استارت اپ چیست؟
استارت آپ به معنای راهاندازی یک شرکت جدید و نوآورانه است که به طور معمول با استفاده از فناوری یا ایدههای خلاقانه توسط یک تیم کوچک تشکیل میشود. ایدههای استارت آپها معمولاً در حوزههای فناوری اطلاعات، اینترنت اشیاء، رباتیک، بهداشت و درمان، انرژی، حمل و نقل و سایر صنایع برتر رخ میدهد.
استارت آپها در تلاش برای توسعه یک محصول جدید، خدمات مبتنی بر فناوری یا راه حلهای نوین در بازاری مشخص هستند و امیدوارند تا درآمدزایی و رشد سریعی را از طریق ارزشآفرینی و استفاده از فناوری برآورده کنند. برخی از استارت آپها موفق شدهاند به شرکتهای بزرگ تبدیل شوند، در حالی که بسیاری دیگر قبل از رشد قابل توجه و تبدیل شدن به شرکت بزرگ از بین رفتهاند.
با ما همراه باشید تا با چند نوع متداول از انواع استارتاپ را براساس وضعیت آنها آشنا شویم:
استارتاپ های ایدهپردازی: این استارت آپ ها در مراحل اولیه به سر میبرند و هنوز ایده پردازان و سرمایه گذاران در حال بررسی امکان سنجی بازار و ایده ها هستند.
استارتاپ های در حال رشد: هدف این نوع استارتاپ گسترش و افزایش فعالیت هایشان است و علاقمند به فراگیری بازار و قصد دارند در صنعت خود به درصدی از رشد برسند.
استارتاپ های بزرگ: این نوع استارتاپ ها به مرحلهی بعدی خود یعنی تبدیل به شرکتهای بزرگ و توسعه محصولات و خدمات جدید پرداختهاند.
استارتاپ های خارجی: هدف این نوع استارتاپ ها گسترده کردن کسب و کار خود در بازار هدف هستند و علاقه مند به رشد فعالیت خود در بازارهای خارجی هستند.
استارتاپ های فناوری: این نوع استارتاپ ها به دنبال استفاده از فناوریهای پیشرفته و نوآوری در صنعتهای مختلف هستند.
استارتاپ های تجربیات کاربری: این نوع استارتاپ ها به دنبال ارائه تجربیات جذاب و متفاوت برای مشتریان هستند.
استارتاپ های رسانهای: این نوع استارتاپ ها به دنبال ارائه خدمات و محتوای رسانهای جدید هستند.
استارتاپ های سلامت: این استارتاپ ها به دنبال راهکارهای مناسب در حوزه سلامت و بهداشت هستند.
به طور کلی دسته بندی اصلی انواع استارتاپ ها در صنایع مختلف:
استارت آپ کسب و کارهای کوچک (Small business startups)
استارت آپ های خریدنی (Buyable startups)
استارت آپ های مقیاسپذیر (Scalable startups)
استارت آپ کمپانیهای بزرگ (Offshoot startups یا Big Company startups)
استارت آپ های اجتماعی (Social startups)
استارتاپ های سبک زندگی(Lifestyle startups)
استارت آپ های کوچک:
این استارتاپ ها مقیاسی کوچک دارند و برای هدفی کوتاه مدت و نزدیک طراحی شده اند. به طور کلی می توان گفت شرکتهای مستقلی هستند که به صورت تکی و یا با یک تیم کوچک دو سه نفره (یا بیشتر) کارشان را شروع می نمایند.
استارت آپ های کوچک در بیشتر مواقع هدفشان بر این است اندکی پیشرفت کنند تا مورد هدف کمپانی های بزرگ قرار بگیرند و خریده شوند و تعداد اندکی هم تصمیم به گسترش کار خود و سودآوری هستند،ولی بسیاری از استارت آپ های کوچک ، از اینکه در همان شیوه استارتاپی بمانند و یک درآمد ثابت داشته باشند راضی هستند و علاقه ای به گسترش دادن کسب و کارشان نشان نمیدهند.
بسیار از کسب و کارها در همان استارت آپ کوچک موفق هستند و زمانی که تصمیم به گسترش دادن کار خود می گیرند موانع و هزینه های زیادی را متقبل می شوند و چه بسا که ورشکسته هم می شوند. بنابراین عجیب نیست که صاحبان کسب و کارهای کوچک، نسبت به رفتن به مرحلهٔ بعدی مقاومت نشان بدهند و دنبال دردسر نباشند.
این نوع کسب وکار برای شروع با سرمایه شخصی یا خانوادگی شروع به کار می کنند و یا گاهی اوقات از قرض و وام استفاده می کنند.
استارتاپ های کوچک بطور معمول ریسک کمی دارند وافرادی که به انواع استارتاپ در مقیاس کوچک فکر میکنند معمولا به دنبال کسب درآمدی محدود برای گذراندن زندگی خود هستند.
استارت آپ های بزرگ:
استارتاپ های بزرگ معمولا نیازمند سرمایه ای زیاد با ریسک بالا هستند.معمولا استارتاپ های بزرگ برای دوام آوردن نیازمند نواوری می باشند در غیر این صورت آن کمپانی ها در موقعیت ورشکستگی قرار میگیرند.هر استارت آپی برای این که بتواند در مدت زمان های کوتاه به نوآوری های جدید دست یابد باید نیازهای مشتریان را به طور مداوم و بروز شناسایی کند زیرا شناسایی نیاز های مشتریان است که منجر به نوآوری می شود و باعث ماندن آن کسب و کار در بازار می شود.
به طور مثال فرض کنید یک کمپانی تولید لوازم برقی به طور مداوم باید نوآوری های بروز ارائه دهد تا در بازار از رقیبان پیشی بگیرد و معروف تر از روز قبلش شود. همانند رقابت شرکت های اپل، سامسونگ و ال جی که سالانه با فناوری های جدید مردم را شگفت زده میکنند و جای پایشان را در بازار ثابت میکنند.
استارت آپ های مقیاسپذیر:
استارتاپ های مقیاس پذیر کار و کسب هایی هستند که با افزایش تعداد مشتریان یا جذب سرمایه و نیروی بیشتر حیطه کاری خود را گسترش میدهند .برای تبدیل استارت آپ ها به استارت آپ های مقیاس پذیر به بزرگ و کوچک بودن استارت آپ ها توجهی نمی شود اما توجه داشته باشید این مدل استارتاپ ها برای همه کسب و کار ها امکان پذیر نیست.
روال کار این استارت آپ ها به این ترتیب است که برای رشد سریع کسب وکار و رسیدن به بالاترین سود در سریعترین زمان ممکن تلاش میکند.
این نوع کسب و کارها معمولا با حجم بسیار اندکی خدمات و سفارش پیش می روند و با همان کارمندان کم سعی میکنند در فضای مجازی و کسب و کار ترند شوند . سپس بعد از پیدا کردن مخاطبان هدف خود در این مرحله با خیالی آسوده و آماده سازی زیر ساخت ها و منابع مالی به مقیاس یا مرحلهٔ بعدی میروند .اما قابل به ذکر است این آماده سازی زیرساخت ها و تغییر سایز خود نیاز به هزینه هایی دارد که انواع و اقسام سرمایهگذاران ، شرکای تجاری و حتی دوستان و آشنایان را نیازمند است.
استارت آپ های اجتماعی:
این نوع از استارت آپ ها شرکتهایی هستند که در حوزه های سهامی عام و خیریه به فعالیت میپردازند و اهداف این استارت اپ ها برای جذب سرمایه و رشد بیشتر نیست و اینگونه موضوعات را تکذیب می کنند.به طول کل قصد این نوع استارت آپ ها ساخت خیریه ها است.
استارتاپهای اجتماعی مانند بقیه استارت آپ، از همان قالب رسمی و سازمانی برخوردارند اما تفاوت استارت های اجتماعی این است که تمرکزشان بر روی جذب سرمایه و سود دهی برای خود نیست و برای کمکهای بلاعوض و افراد دست به خیر حساب شروع به فعالیت کرده اند و از این طریق عملیاتشان را پیش میبرند.
استارت آپ های سبک زندگی:
این استارت آپها بر مبنا و حول علایق شخصی یک بنیان گذار شروع به فعالیت میکنند. به عنوان مثال کسی که در حوزه نقاشی مهارت و علاقه بسیار دارد استارت آپی با ایده نو در مورد لوازم نقاشی ایجاد و شروع به فعالیت می کند . انگیزه و خلاقیت، دو عنصر مهم شکل گیری استارتاپهای سبک زندگی هستند.
چنین استارتاپ هایی عموما فردی یا مربوط به تیم هایی کوچک است که افراد آن علاقهمند به فعالیت در یک حوزه مشترک هستند و امیدوارند کسب درآمد کنند. البته در صورتی که در استارتاپ علاقه و انگیزه کافی وجود داشته باشد و جای پیشرفت داشته باشد میتواند توجه و اعتماد سرمایهگذاران را جلب کند.
به هر حال این نوع استارت آپ ها علاوه بر هدف خود باید توجه به بوم مدل کسب و کار خود کنند و فقط بر پایه علاقه پیش بروند و امکان سنجی بازار و مالی را در نظر بگیرند.
استارت آپ های خریدنی:
بسیاری از سرمایه گذاران توانایی و تخصص راه اندازی یک استارتاپ خوب را ندارند یا قصد دارند پس از به نتیجه رسیدن یک استارت آپ و اطمیمنان پیدا کردن از سود دهی آن شروع به سرمایه گذاری در آن کنند و فعالیت آن را ادامه میدهند.
به عنوان پیشنهاد می توانید یک اپلیکیشن برای شبکه های مجازی تولید نمایید و سپس پس از پیدا کردن مخاطبان هدف خود آن را به یک کمپانی بفروشید.به عنوان مثال سازنده توییتر فردی دیگر بود اما ایلان ماسک با سرمایه گذاری روی توییتر ان استارت آپ را خرید و برآن سرمایه گذاری کرد.
توجه نمایید برای رساندن استارت آپ خود به مرحله فروش باید صد خود را روی استارت آپ خود بگذارید تا به مرحله ای قابل فروش برسد و هر استارت آپی ارزش سرمایه گذاری ندارد .
اما استارت آپ ها علاوه دسته بندی کلی یک دست بندی جزِ به جز هم دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم :
انواع استارتاپ های حوزه ی کالای مصرف الکترونیک :
استارتاپ های حوزه ی کالای دیجیتال
استارتاپ های حوزه ی خدمات موبایل
انواع استارتاپ های حوزه ی خدمات اینترنتی:
استارتاپ های حوزه ی هاست ، دامنه و سئو
استارتاپ های حوزه ی جستجوی مقاله
استارتاپ های حوزه ی سیستم ابری
انواع استارتاپ های تجارت الکترونیک:
استارتاپ های حوزه ی خرید خارجی
استارتاپ های حوزه ی تخفیف گروهی
استارتاپ های حوزه ی خرید و فروش عمده
استارتاپ های حوزه ی خرید و فروش کالا
استارتاپ های حوزه ی سوپر مارکت آنلاین
انواع استارتاپ های حوزه ی تبلیغات ، بازاریابی و فروش :
استارتاپ های حوزه ی بازاریابی محتوایی
استارتاپ های حوزه ی تبلیغات و تبلیغات ویدیویی
استارتاپ های حوزه ی خدمات شبکه های اجتماعی
استارتاپ های حوزه ی دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی
استارتاپ های حوزه ی سامانه همکاری فروش
انواع استارتاپ های حوزه ی نرم افزار و اپلیکیشن :
استارتاپ های حوزه ی طراحی و مدیریت سایت
استارتاپ های حوزه ی فروشگاه ساز یا (cms)
استارتاپ های حوزه ی مارکت های موبایلی
استارتاپ حوزه ی وردپرس
استارتاپ های حوزه ی اپلیکیشن ساز
انواع استارتاپ های حوزه ی مخابرات و پیام رسانی:
استارتاپ های حوزه ی خدمات زیرساخت
استارتاپ های حوزه ی شبکه اجتماعی
استارتاپ های حوزه ی پیام رسان
انواع استارتاپ های حوزه ی خدمات حرفه ای :
استارتاپ های حوزه ی خشکشویی
استارتاپ های حوزه ی خدمات عمومی
استارتاپ های حوزه ی خدمات خارج از کشور
استارتاپ های حوزه ی خدمات مشتریان
استارتاپ های حوزه ی مدیریت ساختمان
استارتاپ های حوزه ی خدمات حقوقی
انواع استارتاپ های حوزه ی خدمات اداری:
استارتاپ های حوزه ی مدیریت پروژه
استارتاپ های حوزه ی خدمات رسانی
استارتاپ های حوزه ی دفتر مجازی
انواع استارتاپ های حوزه ی لجستیک و حمل و نقل:
استارتاپ های حوزه ی پیک موتوری
استارتاپ های حوزه ی واسط پستی
استارتاپ های حوزه ی تاکسی اینترنتی
انواع استارتاپ های حوزه ی سفر و گردشگری:
استارتاپ های حوزه ی رزرو بلیط مسافرتی
استارتاپ های حوزه ی رزرو محل اقامت
استارتاپ های حوزه ی راهنمای شهری و گردشگری
انواع استارتاپ های حوزه ی خوراکی و نوشیدنی :
استارتاپ های حوزه ی غذا
استارتاپ های حوزه ی کافی شاپ
استارتاپ های حوزه ی فروش ماهی
استارتاپ های حوزه ی میوه
انواع استارتاپ های حوزه ی کشاورزی:
استارتاپ های حوزه ی کشاورزی
استارتاپ های حوزه ی محصولات مانند : میوه
انواع استارت آپ های حوزه ی جامعه و سبک زندگی :
استارتاپ های حوزه ی مادر و کودک
استارتاپ های حوزه ی مذهبی
استارتاپ های حوزه ی مذهبی
استارتاپ های حوزه ی مدیریت شخصی
انواع استارتاپ های حوزه ی آموزش:
استارتاپ های حوزه ی برنامه ریزی درسی
استارتاپ های حوزه ی جست و جوی مقاله
استارتاپ های حوزه ی خدمات آموزشی
استارتاپ های حوزه ی آموزش مجازی
استارتاپ های حوزه ی زبان خارجی
استارتاپ های حوزه ی دوره آموزشی
انواع استارتاپ های حوزه ی رسانه ،هنر و سرگرمی:
استارتاپ های حوزه ی اخبار فناوری
استارتاپ های حوزه ی بازی
استارتاپ های حوزه ی پادکست صوتی
استارتاپ های حوزه ی اشتراک ایده و نظرات
استارتاپ های حوزه ی خبر
استارتاپ های حوزه ی سرویس ویدیویی
استارتاپ های حوزه ی عکاسی
استارتاپ های حوزه ی کارآفرینی
استارتاپ های حوزه ی موسیقی
استارتاپ های حوزه ی سینما و تئاتر
استارتاپ های حوزه ی کتاب
انواع استارت آپ های حوزه ی خدمات مالی:
استارتاپ های حوزه ی ارز دیجیتال
استارتاپ های حوزه ی بیمه
استارتاپ های حوزه ی تامین مالی و جمع سپاری
استارتاپ های حوزه ی درگاه پرداخت
استارتاپ های حوزه ی مدیریت مالی
انواع استارتاپ های حوزه ی سخت افزار و هوش مصنوعی :
استارتاپ های حوزه ی تحلیل کامنت
استارتاپ های حوزه ی پرینت سه بعدی
انواع استارتاپ های حوزه ی ورزش:
استارتاپ های حوزه ی ورزشی
استارتاپ های حوزه ی تناسب اندام
اگر شما هم علاقمند به شروع یک استارتاپ هستید علاوه بر کمک گرفتن از دستبندی های گفته شده می تواند از ایده های ما در سایر حوزه های استارت آپی استفاده کنید از جمله:
تجارت الکترونیک
خدمات مالی آنلاین
فضاهای کار اشتراکی (کارگاه های مشترک)
آموزش آنلاین
بازاریابی دیجیتال
اپلیکیشن های تلفن همراه
سامانه های رزرواسیون آنلاین
پلتفرم های اشتراک گذاری خودرو
راهکارهای تجارت بین المللی
خدمات تحویل سریع
تکنولوژی پوشیدنی
بازاریابی محتوا
بازی های رایانه ای
اینترنت اشیا
راهکارهای تحت وب
هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
امنیت فناوری اطلاعات
سیستم های چت بات
پلتفرم های رزرواسیون هتل
شبکه های اجتماعی و سرویس های مشابه
راهکارهای حسابداری آنلاین
بازاریابی تجارت الکترونیکی
سیستم های مدیریت محتوا
راهکارهای پرداخت آنلاین
ربات های چت
فضایی جدید برای تبلیغات آنلاین
تکنولوژی های نانو
بازاریابی شبکه های اجتماعی
تکنولوژی های سلامت الکترونیکی
راهکارهای لاستیک و حمل و نقل
سیستم های هوشمند خانگی
بازاریابی محلی
روش های جدید پرداخت آنلاین
تکنولوژی های پزشکی
خدمات تبلیغات آنلاین
راهکارهای ایمنی و حفاظتی
بازاریابی تجربی
تجهیزات و ابزارهای هوشمند
سیستم های هوشمند شهری
راهکارهای تجارت الکترونیکی بین المللی
بازاریابی موبایل
خدمات پشتیبانی مشتری آنلاین
تکنولوژی های انرژی تجدیدپذیر
پلتفرم های رزرواسیون رستوران
راهکارهای ابری و سرور مجازی
راهکارهای تحلیل داده ها
بازاریابی محتوای ویدئویی
سیستم های صوتی و تشخیص صدا
پلتفرم های رزرواسیون تور و سفر
خدمات ارسال پکیج آنلاین
کلام آخر :در این مقاله سعی شد تا مطالبی از انواع استارت آپ ها برای شما گردآوری شود اگر هنوز به درستی متوجه معنی اصلی استارت آپ نشده اید پیشنهاد میکنم اول سری به مقاله ی استارت آپ چیست ما بزنید.
نوشته انواع استارت آپ ها در یک نگاه-هر آنچه باید بدانید اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها