای بهبود آن پیدا کنید.
بررسی سئو مانند یک نقشه راه عمل کرده و نکات زیادی را مانند اینکه آیا طراحی سایت شما کاربرپسند است یا خیر، لینکها به درستی کار میکنند یا خیر و … درباره وضعیت سئو گوشزد میکند.
بیشتر بخوانید: اینستاگرام هم به سئو نیاز دارد
انتخاب کلمات کلیدی درست
شاید کلمات کلیدی در ظاهر پیچیده به نظر برسند، اما در حقیقت ساده هستند. آنها کلمات و عبارات سادهای هستند که مشتریان بالقوهی هر کسبوکاری برای محصولات و خدمات مورد نیاز خود در فضای آنلاین جستجو میکنند. انتخاب کلمات کلیدی درست از این نظر اهمیت دارد که روند پیدا کردن وبسایت شما را برای موتورهای جستجو راحتتر میکنند و موتورهای جستجو نیز اطلاعات مربوط به کسبوکار شما را به جستجوگران تحویل میدهند.
در انتخاب کلمات کلیدی باید سه عنصر ارتباط، تقاضا و رقابت را در نظر گرفت. از طریق برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه میتوان کلمات کلیدی مورد تقاضای آنها را پیشبینی کرد و با توجه به فضای رقابتی با دیگر وبسایتهای نزدیک، یک رویکرد رقابتی را برای کسب رتبه بالاتر سئو اتخاذ کرد.
انتخاب کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارند، امکان بالا بردن نتایج جستجوی وبسایت و قرار گرفتن در رتبههای بالاتر را فراهم میکند.
از طرف دیگر به منظور بهبود کلمات کلیدی، باید هر سه نوع نمونه کلمات کلیدی کوتاه، کلمات کلیدی بلند و کلمات کلیدی محلی را نیز در دستور کار خود قرار دهید.
انتخاب کلمات کلیدی محلی مشتریانی را که در نزدیکی شما هستند راحتتر به سوی شما هدایت میکند.
کلمات کلیدی طولانی یا (دم بلند) عبارات ۳ تا ۵ کلمهای هستند و در مقابل آنها، کلمات کلید دم کوتاه قرار دارد که تعداد کلمات کمتری دارند.
اگرچه نرخ جستجوی کلمات کلیدی کوتاه بیشتر است، اما رقابت آنها نیز بالاتر است و رتبه وبسایت را پایین میآورند. بنابراین بهتر است از هر دو گروه این کلمات کلیدی استفاده کنید.
یکی از موارد دیگری که باید در انتخاب کلمات کلیدی مد نظر داشته باشید، توجه به جستجوی صوتی کلمات کلیدی است که امروزه بین کاربران باب شده است و بسیاری از افراد ترجیح میدهند ار دستیارهای صوتی برای جستجوی خود استفاده کنند.
از آنجایی که شیوه و نوع صحبت کردن افراد متفاوت است، کلمات کلیدی صوتی نیز متفاوت بوده و باید با دقت بیشتری انتخاب شوند؛ ضمن اینکه عموما جستجوی صوتی در قالب کلمات کلیدی طولانی و به صورت سؤال ارائه میشود.
تولید محتوای عالی
هر اندازه که انتخاب درست کلمات کلیدی باعث راه یافتن جستجوگران به یک وبسایت میشود، ارائه یک محتوای عالی آنها را در وبسایت مذکور نگه خواهد داشت. بنابراین باید محتوایی به کاربران ارائه شود که به نیازهای آنها را پوشش داده و به سؤالات احتمالی آنها پاسخ دهد. یک محتوای عالی باید برای مشکلات کاربران راهحلهای کاربردی ارائه داده و اطلاعات بیشتری درباره سرویس و محصول مورد نظر آنها بدهد.
محتوا در بهبود استراتژیهای سئو بسیار تأثیرگذار است، به طوری که ارائه یک محتوای جالب و قدرتمند در وبسایت و رسانههای اجتماعی، مخاطبان زیادی را به سوی شما جلب خواهد کرد. فقط کافی است محتوای خود را جذاب کنید و از آن پس مخاطبان شما بقیه کارها را انجام میدهند.
موبایلپسند باشید
خواه این نکته را بپذیرید و خواه نپذیرید، گوشیهای هوشمند آمدند که بمانند و امروزه بسیاری از کاربران اینترنت از طریق گوشیهای هوشمند خود به دنیای دیجیتال متصل میشوند. بررسیها نشان میدهند تعداد کاربران گوشیهای هوشمند تا سال جاری به ۴.۷ میلیارد نفر خواهد رسید. بنابراین یکی از نکات مهمی که در فرایند سئو باید به آن توجه کنید، بهینهسازی وبسایتتان برای گوشیهای هوشمند است، زیرا در فضای رقابتی کنونی که نیمی از کل ترافیک جهانی به دستگاههای تلفن همراه منتسب است، به نظر میرسد نادیده گرفتن این دستگاهها غیرعاقلانه باشد.
بکلینک بسازید
لینکهای برگشتی، پیوندهای قابلکلیکی هستند که در سایتها حضور دارند و به سایتهای دیگر ارجاع میدهند، بنابراین هنگامی که یکی از منابع قابل اعتماد، به وبسایت شما بکلینک بدهد، این فرایند میتواند در روند رتبهبندی سایتتان تأثیر زیادی داشته باشد.
به طور مشابه نیز هرگاه لینکهایی را در سایت خود قرار میدهید که به سایتهای معتبر و مرتبط با محتوای ارائه شده توسط شما ارجاع میدهند، استراتژی سئو را بهبود میبخشید.
بر این اساس بخشی از استراتژی هر وبسایتی باید شامل دسترسی به سایتهای معتبر و همکاری با آنها برای ایجاد لینکهای سودمند متقابل باشد.
دریافت گواهینامه SSL
این گواهینامه که مخفف Secure Socket Layer به معنای لایه امنیتی محافظ است، اطلاعات بین کاربر و سرور را کدگذاری کرده و از سرقت و هک شدن اطلاعات جلوگیری میکند. شکی نیست که مشتریان به امینیت سایبری بیش از گذشته اهمیت میدهند و نگران به خطر افتادن دادههای خود هستند. بر این اساس کاربران نسبت به وبسایتی که به نظر امن نمیرسد، مردد هستند و بر این اساس دریافت گواهینامه مذکور میتواند در جلب اعتماد مشتریان و افزایش ترافیک وبسایت کمک کند. از جمله مزایای این گواهینامه این است که به اعتبار وبسایت شما اضافه میکند، ضمن اینکه به موتورهای جستجو و مشتریان نیز سیگنالهایی را مبنی بر این وبسایت شما قانونی است، ارسال میکند.
استفاده از نشانهگذاری Schema
یکی از قدرتمندترین راهکارها جهت بهینهسازی یک وبسایت برای موتورهای جستجو، از طریق نشانهگذاری Schema است. این زبان نشانهگذاری، شامل کدهایی میشود که جزئیات یک وبسایت را تعریف میکنند و از طریق این نشانهها میتوان یک سری توضیحات در مورد بخشهای مختلف سایت به موتورهای جستجو ارائه داد. بر این اساس موتورهای جستجو میتوانند از طریق نشانهگذاری Schema مهمترین اطلاعات وبسایتتان را به مشتریان ارائه دهند. همچنین موتورهای جستجو از طریق این نشانهگذاریها متوجه میشوند چه اطلاعاتی برای مشتریان مهم است و بر همین اساس نیز اطلاعات مذکور مستقیما در نتایج جستجو نشان داده میشود.
انتخاب URL سئوپسند
شاید در وهله اول اینطور تصور شود که URLها یک عامل ساده و ناچیز در استراتژیهای سئو به شمار میروند، اما واقعیت این است که همین فاکتور به ظاهر کوچک و ساده، میتواند نقش مؤثری در فرایند بهینهسازی موتورهای جستجو ایفا کرده و در فضای رقابتی اینترنت، رتبه سایت شما را بالاتر ببرد. URL همان نشانی وب است و برای بهینهسازی این نشانی اینترنتی بهتر است از به کار بردن URLهای خیلی طولانی که حاوی حروف و اعداد تصادفی هستند، خودداری کنید؛ زیرا نه تنها به رتبه وبسایت شما آسیب میزند، بلکه باعث انصراف مشتریان بالقوه جهت بازدید از وبسایتتان نیز میشود. یک URL مناسب در درجه اول باید ساده بوده و در گام بعدی نیز این ایده را به کاربر ارائه دهد که چه محتوایی را از صفحه انتظار داشته باشد. بر این اساس انتخاب حروف و اعداد رندمی و عجیب و غریب که هیچ معنایی ندارند، نمیتواند یک نکته مثبت در فرایند بهینهسازی موتورهای جستجو جهت یافتن یک وبسایت باشد.
دنبال کردن پیشرفت خود
بیایید با یکدیگر صادق باشیم، اگر شما به دنبال پیشرفت کسبوکارتان در فضای وب نیستید دیگر لزومی ندارد برای بهبود استراتژی سئو وقت بگذارید! بر همین اساس نیز باید به منظور بهینهسازی استراتژیهای سئوی خود، یک گزارش پیشرفت دورهای و مداوم را تهیه کنید که در فواصل زمانی منظم، نحوه موفقیت وبسایتتان را در رابطه با بهینهسازی موتورهای جستجو ارائه دهد. برای این منظور نیز ابزارهای زیادی وجود دارند که میتوانید از طریق آنها پیشرفت فرایند سئوی خود را دنبال کنید.
با پیگیری روند تکامل وبسایتتان میتوانید به موفقیت تلاشهای استراتژی سئوی خود مانند موارد زیر دست پیدا کنید که قطعا در تعیین استراتژیهای بعدی مؤثر خواهند بود:
کنترل بهبود رتبه موتور جستجو برای کلمات کلیدی مختلف
مشاهده افزایش و کاهش ترافیک وبسایت
بررسی حضور وبسایت در فضای رقابتی
شناخت بهترین محتوای ارائه شده و کمک به تدوین استراتژیهای محتوا
در پایان لازم به ذکر است که استراتژیهای سئو قوانین ثابت و ایستایی ندارند و نباید تصور کنیم که ۹ مورد مذکور حجت را در فرایند بهینهسازی موتورهای جستجو تمام میکنند؛ بلکه استراتژی سئو یک چشمانداز همیشه در تغییر است و همواره تکنیکها و ابزارهای جدیدی ایجاد میشوند که میتوانند در فرایند بهبود سئو مؤثر باشند. بنابراین ضمن رعایت موارد فوق، باید بهروز بوده و از راهکارهای جدیدتر غافل نبود.
فراموش نکنید که یک استراتژی خوب سئو، چیزی فراتر از کلمات کلیدی است و برای بهبود رتبه سایت خود در فضای رقابتی امروز و حضور بیشتر کاربران در وبسایتتان باید به طور موازی از تمام استراتژیهای مربوط به این حوزه استفاده کنید.
نوشته اصول اولیه سئو و بهینه سازی کسب و کار اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها