نمایشگاه صنایع غذایی به صورت مستمر در اقصی نقاط کشور برگزار میشود. این نمایشگاه ها با کیفیتهای و اندازههای بسیار متفاوتی برگزار میشوند. از نمایشگاههای کوچک محلی گرفته تا نمایشگاههای صنایع غذایی بین المللی داخلی که معتبرترین آن نمایشگاه صنایع غذایی اگروفود تهران است. این نمایشگاه بصورت سالانه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار میگردد.
هر ساله شرکتهای زیادی در این نمایشگاهها حضور مییابند. این نمایشگاهها محلی است که شرکت ها را به مشتریان احتمالیاشان متصل میکند. اما شرکت در نمایشگاه یقیناً چالشها و مسائل مرتبط با خود را دارد. سوال اینجاست که آیا میتوان بدون برخورد با این چالشها کاری کرد که اثربخشی حضور در نمایشگاه را بصورت دائم تجربه کرد؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.
برای شرکت در نمایشگاه های حضوری صنایع غذایی باید چه چالشهایی را پشت سر گذاشت؟
همانطور که گفته شد، شرکت کردن در نمایشگاههای حضوری با چالشهای زیادی همراه است. برخی از این چالشها عبارتند از:
انتخاب زمان و مکان مناسب نمایشگاه: این موضوع بسیار اهمیت دارد که شما تصمیم بگیرید در چه زمان و مکانی در نمایشگاه شرکت کنید. چراکه انتخاب زمان درست و مکان درست میتواند تعیین کننده نتیجه ای باشد که از حضور در هر نمایشگاهی حاصل میشود. برای مثال نمایشگاههای محلی شاید نتواند محل خوبی برای شرکتهای بزرگ باشد یا بالعکس. اگر شرکتهای کوچک در نمایشگاهی که شرکتهای بزرگ با هزینههای بالا شرکت کرده اند حضور یابند، ممکن است در کنار آنها اصلاً دیده نشوند و عملاً تمامی هزینهای که برای حضور در نمایشگاه کردهاند سوخت شود. همچنین انتخاب جای مناسب در نمایشگاه نیز سهم بسزایی در دیده شدن غرفهی شما خواهد داشت. اینکه بتوانید یک جای خوب در نمایشگاه برای برپایی غرفهی خود انتخاب کنید چالش بسیار بزرگی است. این چالش به دلیل محدودیت در جاهایی است که اصطلاحاً پاخور بالایی دارند. رزرو این مکانها گاهاً نیاز به ارتباطات زیاد و پرداخت هزینههای سنگین دارد.
غرفه سازی: یکی از چالشهای بزرگ نمایشگاههای حضوری غرفه سازی است. طراحی مناسب غرفه و اجرای آن چالشی است که هم زمانبر و هم هزینه بردار خواهد بود که هر شرکتی حاضر به انجام آن نخواهد بود.
انتقال تجهیزات و نیروها به محل نمایشگاه: پس از گذراندن مراحل اولیه انتخاب و غرفهسازی نوبت به انتقال تجهیزات به نمایشگاه خواهد رسید. اگر تولید کننده تجهیزات صنایع غذایی باشید، قطعاً نیاز به نقل و انتقال تجهیزات و پرداخت هزینههای جرثقیل و کامیون خواهید بود. انتقال نیروها نیز هزینه بر خواهد بود؛ خصوصاً زمانی که نمایشگاه مورد نظر در شهر یا کشوری خارج از شهر خودتان باشد.
پاسخگویی به بازدیدکنندگان: زمانی که چالشهای مراحل قبل را گذراندید نوبت به پاسخگویی به بازدیدکنندگان خواهد رسید. این مهم نیاز به آموزش پرسنل و استفاده از ابزارها و تجهیزاتی دارد که بازدیدکنندگان را مشتاق به تعامل با مجموعه شما کند.
جمع آوری لید (مشتری بالقوه): جمع آوری اطلاعات مشتریان بالقوه علت اصلی شرکت در نمایشگاههاست. اگر به تعداد کافی نیروهای آموزش دیده به غرفه خود نیاورید ممکن است بسیاری از مشتریان بالقوه احتمالی را از دست بدهید. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در نمایشگاهی حضور داشته باشید و محصولات یک غرفه برایتان جالب باشد؛ اما به دلیل شلوغی به خود میگویید بعداً به این غرفه سر میزنم. اما فراموش کردهاید یا فرصت محدود نمایشگاه به شما اجازه بازگشت مجدد را نداده است.
جمع کردن غرفه در اختتامیه: در انتهای هر نمایشگاه با وجود خستگی مفرط نیروهای اجرایی لازم است که جمع آوری غرفه و اختتامیه انجام شود و تجهیزات و پرسنل به محل شرکت برگردند که این نیز به نوبه خود چالش هزینه برداری است.
پیگیری مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریدار: پس از حضور در نمایشگاه نیاز است، تیم فروش فعال شده و لیست مشتریان بالقوهای که در نمایشگاه جمع آوری شده است را پیگیری کنند. این نیز به نوبه خود چالشی دیگر خواهد بود که نیاز به یک تیم حرفه ای فروش دارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
با وجود این چالشها، حضور در نمایشگاهها برای برخی شرکتها سودآور است و برای بسیاری دیگر ضررده؛ چراکه هزینهای که بابت شرکت در نمایشگاه پرداخت میکنند، از سودآوری حاصل از فروش محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه بیشتر است. به همین دلیل بسیاری از شرکتها تجربههای زیان ده از حضور در نمایشگاههای مختلف دارند.
چرا حضور در نمایشگاه صنایع غذایی برای برخی شرکتها زیانده میشود؟
علت این امر اکثراً آن است که مراحل اولیه انتخاب، آمادگی غرفه و آموزش پرسنل به درستی انجام نمیشود. برخی مواقع نیز این کارها بدرستی انجام میشود، اما شلوغی بیش از اندازه و کافی نبودن امکانات جذب مشتری بالقوه باعث میشود که مدیر بعد از مدتی بفهمد که شرکت رقیب که در مجاورت آنها غرفه داشت، توانسته در همان نمایشگاه موفق به جذب مشتری بزرگ و بستن قراردادهای سنگین شود. در صورتی که شاید شرکت آنها شایستگی بیشتری برای جذب آن مشتری و آن قرارداد شیرین را داشت.
چکار کنیم تا بدون پرداخت هزینههای سنگین و پر ریسک، بتوانیم بصورت ۳۶۵ روزه و ۲۴ ساعته اقدام به جذب مشتریان بالقوه کنیم؟
در وهلهی اول شاید فکر کنید پاسخ این سوال یک کلمه باشد: غیر ممکن است! اما اینطور نیست. با وجود اینتریت این کار امکان پذیر است، به شرطی که پلتفرمی تخصصی در زمینه صنایع غذایی وجود داشته باشد که بتواند بازدیدکنندگان سایت را (که مثل بازدیدکنندگان نمایشگاه، کیفیت بالایی دارند) به مشتری بالقوه برای شما تبدیل کند. این پلتفرم تخصصی هم اکنون در کشور وجود دارد و با نام آی فودز در حال ارائه خدمات تخصصی به فعالان صنعت غذاست.
آی فودز پلتفرمی است که تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات و مواد اولیه را به مشتریان احتمالی آنها متصل میکند. این پلتفرم بدلیل اینکه صرفاً به صورت تخصصی بر صنایع غذایی متمرکز است توانسته است روزانه تعداد زیادی مشتریان بالقوهی با کیفیت را به سوی خود جذب کند.
اهداف آی فودز از زبان بنیانگذار آن:
مهندس محمد مکابر، بنیانگذار آی فودز درباره این مجموعه میگوید: از آنجا که خودم فارق التحصیل رشته صنایع غذایی دانشگاه شیراز هستم، بیش از ده سال است که با چالشهای مختلف این صنعت آشنا بوده و نقاط قابل بهبود بسیاری در این صنعت را دیدهام. آی فودز در پاسخ به نیاز صنعت غذا در زمینه بازاریابی دیجیتال حرفهای و ارائه خدمات تخصصی خلق شد.
اوایل سال ۱۳۹۹ با راهاندازی نسخه اولیهی آی فودز سعی کردیم به حوزه بازاریابی تخصصی در صنعت غذا وارد شویم. در طول سه سال فعالیت آی فودز توانستیم در این مارکت عمیقتر شده و نیازهای اساسی را شناسایی کنیم و در پاسخ به آنها زیرساختهای تخصصی برای فعالان در صنعت غذا ایجاد کنیم.
هم اکنون دو پلتفرم تخصصی در آی فودز ایجاد کردهایم. یکی برای بازاریابی و فروش محصولات فیزیکی مرتبط با صنعت غذا و دیگری با نام آکادمی آی فودز که برای بازاریابی و فروش محصولات مجازی مثل کتابهای الکترونیک و دورههای آموزشی تخصصی توسعه یافته است. در آینده نیز سرویسهای جدیدی را به آی فودز اضافه خواهیم کرد تا پکیج کاملی از خدمات منحصر به فرد را در اختیار همکارانمان در صنعت غذای کشور قرار دهیم.
هوش مصنوعی را با آی فودز به خدمت بگیرید
با سرویس جدید آی فودز میتوانید ۳۶۵ روز در تنها نمایشگاه مجازی تخصصی صنایع غذایی کشور حضور داشته باشید. این سرویس جدید به تولیدکنندگان و واردکنندگان دست اول ارائه شده و به آنها خدماتی منحصر به فرد را تقدیم میکند.
با سرویس VIP آیفودز شما میتوانید به حرفهای ترین حالت، فروش دیجیتالی و بروز دنیا را تجربه کنید. آی فودز برای شما تولید محتوای تخصصی انجام خواهد داد. مشتریان شما پس از مشاهده محتوای متقاعد کنندهی شما برای خرید با شما تماس خواهند گرفت. این جایی است که آی فودز برای شما لید (مشتری بالقوه) جمع خواهد کرد.
امکان بی نظیر دیگری که برای مشترکین سرویس VIP آی فودز فراهم است، مشاور فروش ۲۴ ساعتهای است که به هوش مصنوعی آموزش دیدهی آی فودز متصل است. این هوش مصنوعی بر اساس اطلاعات محصول شما آموزش دیده است تا پاسخگوی سوالات احتمالی مشتریان شما باشد. این سرویس بی نظیر را فقط در آی فودز خواهید یافت.
آی فودز را اهرم کنید تا براحتی بیشتر بفروشید!
اهرم چیزی است که کار را آسان میکند. حضور در نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی، هر جای دنیا که باشد کار آسانی نیست. حتی اگر حضور پیدا کنید نیز شما فقط ۳ روز فرصت جذب لید (مشتری بالقوه) خواهید داشت. این کار زمانی آسان میشود که شما با اشتراک در سرویس یکساله VIP آی فودز، تمام فرایند جذب مشتری را به این مجموعه سپرده و روی آموزش بهتر مشاوران فروش خود تمرکز کنید تا بتوانند لیدهای ارجاع داده شده از آی فودز را با نرخ تبدیل بالا به مشتری بدل کنند.
آی فودز اهرمی است که یقیناً کار شما را در زمینه بازاریابی تخصصی در صنعت غذا بسیار آسان خواهد کرد. با پلن های اشتراک سالیانه آیفودز میتوانید ۳۶۵ روز و بصورت ۲۴ ساعته در تنها نمایشگاه تخصصی مجازی صنایع غذایی کشور حضور داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۲۲۳۳۰۸۳۰ تماس حاصل فرمایید.
نوشته چطور میتوان ۳۶۵ روزه در نمایشگاه صنایع غذایی حضور داشت؟ اولین بار در هفتهنامه شنبه. پدیدار شد.
آخرین دیدگاهها