رینوفست؛ مسابقه ای از جنس خلاقیت و هیجان در رینوتکس ۲۰۲۳

در بخش انتهایی سالن پروین اعتصامی، تعدادی از والدین دانش‌آموزان در حال تشویق و تماشای مسابقات ربات جنگجوی سنگین و سبک وزن و امدادگر محیط زیست و مسابقات نجات تخم مرغ هستند، با توجه به استقبال خاص والدین و دانش آموزان شاید می توان گفت؛ این بخش جزو شلوغ ترین وجذاب ترین بخش نمایشگاه است.

صدای بلند مجری از میکروفونی که با هیجان مسابقه نجات تخم مرغ را گزارشگری می کند، فضای سالن پروین اعتصامی را پر کرده است، با مسئول مسابقه که کنار داوران مشغول اجرای مسابقه هستند، گفت و گویی در خصوص جزییات مسابقات انجام می دهیم.

نوید حاتمی – رئیس هیئت داوران بخش فستیوال رینوتکس(بخش نجات تخم مرغ) در گفت و گو با شنبه مگ با بیان اینکه مسابقه نجات تخم مرغ با هدف ایجاد شور و هیجان در بین دانش آموزان برگزار می شود، می گوید: نمایشگاه رینوفست در سه بخش هوا فضا، رباتیک و هوش مصنوعی برگزار شده است که اکنون نیز در بخش هوا فضا مسابقه نجات تخم مرغ را برای دانش آموزان عزیز برگزار می کنیم.

او با بیان اینکه مسابقه نجات تخم مرغ دانش آموزان را با چهار مهندسی از جمله مهندسی عمران، مکانیک، هوا فضا و مواد آشنا می کند، ادامه می دهد: در این مسابقه دانش آموزان با مبتنی بر خلاقیت خود سازه هایی را طراحی کرده اند که می توانند با این سازه ها تخم مرغ را از ارتفاع ۶ متری بدون اینکه اتفاقی برای آن رخ دهد به سمت زمین هدایت کنند.

او با بیان اینکه ایجاد قدرت تفکر و خلاقیت یکی از اهداف اصلی مسابقه نجات تخم مرغ است، ادامه می دهد: ساخت دست سازه ها و درگیر شدن فکر دانش آموزان در این مسابقه از جمله گام های مثبت است که براساس آن دانش آموزان می توانند برای حل مشکلات و چالش های خود فکر کنند.

حاتمی با اشاره به استقبال دانش آموزان از مسابقه نجات تخم مرغ، بیان می کند: تاکنون ۳۷۵ تیم ۶۰۰ نفره متشکل از دانش آموزان در این مسابقه حضور داشته اند همچنین به طور متوسط روزانه ۱۲۰ نفر از دانش اموزان در این مسابقه شرکت می کنند، جوایز ارزشمندی نیز در روز اختتامیه جشنواره به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

بخش مسابقات ربات جنگجوی سبک و سنگین‌وزن

در گوشه ای دیگر از سالن پروین اعتصامی نیز تعدادی از دانش آموزان با هیجان کودکانه‌ی پر شور خود در حال آماده سازی ربات های جنگویی هستند که از صفر تا صد این ربات ها را خود طراحی و ساخته اند.

پور سلام- داور مسابقات رباتیک در گفت و گو با شنبه مگ با بیان اینکه مسابقات رباتیک سبک وزن با شرکت ۱۸۳ تیم برگزار می شود، می گوید: حداکثر وزن در نظر گرفته شده برای هر ربات جنگجو تا وزن دو کیلوگرم و ۱۰۰ گرم است و ابعاد طول و عرض آن نباید از ۴۵ سانتی متر بیشتر نباشد.

او با بیان اینکه مسابقات رباتیک با هدف آشنایی دانش آموزان با تکنولوژی و پروژه ی ساخت و فناوری برگزار می شود، بیان می کند: برگزاری چنین مسابقاتی فرصتی برای شناسایی استعداد دانش اموزان در زمینه ساخت است تا در آینده ی نزدیک به مهندسان خوش ذوق و خلاقی تبدیل شوند.

داور مسابقات رباتیک با بیان اینکه تیم های شرکت کننده در مسابقات ربات جنگجو به صورت انفرادی و جمعی است، ادامه می دهد: اکثر ربات های جنگجو در این مسابقات دست سازه ی دانش اموزان است، ربات های پیشرفته توسط دانش آموزانی ساخته شده که صاحب تکنولوژی هستند و برخی دیگر نیز ربات های آماده و پیش ساخته است که توسط برخی از دانش آموزان مونتاژ می شوند.

او ادامه می دهد: دانش آموزان دوره های ابتدایی و متوسط در مسابقات ربات جنگجو شرکت می کنند، جوایز نیز در روز اختتامیه با برگزاری فینال به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

گفتنی است جشنواره دانش آموزی رینوفست همزمان با برگزاری رینوتکس ۲۰۲۳ برای اولین بار در سطح کشور در نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سه محور رباتیک، هوش مصنوعی و هوافضا برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در چهار محور دستاوردها، مسابقات، نمایشگاه و سمینارهای آموزشی با هم به رقابت می‌پردازند.

نوشته رینوفست؛ مسابقه ای از جنس خلاقیت و هیجان در رینوتکس ۲۰۲۳ اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

فهرست
Generated by Feedzy