تجربه پرداخت ارزی راحت در سرزمین زیماپی!

داستان استارتاپ زیماپی از همکاری گروهی از جوانان پرتلاش و اهل فن شروع شد؛ جوانانی که با هدف رفع مشکلات مربوط به نقل‌وانتقالات ارزی، زیماپی را در سال‌۱۳۹۸ راه‌اندازی کردند. در زیماپی فرقی نمی‌کند شخص حقوقی باشید یا حقیقی و به هردو گروه مشتریان شخصی و کسب‌وکارها خدمت ارائه می‌شود. به‌عنوان یک مشتری می‌توانید تمامی امور ارزی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن در بستر امن زیماپی انجام دهید. همچنین زیماپی به‌عنوان یک کسب‌وکار نیز در کنارتان است تا چالش‌های ارزی خود را حل کنید و برای ورود به بازارهای بین‌المللی آماده شوید.

در این گزارش با سید‌امیر چاوشی، مدیرعامل؛ ندا حاجی غلامرضا، مدیر محصول و غزاله ابوالفتحی، مدیرمارکتینگ این استارتاپ گپ‌وگفتی دوستانه داشتیم و درمورد فرایندهای زیماپی، راهکارهایی که برای امور ارزی ارائه می‌دهد و ارزش‌هایی که خلق کرده است، صحبت کردیم.

فکر می‌کنم شروع گفت‌وگو را باید اختصاص بدهیم به این مسئله که با توجه به سختی‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار،چرا  استارتاپ زیماپی را راه‌اندازی کردید؟ و اینکه ایده‌ این استارتاپ چطور به ذهن‌تان رسید؟

چاوشی: در ابتدا آن چیزی که باعث شد به فکر راه‌اندازی این محصول بیفتیم، تحریم‌ها، مشکلات پرداختی و جدایی ایران از سیستم بانکی جهانی بود. در حقیقت ما به دنبال این بودیم که افراد در پرداخت‌های ارزی خرد و کلان خود تجربه راحت‌تری داشته باشند. در ادامه نیز توانستیم محصول را توسعه دهیم، به‌طوری که امروز این محصول از دیگر محصولات ما از نظر میزان رشد، چشمگیرتر است.

استارتاپ زیماپی چیست و دقیقا چه خدماتی را به مشتریان عرضه می‌کند؟

حاجی‌غلامرضا: اگر بخواهم زیماپی را در یک جمله معرفی کنم، می‌توانم بگویم که زیماپی یک پلتفرم مالی مبتنی بر تکنولوژی روز دنیاست ‌که با قابلیت کیف پول چند‌ارزی، تمامی خدمات مرتبط با فعالیت‌های مالی و ارزی را پوشش می‌دهد. درحقیقت، کیف پول چندارزی زیماپی، سازوکاری است که برای اولین‌بار در ایران، به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اپلیکیشن زیماپی علاوه بر خرید و فروش ارز، از نرخ لحظه‌ای بازار ارز نیز باخبر باشید. با داشتن این کیف پول شما می‌توانید به‌راحتی ارزهای مختلف خود را بدون کارمزد به یکدیگر تبدیل کنید.

بنابراین شما با استارتاپ زیماپی به‌راحتی می‌توانید خدمات ارزی مثل پرداخت ارزی و خرید آنلاین از فروشگاه‌های بین‌المللی، نقل‌و‌انتقالات ارزی، شارژ اکانت‌های ارزی و افتتاح حساب و… را با کارمزدی مقرون‌به‌صرفه انجام دهید. در اصل، شما کیف پول خود را با ریال شارژ می‌کنید و ما به هر ارزی که مدنظرتان باشد، آن را تبدیل و پرداخت می‌کنیم. شما می‌توانید در این فرآیند تمامی تراکنش‌های خود را از ابتدا تا انتها مشاهده کنید و هیچ فرقی ندارد که یک فرد حقیقی باشید یا حقوقی.

برای پرداخت‌های بین‌المللی چه راهکاری دارید؟ چطور از سد تحریم‌ها عبور می‌کنید؟

چاوشی: درحال حاضر ما توانایی تبدیل ریال به ۹ ارز متفاوت و پرداخت آن در ۸۸ کشور جهان را داریم. نکته مهم در پرداخت‌های بین‌المللی زیماپی این است که پرداخت‌ها، داخلی انجام می‌شوند؛ یعنی پول را با ارز داخلی هر کشوری جابه‌جا می‌کنیم و از آنجایی که پرداخت‌ها، داخلی هستند، با سیستم بانکی کشورها هم درگیر نمی‌شویم. این موضوع بسیار مهم این امکان را فراهم می‌کند که حتی در کشورهایی که از سمت آنها تحریم هستیم هم بتوانیم عملیات پرداخت ارزی را انجام دهیم.

جلب اعتماد مشتری‌ها در فرآیندهای پرداخت‌های ارزی چطور امکان‌پذیر است؟

ابوالفتحی: این موضوع که تمام کاربران حقیقی و حقوقی ما می‌توانند فرآیند تراکنش‌های خود را از ابتدا تا انتها دنبال کنند، یکی از مهم‌ترین سوپاپ‌های اطمینا‌ن ما برای مشتریان است. علاوه بر این‌، شبکه کارگزاران زیماپی آنقدر گسترده هستند که ریسکی در انجام عملیات ایجاد نکنند؛ همچنین ما مشتریانی داریم که نام آنها تضمین انجام درست کار ما‌ست.

حاجی‌غلامرضا: این نکته را اضافه کنم که علاوه بر مشتری‌ها، حسن سابقه ما در فعالیت‌های قبلی نیز باعث اطمینان مشتریان به ما می‌شود. زیماپی جزو ‌فهرست شرکت‌های خلاق معاونت ریاست جمهوری است و شرکت‌های معتبری تاکنون از خدمات ما استفاده کرده‌اند که با مراجعه به سایت می‌توانید از نام آنها مطلع شوید.

چاوشی: زیماپی یک تفاوت اصلی در این زمینه با شرکت‌های مشابه خود دارد و آن، مشخص بودن نام و اطلاعات اعضای شرکت است. آدرس زیماپی هم برای تمامی کاربران ما در دسترس است. این شفافیت در اطلاعات، خیال مشتریان را راحت خواهد کرد. ما حتی مشتریانی داشته‌ایم که به شرکت آمده‌اند و از معتبر بودن آن مطمئن شده‌اند و دیده‌اند که ما مجوز دولتی داریم. در واقع ما به اعتبار مشتریان قبلی و بزرگ خود در حال توسعه هستیم.

داشتن کیف پول در  استارتاپ زیماپی چه مزیت‌هایی دارد؟

ابوالفتحی: اگر در زیماپی کیف پول داشته باشید، انتقالات ارزی شما بین کیف ‌پول‌ها بدون کارمزد خواهد بود و می‌توانید نرخ ارز را به صورت لحظه‌ای در کیف پول خود بررسی کنید و در موقع مناسب اقدام  به خرید کنید.

چاوشی: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کیف پول این است که به شما اجازه مدیریت نقدینگی می‌دهد و می‌توانید در کیف پول چندارزیِ خود سرمایه‌گذاری کنید. پس از مدیریت نوسان‌ها نیز هر زمان که بازار را برای خود مناسب ببینید، می‌توانید ارزتان را تبدیل کنید.

ساختار کیف پول بدین شرح است: ما با نرخ ارز موجود در پنل فعالیت می‌کنیم. نرخ پنل ما، نرخ ارز بازار آزاد تهران است. با یک نرخ ثابت در هر کشور، ارز را تحویل می‌گیریم و در مقابل، کارمزد داریم؛ البته که در زیماپی کارمزد ما به سود مشتریان است و این یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی ماست.

چرا کسی باید به جای صرافی‌ها به شما اعتماد کند؟ چه مزیتی نسبت به صرافی‌ها دارید؟

‌حاجی‌غلامرضا: اکثر صرافی‌ها، محدودیت تراکنش دارند و خدمات خرد انجام نمی‌دهند. به علاوه، در زیماپی یک‌سری خدمات وجود دارد که صرافی‌ها آن را انجام نمی‌دهند چون در حیطه کاری آنها نیست. خریدهای خاص، شارژ و پرداخت هزینه‌های اکانت در سایت‌ها و پلتفرم‌های مالی، پرداخت‌های خرد مربوط به خرید بلیت یا رزرو هتل از جمله مواردی هستند که صرافی‌ها عموما انجام نمی‌دهند یا اگر هم انجام دهند، کارمزد بالایی برای این خدمات دریافت می‌کنند.

ابوالفتحی: یکی دیگر از مشکلاتی که ما در زیماپی حل کردیم، ‌جلوگیری از اتلاف وقت شماست. مشکلاتی مثل صف‌های طولانی، قطعی سیستم صرافی‌ها و به طور کلی سنتی انجام‌دادن پرداخت‌های ارزی، مسئله‌ای است که در پلتفرم زیماپی وجود ندارد. همچنین در زیماپی شما می‌توانید تمام فرآیندهای تراکنش خود را پیگیری کنید و این مزیتی نیست که در صرافی‌ها به آن دسترسی داشته باشید. نکته دیگر آنکه در زیماپی نرخ پرداخت تمامی خدمات ثابت و با کارمزدی مقرون‌به‌صرفه است.

یک خبر خوش هم اینجا بدهم که برای مخاطبان محترم مجله شنبه، کد تخفیفی در نظر گرفتیم تا بتوانید اولین تراکنش خود در زیماپی را با هدیه‌ای از طرف ما انجام دهید.

فقط کافی‌ است در قسمت باشگاه مشتریان سایت زیماپی در بخش کد هدیه، shanbeh را وارد کنید تا هدیه خود را دریافت کنید.

رقبای استارتاپ زیماپی چه کسانی هستند؟‌

حاجی‌غلامرضا: تعدادشان زیاد نیست. شاید در حال حاضر بتوانیم از یک رقیب مستقیم برای خودمان نام ببریم که خدمات متنوع را ارائه می‌دهد. اما موضوعی که ما را از دیگران متمایز می‌کند، متمرکز بودن تمام خدمات روی یک محصول و کیف پول چند‌ارزی است. باقی محصولات مشابه ما، تمامی خدمات ارزی را ارائه نمی‌دهند، در نتیجه با ما از اساس متفاوتند.

حالا که این سوال را پرسیدید، بنده هم اعلام می‌کنم ما به عنوان یک پلتفرم جامع ارزی، آمادگی این را داریم که با کسب‌وکارهای کوچک و بزرگی که دوستدار پیشرفت و خلاقیتند، همکاری کنیم و خدماتمان را در اختیارشان قرار دهیم. همچنین برای استارتاپ‌هایی که با ما در راستای محصول و خدمتی که ارائه می‌کنند همکاری می‌نمایند، پیشنهادهای جذاب سازمانی هم داریم.

زیماپی B2B است یا  B2C؟ اگر هردو جنبه را مدنظر دارید، تمرکز شما روی کدام است؟ و اینکه بفرمایید محصول شما چه نیازی را برای آنها رفع می‌کند؟

‌ابوالفتحی: ما برای هردو طیف B2B و B2C، خدمات ارائه می‌دهیم. در حال حاضر بیشتر B2C هستیم و در تلاشیم که این موضوع را به برابری برسانیم. ما خدماتی مثل نقل و انتقالات ارزی، پرداخت‌های ارزی و آموزش و مشاوره در پرداخت‌های ارزی را به مشتریان ارائه می‌هیم؛ برای کسب‌و‌کارها نیز تمامی پرداخت‌ها را در پنل انجام می‌دهیم.

سرمایه اولیه از خودتان بوده یا سرمایه جذب کردید؟ بخش بعدی سؤالم این است که آیا هم‌اکنون سرمایه‌گذار دارید؟

چاوشی: سرمایه اولیه از خودمان بود. به‌تازگی در پی جذب سرمایه هستیم. می‌خواستیم کار هدفمندتر و قوی‌تر شود، سپس برای جذب سرمایه اقدام کنیم. موضوع مهم در بحث سرمایه‌گذاری زیماپی، فهم درست سرمایه‌گذاران از کار و روحیه ریسک‌پذیری آنهاست. در حال حاضر سرمایه‌گذار نداریم، اما به دنبال جذب سرمایه هستیم.

چالش اولیه شما در  استارتاپ زیماپی چه بود؟ در حال حاضر با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

‌حاجی‌غلامرضا: شاید بتوان چالش‌هایی را که ما از ابتدا تا امروز با آنها درگیر هستیم، در این فهرست خلاصه کرد:

  عدم شفافیت مواد قانونی کشور در موضوعات ارزی
  جلب اعتماد کاربرها
  سیستم‌های انتقالی
  موضوعات مرتبط با تحریم‌ها
  کم‌سوادی مالی در موضوعات ارزی

تیم استارتاپ زیماپی در ابتدای کار چند نفره بود؟ در حال حاضر چند نفر هستید؟

‌ابوالفتحی: داستان زیماپی با ۵ نفر آغاز شد و حالا ۲۵ نفر نیروی کار متمرکز هستیم و ۶ نفر نیروی دورکار نیز با مجموعه همکاری می‌کنند.

در جذب نیروی جدید به چه مواردی بیشتر توجه می‌کنید؟

حاجی‌غلامرضا: مهم‌ترین اصل برای ما در زیماپی رعایت فرهنگ سازمانی و توانایی افراد برای تعامل فعال و انجام کار گروهی است. نکته بعدی که در جذب نیروهای جدید برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است، خلاقیت است. در زیماپی ما به سرمایه‌های انسانی‌ای نیاز داریم که بتوانند بدون مرز فکر کنند. همچنین آشنایی با فضای ارزی برای ما اهمیت دارد. این مهم هم تطابق فرد را با محیط کاری ما آسان می‌کند و هم میزان خطر را در انجام کارها کاهش می‌دهد.

خودتان را به جای مشتری‌ها بگذارید، آیا از زیماپی استفاده می‌کنید؟ دلیل شما چیست؟

چاوشی: بله! استفاده می‌کنم، زیرا این محصول با صرف کمترین هزینه و زمان، تمامی نیازهای ارزی من را برطرف می‌کند و به ارزآوری برای کشور کمک می‌کند. اگر شما صاحب شرکت باشید؛ زیماپی در تمامی موارد در کنار شماست، به حضور شما در بازار جهانی یاری می‌رساند، برای تمام پروژه‌های شما در خارج از کشور، خدمات کامل ارائه می‌دهد و می‌تواند از سد محدودیت‌هایی که صرافی‌ها و مجموعه‌های دیگر قادر به حل آنها نیستند، عبور کند. در دنیای امروز که همه ما به دنبال امنیت در کنار سرعت هستیم، زیماپی می‌تواند یک بازوی حمایتی برای کارهای ارزی ما باشد.

امکان خرید کالا از سایت‌هایی مانند آمازون و اپل موزیک در زیماپی وجود دارد؟

ابوالفتحی: بله. در زیماپی فرقی نمی‌کند که نوع پرداخت ارزی شما چیست. ما بستری برای تمامی پرداخت‌های ارزی شما، چه فیزیکی و چه مجازی، در چارچوب شئونات کشورمان با بهترین نرخ کارمزد هستیم.

در کشورهای دیگر هم شعبه دارید؟ انتقال پول را از طریق این شعب انجام می‌دهید؟

چاوشی: هم‌اکنون در کشور ترکیه شعبه داریم. در این شعبه خدمات غیرپرداختی مثل خدمات افتتاح حساب ارائه می‌کنیم. مراجعان برای دریافت این خدمات از حضور مترجم در کنار خود بهره‌مند می‌شوند.

ارتباط شما با بانک‌های ترکیه چه تأثیری در روند کار دارد و چه خدماتی برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

چاوشی: افتتاح حساب بانکی ترکیه در جاهای محدودی از ایران انجام می‌شود، اما با خدمات ما می‌توانید از طریق یک موجودی اولیه (دپوزیت) حداقلی، حساب‌تان را افتتاح کنید، امکان فعالیت ارزی بین‌المللی دارید و به خارج از ترکیه هم می‌توانید پرداخت داشته باشید. همچنین انجام این فعالیت‌ها بدون نیاز به کارت اقامت و با داشتن پاسپورت ایرانی هم امکان‌پذیر است.

به انتهای گفت‌وگو رسیده‌ایم؛ اگر نکته‌ای هست که می‌خواهید به آن اشاره کنید، بفرمایید.

چاوشی: تمام تلاش ما در زیماپی بر توسعه بازار خارجی برای استارتاپ‌های ایرانی است. ما سعی می‌کنیم تا امکان بهره‌وری همسایگان از اپلیکیشن‌های ایرانی را فراهم کنیم تا از این طریق باعث گسترش این کسب‌وکارها و در نهایت، ورود ارز به کشور شویم.

و اما مسئله تحریم‌ها! برخی اینطور فکر می‌کنند که اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود، زیماپی مشتریانش را از دست می‌دهد و دیگر بازاری نخواهد داشت که به فعالیتش ادامه دهد. اما حقیقت این است که اگر تحریم‌ها نبودند یا روزی از بین بروند، توانایی ما برای ارائه خدمات بیشتر می‌شود و می‌توانیم با حجم بالاتری به کاربران خود خدمت‌رسانی کنیم.

نوشته تجربه پرداخت ارزی راحت در سرزمین زیماپی! اولین بار در هفته‌نامه شنبه. پدیدار شد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست
Generated by Feedzy