برترین رویداد های استارتاپی ایران و جهان

شبکه روابط، ارتباطات و تلاش برای تعامل با جوامع بزرگ و کوچکی که به نوعی به کسب‌وکار افراد مرتبط هستند، برگ برنده هر کارآفرینی محسوب می‌شوند. تا جایی که در جهان مدرن، شبکه ارتباطی هر فرد، ثروت واقعی او به حساب می‌آید. به‌ویژه با رشد روزافزون نیازهای کسب‌وکارها به یکدیگر، اهمیت این موضوع روشن‌تر می‌شود. 

در این میان، موج نوآوری و کارآفرینی در جوامع مختلف روز به روز در حال افزایش است. اکوسیستم رو به رشد نوآوری، فضایی پویا و سرشار از فرصت‌ها را برای توسعه ایده‌های جدید و حل چالش‌های پیچیده فراهم می‌کند. در این میان، استارتاپ‌ها به عنوان موتورهای محرک نوآوری نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

با این حال، موفقیت یک استارتاپ تنها به ایده اولیه‌اش بستگی ندارد. عواملی مانند دسترسی به منابع مالی، شبکه‌‌ای از حامیان و البته فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد، همگی نقشی حیاتی در تعیین موفقیت یا شکست یک کسب‌و‌کار نوپا دارند. این همان جایی است که رویدادهای استارتاپی نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و می‌توانند پاسخی به نیاز بنیانگذاران استارتاپ‌ها و اعضای تیم‌هایشان بدهند. 

رویدادهای استارتاپی، رویدادهای چندمنظوره‌ای هستند که بستری برای رشد، یادگیری و همکاری را در اکوسیستم استارتاپی فراهم می‌کنند. این رویدادها فرصت‌های ارزشمندی برای برقراری ارتباط، ایجاد شبکه روابط و یادگیری از تجربیات دیگران را ارائه می‌کنند. سخنرانی‌های الهام‌بخش از سوی بزرگان اکوسیستم‌ها و زیست‌بوم‌های نوآوری، پنل‌های تخصصی، کارگاه‌های عملی و جلسات راهنمایی و انتقال تجربیات مانند تجربیات موفقیت و شکست، از جمله بخش‌های این رویدادها هستند که همگی به توسعه مهارت‌ها و دانش شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند. 

بخش‌های مختلف هر رویداد استارتاپی

رویدادهای متنوعی در اکوسیستم استارتاپی در مقیاس کشوری، منطقه‌ای و جهانی برگزار می‌شود. این رویدادها فارغ از ماهیت و اهدافی که دنبال می‌کنند، معمولا شامل بخش‌هایی هستند که در راستای ماموریت آنها تعریف شده است. برخی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در بسیاری از رویدادهای استارتاپی یافت می‌شود عبارت هستند از:

شبکه‌سازی

شبکه‌سازی بخش مهمی از رویدادهای استارتاپی است که بستری را برای ارتباط و تبادل ایده‌های حاضران فراهم می‌کند و به تقویت روابط میان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اکوسیستم منجر می‌شود. شبکه‌سازی ابزاری ضروری برای رشد و موفقیت استارتاپ‌هاست. از طریق شبکه‌سازی، شرکت‌کنندگان می‌توانند از تجربیات یکدیگر بیاموزند، فرصت‌هایی برای همکاری بیابند و البته کسب‌وکار و تخصص خود را به سایرین معرفی کنند. 

پنل‌های گفتگو

پنل‌های گفتگو در رویدادهای استارتاپی، جلساتی هستند که در آنها گروهی از فعالان اکوسیستم نوآوری یا کارآفرینان موفق در مورد موضوعات خاصی بحث می‌کنند. این افراد تجربیات، برداشت‌ها و توصیه‌هایشان را با حاضران به اشتراک می‌گذارند و فرصت‌های ارزشمندی برای یادگیری به شرکت کنندگان ارائه می‌دهند. گاهی این پنل‌ها بر گفتگویی تعاملی استوار است و به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد تا با مهمانان پنل وارد گفتگو شوند. 

ارائه استارتاپی

ارائه ایده استارتاپ (یا همان پیچ) یکی از اجزای کلیدی بسیاری از رویدادهای استارتاپی است. در این بخش، کارآفرینان ایده کسب‌و‌کارشان را به مخاطبانی که اغلب شامل سرمایه‌گذاران بالقوه و فعالان اکوسیستم می‌شوند، ارائه می‌دهند. هدف این است که مخاطبان را از توانایی و پتانسیل ایده محوری کسب‌و‌کار آگاه کنند. برنامه‌های ارائه، فرصتی ارزشمند برای استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه و دریافت بازخورد است. 

کارگاه 

کارگاه‌ها در رویدادهای استارتاپی، جلسات تعاملی هستند که بر انتقال مهارت یا دانش خاصی متمرکزند. کارگاه‌های آموزشی به صورت عملی و تحت هدایت یک مدرس که کارشناس حوزه‌ای مشخص است برگزار می‌شوند و تجربه یادگیری کاربردی را برای حاضران فراهم می‌کنند. کارگاه‌ها می‌توانند موضوعات گوناگونی از مهارت‌های فنی تا بازاریابی و مدیریت را پوشش دهند و به شرکت کنندگان فرصت یادگیری، تمرین و پیشرفت را می‌دهند.

سخنرانی‌

سخنرانی از بخش‌های جذاب بسیاری از رویدادهای استارتاپی است. این سخنرانی‌ها توسط چهره‌های سرشناس و کارآفرینان موفق ارائه می‌شوند که تجربیات و چشم‌انداز خود را به اشتراک می‌گذارند. سخنرانی‌ها می‌توانند به شدت انگیزه‌بخش و الهام‌بخش باشند و درس‌ها و دیدگاه‌های ارزشمندی را به مخاطبان ارائه دهد و در برخی موارد، به گفتگوهای سازنده‌ای پس از آن بین شرکت‌کنندگان بیانجامد. 

نمایشگاه

برخی رویدادهای استارتاپی، بخشی به عنوان نمایشگاه دارند که در آنها، استارتاپ‌ها محصولات یا خدمات خود را به نمایش می‌گذارند. این فضا فرصتی برای کارآفرینان است تا نوآوری‌هایشان را به مخاطبانی گوناگون (از جمله سرمایه‌گذاران بالقوه، مشتریان و فعالان اکوسیستم نوآوری) نشان دهند. حضور موثر در نمایشگاه به استارتاپ‌ها امکان می‌دهد دیده شوند، بازخورد مستقیم دریافت کنند و احتمالاً شراکت‌هایی را شکل دهند. همچنین به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا با محصولات، فناوری‌ها و راه‌حل‌های جدید در بازار آشنا شوند. در مجموع، نمایشگاه‌ها نقش مهمی در تقویت نوآوری، همکاری و رشد در اکوسیستم استارتاپی ایفا می‌کنند. 

جلسات منتورینگ

جلسات منتورینگ (مربی‌گری) در رویدادهای استارتاپی، فرصتی بی‌نظیر برای حاضران فراهم می‌کنند تا از کارآفرینان با تجربه یا متخصصان صنعت، مشاوره و راهنمایی شخصی دریافت کنند. این جلسات می‌تواند به صورت دونفره یا در گروه‌های کوچک برگزار شود که محیط صمیمانه‌تری را برای بحث‌های عمیق فراهم می‌کند. منتورها (مربیان) می‌توانند دیدگاه‌ها، تجربیات و استراتژی‌هایشان را به اشتراک بگذارند و به شرکت‌کنندگان در غلبه بر چالش‌ها، تصمیم‌گیری آگاهانه و شتاب بخشیدن به رشد استارتاپ‌شان کمک کنند. این جلسات به یادگیری و رشد کمک می‌کنند، بلکه روابط معناداری را شکل می‌دهند که می‌تواند درهای جدیدی را به روی فرصت‌ها و همکاری‌های آینده باز کند.

انواع رویدادهای استارتاپی 

اکوسیستم‌های استارتاپی در سراسر جهان هر سال و در فصل‌های مختلف، شاهد برگزاری رویدادهای متنوعی هستند که اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند. به طور کلی این رویدادها به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت هستند از: 

رویدادهای شبکه‌سازی (networking events)

رویدادهای شبکه‌سازی را می‌توان سنگ بنای اکوسیستم استارتاپی دانست. این رویدادها فرصتی را برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اکوسیستم نوآوری فراهم می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، ایده‌ها را به اشتراک بگذارند و روابط خود را گسترش دهند. 

این رویدادها اغلب ترکیبی از گردهمایی‌های غیررسمی، فعالیت‌های ساختاریافته شبکه‌سازی و البته گاهی میهمانان ویژه یا پنل‌های گفتگو را در بر می‌گیرند. هدف رویدادهای شبکه‌سازی، ایجاد یک محیط همکارانه است که در آن افراد می‌توانند از تجربیات یکدیگر بیاموزند، فرصت‌های موجود برای همکاری را مورد بررسی قرار دهند و در اکوسیستم بیشتر دیده شوند. 

شرکت در رویدادهای شبکه‌سازی می‌تواند راهی موثر برای آگاهی از روندهای جدید و گوناگون در حوزه نوآوری و حتی یافتن مشتریان، شرکا یا سرمایه‌گذاران بالقوه باشد که همگی برای رشد و موفقیت استارتاپ‌ها ضروری هستند. 

سمینارهای آموزشی (training seminars)

سمینارهای آموزشی در اکوسیستم استارتاپی رویدادهای هستند که دانشی عمیق در مورد موضوعات خاص و مرتبط با استارتاپ‌ها را ارائه می‌دهند. این رویدادها معمولاً توسط مدیران شرکت‌های مختلف یا کارآفرینان موفق که تجربیات و دانش تخصصی خود را به اشتراک می‌گذارند، هدایت می‌شوند. این سمینارها می‌توانند طیف گسترده‌ای از موضوعات، از برنامه‌ریزی کسب‌و‌کار و استراتژی‌های بازاریابی گرفته تا روندهای فناوری و مسائل قانونی را پوشش دهند. 

ماهیت تعاملی این رویدادها به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد پرسش‌های خود را مطرح کرده و در بحث‌ها شرکت کنند که این خود موجب می‌شود تجربه یادگیری افراد در این رویدادها عمیق‌تر شود. علاوه بر این، چنین سمینارهایی اغلب منابع و مواد ارزشمندی برای یادگیری بیشتر ارائه می‌دهند. با شرکت در سمینارهای آموزشی، بنیانگذاران استارتاپ و اعضای تیم می‌توانند مهارت‌ها و دانش جدیدی را کسب کنند که می‌تواند به پیشرفت کسب‌و‌کار آنها کمک کند.

کارگاه‌ها (Workshops)

کارگاه‌ها جلساتی عملی هستند که بر آموزش مجموعه‌ای از مهارت یا انتقال دانش در حوزه‌‌ای خاص تمرکز دارند. برخلاف سمینارها که بیشتر سخنرانی‌محور هستند، کارگاه‌ها رویکردی عملی و تعاملی دارند. کارگاه‌ها فرصتی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کنند تا تحت راهنمایی یک متخصص یا تسهیل‌گر، با انجام کار عملی، تجربیات جدیدی به دست آورند. 

موضوعات مطرح‌شده در کارگاه‌ها می‌تواند از مهارت‌های فنی مانند کدنویسی یا بازاریابی دیجیتال گرفته تا مهارت‌های نرم مانند رهبری یا تیم‌سازی را در بر بگیرد. کارگاه‌ها اغلب شامل فعالیت‌های گروهی، بحث‌ها و تمرین‌هایی است که بر مشارکت و همکاری فعال شرکت‌کنندگان تاکید دارند. در مجموع، کارگاه‌ها فرصت ارزشمندی را برای تیم‌های استارتاپی فراهم می‌کنند تا مهارت‌های جدیدی را به دست آورند، مسائلی را حل کنند، به ایده‌هایی جدید برسند و از تسهیل‌گر و نیز از یکدیگر مفاهیم و عناوین جدیدی را بیاموزند.

شب‌های‌ ارائه (Pitch Nights)

شب‌های ارائه رویدادهایی هستند که به طور ویژه برای کارآفرینان طراحی شده‌اند تا ایده‌های استارتاپی خود را به مخاطبانی مشخص ارائه دهند. این مخاطبان معمولاً شامل سرمایه‌گذاران بالقوه، مدیران شرکت‌های کوچک و بزرگ آن حوزه و همکاران کارآفرین هستند. هدف اصلی از برگزاری چنین رویدادی، بیان پتانسیل اقتصادی ایده اصلی کسب‌و‌کار مورد نظر در یک بازه زمانی تعیین شده است. 

پس از ارائه، معمولاً یک جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود که امکان ارائه بازخورد و مشارکت شرکت‌کنندگان را نیز فراهم می‌کند. این رویدادها فقط برای جذب سرمایه‌گذاری بالقوه نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای دریافت بازخورد ارزشمند، تکمیل مدل کسب‌و‌کار و تقویت مهارت‌های ارائه کارآفرینان عمل می‌کند. علاوه بر این، شب‌های ارائه فرصت منحصربه‌فردی را برای شبکه‌سازی و ارتباط با افراد هم‌اندیشه فراهم می‌کند و حس جامعه و همکاری را پرورش می‌دهد.

روزهای دمو (Demo Days)

روزهای دمو رویدادهایی مهم در اکوسیستم استارتاپی هستند که در آنها کارآفرینان محصولات یا خدماتی را که هم اکنون در حال فعالیت هستند را به نمایش می‌گذارند. برخلاف شب‌های ارائه که در آنها ایده‌ها ارائه می شوند، روزهای دمو بر نمایش واقعی محصول یا خدمت تمرکز دارند. کارآفرینان این فرصت را پیدا می‌کنند تا کار خود را به مخاطبی از سرمایه‌گذاران بالقوه، مربیان و همکاران ارائه دهند. هدف نشان دادن عملکرد، ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمت و نشان دادن پتانسیل بازار آن است.

 این رویدادها می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری بالقوه، مشارکت‌های استراتژیک و جذب مشتری شود. علاوه بر این، آنها بازخوردهای ارزشمندی را در اختیار استارتاپ ها قرار می‌دهند که به آنها کمک می‌کند تا کیفیت ارائه و نیز استراتژی‌های خود را بهبود بخشند. خلاصه اینکه روزهای دمو فرصت خوبی را به منظور کسب اطلاعات بیشتر از فعالان اکوسیستم و پیشرفت در فضای رقابتی کسب‌و‌کار در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند. 

هکاتون‌ها (Hackathons)

هکاتون رویدادی فشرده و اغلب چند روزه هستند که برنامه‌نویسان، طراحان و سایر علاقه‌مندان به فناوری را گرد هم می‌آورند تا یک پروژه نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری کاملاً جدید را از ابتدا ایجاد کنند. واژه «هکاتون» تلفیقی از کلمات «هک» و «ماراتون» است که طبیعت متمرکز و شدید این رویداد را نشان می‌دهد.  

یک هکاتون معمول به چند بخش تقسیم می‌شود؛ رویداد با معرفی شروع می‌شود که در آن برگزارکنندگان قوانین، چالش‌ها و هرگونه موضوع یا مسئله خاصی را که شرکت‌کنندگان باید به آن بپردازند، ارائه می‌کنند. سپس شرکت‌کنندگان بر اساس علایق مشترک یا مهارت‌های مکمل، تیم‌ها را تشکیل می‌دهند. تیم‌ها ایده‌ها را طوفان فکری می‌کنند و برای پروژه خود برنامه‌ای را طراحی می‌کنند. در بخش اصلی رویداد، تیم‌ها برای کار روی پروژه خود دست به کار می‌شوند. این مرحله اغلب چندین ساعت یا حتی چند روز طول می‌کشد. 

سپس تیم‌ها پروژه‌های تکمیل شده خود را به داوران و سایر شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهند. در نهایت داوران پروژه‌ها را بر اساس معیارهایی مانند نوآوری، سختی فنی، طراحی و تأثیر ارزیابی می‌کنند. به بهترین پروژه‌ها جوایزی اهدا می‌شود.

هکاتون‌ها به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهند تا از محدودیت‌ها فراتر روند، مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند و ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کنند. علاوه بر این، آنها فرصت‌های ارزشمند شبکه‌سازی را با جذب طیف متنوعی از شرکت‌کنندگان با زمینه‌ها و سطوح مهارت متفاوت فراهم می‌کنند. ارزش واقعی هکاتون‌ها در تجربه، دانش و ارتباطات به دست آمده نهفته است که آنها را به رویدادی ارزشمند برای هر فردی در حوزه‌های گوناگون فناوری تبدیل می‌کند.

میتاپ‌ها (Meetups)

میتاپ‌ها (یا دورهمی‌ها) در واقع گردهمایی‌هایی غیررسمی هستند که افراد با علایق مشترک را گرد هم می‌آورند. در اکوسیستم استارتاپی، این دورهمی‌ها می‌تواند با حضور برخی از فعالان حوزه‌هایی مشخص از فناوری، مانند برنامه‌نویسان پایتون یا فعالان لینوکس، تا بنیانگذاران استارتاپ‌ها برگزار شود. میتاپ‌ها محیطی راحت را برای افراد هم‌اندیشه فراهم می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، ایده‌هایشان را با همدیگر به اشتراک بگذارند و از یکدیگر بیاموزند. میتاپ‌ها اغلب شامل سخنرانان مهمان و پنل‌های گفتگو هستند که اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، میتاپ‌ها فرصتی را برای فعالان اکوسیستم فراهم می‌کنند تا فعالیت یا تخصص خود را به نمایش بگذارند، بازخورد دریافت کنند یا همکارانی برای پروژه‌های فعلی یا‌ آینده خود پیدا کنند. به طور کلی، افراد با شرکت در میتینگ‌ها می‌توانند با روندهای صنعت همگام شوند، شبکه حرفه‌ای خود را گسترش دهند و دیدگاه‌های تازه‌ای کسب کنند که به رشد شخصی و شغلی آنها کمک می‌کند. 

کنفرانس‌ها (Conferences)

کنفرانس‌های استارتاپی رویدادهای رسمی و در مقیاس بزرگ هستند که متخصصین را از یک صنعت یا حوزه خاص گرد هم می‌آورند. یک کنفرانس معمولاً شامل یک سری ارائه‌ها، پنل‌های گفتگو، کارگاه و جلسات شبکه‌سازی است که اغلب در چندین روز برگزار می‌شوند. تفاوت اصلی بین کنفرانس‌ها و سمینارها در مقیاس و گستره آنهاست. 

در حالی که سمینارها معمولاً کوچک‌تر هستند و بر یک موضوع خاص تمرکز دارند، کنفرانس‌ها طیف گسترده‌تری از موضوعات را پوشش می‌دهند و مخاطبان بزرگ‌تر و متنوع‌تری را جذب می‌کنند. این امر کنفرانس‌ها را به رویدادی موثر برای کسب درک جامع از یک صنعت یا حوزه تبدیل می‌کند. کنفرانس‌ها به شرکت‌کنندگان این فرصت را می‌دهند تا درباره آخرین روندها، پژوهش‌ها و نوآوری‌ها در حوزه خود چیزهایی بیاموزند. فعالان اکوسیستم استارتاپی در کنفرانس‌های این حوزه می‌توانند با همکاران، منتورها یا سرمایه‌گذاران بالقوه ارتباط برقرار کنند.

برترین رویدادهای استارتاپی ایران 

با شروع اکوسیستم استارتاپی در ایران و تقریبا از سال‌های ۱۳۹۲ به بعد، برگزاری رویدادهایی با محوریت کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها نیز در کشور آغاز شد. استارتاپ ویکند یکی از نخستین رویدادهایی از این جنس بود که با استقبال علاقه‌مندان به این حوزه نیز روبه‌رو شد.

البته با گذشت زمان، برخی از رویدادها از جمله همین استارتاپ ویکند دیگر در کشور برگزار نشدند. اما جشنواره‌ها و رویدادهای استارتاپی دیگری جاگزین این رویدادها شدند. در ادامه شیوع کرونا، برگزار هرگونه رویداد و دورهمی را دچار مشکل کرد. اما مجدد و طی دو سه سال اخیر، رویدادهای استارتاپی بیشتری در ایران در حال برگزار هستند. در ادامه به برخی از این رویدادها اشاره می‌شود. 

ایران دمودی

رویداد ایران دمودی یک رویداد بزرگ استارتاپی در ایران است که فرصتی برای ارائه ایده‌ها و نوآوری‌ها و نیز ارتباط موثرتر سرمایه‌گذاران خطرپذیر با استارتاپ‌ها را فراهم می‌سازد. در واقع، این رویداد با هدف ایجاد فرصت‌های جدید منظور تقویت اکوسیستم استارتاپی از طریق ارتباط بین سرمایه‌گذاران، استارتاپ‌ها و فعالان اکوسیستم نواوری برگزار می‌شود. 

موضوع تامین مالی و جذب سرمایه، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور بوده است. بسیاری از تیم‌های استارتاپی بر این باورند که جذب سرمایه فرآیندی بسیار دشوار است و متقاعد کردن سرمایه‌گذار برای تامین مالی، پیچیدگی‌های زیادی دارد که شاید در توان تیم‌های جوان نباشد. 

از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر که مایل به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها هستند، کمبود دانش اعضای تیم‌های استارتاپی در حوزه‌های مختلف، از مدیریت امور مالی گرفته تا بازاریابی و تدوین استراتژی را مهم‌ترین عامل بازدارنده آنها برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. 

در این میان، ایران دمودی راه‌حلی ارزشمند برای این مسئله ارائه می‌دهد و زمینه ارتباط موثر تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران را فراهم می‌سازد. ایران دمودی فرصتی استثنایی برای شناسایی و حمایت از استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد بالا را فراهم می‌کند. رویداد ایران دمودی با حضور استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات، از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، فناوری بلاکچین و دیگر فناوری‌های نوین برگزار می‌شود. در این رویداد کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های کلیدی و برنامه‌های مرتبط با توسعه حرفه‌ای، به توسعه مهارت‌های کارآفرینان جوان و استارتاپ‌ها کمک می‌کند.

این رویداد توسط اکبر هاشمی و گروه شنبه که تجربه‌ای ۹ ساله در فرهنگ‌سازی در اکوسیستم استارتاپی (از طریق انتشار هفته نامه شنبه) و نیز همایش یلداسامیت، ایونت نون بربری و کافه سرمایه دارند برگزار می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است ۲ هزار تیم استارتاپی در ایران دمودی ثبت‌نام کنند. 

در مرحله بعد، تیمی متشکل از فعالان اکوسیستم استارتاپی به غربالگری استارتاپ‌های شرکت‌کننده می‌پردازند و در نهایت، ۱۱۰ استارتاپ برگزیده این فرصت را دارند تا پس از حضور در یک کمپ ۵ روزه و کارگاه‌های تخصصی، به صورت حضوری با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شوند. 

همچنین استارتاپ‌هایی که نتوانستد در این فهرست ۱۱۰ تایی قرار گیرند نیز این فرصت را دارند تا با دریافت کانتر و غرفه در نمایشگاه این رویداد و یا ارائه به سرمایه‌گذاران در مراسم «پیچ بزرگ» خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنند. گفتنی است در مراسم پیچ بزرگ، هر استارتاپ باید فیلمی ۳ دقیقه‌ای از خود ارائه دهد. 

رویداد ایران دمودی ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده و مهلت ثبت‌نام و شروع فرآیند غربالگری نیز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. رویداد اصلی در روزهای ۲۹ تا ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در مرکز دايمی نمایشگا‌های بین‌المللی بازار بزرگ ایران (ایران مال) در مساحتی ۱۲ هزار متر مربعی برگزار خواهد شد.

یلدا سامیت

یلدا سامیت یا یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران، بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور است که هر ساله در آستانه طولانی‌ترین شب سال یعنی شب یلدا برگزار می‌شود. یلدا سامیت هر سال میزبان انبوهی از شرکت‌کنندگان، از مدیران شرکت‌های بزرگ و کوچک حوزه فناوری گرفته تا مدیران صندوق‌های خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و سایر فعالان اکوسیستم استارتاپی و البته مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی است. 

این همایش به بررسی وضعیت اکوسیستم در سالی که گذشت و نیز واکاوی چشم‌انداز آینده اختصاص دارد. این رویداد بخش‌های مختلفی مثل سخنرانی، پنل گفتگو و نمایشگاه را شامل می‌شود. بخش «کافه سرمایه» در یلداسامیت نیز به صورت خاص به موضوع تامین مالی استارتاپ‌ها و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه به سرمایه‌گذاران اختصاص دارد. 

قابل توجه است که تاکنون ۷ دوره از این رویداد استارتاپی برگزار شده است و با استقبال خوب صاحبان ایده، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، کارشناسان و متخصصان و علاقمندان حوزه‌ نوآوری کشور مواجه شده است. این رویداد نیز توسط گروه شنبه برگزار می‌شود. 

نون ‌بربری

رویداد نون‌بربری یک رویداد ماهانه است که توسط گروه شنبه برگزار شده و هر بار توسط یک شرکت میزبانی می‌شود. در این رویداد، برخی بنیانگذاران و اعضای تیم‌های استارتاپی، فعالان اکوسیستم، سرمایه‌گذاران و نیز مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی شرکت می‌کنند. هدف این رویداد، ایجاد فضایی دوستانه و صمیمی برای تقویت ارتباطات شغلی، تبادل تجربه و کمک به شبکه‌سازی است. 

رویداد فین‌استارز

فین‌استارز بزرگ‌ترین رویدادهای استارتاپ‌های مالی ایران است. این رویداد با هدف تقویت اکوسیستم استارتاپی در حوزه فناوری‌های مالی، همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار می‌شود. در رویداد فین‌استارز، استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مراکز نوآوری حضور دارند و به این ترتیب، با حضور بازدیدکنندگان علاقمند به این حوزه، زمینه شبکه‌سازی و شناسایی فرصت‌های ارزشمند برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود. غرفه‌های ویژه استارتاپ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برنامه ویژه ارائه استارتاپ‌های منتخب، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی و نیز برنامه‌های ویژه شبکه‌سازی از جمله بخش‌های فین‌استارز است. این رویداد مدتی است برگزار نمی‌شود. 

رویداد استارتاپ گرایند

این رویداد با هدف تشویق صاحبان ایده، اعضای تیم‌های استارتاپی و علاقمندان به نوآوری به ارتباط و تبادل تجربه برگزار می‌شود. رویداد استارتاپ گرایند شامل بخش‌های مختلفی مثل شبکه‌سازی، گفتگو با یک کارآفرین موفق و نیز پرسش‌وپاسخ است. این رویداد چندین سال در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان، ساری، تبریز و… برگزار شد. این رویداد چند سالی است که برگزار نمی‌شود. 

رویداد استارتاپ تریگر 

رویداد استارتاپ تریگر یا شتابدهنده استارتاپ‌ها، از حدود سال ۹۳ تاکنون در ایران برگزار می‌شود. رویداد استارتاپی“استارتاپ تریگر (Startup Trigger)“، حدود یک هفته طول می‌کشد. در چهار روز اول کارگاه‌های آموزشی به صورت نیم‌روزه برگزار می‌شوند و نیز تیم‌ها تشکیل شده و به ارائه ایده‌های خود می‌پردازند. 

طی دو روز آخر به تیم‌ها فرصت داده می‌شود تا روی ایده خود کار کنند و پس از آن ایده‌ها توسط داوران بررسی شده و تیم‌های برتر انتخاب می‌شوند. قابل ذکر است که این رویداد به صورت فصلی توسط ستاد توسعه ایده‌های کارآفرینانه وابسته به دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار می‌‌شود. 

رویداد همفکر

همفکر یکی از معروف‌ترین رویدادهای اکوسیستم استارتاپی ایران است. همفکر با هدف بهبود شبکه ارتباطی فعالان این اکوسیستم و تشویق علاقه‌مندان به حضور در این اکوسیستم اجرا می‌شد. رویداد همفکر در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شد و در هر برنامه، شرکت‌کنندگان با یکدیگر آشنا شده، به تبادل تجربیات پرداخته و به این ترتیب، شبکه ارتباطی خود را گسترش می‌دادند. با وجود جایگاه خوبی که این رویداد در میان علاقه‌مندان به حوزه‌های نوآوری و فناوری ایجاد به دست آورده بود، دیگر برگزار نمی‌شود.  

رویداد فریلند

رویداد فریلند بزرگ‌ترین گردهمایی فریلنسرهای ایرانی است. این رویداد آشناسازی فریلنسرهای فعال در حوزه‌های مختلف مثل توسعه وب و نرم‌افزار با اصول فعالیت در اکوسیستم استارتاپی را به عنوان هدف دنبال می‌کند. 

فریلند دارای بخش‌هایی مثل پنل‌های گفتگو با بنیانگذاران استارتاپ‌های برتر ایرانی، کارگاه‌‌های آموزشی و نیز غرفه‌های استارتاپی است که امکان تعامل مستقیم شرکت‌کنندگان با فعالان نوآوری را فراهم می‌سازد. این رویداد چند سالی است که دیگر برگزار نمی‌شود. 

جشنواره وب و موبایل ایران 

جشنواره وب و موبایل ایران یکی از باسابقه‌ترین رویدادهای استارتاپی در ایران است. این رویداد اولین بار در سال ۱۳۸۷ برگزار شد و پس از آن، هر ساله میزبان صدها استارتاپ و شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات است. جشنواره وب و موبایل ایران شامل بخش‌های متنوعی است، اما رقابت برای انتخاب برترین‌ها در بخش‌های مختلف مثل وب‌سایت و اپلیکیشن را می‌توان برجسته‌ترین بخش از این رویداد دانست. 

طی سال‌های اخیر، کسب تندیس این جشنواره به‌عنوان نمادی از موفقیت برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین شمرده شده است. این رویدادها هم مانند برخی دیگر از رویدادهای استارتاپی که به نوعی آغازگر موج نوآوری در ایران بودند، دیگر برگزار نمی‌شود. 

 

رویداد اینوتکس

یکی از بزرگترین رویدادهای استارتاپی کشور، رویداد اینوتکس است که تاکنون ۱۲ دوره آن برگزار شده است، در سال جاری منتظر برگزار دوره سیزدهم آن باید بود. 

اینوتکس در حالی سیزدهمین دوره خود را تجربه می‌کند که اکنون به یکی از بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور تبدیل شده است و هر ساله افتخار میزبانی از ده‌ها هزار مخاطب از سراسر جهان به صورت حضوری و مجازی را دارد. 

برگزارکنندگان این رویداد ملی و بین‌المللی معتقد هستند که این رویداد، رفته رفته به یکی از بزرگترين گردهمایی شركت‌هاى نوپا و نوآور در منطقه جنوب غرب آسیا تبدیل خواهد شد. توانمندسازى كارآفرينان از طريق ارائه موفقیت‌هایشان، تامين منابع مالى، پيدا كردن مسير مناسب جهت ورود به بازار و نیز برقرارى ارتباط میان اجزای مختلف زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله اهداف برگزارى اين رویداد است. 

لازم به ذکر است که پارک فناوری پردیس، صاحب امتیاز این نمایشگاه و رویداد نوآوری بوده و دبیرخانه این نمایشگاه با همکاری شرکت‌های مختلف از بخش خصوصی برگزارکننده این رویداد است. همچنین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از حامیان و پشتیبان‌های دائمی نمایشگاه هستند.

رویداد استیم

جنس رویدادها به‌ویژه رویدادهایی که در حوزه های نوآور و فناور برمی‌گزار می‌شوند، متنوع است و هر کدام می‌تواند از بسیار تخصصی تا عمومی در نوسان باشد. از آنجایی که طی سال‌های اخیر، رویدادها به سمت تخصصی‌شدن و تمرکز روی یک حوزه یا جامعه‌ای از متخصصان یک حوزه سوق پیدا کرده‌اند، در حوزه نوآوری نیز شاهد برگزار رویدادهای تخصصی و با حضور متخصصان یک حوزه هستیم.  

برگزاری آنلاین نیز کمک کرده تا برخی از صاحبان رویدادها، رویداد خود را به‌صورت آنلاین نیز ارائه دهند یا بخشی را آنلاین و بخشی را آفلاین برگزار کنند. 

رویداد استیم یکی از این رویدادهای تخصصی است که در هر دو بخش آنلاین و آفلاین فعال است. رويداد استيم در جهت تيم‌سازی و کمک به شبکه‌سازی (نتورکينگ) افراد شرکت‌کننده در اين رويداد به‌طور منظم هر هفته و در روزهای پنجشنبه، ساعت ۲ الی ۵ بعد از ظهر برگزار می‌شود. 

داستان به این صورت است که هر هفته، استیم یک ایونت جذاب برگزار می‌کند که به شما فرصت می‌دهد تا در ۱ دقیقه، شخصیت خود را بهترین‌طور معرفی کنید و با افراد جدید ارتباط برقرار کنید. ثبت نام رایگان، تجربه‌ی تیم‌سازی جدید را با استیم تجربه کنید و با دیگران در یک محیط دوستانه و مفرح ارتباط برقرار کنید.

در مورد ماهیت این رویداد می‌توان به این صورت توضیح داد که رویدادهای ایران استیم به بخش‌ها و مواردی چون ورک‌شاپ، همایش‌ها، پویش‌ها، مسابقات،جشن‌ها و سایر موارد زیر تقسیم می‌شوند؛

۱- برگزاری مسابقات مهارتی به صورت آنلاین یا ارسال فایل مثل مسابقات برنامه‌نویسی با اسکرچ و…

۲- برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف به صورت آنلاین و با موضوعات مهارت‌آموزی مثل خلاقیت برنامه‌نویسی با موضوعات مختلف

۳- اطلاع‌رسانی پویش‌های مختلف مثل پویش پاکسازی محیط زیست و…

۴- برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به صورت حضوری با موضوع مهارت‌های قرن ۲۱ مانند همایش حضوری دوستداران اسکرچ و… 

حضور در این رویداد تخصصی به افزایش دانش مانند دانش برنامه‌نویسی، افزایش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و گسترش شبکه روابط تخصصی و کاری افراد منجر می‌شود. 

برترین رویداد های استارتاپی جهان 

هر ساله رویدادهای مختلفی با محوریت اکوسیستم نوآوری و کسب‌وکارهای استارتاپی در سراسر جهان برگزار می‌شود که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت هستند از: 

استارتاپ ویکند (Startup Weekend)

استارتاپ ویکند را می‌توان مشهورترین رویداد استارتاپی جهان دانست. از سال ۲۰۰۷ تاکنون بیش از ۷ هزار برنامه استارتاپ ویکند در بیش از ۱۵۰ کشور برگزار شده است. استارتاپ ویکند، همان طور که از نامش پیداست، در آخرهفته‌ها برگزار می‌شود و طی حدود ۵۴ ساعت، حدود ۶۰ تا ۱۲۰ شرکت‌کننده ضمن آشنایی با مفاهیم کلیدی استارتاپ، به تیم‌سازی، تدوین مدل کسب‌وکار و گاهی نمونه اولیه محصول می‌پردازند. 

در هر رویداد، ابتدا شرکت‌کنندگان ایده‌های نوین کسب‌وکار را ارائه می‌کنند و سپس رای‌گیری می‌شود تا ایده‌های برتر مشخص شوند. در نهایت، تیم‌های تشکیل شده تحت نظارت مربیان حاضر در رویداد به تدوین مدل کسب‌وکار برای ایده مورد نظر می‌پردازند. استارتاپ ویکند با هدف یادگیری تجربه‌محور و ایجاد فضایی برای شرکت‌کنندگان به منظور یادگیری اصول فعالیت در فضای نوآوری و کار تیمی اجرا می‌شود و فرصتی مناسب را برای آشنایی شرکت‌کنندگان با اکوسیستم نوآوری فراهم می‌سازد.

نشست جهانی سرمایه جسور  (Venture Capital World Summit)

نشست جهانی سرمایه جسور یک رویداد بین‌المللی است که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از سراسر جهان را دور هم می‌آورد. این رویداد در واقع واسطه‌ای برای دسترسی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور به سرمایه مورد نیاز برای رشد و مقیاس‌پذیری و همچنین آشنایی سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VCs) با فرصت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری است. این رویداد شامل بخش‌های مختلفی مثل ارائه کسب‌وکار، پنل‌های گفتگو و فرصت‌‌هایی برای شبکه‌سازی است. رویداد نشست جهانی سرمایه جسور تاکنون توانسته زمینه بیش از ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را فراهم سازد. 

تک‌کرانچ دیسراپت (TechCrunch Disrupt)

تک‌کرانچ دیسراپت یکی از معروف‌ترین رویدادهای استارتاپی است که در آن، استارتاپ‌هایی در مراحل مختلف رشد در آن شرکت می‌کنند. در این رویداد سه روزه، تیم‌های استارتاپی، سرمایه‌گذاران، هکرها و دوستداران فناوری از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. یکی از بخش‌های معروف این رویداد، بخشی است که رقابت مبارزه استارتاپی (Startup Battlefield) نام دارد. در این بخش، ۲۰۰ تیم استارتاپی برگزیده از سراسر دنیا به ارائه کسب‌وکار خود در برابر سرمایه‌گذاران و نیز اعضای مجله تک‌کرانچ می‌پردازند. گفتین است این ۲۰۰ تیم استارتاپی از میان هزاران استارتاپ متقاضی برای حضور در این بخش انتخاب می‌شوند. 

هفته فناوری لندن (London Tech Week)

هفته فناوری لندن یک رویداد جهانی با محوریت فناوری‌های نوین است که فعالان این حوزه را از سراسر جهان در یک جشنواره یک هفته‌ای گرد هم می‌آورد. تاکنون بیش از ۷۰ رویداد «هفته فناوری لندن» با حضور ۴۵،۰۰۰ شرکت‌کننده، بیش از ۳۵۰ سخنران برگزار شده است. این رویداد تاکنون میزبان بیش از ۵ هزار استارتاپ و بیش از هزار سرمایه‌گذار خطرپذیر بوده است. 

در این رویداد، شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری و نیز استارتاپ‌ها به شبکه‌سازی و تبادل تجربه با یکدیگر می‌پردازند. این رویداد شامل بخش‌های مختلفی، از جمله نمایشگاه، کارگاه و برنامه معرفی استارتاپ‌ها می‌شود. نمایشگاه در این رویداد کل اکوسیستم فناوری را گردهم می‌آورد و رویدادهای حاشیه‌ای نیز زمینه تبادل تجربیات را فراهم می‌کند. در این رویداد، بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌توانند ایده‌های خود را ارائه کرده و با سرمایه‌گذاران بالقوه ارتباط برقرار کنند.

جیتکس گلوبال (GITEX Global)

جیتکس گلوبال یک رویداد فناوری برتر است که توسط مرکز تجارت جهانی دبی در امارات متحده عربی برگزار می‌شود. این یک نمایشگاه فناوری جهانی است که برای بیش از چهار دهه برگزار شده و در سال ۲۰۲۴ برای چهل‌وچهارمین بار برگزار خواهد شد. جیتکس گلوبال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا به عنوان بزرگ‌ترین و نمادین‌ترین نمایشگاه فناوری در مقیاس بزرگ در جهان شناخته می‌شود. 

این نمایشگاه فرصتی را فراهم می‌آورد تا شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری، استارتاپ‌ها و علاقه‌مندان به فناوری در آن با یکدیگر همکاری کنند. اکوسیستم گیتکس جهانی شامل بخش‌های گوناگونی با محوریت موضوعاتی مثل هوش مصنوعی، شهرسازی، بلاکچین و فین‌تک است.  در سال ۲۰۲۲، جیتکس گلوبال بیش از ۱۷۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت که ۴۰ درصد آنها از کشورهای دیگر بودند. جیتکس گلوبال به صورت سالانه برگزار می‌شود و رویداد بعدی روزهای ۱۴ تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. 

کنفرانس تی‌ان‌دابلیو (TNW)

کنفرانس تی‌ان‌دابلیو  که با عنوان کنفرانس «وب آینده» (The Next Web) نیز شناخته می‌شود، یک رویداد مهم فناوری و نوآوری است که سالانه در آمستردام هلند برگزار می‌شود. این رویداد دو روزه است که فعالان اکوسیستم نوآوری و علاقه‌مندان به فناوری را گرد هم می‌آورد تا چشم‌اندازهای آینده فناوری‌های گوناگون را بررسی کنند. این کنفرانس به خاطر حضور مدیران غول‌های بزرگ فناوری دنیا به عنوان سخنران شهرت زیادی دارد. 

اهمیت کنفرانس تی‌ان‌دابلیو در ماموریت این رویداد برای آگاهی بخشیدن و پیوند دادن فناوری با چالش‌های کنونی و آینده نهفته است. این کنفرانس بستری را فراهم می‌کند تا مدیران شرکت‌های بزرگ، سیاستگذاران، استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران گرد هم آیند و برای آینده‌ای پایدارتر، عادلانه‌تر و فراگیرتر گام بردارند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس تی‌ان‌دابلیو با دیدگاه‌های نوین و منحصربه‌فردی آشنا می‌شوند که می‌تواند زمینه‌ساز تحول در سازمان‌ها و استارتاپ‌هایشان شود. 

این رویداد شامل بخش های مختلفی از جمله برای استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت ها و نیز مدیران ارشد دولت‌هاست. هر بخش برای برآورده کردن نیازهای خاص مخاطبان خود طراحی شده و شامل محتوای سفارشی، فرصت‌های شبکه‌سازی تسهیل شده و جلسات رسمی و غیررسمی است. 

این کنفرانس هر سال بیش از ۱۰ هزار شرکت‌کننده را به خود جلب می‌کند که بیش از نیمی از آنها مدیران ارشد بخش‌های خصوصی و دولتی هستند. بیش از ۲۲۰ شرکت در این رویداد غرفه دارند و حدود ۲۰۰ سخنران در آن حضور می‌یابند. این رویداد در سال‌های اخیر نقش مهمی برای کمک به استارتاپ‌ها برای رشد و جذب سرمایه داشته و به سرمایه‌گذاران نیز برای شناسایی استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد یاری رسانده است. 

وب‌ سامیت (Web Summit)

وب سامیت، که هر سال در لیسبون (پایتخت پرتغال) برگزار می‌شود، یک کنفرانس فناوری در حوزه فناوری است که در آن استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به تبادل ایده‌ها و شبکه‌سازی می‌‌پردازند. این رویداد با حضور بیش از ۲،۶۰۰ استارتاپ و ۹۰۰ سرمایه‌گذار برگزار می‌شود. وب‌ سامیت رویدادی ارزشمند برای استارتاپ‌هاست، زیرا فرصت منحصربه‌فردی برای معرفی نوآوری‌هایشان، شبکه‌سازی با سرمایه‌گذاران بالقوه و یادگیری از شرکت‌های موفق ارائه می‌دهد. وب سامیت همچنین برای سرمایه‌گذاران فرصت ارزشمندی برای شناسایی استارتاپ‌های نوظهور و ایده‌های نوآورانه ارائه می‌دهد. 

اسلاش (Slush)

اسلاش، یک رویداد معروف استارتاپی است که سالانه در هلسینکی فنلاند برگزار می‌شود. هدف اسلاش ایجاد یک جامعه جهانی از فعالان اکوسیستم استارتاپی از طریق تسهیل ملاقات بین بنیانگذاران استارتاپ و سرمایه‌گذاران است. این رویداد شامل بخش‌های مختلفی از جمله رقابت ارائه ایده و نیز شبکه‌سازی است. اسلاش در سال ۲۰۱۱، حدود ۸،۸۰۰ نفر از فعالان اکوسیستم نوآوری از سراسر جهان را گرد هم آورد. 

دلایل حضور در رویداد های استارتاپی 

کارآفرینان، بنیانگذاران استارتاپ‌ها و اعضای تیم‌های آنها به دلایل مختلفی به حضور در رویدادهای استارتاپی علاقه‌ نشان می‌دهند که مهم‌ترین آنها عبارت هستند از: 

۱. دسترسی به سرمایه‌گذاران بالقوه: یکی از چالش‌های اصلی در دنیای استارتاپ‌ها، جذب سرمایه و تأمین مالی کافی برای پیشبرد ایده و توسعه محصول است. رویدادهای استارتاپی، فرصت بی‌نظیری برای ارائه ایده کسب‌و‌کار و جلب توجه سرمایه‌گذاران حاضر در رویداد را فراهم می‌کنند. در این رویدادها، کارآفرینان می‌توانند در جلسات ارائه ایده (پیچ) شرکت کرده و ایده خود را به شکلی جذاب و قانع‌کننده به سرمایه‌گذاران احتمالی ارائه دهند. 

اگر شما هم بنیانگذار استارتاپی هستید و به دنبال سرمایه‌گذاری برای توسعه شرکت‌تان می‌گردید، شرکت در رویداد ایران دمودی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. این رویداد که با هدف تسهیل ارتباط بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود، قرار است میزبان طیف گسترده‌ای از استارتاپ‌های ایرانی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد. 

۲. دریافت بازخورد و مشاوره ارزشمند: رویدادهای استارتاپی با حضور افراد حرفه‌ای، مدیران شرکت‌های مختلف و کارآفرینان باتجربه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و از تجربیات و دانش این افراد بهره ببرند. آنها می‌توانند بازخورد سازنده در مورد ایده، محصول یا مدل کسب‌و‌کار خود دریافت کنند و از مشاوره‌های ارزشمند برای رفع چالش‌ها و بهبود استراتژی‌های خود بهره‌مند شوند.

۳. افزایش دید و شناخته شدن: یکی از مزایای مهم شرکت در رویدادهای استارتاپی، فرصت معرفی و دیده شدن بیشتر برای استارتاپ‌ها است. این رویدادها تریبونی برای معرفی ایده، محصول یا خدمات به مخاطبان گسترده‌ای از جمله مشتریان بالقوه، رسانه‌ها و سایر ذینفعان صنایع مختلف هستند. حضور یافتن در این رویدادها می‌تواند به شناخته شدن برند و افزایش آگاهی در مورد استارتاپ کمک کند.

۴. فرصت‌های شبکه‌سازی: شبکه‌سازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رویدادهای استارتاپی است. این رویدادها محیطی را فراهم می‌کنند که در آن، کارآفرینان می‌توانند با افراد متنوعی از جمله سرمایه‌گذاران، مدیران شرکت‌های مختلف، تامین‌کنندگان، شرکای بالقوه و دیگر کارآفرینان فعال در همان حوزه یا حوزه‌های مکمل ارتباط برقرار کنند. این شبکه‌های ارتباطی می‌توانند منجر به همکاری‌های جدید، دسترسی به منابع و شناسایی فرصت‌های جدید شود.

سرمایه‌گذاران نیز معمولا به دلایل زیر در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنند: 

۱. شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاران خطرپذیر همیشه به دنبال ایده‌های نوآورانه و استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد بالا هستند. رویدادهای استارتاپی، محلی مناسب برای کشف ایده‌های جذاب و استعدادهای پرآتیه است. سرمایه‌گذاران می توانند در این رویدادها از نزدیک، ایده‌های کسب‌و‌کار را ارزیابی کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را شناسایی کنند.

۲. ارزیابی پتانسیل ایده‌ها: علاوه بر شناسایی ایده‌های جدید، سرمایه‌گذاران می‌توانند در این رویدادها پتانسیل و قابلیت‌های ایده‌های کسب‌و‌کار را از نزدیک ارزیابی کنند. آنها می‌توانند با بنیانگذاران ملاقات کرده، از نزدیک با محصول یا خدمات آشنا شوند و عوامل موفقیت را بسنجند.

۳. دسترسی به شبکه‌های ارتباطی وسیع‌تر: شرکت در رویدادهای استارتاپی سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند شبکه خود را گسترش دهند و با دیگر سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، مدیران شرکت‌های مختلف و ذینفعان کلیدی ارتباط برقرار کنند. این شبکه گسترده می‌تواند دسترسی آنها را به فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بالقوه افزایش دهد.

البته حضور در رویدادهای استارتاپی فقط به بنیانگذاران استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران محدود نمی‌شود. سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری نیز ممکن است به دلایل زیر بخواهند در این برنامه‌ها حاضر شوند: 

۱. یادگیری و آگاهی از روندها و فناوری‌های جدید: این رویدادها محلی برای کسب آگاهی از آخرین فناوری ها، روندها و رویکردهای نوآورانه در صنایع مختلف است. متخصصان، سرمایه‌گذاران، مشاوران و سایر فعالان این اکوسیستم می‌توانند با شرکت در بخش‌های مختلفی مثل سخنرانی‌ها و کارگاه‌ها، از پیشرفت‌های تازه در زمینه های مختلف آگاه شوند.

۲. توسعه مهارت ها و تخصص‌های حرفه‌ای: رویدادهای استارتاپی، فرصت‌های یادگیری و آموزش بسیاری را از طریق کارگاه‌های تخصصی و جلسات مشاوره ارائه می‌کنند. مشارکت در این فعالیت‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا مهارت‌ها و دانش خود را در زمینه‌های مختلف از جمله کارآفرینی، مدیریت، فناوری و… ارتقا دهند.

۳. شبکه‌سازی و فرصت‌های همکاری: این رویدادها بستری مناسب برای گسترش شبکه ارتباطات حرفه‌ای و شناسایی فرصت‌های همکاری جدید هستند. 

کلام آخر

رویدادهای استارتاپی نقش مهمی در پیشبرد اکوسیستم نوآوری و رشد کسب‌و‌کارهای نوپا ایفا می‌کنند. این رویدادها فرصت‌های ارزشمندی را برای یادگیری، شبکه‌سازی، جذب سرمایه و معرفی محصولات و خدمات جدید فراهم می‌کنند که برای تمامی ذینفعان از جمله کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، فعالان حوزه‌های مختلف و سایر اعضای اکوسیستم نوآوری مفید است.

سخنرانی‌های الهام‌بخش از سوی چهره‌های سرشناس و کارآفرینان موفق، افق‌های جدیدی را برای شرکت‌کنندگان می‌گشاید و انگیزه و شوق لازم برای پیگیری ایده‌ها و رویاها را در وجود تیم‌های استارتاپی پدیدار می‌کند. پنل‌های تخصصی نیز فرصت‌های یادگیری عمیق‌تری را ایجاد می‌کنند. در این پنل‌ها، شرکت‌کنندگان می‌توانند از تجربیات و دیدگاه‌های متخصصان در زمینه‌های مختلف بهره ببرند.

کارگاه‌های عملی و جلسات منتورشیب، مجالی برای کسب مهارت‌های جدید و دریافت مشاوره شخصی از افراد حرفه‌ای هستند که به کارآفرینان استارتاپی کمک می‌کند تا توانایی‌هایشان را بهبود داده و راهنمایی لازم برای غلبه بر چالش‌ها را دریافت کنند. این کارگاه‌ها و جلسات همچنین به سایر اعضای اکوسیستم اجازه می‌دهد تا دانش و تخصص خود را در زمینه‌های مرتبط گسترش دهند.

ارائه ایده (پیچ) و نمایشگاه‌ها، دو بخش کلیدی دیگر رویدادهای استارتاپی هستند. در جلسات ارائه ایده، کارآفرینان فرصتی برای معرفی ایده‌های کسب‌و‌کار خود به سرمایه گذاران بالقوه و دریافت بازخورد ارزشمند پیدا می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به جذب سرمایه و ایجاد شراکت‌های راهبردی شود. نمایشگاه‌ها نیز فضایی برای معرفی محصولات و خدمات جدید به مخاطبان گسترده‌تری از جمله مشتریان بالقوه، رسانه‌ها و فعالان بازار فراهم می‌کنند.

شاید مهم‌ترین جنبه رویدادهای استارتاپی، فرصت‌های شبکه‌سازی باشد. این رویدادها زمینه‌ساز محیطی هستند که در آن کارآفرینان، سرمایه گذاران، فعالان اکوسیستم و سایر ذینفعان می‌توانند ایده‌ها را به اشتراک بگذارند، از تجربیات یکدیگر بیاموزند و فرصت‌های همکاری را شناسایی کنند. این شبکه‌های ارزشمند می‌تواند استارتاپ‌ها را در مسیر موفقیت هدایت کنند و به تقویت اکوسیستم نوآوری بیانجامد. 

رویدادهایی مثل ایران دمودی بسترساز ارتباط موثر بین استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد بالا و نیز سرمایه‌گذاران، اعم از سرمایه‌گذاران خطرپذیر حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری و نیز شرکت‌های بزرگی است که قصد دارند وارد اکوسیستم نوآوری شوند. این رویداد، همه ارکان اکوسیستم نوآوری و همچنین بزرگانی از صنایع بزرگ کشور را گرد هم می‌آورد تا از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. 

اگر به دنبال جذب سرمایه، استفاده از دانش منتورهای باسابقه، کمک گرفتن از مشاوران کارکشته و قرارگیری در یک شبکه بزرگ از روابط استارتاپی قرار بگیرید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ایران دمودی، در این رویداد بزرگ استارتاپی ثبت‌نام کنید.  

در نهایت باید اضافه کرد که رویدادهای استارتاپی نقش حیاتی در تسریع رشد و توسعه استارتاپ‌ها و اکوسیستم‌های نوآوری ایفا می‌کنند و شرکت در این رویدادها می‌تواند به جذب سرمایه، کشف فرصت‌های جدید، ایجاد ارتباطات ارزشمند و در نهایت پیشرفت و رشد پایدار در دنیای کارآفرینی و نوآوری منجر شود. تجربه نشان می‌دهد که چنین رویدادهایی معمولا به سرمنشاء جذب سرمایه و ساختن روابطی برای آینده کسب‌وکارها تبدیل می‌شوند.  

نوشته برترین رویداد های استارتاپی ایران و جهان اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy