برگزاری کمپین بازاریابی یکی از ابزارهای موثری است که واحد مارکتینگ شرکتها و سازمانها به کمک آن میتوانند محصول و برند خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند. موفقیت این کمپینها اما بیش از هر چیزی به میزان شناخت و آگاهی تیم مارکتینگ از مخاطبان هدف و نقاط ضعف و قوت محصول خود بستگی دارد. تولیدکنندگان به کمک راهکارهای مدرنی همچون پلتفرمهای آنلاین سمپلینگ میتوانند دیدگاه روشنی از بازار و انتظارات مصرفکنندگان بدست بیاورند.
پلتفرمهای آنلاین سمپلینگ با اتکا به فناوریهای دیجیتال، ضمن رفع چالشهای سمپلینگ سنتی، شکل جدیدی به این روش موثر بازاریابی بخشیدهاند. این پلتفرمها همان کار سمپلینگ سنتی را این بار در بستر اینترنت و با رفع نقاط ضعف سمپلینگهای محیطی یا سنتی انجام میدهد. در این پلتفرمها کالا با اعلام حضور مخاطب به درب خانه یا محل کار افراد فرستاده میشود و پس از استفاده، کاربر به سوالات مربوط به محصول پاسخ میدهد. در پلتفرمهای آنلاین برخلاف روش سنتی سمپلینگ، دادهها و اطلاعاتی دقیق و شفاف بدست تولیدکنندگان میرسد و از طرف دیگر به مخاطبان اجازه میدهد تا در محل زندگی خود و با فراغ بال بیشتری از محصول استفاده کنند. استارتاپ پیکاپک از دو سال پیش، نخستین پلتفرم آنلاین سمپلینگ را در ایران راهاندازی کرده است. پیکاپک، یک ابزار مدرن برای تحقق اهداف بازاریابی به کمک دستاوردهای تحلیلی و دقیق است. تولیدکنندگان با استفاده از امکانات پیکاپک، قادر خواهند بود، کمپینهای بازاریابی موفق و پربازدهی را طراحی و پیادهسازی کنند.
مزایای پیکاپک از ابعاد مارکتینگ
به طور کلی در هنگام شروع یک کمپین بازاریابی، داشتن دادههای کمی و آماری بیشتر، شانس موفقیت را بالا میبرد. برای هر کمپین مارکتینگ فارغ از محصول و خدمات قابل ارائه، میتوان اهداف مشترکی ذکر کرد که عبارتاند از:
۱- شناسایی مخاطبان هدف
برای موفقیت در مسیر بازاریابی، ابتدا باید بازار هدف خود را شناسایی کنید و اطلاعات جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، موقعیت مکانی، سطح درآمد، تحصیلات و شغل را جمعآوری کنید. این دادهها و طراحی پرسونای کاربران به شما کمک میکند تا بفهمید کمپین شما باید برای چه کسانی طراحی شود.
دو عنصر مهم عملی برای اجرای این فرایند عبارتاند از:
اطلاعات دموگرافیک: اطلاعات جمعیت شناختی مرتبط میتواند شامل سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سطح درآمد، موقعیت مکانی و موارد دیگر باشد. جزئیات مربوط به کمپین خود را انتخاب کنید و تا جایی که میتوانید وارد جزییات شوید. همچنین شناسایی اطلاعات روانشناختی برای شناخت بیشتر مخاطبانتان مفید است که شامل علایق، ارزش ها، عادات و نظرات آنها میشود.
رفتارها و انگیزهها: برای اینکه درک واضحتری از مخاطبان خود در رابطه با مسیر بازاریابی خود داشته باشید، رفتارهای آنها را در فضای حقیقی و مجازی مطالعه کنید. سپس به دنبال درک انگیزههای مخاطبان خود خواهید بود.
پیکاپک با پیشبینی یک مجموعه پرسش دقیق برای دریافت اطلاعات دموگرافیک (سن، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و…) و لحاظکردن نظرسنجیها برای دریافت نظرات، علایق و ترجیحات مشتریان و پیشبینی الگوهای رفتاری و عادات خرید آنها در هنگام ثبتنام و بعد از ارسال هر نمونه محصول، تصویری نزدیک به واقعیت از مخاطبان هدف را در اختیار سازمان شما قرار میدهد. دریافت این اطلاعات به شما کمک میکند تا با درک بهتر مخاطبین هدف، بتوانید پیامهای بازاریابی شخصیسازی شده و مرتبط ایجاد کنید.
۲- رسیدن به اهداف و مقاصد
اهداف و مقاصد کمپین خود را به وضوح تعریف کنید. آیا به دنبال افزایش آگاهی از برند، تولید سرنخ، افزایش فروش یا بهبود فرایند حفظ مشتری هستید؟ ایجاد اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان، استراتژی کمپین شما را هدایت میکند. اهداف شما ممکن است شامل افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب سایت، بهبود نرخ رضایت مشتری یا یکی از بسیاری از اهداف بالقوه دیگر باشد. باید مطمئن شوید که اهدافی که تعیین میکنید SMART هستند، که مخفف عبارت خاص، قابل اندازهگیری، عملی، مرتبط و محدود به زمان است:
خاص: هدف شما باید روشن و شفاف و متمایز باشد.
قابل اندازهگیری: شما باید بتوانید پیشرفت خود را به سمت اهداف خود اندازهگیری کنید. این معیارهای قابل سنجش گاهی اوقات شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI نامیده میشوند.
دستیافتنی: یک مسیر معقول برای دستیابی به هدف خود ترسیم کنید، تا بدانید که قابل دستیابی است.
مرتبط: هدف شما باید از اهداف کلی کسب و کار شما پشتیبانی کند.
محدود به زمان: یک ضرب الاجل برای دستیابی به هدف خود و همچنین معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت خود در حین حرکت تعیین کنید.
با تجزیه و تحلیل دادههای کمپین و شناسایی الگوها و روندها، بازاریابان میتوانند استراتژیهای نمونهگیری خود را اصلاح و تصمیمات مرتبط را برای بهبود اثربخشی کمپینهای آینده خود اتخاذ کنند. پلتفرم سمپلینگ پیکاپک، با اتکا بر دادههای قابل تحلیل و بررسی به بخش مارکتینگ سازمان شما، امکان تصمیمگیری صحیح را در مراحل مختلف کمپینها میدهد. با ارجاع به این اطلاعات، به راحتی میتوان نسبت وضعیت جاری با اهداف اصلی مسیر را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کنید.
۳- بودجه
در مقایسه با شیوههای بازاریابی دیگر، پلتفرم آنلاین پیکاپک به کسبوکارها کمک میکند تا با هزینههای کمتر و دقت بالاتر به دادههای مربوط به مخاطبین هدف خود برسند. این رویکرد تضمین میکند که منابع به طور موثر تخصیص داده میشوند، هدر رفت هزینه را کاهش میدهد و بازگشت سرمایه (ROI) کمپینهای بازاریابی را به حداکثر میرساند.
۴- آشنایی با دادههای مشتری
از دادههای موجود مشتری برای به دست آوردن بینش در مورد رفتار، ترجیحات و الگوهای خرید آنها استفاده میشود. یک پلتفرم سمپلینگ از تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها و بخش بندی برای شناسایی و هدف قرار دادن گروههای خاصی از افراد که احتمال علاقه مندی بیشتری به محصول یا خدمات خاصی دارند، استفاده میکند. دادههای ضروری برای یک کمپین بازاریابی، اطلاعات لازم را برای تعریف دقیق این بخشهای هدف فراهم میکند. با استفاده از ویژگیهای بصری و دادهمحور داشبورد پلتفرم پیکاپک، شما میتوانید اطمینان حاصل کنید که همیشه به دادههای مشتریان، به شکل دقیق و پیوسته دسترسی خواهید داشت.
۵- آگاهی از برند
یکی از مهمترین تلاشهای هر فرایند بازاریابی، آگاهکردن مخاطبین از برند و محصولات و خدمات مرتبط است. پیکاپک میتواند با قرار دادن مشتریان بالقوه در معرض محصول یا خدماتی که ممکن است قبلا از آن آگاه نبودهاند، به افزایش آگاهی برند کمک کند. از آنجایی که در این الگوی توزیع نمونه، برخلاف خرید مجازی، مشتریان به طور مستقیم محصول را تجربه میکنند، احتمال بیشتری دارد که تجارب خود را با دیگران در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند، و این امر باعث افزایش دسترسی و آگاهی از برند و رشد جایگاه برند سازمان شما در بین دیگر مخاطبین میشود.
۶- افزایش احساس امنیت و رضایت مشتری
ایجاد رضایت و امنیت، یکی از مهمترین دلایل وفاداری مشتریان به برند سازمان است. شما در مقام یک کسب و کار، پیوسته باید در حال تلاش برای افزایش رضایت کاربران خود نسبت به چگونگی تعامل با سازمانتان باشد. مشتریان با پیکاپک این فرصت را خواهند داشت تا قبل از خرید قطعی، یک محصول یا خدمات را امتحان کنند. با ارائه سمپلها، کاربران میتوانند بر مقاومت اولیه یا تردیدی که ممکن است در امتحان یک محصول جدید داشته باشند، غلبه کنند. برطبق آمارها، ۹۲ درصد از کاربران تمایل به تست یک سمپل دارند و از بین آنها، نزدیک به ۵۳ درصد تمایل به خرید قطعی آن محصول پیدا میکنند.
پیکاپک به عنوان اولین پلتفرم آنلاین سمپلینگ ایران، با استفاده از یک رویکرد علمی، مبتنی بر داده و کاربرمحور، تلاش میکند مسیر بازاریابی یک کسب و کار را به بهینهترین شکل به پیش ببرد. هر سازمان به کمک این ابزار جامع، با طراحی و پیادهسازی یک فرآیند در ارائه محصولات خود، گام مهمی برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود بردارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم سمپلینگ پیکاپک، لطفا به نشانی pikapak.ir مراجعه کنید.
نوشته پیکاپک چگونه به کمپین بازاریابی شما کمک میکند؟ اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها