با معرفی شروع کنیم؟
سید محمد نظری هستم، هم بنیانگذار محصول درس پلی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان آرمان نرم افزار یاران، از سال 93 شروع به کار کردم، حوزه اصل فعالیتم فناوری اطلاعات است اما در کنارش مشاور تحصیلی بودم و در حال حاضر معلم درس کارآفرینی متوسطه دوم هستم البته این کلاس بیشتر محتوای هدایت شغلی دارد، تلاشم این است بچه ها برخلاف موج فکر کنند و نسبت به پیدا کردن استعدادها، توانایی ها و علاقه هاشون دغدغه داشته باشند و اجازه ندهند رقابت کنکور برای آیندهشان تصمیم بگیرد.
چظور حوزهی آموزش به دغدغهی شما تبدیل شد؟
این یک حقیقت تلخست که آموزش ما به جای تربیت نیروی متخصص و علاقه مند بر ارزیابی هوش حفظی و ریاضی توجه دارد و متاسفانه دانش آموزان ما هیچ هدایت تحصیلی _ شغلی تا موقع انتخاب رشته دریافت نمی کنند، البته آن زمان هم کار از کار گذشته و بچهها مجبور هستند با یک عدد و یک دفترچه مسیر تحصیلی و شغلی خودشان را تعیین کنند.
آموزش کشور باید به سمتی حرکت کند که دانشآموزانهایمان وقتی به 15 تا 18 سالگی رسیدند حداقل با 30 شغل که متناسب با تواناییها و استعداد هاشون هست آشنا باشند و از روی شناخت و با علاقه مسیر تحصیلی-شغلی خودشان را انتخاب کنند، در واقع سیستم آموزشی ما مسیر رسیدن به تخصصِ مورد علاقه را کوتاه تر کند. این تحول در صنعت آموزش زمانی میسر خواهد شد که با فرهنگ سازی و ترویج درست، انتظارات خانوادهها و مدارس و تعریف آنها از موفقیت بچهها تغییر کند و موفقیت یک دانش آموز رسیدن به تخصص مورد علاقهاش معنا شود.
در شرکت آنیا از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ سه محصول شاهوش، برین جیم ونبردانگلیسی را توسعه دادیم، پیمانکار یک پروژه بین المللی و یک پروژه داخلی بودیم که همگی در حوزه آموزش آنلاین بودند، علاوه بر اینها در بعد محتوایی نیز رسانه ویکی هوش را راه اندازی کردیم، به خاطر این تجربهها و محصولات، موفق به جذب سرمایه برای درس پلی شدیم، برای درس پلی بسیار پر انگیزه و انرژی بودیم و دوست داشتیم به روند هدایت تحصیلی و شغلی بچه ها کمک کنیم، خیلی زود MVP را توسعه دادیم و از بازار فیدبک گرفتیم، متاسفانه حتی مدارس غیرانتفاعی با شهریه های بالا حاضر به پرداخت هزینه برای محصولی که به هدایت تحصیلی و شغلی بچه ها کمک کند نیستند و در عوض برای افزایش قدرت تست زنی و قبولی در ماراتن کنکور بازار بسیار گران و پرهزینه ای ایجاد کردند، برای مثال در دی ماه سال 1400 هزینه طراحی یک سوال آموزشی با کیفیت 70 هزار تومان بود یعنی اگر شما بخواهید فقط 1000 سوال با کیفیت در محصول خودتان قرار دهید باید 70 میلیون تومان هزینه میکردید.
با کمبود نقدینگی و زمان مواجه بودیم اما از نظر محتوایی محصول را غنی کردیم و و از نظر فنی علاوه بر فیچرهایی که تعهد به توسعه داشتیم، فیچرهایی که از دل تست بازار آمده بودند را نیز توسعه دادیم تا محصول با بازار و نیاز هم راستا باشد، با هر سختی و فشردگی به نسخه خوبی رسیدیم که در فاز تست قبل از انتشار استقبال چند مدرسه ازش عالی بود، اما متاسفانه کمپین هایمان همزمان شدند با اواخر شهریور و مهر ماه 1401 و ما ماندیم با هزینه های درجریان، اینترنتی قطع و رویدادی که لغو شده بود. چند ماه سعی کردیم با نقدینگی نزدیک به صفر تحمل کنیم اما نشد که مجدد برای کمپین های بازاریابی لغو شده هزینه کنیم و محصول را فعلا پشتیبانی حداقلی میکنیم.
لندسکیب صنعت آموزش آنلاین در ایران
در مورد انتشار لندسکیب صنعت آموزش آنلاین کمی توضیح می دهید؟
وقتی در مورد بازار آموزش آنلاین تحقیق میکردیم، خیلی اذیت شدیم چون هیچ اطلاعات دقیق و گزارش معتبری وجود نداشت، از اینرو تصمیم گرفتیم برای صنعت آموزش آنلاین کشور لندسکیب طراحی و منتشر کنیم. چون معتقدیم وجود لندسکیب بازار برای هر صنعتی بسیار مفید است و حالا دوست داریم نتیجه تحقیقات خودمان را منتشر کنیم تا اگر کارآفرینی قصد دارد به آموزش کشور کمک کند، حداقل در بخش شناسایی فعالین بازار یک گزارش اولیه داشته باشد.
در توضیح کوتاه در مورد لنداسکیپ صنعت آموزش آنلاین ایران خدمتتان عرض کنم، نزدیک 200 کسب و کار ایرانی و حداقل 200 کسب و کار بین المللی را بررسی کردیم و کسب و کارهای ایرانی را در 13 دستهی استاندارد و تعریف شده قرار دادیم که توضیح کوتاهی در مورد هر کدام خدمتتان عرض میکنم:
مشاوره و هدایت تحصیلی، بزرگترین دسته از نظر تعدد کسب و کار هاست.
آموزش آنلاین، بزرگترین دسته از نظر تولید محتوا و ارزش مالیست.
کشف، بزرگترین دسته از نظر تنوع است و شامل پلتفرم های انتشار محتوای آموزشی، پرسش و پاسخ، مقایسه و بررسی و فروشگاه های آنلاینست.
ارزیابی، شامل بانک آزمون ها و کسب و کارهای فعال در این حوزه است.
LMS ، کسب و کارهای مشغول در حوزه سیستم های مدیریت مدرسه و کلاس را شامل میشود.
مهارت های کسب و کار، اغلب با مخاطب دانشجو و به آموزش مهارت میپردازند.
برنامه ریزی و هدایت شغلی، دستهای نوپا اما مهم برای آموزش كشور است.
تکنولوژی در آموزش که هنوز تقاضا و نیاز جدی در بازار ندارند اما میتوانند به اثربخشی آموزش کمک کنند.
کسب و کارهای دسته سنجش و تقویت هوش، برای ارزش نهادن به سایر هوشها در تلاش هستند.
سرمایه گذاری و رویداد که میتوانند نقش بسیار کلیدی و مهمی در توسعه این اکوسیستم داشته باشند.
و سه دسته ی باقیمانده آموزش زبان و مهاجرت، المپیاد و شبکه اجتماعی می باشند.
صحبت پایانی
از همکارانم که در تهیه لندسکیب کمک کردند کمال تشکر را دارم و خوشحال میشویم سایر دوستان و فعالان این حوزه به کاملتر شدن این لندسکیب کمک کنند. برای دریافت نسخه با کیفیت نیز میتوانند در لینکدین پیام دهند، با کمال میل خدمتشان ارسال میکنیم.
امیدوارم کسب و کارهای حوزه آموزش آنلاین پر سود باشند اما هدفشان فقط کسب سود نباشد و مسیر رسیدن به تخصصِ مورد علاقه برای دانشآموزهایمان کوتاه تر شود.
نوشته از چالش های حوزه آموزش تا انتشار لندسکیب صنعت آموزش آنلاین اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها