افزایش سودآوری یکی از دغدغههای اصلی هر کسبوکاری است. برای رسیدن به این هدف، تنها افزایش فروش کافی نیست؛ بلکه باید استراتژیهای هوشمندانهای را به کار گرفت که باعث بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینهها شوند. روشهایی مانند استفاده از ابزارهای دیجیتالی، تبلیغات هدفمند و حفظ مشتریان وفادار، تأثیر بسزایی در رشد کسبوکار دارند. با اجرای تکنیکهای نوین، میتوان درآمد را به طور پایدار افزایش داد و در بازار رقابتی متمایز شد.
تکنیکهای نوین برای افزایش درآمد کسبوکار
اصلِ ماجرای افزایشِ درآمد کسبوکار، اصطلاحاً «سود کردن» است. وقتی اهدافتان مشخص باشند، میدانید که کدام روش یا تکنیک بیشتر به دردتان میخورد. در نتیجه، رشد درآمدی را مرتب چک میکنید و روی روشی که بهترین نتیجه را داشته، متمرکز میشوید. خبر خوب اینکه دنیای دیجیتال پُر از تکنیکهای جدید است که کسبوکارها را به سطح بالاتری میبرند.
موارد زیر، 5 تکنیک تاثیرگذارند که مثل سوخت جامد موشک، سودآوری را به اوج میرسانند:
خدمات آنلاین یا سرویسهای دیجیتالی: اینترنت، مثل یک خیابان پر رفتوآمد است که شما هم میتوانید در آن یک فروشگاه اختصاصی داشته باشید. البته این فروشگاه بدون خدمات آنلاین، نه ویترین جذابی دارد و نه قدرت فروش. بنابراین، نیاز است که با کمک این خدمات از جمله طراحی سایت فروشگاه، سودآوری کسبوکارتان را رشد دهید. با طراحی سایت، کسبوکارتان 24 باز است و حتی در نیمههای شب که خوابیدهاید هم سود میکنید!
تبلیغات گوگل یا گوگل اَدز (Google Ads): گوگل ادز، یکی دیگر از راه های قطعی افزایش سود کسب و کار شما محسوب میشود. با تبلیغات گوگل، به جامعهای از مخاطبان دسترسی پیدا میکنید که واقعاً به محصولات یا خدماتتان علاقه دارند. در نتیجه، استراتژیهای تبلیغاتیتان به فروش واقعی تبدیل میشود و به سود بیشتری میرسید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام: در حال حاضر، اگر کسبوکارتان در جایی مثل اینستاگرام نباشد، انگار که اصلاً وجود ندارد! با خلق محتوای جذاب و اصطلاحاً «قُلابدار»، مخاطبان بیشتری جذب کنید و درآمد خود را افزایش دهید.
سرمایهگذاری برای تقویت زیرساخت کسبوکار: قویترین برجها و آسمانخراشها هم به فونداسیون یا زیرساخت محکم نیاز دارند. چرا کسبوکار شما نباید تا این حد محکم باشد؟ اگر شعبه حضوری دارید، دستی به ساختمان قدیمیاش بکشید. اگر آنلاین فعالیت میکنید، زیرساختهای دیجیتالیتان را تقویت کنید.
ارائه تخفیفات و پیشنهادهای ویژه: چه کسی از تخفیف خوشش نمیآید؟ این تکنیک یکی از قدیمیترین اما مؤثرترین روشها برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش است. البته یادتان نرود که تخفیفهای غیرواقعی یا معکوس ارائه نکنید. قرار نیست که بابت تخفیف خیلی زیاد و فکرنشده، دچار ضرر شوید!
آشنایی با استراتژیهای کاهش هزینهها برای افزایش سود
یکی از سادهترین و البته هوشمندانهترین راهها برای افزایش سود، کاهش هزینههاست. اما نه از آن کاهشهایی که به کسبوکارتان آسیب بزند! مثلاً تصور کنید که یک کافه دارید و برای کاهش هزینهها، بهجای قهوه باکیفیت، قهوه ارزانقیمت استفاده میکنید. شاید مشتریها در ابتدا متوجه نشوند، اما وقتی قهوهشان بیشتر شبیه «آبقهوه» شد، دیگر کافهتان را انتخاب نمیکنند. پس کاهش هزینهها باید هوشمندانه باشد. مثلاً کاهش مصرف برق با استفاده از تجهیزات کممصرف، یا خرید مواد اولیه بهصورت عمده. این قبیل تکنیکهای معقولانه، هزینهها را به طور قابلتوجهی پایین میآورند.
علاوه بر این، بهجای تبلیغات بیهدف، روی بخشی از استراتژیهای تبلیغاتی تمرکز کنید که بازدهی بیشتری دارند. تبلیغات دیجیتال مؤثر مثل گوگل ادز یا شبکههای اجتماعی، هزینههای کمتری نسبت به تبلیغات سنتی دارند. اما در عین حال مخاطبان هدف شما را به طور مستقیم نشانه میگیرند تا یک «کنجکاوی کوچک» به «خرید واقعی» تبدیل شود. بنابراین، بهجای تیراندازی در تاریکی، چراغها را روشن کنید و مستقیم به هدف بزنید!
چرا جذب مشتریان وفادار تا این اندازه برای رشد سود مهم است؟
اگر مشتری وفادار ندارید، همه روشهایی که گفتیم را کنار بگذارید و فعلاً روی این مورد تمرکز کنید. هزینههای بازاریابی و جذب مشتریان جدید خیلی بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. هر بار که مشتری جدیدی پیدا میکنید، عملاً هزینه زیادی صرف معرفی کسبوکار خود میکنید، درحالیکه مشتری وفادار شما نیازی به معرفی ندارد.
اهمیت مشتریان وفادار بیشتر 2 دلیل مهم دارد که عبارتاند از:
اول اینکه، بخش مهمی از بازاریابی دهانبهدهان را از دست میدهید.
دوم اینکه، سودآوری مجددتان به صفر میرسد. یعنی هر بار باید با مشتریان جدید روبهرو شوید.
سوم اینکه، مشتریان وفادار به برند شما اعتماد بیشتری دارند. بنابراین، احتمال خریدهای بزرگتر یا پیشنهاد خدمات و محصولات جدید به آنها بسیار بیشتر است.
10 راهکار برای بهبود فروش و افزایش حجم تراکنشها
گاهی تنها چیزی که بین شما و افزایش فروش فاصله میاندازد، «کمی خلاقیت» با «چاشنی جسارت» است. فراموش نکنید که مشتریان شما عاشق حس خوبِ خرید هستند. مخصوصاً وقتی که احساس کنند از یک خرید ساده روزانه، «بُرد» کردهاند. بنابراین، برای بهبود فروش، لازم است از روشهایی استفاده کنید که هم مشتری را سرِ ذوق بیاورد و هم جیب شما را پرتر کند. با چنین رویکردی، مشتریان هم خرید میکنند و هم با خاطره خوب از کسبوکارتان خارج میشوند.
موارد زیر، 10 راهکار برای بهبود فروش و افزایش حجم تراکنشها هستند:
فروش محصولات یا خدمات بهصورت پکیج
طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند
طراحی تخفیفات محدود در بازههای زمانی مختلف
بهبود تجربه کاربری در فروشگاه، اپلیکیشن یا وبسایت
ارائه خدمات پس از فروش حرفهای، ادامهدار و خلاقانه
شخصیسازی خدمات یا محصولات بر اساس نیاز مشتری
استفاده از تبلیغات دهانبهدهان (از مشتریان وفادار کمک بگیرید!)
نمایش نظرات و رضایت مشتریان قبلی در سایت، اینستاگرام یا اپلیکیشن
ارائه پیشنهادهای جذاب برای خرید بیشتر (مثلاً سه بخر، یکی رایگان ببر)
ارسال رایگان برای خریدهای بالاتر از مبلغ مشخص (مثلاً: خرید بالای 500 هزار تومان = ارسال رایگان!)
جمع بندی
موفقیت در افزایش سودآوری نیازمند ترکیبی از خلاقیت، استراتژی و تحلیل مستمر عملکرد کسبوکار است. استفاده از روشهای دیجیتال، بهینهسازی هزینهها و ایجاد تجربهای مطلوب برای مشتریان، میتواند تأثیر چشمگیری در رشد درآمد داشته باشد. همچنین، توجه به مشتریان وفادار و افزایش تعامل با آنها، سودآوری را در بلندمدت تضمین میکند. با اجرای این راهکارها، نهتنها فروش افزایش مییابد، بلکه کسبوکار شما به برند محبوبتری در بازار تبدیل خواهد شد.
نوشته راه های قطعی افزایش سود کسب و کار اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها