دمودی نکسژن برگزار شد: پرشورترین صحنه نمایش نوآوری

مسیر هشت ماهه نکسژن 24-2023 از یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های خود عبور کرد: دمودیِ نکسژن. جایی که هشت استارتاپ این فرصت را داشتند که نو‌آوری‌های خود را به خوشنام‌ترین فعالان اکوسیستم کارآفرینی ایران ارائه دهند.

این رویداد، 24 بهمن 1402 با همکاری و حمایت شتاب‌دهنده تریگ‌آپ در سالن همایش‌های دانشگاه خاتم و با حضور 150 نفر از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شتابدهنده‌ها، اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، دانشجویان و فعالانی از سایر حوزه‌های کارآفرینی برگزار شد.

نکسژن، پیشران فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در حوزه نوآوری و فناوری است که توسط یک کمیته راهبری شامل افراد شناخته شده حوزه کارآفرینی هدایت می‌شود. حسام مقصودلو، کامران خوشی، کتایون سپهری، امیرحسین محمدی، محمود کریمی و حسین سرافراز اعضای این کمیته هستند.

برنامه نکسژن 24-2023 با ثبت نام 108استارتاپ، در خرداد 1402 آغاز شد و پس از بررسی اولیه، 51 تیم واجد شرایط ورود به این برنامه شدند. این تیم‌ها طی هشت جلسه چهار ساعته، با دقت داوری شدند. پنج کارگاه آموزشی توسط کمیته راهبری نکسژن با شناخت نقاط ضعف و قوت استارتاپ‌ها، ارائه شد. پس از طی این فرایند، هشت تیم برای حضور در دمودی با هدف جذب سرمایه و شناخته شدن در زیست‌بوم استارتاپی ایران انتخاب شدند که تا پیش از آغاز رویداد مورد منتورینگ اختصاصی قرار گرفتند.

این رویداد با خوش‌آمدگویی شاهین اصغری، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان آغاز شد. او ضمن قدردانی از زحمات اعضای کمیته راهبری نکسژن، درباره نیاز به ایده‌های نوآورانه در ایران صحبت کرد:«اقتصاد شرایط بدی را سپری می‌کند و یکی از اهداف اتاق ایران و آلمان حمایت از راهکارهای نوآورانه و ریسک‌پذیر برای ساختن یک اقتصاد موفق است».

در ادامه شهاب جوانمردی، عضو هیات رئیسه اتاق آلمان و مدیرعامل فناپ در سخنرانی خود، بر لزوم توجه استارتاپ‌ها، به نیازهای کشور تاکید کرد:«لازم است تفاوت‌های ارزش‌آفرینی در دنیای امروز را شناخته و با توجه به آن حرکت کنیم».

همچنین، صادق سبحانی، مدیرعامل تریگ‌آپ، هم‌برگزارکننده دمودی نکسژن، ضمن ابراز رضایت از همکاری با اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در برگزاری این رویداد، از سطح جدید سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ تحت عنوان «میکرو وی‌سی» خبر داد و در بخش دیگری از صحبت خود به  توضیح بستر شتابدهی آنلاین تریگیت با هدف آموزش و راهبری استارتاپ‌ها و کسب و کارهای در حال رشد پرداخت:«آماده‌ایم که از طریق تریگیت، آموزش و راهبری کسب و کارهای در حال رشد را به همه جای ایران ببریم».

در فضای پویای این رویداد تیم‌های اسپو، آپتایم، ایلاستوری استودیو، هماطب، امیرفارم، دیجی‌رفاهی، بایتیکل و هلپیکال ضمن ارائه ایده و کسب و کار پاسخگوی سوالات سرمایه‌گذاران حاضر در این رویداد بودند.

در پایان هر هشت تیم حاضر، تندیس استارتاپ برتر را از نسکژن و تریگ‌آپ دریافت کردند.

کسری امام صفاری، مدیر نوآوری و ارتباطات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با اشاره به فعالیت‌های نکسژن در اکوسیستم استارتاپی ایران گفت:«برگزاری دمودی با همکاری یکی از نهادهای نوآوری در اکوسیستم تجربه بسیار خوبی بود و تریگ‌آپ نقش پررنگی در موفقیت این رویداد داشت. قصد داریم این همکاری را در جنبه‌های دیگر برنامه‌های نکسژن هم گسترش دهیم.

با توجه به اعلام تمایل برخی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر حاضر در رویداد، نکسژن استارتاپ‌ها را در مذاکرات و گفت و گوها با سرمایه‌گذاران احتمالی، با مشاوره و توصیه‌های تجاری و حقوقی حمایت می‌کند.

نقل و قولهای تکمیلی

کامران خوشی، عضو کمیته راهبری نکسژن: در چند سال اخیر که وضعیت سرمایه‌گذاری وی‌سی‌ها، هم در ایران و هم در دنیا دچار بحران شده، ورود سرمایه‌گذاران فرشته خارج از اکوسیستم نوآوری نقشی حیاتی پیدا کرده است. اتاق‌های بازرگانی به عنوان واسطه سندیکایی بخش خصوصی می‌توانند ماموریتی در همین راستا برای خود تعریف کنند. اتاق بازرگانی المان به راستی یک نمونه خوب و قابل کپی کردن در این زمینه است.
حسین سرافراز، قائم مقام مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان:«وقتی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و المان به نواوری و فناوری ورود کرد، فاصله اعضای اتاق از این فعالیت‌ها زیاد بود. حالا اما می‌بینیم که اعضا از برنامه‌های اتاق از جمله ورود به مفاهیم به روز از جمله صنعت نسل چهار و دنیای نوآوری بیشتر شده است. ما از اعضای اتاق می‌خواهیم با مشارکت بیشتر در برنامه‌های نکسژن، نقش پررنگی در اینده اقتصاد و صنعت ایران داشته باشند».
فراز جبلی، مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان:«مسیر حرکتی نکسژن می‌تواند به گونه‌ای باشد که هم پاسخگوی نیاز اعضا باشد و هم پاسخگوی نیاز بازار. در شرایط سخت اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و المان باید نقشی منطبق با خلا‌های موجود بازی کند. به طور خلاصه، تیم‌ها، ایده‌ها و راهکارهای خود را هم‌راستا با نیازهای صنعت تنظیم کنند».
کسری امام صفاری، مدیر نوآوری و ارتباطات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان:«این ظرفیت هم در اعضای اتاق و هم در بین استارتاپ‌ها وجود دارد که در کنار هم، به موفقیت برسند. نکسژن در اتاق ایران و آلمان می‌تواند بستری فراهم کند که صنایع بتوانند با ورود به نوآوری، جایگاه خود را در آینده بازار ارتقا دهند و هم استارتاپ‌ها در مسیر کارآفرینی، ارزش افزوده خلق کنند. با مشارکت فعال اعضا، می‌توان استارتاپ‌های موفق را به حلقه اعضای اتاق اضافه کرد».
کتایون سپهری از اعضای کمیته راهبری نکسژن:«امسال، ایده‌های جدید، هم به لحاظ کمی و هم کیفی از سطح خوبی برخوردار بودند. تیم‌های منتخب، که در مراحل مختلف از مراحل اولیه تا سری B بودند، نه تنها در کارگاه‌ها و جلسات منتورینگ حضور فعال داشتند، که تا اخرین لحظات باقی مانده تا ارایه به سرمایه‌گذار هم به دنبال بهبود ارایه‌ها بودند و با اشتیاق زیادی برای جذب سرمایه اماده شدند. به گفته ان‌ها، حضور در جلسات مشترک باعث شد بتوانند از دانش و تجربیات موفق دیگران نیز بهره‌مند شوند. در پایان دمودی، دوستان اتاق و تیم‌های استارتاپی خبرهای خوبی را به اشتراک گذاشتند که تیم‌ها توانسته‌اند با ارایه‌ای حرفه‌ای و جذاب، نظر سرمایه‌گذاران را برای مذاکرات بعدی جلب کنند و ما هم امیدواریم که همه تیم‌ها به یک توافق ارزشمند برسند و این فرایند نقطه عطفی در مراحل توسعه کسب و کارشان‌ باشد. خروجی این رویداد نشان می‌دهد که خلاقیت و نوآوری در ایده‌پردازی همراه با یک استراتژی قویِ توسعه مدل کسب و کار، می‌تواند باعث شود تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مشتاق باشند».
حسام مقصودلو، عضو کمیته راهبری نکسژن:«به نظرم پس از این دوره دمودی، نکسژن جای خود را به خوبی در اکوسیستم کارافرینی مشخص کرده است. حمایت از تیم‌ها ادامه خواهد داشت و نکسژن از جنبه مشورتی از تیم‌ها حمایت خواهد کرد. هرچند تیم‌ها باید این را بدانند که ما یک شتابدهنده یا نهاد منتورینگ استارتاپ نیستیم و تصمیم نهایی و مسئولیت‌ها طی مذاکره با سرمایه‌گذاران احتمالی بر عهده خودشان خواهد بود».
امیرحسین محمدی، عضو کمیته راهبری نکسژن:«نکسژن کمک می کند به ایجاد یک جامعه پر جنب و جوش که در ان استارتاپ‌ها راهنمایی‌ها و حمایت‌های لازم برای پیشرفت را دریافت کنند. در طول برنامه نکسژن امسال، هدف ما حمایت از تیم‌ها از اصول کارافرینی تا ارائه به سرمایه‌گذاران، از طریق آموزش‌های متنوع، جلسات مشاوره و منتورینگ بود. هدف ما ایجاد محیطی است که استارتاپ‌ها در آن رشد کنند».
محمود کریمی، یکی دیگر از اعضای کمیته راهبری نکسژن:«نکسژن فراتر از یک ویترین است؛ این گواهی بر تلاش‌های مشترک نکسژن و تریگ‌آپ است. این همکاری محیطی را ایجاد می‌کند که در ان استارتاپ‌ها نه تنها ایده‌های خود را ارائه می‌کنند، بلکه ارتباطاتی را ایجاد می‌کنند که برای رشد پایدار آن‌ها ضروری است».

نوشته دمودی نکسژن برگزار شد: پرشورترین صحنه نمایش نوآوری اولین بار در شنبه مگ. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy