پنل کشف دارو با هوش مصنوعی در سومین روز از نمایشگاه اینوتکس 2024

در سومین روز از نمایشگاه اینوتکس 2024 و در سالن نوآوران، پنل کشف دارو با هوش مصنوعی با حضور نقی زاده هم بنیان گذار استیم آنالیتیکس و خانم زارعی بنیانگذار ایکاف برگزار شد.
این پنل، به ارائه گزارش تحلیل پتنت پرداخته شد که کارشناسان با کمک پلتفرم هوش مصنوعی، متن را تحلیل کرده و پتنت ارائه می‌دهند.
نقی‌زاده درباره این صنعت گفت: «درباره فناوری صحبت می‌کنیم که ادعا می‌شود هزینه فرایند کشف داروها را با پنجاه درصد کاهش می‌دهد و اکنون ۲۷۰ شرکت در سراسر جهان مشغول هستند و ابعاد این بازار اکنون بیش دویست میلیارد دلار است.»
نقی‌زاده اشاره کرد که متوسط رشد ثبت پتنت بیشتر از پنجاه درصد بوده که تقریبا در دیگر فناوری ها چنین رشدی دیده نمی‌شود. هم بنیانگذار استیم آنالیتیکس در ادامه، به تحلیل جغرافیایی ثبت پتنت پرداخت و اشاره کرد که بسیاری از این شرکت ها کمتر شناخته شده بوده و استارتاپی هستند.
او در میان شرکت ها، به شرکت های پیشرو در این زمینه اشاره کرد که دانشگاه کالیفرنیا، در صدر این جدول است.
او در ادامه به شرکت پپتیلوتیکس اشاره کرد که شرکتی تازه تاسیس است و پلت‌فرم هوش مصنوعی را توسعه داده که امکان توسعه پراپیکس های جدید را ایجاد می‌کند و در چهار سال اخیر ۴۴ میلیون دلار جذب سرمایه کرده است.
نقی‌زاده به شرکت جنیتک که یکی از شرکت های قدیمی بازار است اشاره کرد و نوآوری های جدید در حوزه هوش مصنوعی صنعت دارو را معرفی کرد.
در ادامه این پنل، مهندس زارعی درباره تکنولوژی های هوش مصنوعی که برای طراحی دارو استفاده می‌شود صحبت کرد.
زارعی اشاره کرد که روند کشف و ساخت یک دارو و اثبات کارایی آن یک فرآیند بسیار زمان‌بر است. از تحقیقات اولیه تا آزمایش های لازم و… زارعی ادامه داد: «اما اگر دیتابیس هایی بود که تاثیر اسید آمینه را پیش بینی کند (که یکی از مهمترین مراحل خلق دارو است) می‌تواند این فرآیند را بسیار راحت تر کند؛ هم از نظر زمانی و هم از لحاظ هزینه».
زارعی با اشاره به اهمیت پتنت و ایجاد انحصار و هزینه‌های آن گفت: «کسانی به سراغ آن می‌روند که پیش بینی درستی از بازار و احتمال موفقیت محصول خود داشته باشند. اما حضور هوش مصنوعی در حوزه دارو بسیار تأثیرگذار است و با توجه به صرفه اقتصادی و کاهش هزینه های تولید و خلق دارو که توسط هوش مصنوعی به دست می‌آید، سرمایه گذاری در این حوزه را توجیه می‌کند».
او اظهار داشت که بیشترین تعداد پتنت های ثبت شده، در حوزه‌های بایو استتیستیکس، بایولوژیکال مدل‌، تشخیص پزشکی بر اساس سیمولیشن و ترکیبات شیمیایی بوده است.
در پایان، زارعی و نقی زاده به تحلیل پرتفولیوی دانشگاه کالیفرنیا پرداختند.

نوشته پنل کشف دارو با هوش مصنوعی در سومین روز از نمایشگاه اینوتکس 2024 اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy